5ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Το ιστολόγιο του 5ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης

Ιστορία του Σχολείου

Περιληπτικά η ιστορία του 5ου Γενικού Λυκείου Θεσσαλονίκης, όπως αυτή παρουσιάζεται σε εργασία μαθητών του.

Μαθήτριες/τες που εκπόνησαν την εργασία: Αγράδας Παντελής, Αλεξανδρής Άγγελος, Βουδούρη Βασιλική, Βοσνιάδου Ελευθερία, Γήσης Αλέξανδρος, Γκάγκα Ιωάννα, Γκαργκαλατζίδης Αριστείδης-Ανδρέας, Γρηγοριάδου Ηρώ, Δημητριάδου Βασιλική, Δημοφέρλια Αθηνά, Καραβάνα Διονυσία, Καρανίκου Μαρία, Καραπετρίδου Γιώτα, Κατερινάκης-Κωνσταντινίδης Ιάσων, Κούτσιανου Ανδρονίκη, Λιόλιου Μαγδαληνή, Μετσάι Κλίσιο, Παπαχρήστος Νικόλαος, Σαραφίδης Μιχαήλ.

 

Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Πατήλας Χρήστος, ΠΕ02

 

Ιστορικό του 5ου Γυμνασίου Αρρένων

 

 

Όπως είναι γνωστό η Θεσσαλονίκη υπήρξε και συνεχίζει να υπάρχει σημαντικό πολιτιστικό κέντρο της Ελλάδας, λόγω της ένδοξης και παράλληλα ξεχωριστής ιστορίας της.

Ιδιαίτερο λόγο για την πορεία της ιστορίας αυτής αποτέλεσε το 5ο Γυμνάσιο Αρρένων, γνωστό σήμερα ως 5ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης. Το Ε’ Γυμνάσιο Αρρένων είναι θυγατρικό το Α’ Γυμνασίου Αρρένων και ιδρύεται το 1936 και πρωτολειτούργησε το έτος 1936-1937 με έξι τάξεις. Τα σχολεία τότε λειτουργούσαν έξι μέρες και όχι πέντε όπως από το 1981 και εξής. Το σχολείο την πρώτη χρονιά ίδρυσής του το διευθύνει, ο γυμνασιάρχης του Α’ Αρρένων, Βαρβατσούλης Κωνσταντίνος. Στο κτίριο της οδού Βασιλέως Γεωργίου 29 λένε πως στεγάστηκε το Ε’ Γυμνάσιο Αρρένων από το 1933 μέχρι το 1938. Το σχολείο θα αποκτήσει τη φήμη αυστηρού σχολείου, κάτι που θα το κάνει ξεχωριστό μεταξύ των σχολείων της πόλης.

Το σχ. έτος 1937-1938 είναι η χρονιά που το σχολείο μεταφέρεται στο κτίριο της Βασ.  Όλγας  108.  Εδώ  στεγάστηκε  το  Ε’  Γυμνάσιο  μέχρι  το  1961  (  τμήματά  του συνέχισαν να λειτουργούν και αργότερα αν και το μεγαλύτερο τμήμα είχε μεταφερθεί στην   Κριεζώτου.   Πάντως   το   καλοκαίρι   του   1962   οι   απολυτήριες   εξετάσεις διενεργήθηκαν στο κτίριο της Κριεζώτου). Το σχολείο δε, στεγαζόταν εδώ συνεχώς.

Στα  χρόνια  του  Ελληνο-Ιταλικού  πολέμου  το  κτήριο  έγινε  φουρνάδικο,  στα χρόνια της κατοχής το πήραν οι Γερμανοί, μετά την απελευθέρωση ο ΕΛΑΣ και στη συνέχεια Άγγλοι, πρόσφυγες, στρατιωτική υπηρεσία. Τότε το σχολείο μεταφερόταν σε διάφορα δημοτικά της περιοχής, μέχρι να επιστρέψει μετά την απελευθέρωση. Το κτίριο του Ε’ Γυμνασίου Αρρένων βρισκόταν σε μια από τις ωραιότερες και πλουσιότερες περιοχές της πόλης, στις “εξοχές”. Η αυλή του Ε’ Γυμνασίου έβγαινε στην θάλασσα. Εξάλλου εκεί, σε εκείνη την πλευρά, γίνονταν το διάλειμμα και η καθημερινή σύνταξη των μαθητών. Το σχολείο λειτουργούσε σε δύο κύκλους. Από τις αίθουσες των πάνω ορόφων έβλεπαν θάλασσα και συχνά οι μαθητές έβλεπαν τη θάλασσα παρά το μάθημα.

Τη δεκαετία του ’40 είναι κατά γενική ομολογία η πλέον δύσκολη που πέρασε η χώρα μας. Τη δεκαετία αυτή, η Παιδεία γενικά αφέθηκε στην τύχη της, ενώ για έξι χρόνια, 1940-1946, το σχολείο αντιμετώπιζε περιβλήματα στέγασης. Τα πιο πολλά σχολεία επιτάσσονται από τους Γερμανούς που πάντα ήθελαν τα μεγάλα κτίρια. Έτσι αρχίζει για τους μαθητές μια περιπέτεια, μια περιδιάβαση από σχολείο σε σχολείο,  σε δημοτικά σχολεία, μερικά παλιά και ακατάλληλα. Τα μαθήματα ήταν λίγα, περιορισμένα δηλαδή, και τότε λόγω των συνθηκών που επικρατούσαν, υπήρχε μια επιείκεια. Στις 4 Ιουλίου 1946 αναλαμβάνει την διεύθυνση του σχολείο ο γυμνασιάρχης Κότσιρας Στέφανος του οποίου η φήμη αιωρείται ακόμα μεταξύ των αποφοίτων. Υπήρξε ένας από τους  κυριότερους  συντελεστές  αυτού  που  λέγεται  στην  πόλη  Ε’  Γυμνάσιο  Αρρένων Θεσσαλονίκης. Πρώτα πρώτα θα βάλει τάξη στο αρχείο του σχολείου και θα συντάξει τους συνοπτικούς πίνακες κάθε έτους από την χρονιά ίδρυσης του σχολείου. Για πρώτη φορά  το  σχολικό  έτος  1947-1948  οι  δύο  ανώτερες  τάξεις  Ζ’  και  Η’  χωρίζονται  σε “τμήματα κλασικής και πρακτικής κατευθύνσεως”. Θα πρέπει να τονίσουμε πως πολλές από τις πρωτοβουλίες του Κότσιρα ήταν αυθαίρετες δηλαδή λόγω των γνωριμιών του στο  Υπουργείο,  αποφάσιζε  να  κάνει  κάτι  πριν  πάρει  έγκριση.  Επίσης  ο  Κότσιρας έστρεψε  την  προσοχή  του  στην  αποκατάσταση  του  κτιρίου,  που  ήταν  πραγματικό ερείπιο, και στην εμπέδωση της πειθαρχίας, έπεισε τους γονείς τα αγόρια να φοράνε πουκάμισα και να αποφεύγουν τις μάλλινες μπλούζες. Έτσι πετυχαίνονταν η πολυπόθητη καθαριότητα.

Στις αρχές του 1950 το Ε’ Γυμνάσιο Αρρένων Θεσσαλονίκης ήταν το πιο όμορφο σχολικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Ένα πραγματικό στολίδι, κόσμημα στην ανατολική πλευρά της πόλης μας.

Έτσι μέσα από θεατρικές παραστάσεις και εκδηλώσεις με την χορωδία του σχολείου, από τις διάφορες ομάδες με τις οποίες διακρίνονταν στο εσωτερικό μαθητικό πρωτάθλημα, αλλά και από αγώνες στίβου, η ζωή του σχολείου αποκτούσε και ένα άλλο νόημα και σκοπό. Η μαθητική ζωή του Ε’ δεν περιοριζόταν στον περίβολο του σχολείου. Ήταν ανοικτή στην κοινωνία με πολλούς και διάφορους δημιουργικούς τρόπους. Ήταν σχολείο που φρόντιζε συγχρόνως για το μυαλό, την καρδιά και το σώμα.

Η δεκαετία του ΄60   ξεκινά με οιωνούς αρκετά ελπιδοφόρους για την παιδεία, έχουν ψηφιστεί κάποιοι νόμοι για την τεχνική εκπαίδευση και για την γενική. Η Χούντα με μια σειρά από αναγκαστικούς νόμους θα   τα γκρεμίσει όλα. Θα σταματήσει διδασκαλίες μαθημάτων, θα σταματήσει τη διδασκαλία της δημοτικής, των Αρχαίων από μετάφραση, θα καταργήσει τα τριτάξια Γυμνάσια και Λύκεια και θα επαναφέρει τις εισιτήριες εξετάσεις για το Γυμνάσιο. Παρόλα αυτά η εργασία και η μαθησιακή διδασκαλία που επιτελείται στο Ε’ Γυμνάσιο αυξάνει τη φήμη του. Τα κλασικά και πρακτικά τμήματα του σχολείου έχουν πολύ  μεγάλες επιτυχίες στις Ανώτατες σχολές.

Μαθητές από όλη την πόλη και την επαρχία επιζητούν να εγγραφούν στο σχολείο, ενώ μαθητές από ιδιωτικά σχολεία δίνουν κατατακτήριες εξετάσεις για να ενταχθούν στη δύναμή του.

Τη δεκαετία του 1970 το σχολείο συνεχίζει την πορεία του. Το 1973 θα συμβεί ένα γεγονός που θα ταράξει τη ζωή του σχολείου. Στην έκτη επέτειο της 21ης Απριλίου θα ακουστούν λόγια αντιστασιακά, και μάλιστα από το θεολόγο του σχολείου. Δημιουργείται κάποιος πανικός. Τον Ιανουάριο του 1976 έχουμε μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση με την οποία θεσπίζονται:

1. εννεαετής  υποχρεωτική εκπαίδευση ( εξατάξιο Δημοτικό και τριτάξιο Γυμνάσιο),

2. τριτάξιο Λύκειο με διαχωρισμό σε Θεωρητική και Θετική κατεύθυνση στις Β’ και Γ’ τάξεις,

3. εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο

4. εισαγωγή των Πανελληνίων εξετάσεων για τις Ανώτατες και Ανώτερες σχολές με συνυπολογισμό  των  βαθμών  της  Β’  και  Γ’  Λυκείου.  Το  σχολείο  από  εξατάξιο  Ε’ Γυμνάσιο  Αρρένων, έχει μετονομαστεί  σε Ε’ Λύκειο Αρρένων Θεσσαλονίκης.

Πριν κλείσει η δεκαετία τα σχολεία γίνονται μεικτά. Ήδη από τα χρόνια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του 1929 έχουν εξασφαλιστεί ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης στους μαθητές και τις μαθήτριες, αφού καθιερώνονται Γυμνάσια Θηλέων και Αρρένων στις πόλεις και μεικτά στις επαρχίες.

Η δεκαετία του 1980 ξεκινά με απεργίες των καθηγητών. Από τις αρχές του 1981 καθιερώνεται το πενθήμερο στο σχολείο. Το 1982 νομοθετείται το μονοτονικό ενώ το σχολείο γίνεται πλέον 5ο Λύκειο   Θεσσαλονίκης, πράγμα που σημαίνει πως φοιτούν αγόρια και κορίτσια. Δημιουργούνται θυγατρικά σχολεία στην περιοχή με αποτέλεσμα να ελαττώνεται η δύναμη του σχολείου. Το σχολείο μετονομάζεται σε 12ο Λύκειο Θεσσαλονίκης το 1986.

 

Η δεκαετία του 1990 ξεκινά με μία σειρά καταλήψεων από τους μαθητές. Μέχρι τα  τέλη  του  1998  το  σχολείο  ονομάζεται  12ο  Λύκειο  Θεσσαλονίκης,  ενώ  από  την επόμενη χρονιά το σχολείο μετονομάζεται σε 5ο Ενιαίο Λύκειο Θεσσαλονίκης.

Στις αρχές του 2000 οι καταλήψεις έχουν κοπάσει, οι δέσμες έχουν τελειώσει και οι εξετάσεις τους ( τελευταία χρονιά που εξετάστηκαν μαθητές σε μαθήματα δεσμών ήταν το σχολικό έτος 2000-2001).

Τώρα πλέον έχουμε τις Πανελλαδικές εξετάσεις στη Β’ και Γ΄ Λυκείου. Οι Πανελλαδικές καταργήθηκαν στη Β’ Λυκείου το 2006. Το 5ο πλέον Ενιαίο Λύκειο Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια πέρασε  αρκετές δυσκολίες. Κινδύνευσε να μην έχει μαθητές. Τώρα κινδυνεύει να μείνει μακριά από το ιστορικό κτήριο του, της Κριεζώτου 2,  καθώς  τα  δύο  θυγατρικά  του  Πειραματικά  παραμένουν  εκεί,  ενώ  το  ίδιο  έχει καταφύγει (ένα μέρος του) σε λυόμενο για να ολοκληρωθούν οι διάφορες μελέτες και εργασίες για την εργασία του κτιρίου.

Τον αγιασμό στο 5ο Λύκειο Θεσσαλονίκης, για την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2009-2010, παρακολούθησε ο γρηγορότερος άνθρωπος του πλανήτη Γιουσέιν Μπόλτ. Ο Τζαμαϊκανός σούπερ σταρ που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη προκειμένου να λάβει μέρος στον τελικό του Grand Pix, που θα διεξαχθεί στο Καυταντζόγλειο το Σαββατοκύριακο, συνοδεύεται από τον τότε Δήμαρχο Θεσσαλονίκης Β. Παπαγεωργόπουλο και τον υφυπουργό Αθλητισμού Γ. Ιωαννίδη, οι οποίοι υπήρξαν μαθητές του σχολείου.

Το 5ο Γενικό Λύκειο, μετά την επιστροφή του στην οδό Κριεζώτου, συνεχίζει την πορεία   του   και   προσφέρει   στην   κοινωνία   της   πόλης   μας   νέους   ικανούς   να αντιμετωπίζουν τη ζωή που ανοίγεται μπροστά τους με τα εφόδια που παίρνουν στο σχολείο. Το σχολείο σήμερα, έχει έξι τμήματα, από δύο η κάθε τάξη, με τίτλο,  «Ε’ Γενικό Λύκειο Θεσσαλονίκης». Διευθύνεται από την κ. Σερέτη-Θεμελιοπούλου Ευφροσύνη.

Βιβλιογραφία

Μπέσπαρης,  Π.  (νέα  έκδοδη  ανανεωμένη  2011):  Εο  Γυμνάσιο  Αρρένων Θεσσαλονίκης. Θεσσαλονίκη: Μικρή Φιλολογική Εκδόσεις Μπίμπη

Αρχείο 5ου Γ.Ε.Λ. Θεσσαλονίκης

Δείτε εδώ και μια σύντομη παρουσίαση

5 σχόλια στο άρθρο

“Ιστορία του Σχολείου”

  1. 25 Αυγούστου, 2016 στις 11:24      Απάντηση Νάνσυ Φλωρίδη Έγραψε:

    Ως απόφοιτη του 5ου Λυκείου του 1987 θα ήθελα να επισημάνω ότι είναι λανθασμένη η πληροφορία πως το σχολείο μετονομάστηκε σε 12ο το ’86.Ίσως να συνέβη μετά την δική μου φουρνιά, πάντως το ’87 το Λύκειο είχε την γνωστή του ονομασία.Μάλιστα προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι κτιριακές δυσκολίες είχε δημιουργηθεί το 8ο Λύκειο και ως μαθητές είχαμε κληθεί να διαλέξουμε από ποιό σχολείο θα θέλαμε να αποφοιτήσουμε. Έτσι χάσαμε και πολλούς συμμαθητές μας.


    • 6 Σεπτεμβρίου, 2016 στις 08:18      Απάντηση Γρηγόρης Σαπουντζής Έγραψε:

      Έτσι είναι. Το 1987 το 5ο χωρίστηκε (μαθητές και καθηγητές) σε 5ο και 8ο, που αρχικά συστεγαζόντουσαν πρωί-απόγευμα. Ήμουν Β λυκείου τότε και όσοι προερχόμασταν από το γυμνάσιο (το πρότυπο) συν κάποια άλλα παιδιά της περιφέρειας του 5ου, πήγαμε απο το 5ο στο 8ο.


  2. 19 Ιουλίου, 2019 στις 17:34      Απάντηση Δ. Λαζάρου Έγραψε:

    πώς τους ήρθε ότι γίναμε 12ο! Επιβεβαιώνω ότι στα τέλη της δεκαετίας του 80 και αρχές του 90, από το 1ο πειραματικό γυμνάσιο, οι περισσότεροι συνεχίζαμε στο 5ο Λύκειο και κάποιοι λίγοι πήγαιναν στο 8ο που ήταν στην ίδια βάρδια με το γυμνάσιο!


  3. 2 Μαρτίου, 2020 στις 09:45      Απάντηση Ηρακλής Μαρκέλης Έγραψε:

    Μέχρι και το 1996 ήταν 5ο Λύκειο. Για τα επόμενα χρόνια δεν είμαι σίγουρος. Τη μετονομασία σε 12ο δεν τη θυμάμαι και δε μπορώ να έχω άποψη. Πρέπει να το διορθώσετε…


Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

eTwinning School Label

eTwinning

Project_A: Δημοσιογράφοι για το Περιβάλλον

Project_A: Δημοσιογράφοι για το Περιβάλλον

Επισκεφθείτε το blog της ομάδας, \'κλικάροντας\' στην εικόνα

Translate

European Radio Logo

Cyber_Crime_Unit

Cyber_Crime_Unit

Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος

Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού

Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού

Σαν σήμερα

25/4/1850: Ο Πάουλ Γιούλιους φον Ρόιτερ, ιδρυτής του πρακτορείου ειδήσεων Reuters, χρησιμοποιεί 40 περιστέρια για να μεταφέρει στους πελάτες του το κλείσιμο των τιμών του χρηματιστηρίου.

Τράπεζα Θεμάτων

Τράπεζα Θεμάτων

WebRadio 5ου Γενικού Λυκείου Θεσσαλονίκης 2014-2015

HIGH5 School Web Radio
Σχολικό Δίκτυο
Πρόληψη Σχολικής Βίας

IMPACT

e-yliko
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Κέντρο Διάδοσης Επιστημών & Μουσείο Τεχνολογίας
Απρίλιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Ιστορικό

Δήμος Θεσσαλονίκης

Δήμος Θεσσαλονίκης

EKETA

EKETA

Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ)



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων