3ο Εργαστήριο: «Από τον σπόρο στο δέντρο»

ΚΑΡΤΕΛΕΣ 1

ΚΑΡΤΕΛΕΣ 2

3ο Εργαστήριο: «Από τον σπόρο στο δέντρο»
❖ Ακρόαση του παραμυθιού «Ένα δέντρο ζητάει αυλή» (συγγραφέας: Λίτσα Παναγιωτοπούλου, εικονογράφηση: Νίκος Μαρουλάκης, εκδόσεις: ΜΙΝΩΑΣ), συζήτηση, περιγραφή εικόνων, ανα-αφήγηση, επεξεργασία/εμβάθυνση.

παραμύθι
❖ Φύλλο εφαρμογής «Από το αμύγδαλο στην αμυγδαλιά».



Λήψη αρχείου
❖ Δημιουργία παιχνιδιού λογικομαθηματικών συσχετίσεων: καρτέλες χρονικής ακολουθίας με τα στάδια ανάπτυξης ενός δέντρου.

ΚΑΡΤΕΛΕΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

ΣΕΤ 1

ΣΕΤ 2

❖ Άσκηση εμπέδωσης/παιχνίδι στον υπολογιστή: “Από τον σπόρο στο δέντρο. Βάζω τις κάρτες στη σωστή σειρά”.

ΤΠΕ

❖ Σχετικά φύλλα εφαρμογής που εστιάζουν στη Γλώσσα και στην Εικαστική έκφραση.Φ.Ε. ΓΡΑΦΗ ΣΠΟΡΟΣ

Φ.Ε. ΣΠΟΡΟΣ

2ο Εργαστήριο: «Δέντρα πηγή ζωής»

M

2ο Εργαστήριο: «Δέντρα πηγή ζωής»
❖ Συζήτηση στην ολομέλεια, αναζήτηση πληροφοριών, παρατήρηση. Ανταλλαγή απόψεων/εμπειριών σχετικών με την προσφορά του δάσους (οξυγόνο/σωματική υγεία, επαφή με τη φύση/ψυχική υγεία, παροχή ξυλείας, χαρτιού, φρούτων, βοτάνων, φαρμακευτικών φυτών).

K

Α

4
❖ Αναφορά στην ευεργετική επίδραση των δασών στη βελτίωση του κλίματος της περιοχής, στην προστασία από πλημμύρες, στη στέγαση ζώων.

ΔΑΣΗ 1

ΔΑΣΗ 2
❖ Αναφορά στους κινδύνους που απειλούν το δάσος (υπερβολική υλοτόμηση για ξυλεία/θέρμανση, πυρκαγιές από υψηλή θερμοκρασία, γυαλιά, εμπρησμό, ανθρώπινη απροσεξία/ανευθυνότητα).

ΚΑΜΜΕΝΑ 2

ΚΑΜΜΕΝΑ 2 1
❖ Εύρεση τρόπων προστασίας του δάσους (ανακύκλωση, συμμετοχή σε αναδασώσεις, ευαισθητοποίηση της κοινωνίας, κλήση άμεσης δράσης σε περίπτωση πυρκαγιάς).

Π

Δ

I

Οι εικαστικές δημιουργίες είναι έργα των μαθητών/μαθητριών με μαρκαδόρους και κηροπαστέλ. Το δίπτυχο αποδίδει την ευεργετική αξία του δάσους (αριστερή απεικόνιση) και τους κινδύνους/φυσικές καταστροφές (δεξιά απεικόνιση).

 

1ο Εργαστήριο: «Γνωριμία με το δέντρο»

ΦΥΛΛΑ ΚΟΛΛΑΖ

1ο Εργαστήριο: «Γνωριμία με το δέντρο»
❖ Αναζήτηση πληροφοριών σχετικών με το θέμα κι εμπλουτισμός γνώσεων με τη βοήθεια του βιβλίου «Το δέντρο είναι ζωή», εκδόσεις: μαργαρίτα.

ΒΙΒΛΙΟ ΔΕΝΤΡΟ
❖ Εκμάθηση των μερών που αποτελούν τα δέντρα, διάκριση αυτών σε αειθαλή και φυλλοβόλα, παρατήρηση δέντρων στον αύλειο χώρο του σχολείου.

ΦΥΛΛΟΒΟΛΑ Π

ΑΕΙΘΑΛΗ Π

ΑΥΛΗ ΚΟΛΛΑΖ
❖ Γλωσσικά παιχνίδια με καρτέλες, στις οποίες αναγράφονται τα μέρη του δέντρου (λέξεις: «ΡΙΖΕΣ», «ΚΟΡΜΟΣ», «ΚΛΑΔΙΑ», «ΦΥΛΛΑ», «ΑΝΘΗ», «ΚΑΡΠΟΙ») και τα γράμματα που τις συνθέτουν. Συλλαβισμός των λέξεων, αναγνώριση του ήχου του αρχικού τους γράμματος και των επιμέρους γραμμάτων.

ΚΟΛΛΑΖ 2

ΚΟΛΛΑΖ ΛΕΞΕΙΣ
❖ Φύλλο εφαρμογής: «Τα μέρη του δέντρου». Αντιγραφή λέξεων, ζωγραφική φύλλων, ανθέων, καρπών και χρωμάτισμα της δημιουργίας.

Φ.Ε. Χ

ΦΕ ΚΟΛΛΑΖ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: «Φροντίζω το Περιβάλλον»

ΙΧΝΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Θεματική Ενότητα: «Φροντίζω το Περιβάλλον»
Υποθεματική: «Φυσικές καταστροφές, Πολιτική προστασία»
Τίτλος: «Δέντρα πηγή ζωής. Το τελευταίο δέντρο»
Σκοπός και στόχοι
Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές/μαθήτριες:
❖ να αντιληφθούν την ωφελιμότητα/ευεργετική αξία των δέντρων και των δασών,
❖ να ευαισθητοποιηθούν στο ζήτημα των πυρκαγιών και των φυσικών καταστροφών,
❖ να προτείνουν τρόπους προστασίας των δασών,
❖ να υιοθετήσουν συμπεριφορές υπευθυνότητας και οικολογική συνείδηση.
Οι δραστηριότητες που επιλέχθηκαν στόχο έχουν να καλλιεργήσουν την/τις:
❖ δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs: Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα),
❖ παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας,
❖ ικανότητα έκφρασης μέσω εικαστικών δημιουργιών, διαδραστικών παιχνιδιών, κατασκευών,
❖ κοινωνικές δεξιότητες.

Φεβρουάριος 2025-Μάρτιος 2025

Βασιλόπιτα 2025

1 2

Την Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2025 πραγματοποιήθηκε στο 4ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης και ανά τμήμα η καθιερωμένη κοπή βασιλόπιτας.

Ευχαριστούμε θερμά τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων του Νηπιαγωγείου που ανέλαβαν να προσφέρουν ατομικά τσουρεκάκια σε κάθε παιδί του σχολείου μας, δίνοντάς τους μεγάλη χαρά. Κατά το έθιμο, στους τυχερούς των δύο τμημάτων χάρισαν και από ένα ξεχωριστό δώρο. Ευχόμαστε να είναι πάντα τυχεροί στη ζωή τους.

2 2

Αξιολόγηση θεματικού κύκλου «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»

ΤΡΑΒΕΡΣΕΣ

Αξιολόγηση
Με την ολοκλήρωση του δεύτερου θεματικού κύκλου «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη» με τίτλο «Όχι βία. Αφήστε μας να ανθίσουμε» διαπιστώνεται ότι οι στόχοι που τέθηκαν επιτεύχθηκαν. Οι μαθητές/μαθήτριες προβληματίστηκαν, εξέφρασαν απόψεις, αναζήτησαν λύσεις και συνετέλεσαν στη δημιουργία θετικού σχολικού κλίματος και επίλυσης συγκρουσιακών καταστάσεων.
Συμμετείχαν σε παιχνίδια και δράσεις καλλιέργειας αμοιβαίου σεβασμού, απέκτησαν ενσυναίσθηση και ευαισθητοποιήθηκαν στο ζήτημα της διαφορετικότητας και κατάρριψης στερεοτυπικών συμπεριφορών.
Ανέπτυξαν δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs: Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα), κοινωνικής ζωής και συμμετείχαν σε συμβολικά παιχνίδια, εικαστικά δρώμενα και δημιουργικούς διαγωνισμούς.
Επεξεργάστηκαν και ερμήνευσαν σωστά αισθητηριακά ερεθίσματα, αναγνώρισαν τα ανθρώπινα συναισθήματα, ψυχαγωγήθηκαν και προβληματίστηκαν μέσα από αναγνώσματα παιδικής λογοτεχνίας.
Τέλος, παρήγαγαν εικαστικές συνθέσεις που εκτίθενται στον χώρο φιλοξενίας ειδικών επιστημόνων και γονέων κατά την υλοποίηση των προγραμματισμένων επιμορφωτικών συναντήσεων γονέων και εκπαιδευτικών, ώστε να επικοινωνήσουν μηνύματα αγάπης, πρόληψης και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού.

5ο Εργαστήριο: «Κάνε μια ευχή»

2π

5ο Εργαστήριο: «Κάνε μια ευχή»
❖ Γνωριμία με το έργο και τη δράση του Ιδρύματος «Κάνε μία ευχή». Παρατήρηση του υλικού που έχει αποσταλεί. Καταστάσεις προβληματισμού, συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων.
❖ Εικαστική έκφραση και δημιουργία. Ομαδο-συνεργατική δημιουργία αφίσας/αστεριού. Αποστολή της δημιουργίας στο ίδρυμα ως ένδειξη εκδήλωσης αγάπης και συνακόλουθη συμμετοχή στον διαγωνισμό.

Γ

Β

Α

❖ Φύλλο εφαρμογής (ατομικά ιχνογραφήματα με μαρκαδόρους) για το portfolio, εμπνευσμένο από την αφίσα του Ιδρύματος «Κάνε μία ευχή». Θέμα: «Σχεδίασε το Αστέρι σου!».

αστέρια 1

αστέρια 2

4ο Εργαστήριο: «Αγαπούμε τα ίδια πράγματα. Μόνο που, όταν με χτυπάς, η δική μου καρδιά σκοτεινιάζει»

4ο Εργαστήριο: «Αγαπούμε τα ίδια πράγματα. Μόνο που, όταν με χτυπάς, η δική μου καρδιά σκοτεινιάζει»
❖ Αφήγηση και επεξεργασία του παραμυθιού «Τα χέρια δε χτυπάνε, τα χέρια αγαπάνε» (συγγραφική ομάδα: οι μαθητές του 1ου ολοήμερου νηπιαγωγείου Παλαιοκάστρου, υπεύθυνη νηπιαγωγός/εικονογράφηση: Μαρία Κουτσανοπούλου, επιμέλεια κειμένων: Βιργινία Αρβανιτίδου).

ΠΑΡΑΜΥΘΙ
❖ Εικαστική έκφραση και γραφή. Ομαδική σύνθεση με κηροπαστέλ και μαρκαδόρους. Κόβουμε δύο όμοιες καρδιές, μια με φωτεινό και μία με σκοτεινό/σκούρο χρώμα. Ζωγραφίζουμε μέσα σε αυτές και αποδίδουμε συμβολικά αλλά και με λέξεις το μήνυμα της λεζάντας («Αγαπούμε τα ίδια πράγματα. Μόνο που, όταν με χτυπάς, η δική μου καρδιά σκοτεινιάζει»).

ΡΟΖ.Π

ΜΑΥΡΗ.Π.2

Π.2
❖ Εικαστική έκφραση και δημιουργία. Ατομικά ιχνογραφήματα με μαρκαδόρους και κηροπαστέλ. Διπλώνουμε στη μέση μία σελίδα και σχεδιάζουμε μία καρδιά. Χρωματίζουμε το ένα της κομμάτι με θερμά και φωτεινά χρώματα, συμβολίζοντας την καρδιά ενός ξέγνοιαστου παιδιού. Στο άλλο μισό της καρδιάς χρησιμοποιούμε ψυχρά ή σκοτεινά χρώματα, αποδίδοντας την καρδιά ενός παιδιού που υφίσταται σχολικό εκφοβισμό.

ΚΟΛΛΑΖ 1

ΚΟΛΛΑΖ 4

ΚΟΛΛΑΖ 2

ΚΟΛΛΑΖ 3

3ο Εργαστήριο: «Απελευθερώνω την αγάπη»

κολλάζ

3ο Εργαστήριο: «Απελευθερώνω την αγάπη»
❖ Συμβολικό θεατρικό παιχνίδι «Απελευθερώνω την αγάπη». Οι μαθητές/μαθήτριες σε εμβρυακή στάση είναι παγιδευμένοι/ες σε δίχτυ λόγω εκφοβισμού. Αδρανοποιημένοι/ες αδυνατούν να εκπέμψουν θετικά συναισθήματα. Ένα πουλί (σύμβολο φιλίας, ενότητας και θάρρους) με το ράμφος του τρυπά το πλέγμα φόβου. Διαδοχικά τους/τις απελευθερώνει και η αγάπη διαχέεται.

1

2

3

4
❖ Εικαστική έκφραση και δημιουργία. Ομαδο-συνεργατική σύνθεση που αποτυπώνει το συμβολικό παιχνίδι που προηγήθηκε.

Απελευθερώστε την αγάπη

❖ Εικαστική έκφραση και γραφή. Δημιουργία διακοσμητικής τραβέρσας με τη λέξη “ΑΓΑΠΗ” γραμμένη από τους/τις μαθητές/μαθήτριες.

1 1

(τμήμα 1)

2 1

(τμήμα 2)

2ο Εργαστήριο: «Σηκώνω κάρτα αγάπης»

Κολλάζ 1

2ο Εργαστήριο: «Σηκώνω κάρτα αγάπης»
❖ Κατάσταση προβληματισμού/συζήτηση στην ολομέλεια. Παραδείγματα βίας στη σχολική καθημερινότητα, μορφές άσκησης βίας (σωματική, λεκτική, συναισθηματική), αίτια και τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης. Ανταλλαγή σκέψεων, εμπειριών, απόψεων. Κατάθεση προτάσεων επίλυσης διενέξεων. Αναστοχασμός.
❖ Εικαστική έκφραση και δημιουργία. Κατασκευή κάρτας αγάπης: ατομικές συνθέσεις μεικτής τεχνικής (συμβολική ζωγραφική με μαρκαδόρους ή μολύβι, χαρτοκοπτική, χαρτοκολλητική). Έκαστος/εκάστη μαθητής/μαθήτρια φυλά την κάρτα και τη σηκώνει σε περίπτωση εκδήλωσης βίαιης συμπεριφοράς. Παιχνίδι/μορφή υπενθύμισης κανόνων διαχείρισης συγκρουσιακών καταστάσεων, θέσπισης ορίων και καλλιέργειας αμοιβαίου σεβασμού μεταξύ μαθητών/μαθητριών.

Κολλάζ 2

Κολλάζ 3

Κολλάζ 4