Φθινοπωρινές Κατασκευές
Το ταξίδι της σταγόνας
Με αφορμή την βροχερή ημέρα διαβάσαμε το παραμύθι «Πέφτει, πέφτει η σταγόνα» και μιλήσαμε για τον κύκλο του νερού.
Φυτεύουμε Χρυσάνθεμα
Και εκεί που βλέπουµε να σβήνουν όλα τα λουλούδια που χρωµάτισαν τον κήπο µας το καλοκαίρι, τα χρυσάνθεµα ξεδιπλώνονται δειλά δειλά και µας υπενθυµίζουν ότι κάθε εποχή, στη φύση, έχει τις οµορφιές της.
Ευχαριστούμε πολύ τους γονείς για τα όμορφα λουλουδάκια!
31 Οκτωβρίου: Ημέρα της Αποταμίευσης
Φασούλι το φασούλι, γεμίζει το σακούλι.
28η Οκτωβρίου
Τρύγος
Πολλά παιδάκια είχαν φέρει για πρωινό μουστοκούλουρα. Τα έδειξαν στα άλλα παιδιά, τα μύρισαν και άρχισαν να αναρωτιούνται από τι έχουν φτιαχτεί. Έτσι ξεκίνησε το νέο μας θέμα με τίτλο: ο Τρύγος.
Συζητήσαμε με τα παιδιά τι σημαίνει τρύγος και βλέποντας σχετικές φωτογραφίες τα παιδιά ανέφεραν εμπειρίες τους, αλλά και ότι άλλο είχαν ακούσει για το θέμα. Μέσα από την συζήτηση το θέμα άρχισε να γίνεται όλο και πιο ενδιαφέρον!
Δραστηριότητες:
1)Συζήτηση:
Τι είναι ο Τρύγος, πότε γίνεται και πως.
Τι φτιάχνουμε με τα σταφύλια (χυμό, γλυκό μούστο, σταφίδες).
Μούστος: κρασί, ξύδι, μουσταλευριά, μουστοκούλουρα
Αμπέλι, Πατητήρι, Οινοποιείο
2)Κατασκευές
Φτιάχνουμε σταφυλάκια με γκοφρέ και με τύπωμα από φελλό.
Ακούμε το τραγούδι «Σε μια ρώγα από σταφύλι» και ζωγραφίζουμε μια ζωγραφιά για το τραγούδι.
Διαβάζουμε τον μύθο του Αισώπου «Η Αλεπού και τα σταφύλια» και ζωγραφίζουμε την κληματαριά και την αλεπού.
3) Βλέπουμε εικόνες και βίντεο στον υπολογιστή σχετικά με τον τρύγο.
4) Φτιάχνουμε μουστοκούλουρα
Κάλη σχολική χρονιά
Καλό Καλοκαίρι!
Έλα να παίξουμε!!!
Καλοκαιρινές κατασκευές
Εκδρομή
Πραγματοποιήσαμε μια όμορφη και διασκεδαστική εκδρομούλα στον «Ιππικό Όμιλο Θήβας».
Portfolio
Λίγες ημέρες πριν παραδώσαμε στους γονείς τα portfolios των παιδιών, μια δουλειά η οποία πραγματοποιήθηκε καθ’ όλη την διάρκεια της χρονιάς.
Τι είναι το portfolio; (= ατομικός φάκελος υλικού του νηπίου).
Ο φάκελος αυτός περιέχει δείγματα από τις εργασίες του παιδιού κατά την διάρκεια αυθεντικών δραστηριοτήτων και διηγείται την ιστορία των προσπαθειών του, την πρόοδο, την επίδοση και την εξέλιξη στους διάφορους γνωστικούς αλλά και κοινωνικοσυναισθηματικούς τομείς ανάπτηξης.
H Παραμυθού
Το νηπιαγωγείο μας επισκέφτηκε η κ. Κατερίνα η παραμυθού και μας αφηγήθηκε με όμορφο και παραστατικό τρόπο την ιστορία του «Γαργαλιστή». Τα παιδιά συμμετείχαν και διασκέδασαν πολύ.
Χρόνια πολλά σε όλες τις μανούλες!
Με πολύ χαρά και αγάπη τα παιδάκια ετοίμασαν όμορφες εκπλήξεις για τις μανούλες για την γιορτή της μητέρας.
Δεν είναι ομορφότερη
στην πλάση άλλη μορφή
είσαι εσύ μανούλα μου
η πιο γλυκιά ψυχή
Είσαι πηγή χαράς
αγάπης και ελπίδας
φωνή της τρυφερότητας
αλλά και της φροντίδας.
Σαν θέλω μάνα να σε βρω
κοιτάζω στην καρδιά μου
είσαι μια φλόγα κι ένα φως
σ’ όλα τα βήματα μου.
Επίσκεψη στο Δημοτικό Σχολείο
Στα πλαίσια της γνωριμίας των νηπίων με το δημοτικό σχολείο και της ομαλής μετάβασης, θεωρήσαμε καλό να πραγματοποιήσουμε μια επίσκεψη στον χώρο του 5ου Δημοτικού σχολείου Θήβας.
Τα παιδιά ξεναγήθηκαν στο σχολείο από τον διευθυντή και παρακολούθησαν το μάθημα στις τάξεις.
Ευχαριστούμε τον διευθυντή και τις δασκάλες για την συνεργασία και την θερμή υποδοχή.
Εκλογές
Σήμερα αποφασίσαμε να κάνουμε εκλογές στο νηπιαγωγείο μας, λόγω των επικείμενων βουλευτικών εκλογών.
Αφού συζητήσαμε για το πολίτευμα της Ελλάδας και την διαδικασία των εκλογών, δημιουργήσαμε τα δικά μας κόμματα και ψηφοδέλτια με την συμμετοχή όλων των παιδιών του σχολείου.
Έχουμε λοιπόν τρία κόμματα:
Νοστημούλια, Ζουζούνια, Ζαχαρούληδες
Έπειτα κάναμε εκλογές και στην τάξη, κατασκευάζοντας τα ψηφοδέλτια των ψηφοφόρων.
Πρωτομαγιά
Ανακύκλωση
Ανακύκλωση απορριμμάτων είναι η διαδικασία με την οποία επαναχρησιμοποιείται εν μέρει ή ολικά οτιδήποτε αποτελεί έμμεσα ή άμεσα αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας και το οποίο στην μορφή που είναι δεν αποτελεί πλέον αγαθό για τον άνθρωπο. Στην διαδικασία αυτή συνήθως τα απορρίμματα μετατρέπονται σε πρώτες ύλες από τις οποίες παράγονται νέα αγαθά.
- Συλλέγουμε τα απορρίμματα τα χωρίζουμε σε κατηγορίες και τα τοποθετούμε σε ειδικούς κάδους (χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο, γυαλί).
- Πολτοποίηση
- Κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά:
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη διατροφή
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη διατροφή και τη φυσική δραστηριότητα για παιδιά 5-12 ετών.
Πρωταρχικό καθήκον όλων μας, ως μελών της κοινωνίας, είναι όχι μόνο να βελτιώσουμε τις συνθήκες της δικής μας ζωής, αλλά να θέτουμε και τις προϋποθέσεις που θα εγγυηθούν τη βιώσιμη ανάπτυξη των επόμενων γενεών.
Πρόκειται για μια υποχρέωση που έχουμε απέναντι στον εαυτό μας και την κοινωνία, απέναντι στην ζωή την ίδια και η οποία μπορεί να εκπληρωθεί μόνο με μία κοινωνικά ενεργή και υπευθυνη στάση. Η στάση αυτή καλλιεργείται, ωριμάζει και μεταβιβάζεται από γενιά σς γενιά.
Το πρόγραμμα ΜΕΤΡΟ- ΠΟΙΚΙΛΙΑ- ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ θέτει τα θέματα της διατροφής και της φυσικής δραστηριότητας υπό το πρίσμα της προσωπικής υπευθυνότητας, αντιμετωπίζοντας τη διατήρηση της καλής μας υγείας ως μια από τις σημαντικότερες υποχρεώσεις που έχουμε απέναντι στον εαυτό μας
Το πρόγραμμα αυτό έχει σχεδιαστεί και υλοποιηθεί από την επιστημονική ομάδα του «Βιωματικού Σχολείου» και εντάσσεται στο εθνικής εμβέλειας πρόγραμμα του Qualitynet Foundation για την προώθηση της κοινωνικής υπευθυνότητας στον ‘αξονα υγεία. Επιπλέον, έχει τεθεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Σκοπός: «Άλλαξε Στάση, Μπες στη Δράση»
Αναγνώριση λανθασμένων συνηθειών διατροφής και φυσικής δραστηριότητας – ΣΤΑΣΕΙΣ – και αντικατάστασης τους με νέες, μέσω κινητοποίησης του ίδιου του παιδιού αλλά και της οικογένειάς του – ΔΡΑΣΕΙΣ .
Στόχοι:
- Η κατανόηση και ένταξη των εννοιών «Μέτρο – Ποικιλία – Ισορροπία» στη καθημερινή ζωη.
- Η κατανόηση της ενεργειακής ισοπποπίας.
- Η πραγματοποίηση επαρκούς αριθμού γευμάτων και σνακ.
- Η λήψη πρωινού.
- Η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας
- Η ποικιλία στη διατροφή
- Η μυϊκή ενδυνάμωση
- Τα θρεπτικά σνακ
- Η ρύθμιση της ποσότητας με βάση το αίσθημα κορεσμού
- Η πληρότητα στα γευματα.
Ά Μέρος: Παρουσίαση της «λανθασμένης» στάσης.
΄Β Μέρος: Παροχή πληροφοριακού υλικού
΄Γ Μέρος: Άσκηση εμπέδοσης
΄Δ Μέρος: Εργασία στο σπίτι / Εμπλοκή της οικογένειας
Έρχεται το Πάσχα…
Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα!
Επίσκεψη Ταχυδακτυλουργού
Τα παιδιά υποδέχτηκαν τον ταχυδακτυλουργό στο νηπιαγωγείο μας και διασκέδασαν πολύ με τα ωραία του κολπάκια!
Μυθολογία: Τιτάνες
Διαβάζουμε τον μύθο με τα παιδιά, βλέπουμε βίντεο στον υπολογιστή και ζωγραφίζουμε τους τιτάνες.
Θεογονία:
Στην Θεογονία του Ησίοδου οι δώδεκα Τιτάνες ακολουθούν τους Εκατόγχειρες και τους Κύκλωπες ως παιδιά του Ουρανού και της Γαίας:
Ο Ουρανός θεωρεί τον Κρόνο τερατώδη και γι’ αυτό τον φυλακίζει στα έγκατα της γης. Αλλά ο Κρόνος, με τη βοήθεια των Εκατόγχειρων και των Κυκλώπων, επιτίθεται στον πατέρα του, και γίνεται ο ίδιος βασιλιάς των θεών, με τη Ρέα ως σύζυγό του και βασίλισσα.
Η Ρέα γεννά μια νέα γενιά θεών από τον Κρόνο, αλλά από φόβο μήπως τον ανατρέψουν, ο Κρόνος τα καταβροχθίζει. Ο μόνος που διασώζεται είναι ο Δίας: η Ρέα δίνει στον Κρόνο να καταπιεί στη θέση του μία πέτρα τυλιγμένη σε ρούχα, και μεταφέρει τον Δία στην Κρήτη να τον φυλάνε οι Κουρήτες.
Όταν ο Δίας ενηλικιώνεται, υποτάσσει τον Κρόνο με τη βία και του ανοίγει την κοιλιά για να απελευθερώσει τα αδέλφια του. Αρχίζει έτσι ένας πόλεμος μεταξύ των νεώτερων και γηραιότερων θεών, κατά τον οποίο ο Δίας βοηθάται από τους Εκατόγχειρες, τους Κύκλωπες και τους Γίγαντες, οι οποίοι είχαν επανελευθερωθεί από τον Τάρταρο. Μετά από μια μακρά μάχη ο Δίας νικά, και ρίχνει στον Τάρταρο πολλούς από τους Τιτάνες.
Παρ’ όλα αυτά οι γηραιότεροι θεοί αφήνουν το σημάδι τους στον κόσμο. Μερικοί από αυτούς – όπως η Μνημοσύνη, η Ρέα, η Γαία, ο Υπερίων, η Θέμις και η Μήτις – δεν πολέμησαν εναντίον των Ολύμπιων, και διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στη νέα διοίκηση. Οι Τιτάνες αφήνουν πίσω τους και έναν αριθμό απογόνων, μερικοί εκ των οποίων μπορούν να θεωρηθούν επίσης Τιτάνες, κυρίως οι γιοί του Ιάπετου: Προμηθέας, Επιμηθέας, Άτλας και Μενοίτιος.
Στολίζουμε την αυλή μας
25η Μαρτίου
Διπλή γιορτή διπλή χαρά την αγία τούτη μέρα
απ’ άκρη σ’ άκρη η χώρα μας στα γαλανά ντυμένη
της Λευτεριάς τα σήμαντρα ηχούνε στον αέρα
κι ο Γαβριήλ στην Παναγιά μήνυμα θείο φέρνει.
Είκοσι πέντε του Μαρτίου μέρα ευλογημένη
οι ουρανοί ανοίξανε κι έλαμψε όλη η γη
η Παναγιά γονατιστή ακούει θαμπωμένη
πως απ’ αυτή θα γεννηθεί το θεϊκό Παιδί.
Διπλή γιορτή, διπλή χαρά, πανηγυρίζει η φύση
του λυτρωμού το μήνυμα χαρμόσυνα αντηχεί.
Ο αγώνας για τη Λευτεριά του σκλάβου έχει αρχίσει
και γιορτινά στολίστηκε ο ουρανός κι η γη.
Παραδοσιακά παιχνίδια
Κατά την φετινή χρονιά 2011-2012 το νηπιαγωγείο μας ανέλαβε ένα πρόγραμμα πολιτιστικών με θέμα: «Παραδοσιακά παιχνίδια».
Στόχοι του προγράμματος είναι να μυηθούν τα νήπια σε παιχνίδια χαμένα στο χρόνο, που παλαιότερα έπαιζαν οι γονείς τους, να μάθουν να συνεργάζονται και να διασκεδάζουν.
Τυφλόμυγα, κολοκυθιά, κουτσό, κρυφτό, αγαλματάκια, μελισσάκια κ.α. είναι μερικά από τα παιχνίδια τα νήπια θα μάθουν να παίζουν μαζί με τους κανόνες τους.
Αρχή κάναμε με το παιχνίδι κολοκυθιά και συνεχίζουμε…
ΚΟΛΟΚΥΘΙΑ
Κάθε παίχτης παίρνει από ένα νούμερο κι ο πρώτος στη σειρά σαν μάνα, λέει: Έχω μια κολοκυθιά που κάνει 5 κολοκύθια. Αυτός που έχει το πέντε, ανταπαντά: και γιατί να κάνει 5, ας κάνει τρία.
Το παιχνίδι συνεχίζεται με ταχύτητα εναλλαγής αριθμών κι όποιος μπερδευτεί και πει τον δικό του αριθμό, βγαίνει έξω.
Πέτρα, ψαλίδι, μολύβι, χαρτί
Αυτό είναι ένα γνωστό παιχνίδι, που δεν χρειάζεται εξοπλισμό, αλλά μόνο το χέρι μας! Οι παίκτες κάθονται σε κύκλο, ακόμη και όρθιοι, και λένε ρυθμικά «πέτρα, ψαλίδι, μολύβι, χαρτί!» και μόλις ολοκληρώνουν τη φράση, κάνουν ταυτόχρονα συμβολικά με το χέρι τους ένα από τα αντικείμενα αυτά, όποιο έχουν επιλέξει. Τότε, κοιτάζουν ποιός κερδίζει, ανάλογα με τα αντικείμενα και παίρνουν αντίστοιχα από έναν πόντο.
Συγκεκριμένα, το χαρτί κερδίζει την πέτρα, το μολύβι κερδίζει το χαρτί, το ψαλίδι κερδίζει το μολύβι και το χαρτί και η πέτρα κερδίζει το ψαλίδι και το μολύβι. Μπορεί να οριστεί από την αρχή σε πόσους πόντους θα τελειώσει το παιχνίδι, π.χ. όποιος συγκεντρώσει πρώτος δέκα πόντους θα είναι ο νικητής. Παίζεται και με δύο παίκτες.
Τα μανταλάκια (αυτοσχέδιο από τα νήπια)
Στο κέντρο βάζουμε ένα κουτί με μανταλάκια πλαστικά ή ξύλινα. Σηκώνονται 2ή 3 παιδιά όρθια. Παίζει η μουσική με το ξυλόφωνο και όση ώρα διαρκεί η μουσική τα νήπια πρέπει να βάζουν πάνω τους όσα περισσότερα μανταλάκια μπορούν. Νικητής είναι όποιος καταφέρει να βάλει πάνω του τα περισσότερα μανταλάκια.
Καλή επιτυχία!
Η μπάλα στο τούνελ
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, στοιχισμένα το ένα πίσω από το άλλο, με τα πόδια σε διάσταση.. Με το σύνθημα ο πρώτος κάθε ομάδας δίνει την μπάλα κάτω από τα πόδια του στον επόμενο. Η μπάλα περνά από όλα τα παιδιά και ο τελευταίος την παίρνει και γίνεται πρώτος. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να περάσουν όλα τα παιδιά από την πρώτη θέση. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
Τυφλόμυγα
Η τυφλόμυγα παίζεται από δύο παιδιά και πάνω. Στην αρχή όλοι τραβάνε έναν κλήρο για να δούνε ποιος θα τα φυλάει. Αυτός κλείνει τα μάτια του με ένα μαντήλι ώστε να μη βλέπει και οι υπόλοιποι τον περιφέρουν σε διάφορες κατευθύνσεις ώστε να χάσει τον προσανατολισμό του. Εντωμεταξύ τα παιδιά την ώρα που τον περιφέρουν αλλάζουν τη θέση που είχαν στην αρχή δηλαδή πριν κλείσει τα μάτια του. Μετά τον αφήνουν στο μέσο περίπου του χώρου που παίζουν και αρχίζουν να τον χτυπούν με το μαντηλάκι τους το οποίο από προηγουμένως έχουν δέσει κόμπο . ΄Όποιο παιδί πιάσει πρέπει να βρει πως το λένε δηλαδή ποιο είναι. Αν το αναγνωρίσει τότε αυτό το παιδί κάνει τη τυφλόμυγα. Και έτσι αυτό συνεχίζεται, μέχρι να παίξουν όλα τα παιδιά.
Καλώς ήρθες Άνοιξη!
Καλωσορίζουμε την άνοιξη και ασχολούμαστε με τις παρακάτω δραστηριότητες:
Παροιμίες για το Μάρτιο
Μάρτης είναι χάδια κάνει , πότε κλαίει , πότε γελάει !
Μάρτης γδάρτης και κακός παλουκοκαύτης.
Αίνιγμα
Από πάνω σαν τηγάνι, από κάτω σαν βαμβάκι και από πίσω ψαλιδάκι.
ΧΕΛΙΔΟΝΙΣΜΑΤΑ
Το τέλος του Χειμώνα και τον ερχομό των χελιδονιών γιόρταζαν τα παιδιά από την αρχαιότητα με τα «χελιδονίσματα».
Σε κάθε μεριά της Ελλάδας, την 1η του Μαρτη τα παιδιά ξεχύνονταν στους δρόμους για να καλωσορίσουν τα χελιδόνια τους, τους αγγελιοφόρους της Άνοιξης. Κρατούσαν στα χέρια τους ένα ξύλινο χελιδόνι και του κρεμούσαν στο λαιμό κουδουνάκια . Πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι και έλεγαν τα «χελιδονίσματα» ενώ τα κουδουνάκια συνόδευαν το τραγούδι τους.
Ήρθε ήρθε χελιδόνα κι αν φλεβίσεις κι αν τσικνίσεις
ήρθε και άλλη μεληδόνα καλοκαίρι θα μυρίσεις.
κάθησε και λάλησε Κι αν χιονίσεις κι αν κακίσεις,
και γλυκά κελάηδησε: πάλιν άνοιξη θ’ ανθίσεις.
«Μάρτη, Μάρτη μου καλέ,
και Φλεβάρη φοβερέ
ΒΡΑΧΙΟΛΑΚΙ
Από τη 1η ως τις 31 του Μάρτη, τα παιδιά φορούν στον καρπό του χεριού τους ένα βραχιολάκι, φτιαγμένο από στριμμένη άσπρη και κόκκινη κλωστή, τον «Μάρτη» ή «Μαρτιά». Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση, ο «Μάρτης» προστατεύει τα πρόσωπα των παιδιών από τον πρώτο ήλιο της Άνοιξης, για να μην καούν.Συνηθίζεται να φοριέται μέχρι τέλος του μήνα. Ύστερα αφού τον βγάλουν, τον κρεμούν στις τριανταφυλλιές, ώστε να γίνουν τα μάγουλά τους κόκκινα σαν τριαντάφυλλα.
Παίζοντας με την πλαστελίνη
Αμυγδαλίτσα
Κυρά Σαρακοστή
που ‘ναι έθιμο παλιό
οι γιαγιάδες μας την φτιάχναν
με αλεύρι και νερό.
στο κεφάλι εναν σταυρό
μα το στόμα της ξεχνούσαν
γιατι νήστευε καιρό.
με τα πόδια της τα επτά.
Κόβαν ένα την βδομάδα
μέχρι ‘νάρθει η Πασχαλιά.
Σαρακοστή λέγεται μια μεγάλη περίοδος νηστείας της Εκκλησίας μας. Ξεκινάει μετά την περίοδο της Απόκριας, που είναι μέρες χαράς και διασκεδάσεων. Τη Μεγάλη Σαρακοστή έχουμε νηστεία 49 ημερών για τους χριστιανούς. Οι τρείς πρώτες μέρες είναι από τις πιο αυστηρές σε όλη τη νηστεία και ονομάζονται ‘τριήμερο’.
Παλαιότερα η κυρά – Σαρακοστή ήταν το ημερολόγιο των Χριστιανών, την παρίσταναν ως μια καλόγρια με επτά πόδια, γιατί είναι και επτά οι εβδομάδες νηστείας μέχρι τη Μεγάλη Εβδομάδα.
Έχει τα χέρια σταυρωμένα, γιατί διαρκώς προσεύχεται, δεν έχει στόμα για να μην πολυλογεί, δεν έχει αυτιά για να μην ακούει πολλές κουβέντες ή άσχημα λόγια.























































































































































































































