eikastikh ekfrash

Πρότυπο Ανάπτυξης Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας

Τίτλος Δράσης

«Ανανεώνουμε τον σχολικό κήπο-συμβάλλουμε στο πράσινο»

Επίπεδο

Νηπιαγωγείο

Θεματικό Πεδίο

Δράσεις Ενεργού Πολίτη 4, 11, 13, 17

Σύντομη περιγραφή της Δράσης

Οι μαθητές/-τριες φυτεύουν εποχιακά άνθη, αρωματικά φυτά και βολβούς σε κενές θέσεις στην αυλή του σχολείου, υιοθετώντας συμπεριφορές υπευθυνότητας και οικολογική συνείδηση. Οργανώνουν καμπάνια αποτροπής των πυρκαγιών και των φυσικών καταστροφών κι ευαισθητοποιούν τη σχολική κοινότητα για τη σημασία των δέντρων, των ανθέων και του πράσινου.

Μάθημα ή τομέας του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων που εντάσσεται:

Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Θεματική Ενότητα: Φροντίζω το περιβάλλον

Υποθεματική: Φυσικές καταστροφές, Πολιτική προστασία

Τομέας: Εθελοντισμός

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

  • Να οργανώνουν και να υλοποιούν καμπάνιες ευαισθητοποίησης της σχολικής και της τοπικής κοινότητας σε περιβαλλοντικά θέματα.
  • Να καταθέτουν προτάσεις βελτίωσης του σχολικού περιβάλλοντος σε γονείς και σε τοπικές αρχές.
  • Να σχεδιάζουν και να πραγματοποιούν αισθητικές παρεμβάσεις (φύτευση εποχιακών ανθέων, αρωματικών φυτών και βολβών) σε συνεργασία με φορείς της κοινότητας σε παρτέρι του αύλειου χώρου της σχολικής μονάδας.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή του σχολείου.

Φάσεις Υλοποίησης Δράσης

Διερεύνηση: Τρεις (3) διδακτικές ώρες

Με αφορμή την ακρόαση του παραμυθιού «Ο άνθρωπος που φύτευε δέντρα» (συγγραφέας: Jean Giono, εικονογράφηση: ΕΦΗ ΛΑΔΑ, εκδόσεις: Παπαδόπουλος), οι μαθητές/-τριες στην ολομέλεια συζητούν, αναζητούν πληροφορίες και ανταλλάσσουν απόψεις/εμπειρίες σχετικές με την προσφορά των δασών και του πράσινου εν γένει. Αναφέρονται στην ευεργετική τους επίδραση στη βελτίωση του κλίματος, στην προστασία από πλημμύρες και στη στέγαση ζώων.

Παρατηρώντας έργα του Κώστα Τσόκλη και του Γιώργου Ξένου που απεικονίζουν ρεαλιστικά τις φυσικές καταστροφές, οι εκπαιδευόμενοι/-ες αναφέρονται στους κινδύνους που απειλούν το πράσινο και προτείνουν τρόπους προστασίας του.

Η ολομέλεια της τάξης αποφασίζει να προχωρήσει σε δράσεις αύξησης των «πράσινων χώρων» της σχολικής αυλής, φυτεύοντας σπόρους και βολβούς. Παράλληλα, στοχεύει στην ευαισθητοποίηση της ευρύτερης σχολικής και τοπικής κοινότητας, ώστε να συνδράμουν στην προσπάθεια.

Προετοιμασία/Σχεδιασμός: Μία (1) διδακτική ώρα

Οι μαθητές/-τριες με καταιγισμό ιδεών προσδιορίζουν και αποφασίζουν τις δραστηριότητες τις οποίες επιθυμούν και θεωρούν αποτελεσματικότερες να αναλάβουν, τα υλικά που θα χρειαστούν και εντοπίζουν ανθρώπους (επιστήμονες και φορείς) που μπορούν να τους υποστηρίξουν.

Βγαίνοντας στην αυλή του σχολείου, προτείνουν και καταγράφουν τα είδη των σπόρων και των βολβών με τα οποία επιθυμούν να εξωραΐσουν το παρτέρι. Συμβουλεύονται την επικεφαλής εκπαιδευτικό για το τι μπορούν να φυτεύσουν και για τις τεχνικές λεπτομέρειες της φύτευση όπως το βάθος του λάκκου, την κατάλληλη χρονική περίοδο φυτέματος, την υποστήριξη που ενδεχομένως χρειαστούν, τη συχνότητα του ποτίσματος και καταλήγουν στο τελικό πλάνο.

Υλοποίηση: Τρεις (3) διδακτικές ώρες

Οι μαθητές/-τριες με την υποστήριξη της Προϊσταμένης και των εκπαιδευτικών επικοινωνούν με α) το Τμήμα Πρασίνου του Δήμου, β) με γονέα Γεωπόνο και γ) με φυτώριο, ζητώντας: α) χώμα, β) τεχνικές συμβουλές, γ) εποχιακά άνθη, αρωματικά φυτά και βολβούς αντίστοιχα. 

Οργανώνουν την ημέρα και τις ώρες φύτευσης και ζητούν τη συνδρομή εκπαιδευτικών και μαθητών/-τριών της Ε΄ τάξης του συστεγαζόμενου Δημοτικού Σχολείου. Σκάβουν, φυτεύουν/τοποθετούν αρωματικά φυτά, εποχιακά άνθη και βολβούς, γεμίζουν με χώμα και βγάζουν αναμνηστικές φωτογραφίες. Καταγράφουν σε καρτελάκια το όνομα/είδος και την ημερομηνία φύτευσης, την ημερομηνία ποτίσματος και αναλαμβάνουν εκ περιτροπής τη φροντίδα ανά ομάδες.

Τέλος, σε επίπεδο πόλης μαθαίνουν για ομάδες που αναλαμβάνουν παρόμοιες δράσεις, στοχεύοντας σε ενδεχόμενη μελλοντική συνεργασία αναδιαμόρφωσης κι άλλων χώρων.

Επικοινωνία-Διάχυση: Δύο (2) διδακτικές ώρες

Οι μαθητές/-τριες σε σύμπραξη με τις εκπαιδευτικούς διοργανώνουν πολιτιστικό δρώμενο, προσκαλώντας γονείς, εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους των συστεγαζόμενων σχολικών μονάδων για την παρουσίαση του προγράμματος Ενεργού Πολιτειότητας. Η εκδήλωση περιλαμβάνει: α) έκθεση εικαστικών δημιουργιών των νηπίων (ατομικών και ομαδο-συνεργατικών) που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο καμπάνιας οικολογικής ευαισθητοποίησης και προστασίας, β) παρουσίαση του «πράσινου χώρου» στο παρτέρι της σχολικής αυλής.

Για τη δίαχυση του προγράμματος στην εκπαιδευτική αλλά και στην ευρύτερη κοινότητα, συντάσσεται άρθρο στο Ιστολόγιο της σχολικής μονάδας με παρουσίαση/περιγραφή των δράσεων, συνοδεία πλούσιου φωτογραφικού υλικού (αφίσες, εικαστικά έργα, στιγμιότυπα κατά τη φύτευση).  

Αναστοχασμός: Μία (1) διδακτική ώρα

Στην ολομέλεια οι μαθητές/-τριες εξάγουν συμπεράσματα ως προς τη δράση και την υλοποίησή της, προτείνουν τρόπους βελτίωσης και διεύρυνσης αυτής σε νέα πλαίσια, αναλύουν συναισθήματα και αναθεωρούνται αρχικές ιδέες και αντιλήψεις. Διατυπώνουν τις αποκτηθείσες γνώσεις και εμπειρίες λεκτικά και τις αποτυπώνουν σε ιχνογραφήματα, κατασκευές και συναφείς εικαστικές δημιουργίες.

Παράρτημα: Φωτογραφικό Υλικό

Καμπάνια/αφίσα

DENTRO PLAISIO

Δωρεά λουλουδιών

dorea loyloydion

loyloydia kollaz

Ποτίσματα

POTISMA 1

POTISMA 2

Προετοιμασία

Proetoimasia 3

proetoimasia kollaz

Υλοποίηση

Ylopoihsh 1

ylopoihsh 2

ylopoihsh 3

ylopoihsh 4

ylopoihsh 5

ylopoihsh 6

ylopoihsh 7

Αποτύπωση αποτελέσματος

apotyposh apotelesmatos 3

Apotyposh apotelesmatos 1

AYLH 1

AYLH 4

AYLH 3

AYLH 2

Εικαστική έκφραση

eikastikh ekfrash kollaz

Καλώς ήρθες καλοκαίρι!

Καλώς ήρθες καλοκαίρι!

24ce2a62 7c80 4dc9 add4 f2e04cce5409

Καλωσορίζουμε το καλοκαίρι ζωγραφίζοντας ηλιοτρόπια και τη θάλασσα. Οι δημιουργίες των μαθητών/μαθητριών είναι ιχνογραφήματα με μαρκαδόρους και κηροπαστέλ.

362d5698 9213 4f0e a1fa f590d110f009

517eae21 3047 45d8 b714 88ae25263c3d

9cca10b8 c7a4 4295 83a4 ec5b13dc2a91

Ανοιξιάτικα κάδρα

k3

k1

k2

Ατομικά ιχνογραφήματα με μαρκαδόρους και ξυλομπογιές εμπνευσμένα από τον σχολικό κήπο και την υλοποίηση του προγράμματος Ενεργού Πολίτη για το σχολικό έτος 2024-2025 

«Παιχνίδια στους δρόμους και τις αυλές»

Laografos

Την Παρασκευή 23 Μαΐου 2025 υποδεχτήκαμε στο 4ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης την κυρία Ματίνα Τσικριτζή-Μόμτσιου, εκπαιδευτικό Αγγλικής & Γαλλικής γλώσσας, νομικό, συγγραφέα και λαογράφο για να υλοποιήσει με τους μαθητές/μαθήτριες παραδοσιακά, ομαδικά παιχνίδια συνεργασίας και σύσφιξης σχέσεων, λειτουργώντας ως συνδετικός κρίκος με παραδόσεις και δρώμενα του παρελθόντος.

Η προγραμματισμένη δράση με τίτλο «Παιχνίδια στους δρόμους και τις αυλές» πραγματοποιήθηκε στον εσωτερικό και στον αύλειο χώρο της σχολικής μονάδας και εντάσσεται στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης Εσωτερικής Αξιολόγησης για το σχολικό έτος 2024-2025 με στόχο την πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων ενδοσχολικής βίας/σχολικού εκφοβισμού, την ενδυνάμωση των σχέσεων συνεργασίας μεταξύ μαθητών/μαθητριών και τη βελτίωση των διαπροσωπικών τους σχέσεων με τη διαμόρφωση θετικού σχολικού κλίματος και ασφαλούς και δημιουργικού μαθησιακού περιβάλλοντος (σχετική Πράξη: 21η/13-05-2025).

Πρόγραμμα:

  1. Σύντομη αναφορά στα παιχνίδια παλαιότερων εποχών στην ολομέλεια.
  2. Πραγματοποίηση παιχνιδιών από τις ακόλουθες κατηγορίες:
  • Πεδιές: α) «Τζαμί» (με μπάλα), β) «Καπάκια».
  • Παιχνίδια με μία κατασκευή: α) «Αλατιέρα», β) «Σκλεντζαράκι»*.
  • Παιχνίδι με τραγουδάκι (χωρίς υλικά).
  1. Παρουσίαση άλλων παιχνιδιών του παρελθόντος: α) «Παμπόρι», «Γκοργκύλια», «Βόλοι».
  2. Υλοποίηση ενός πολύ σύγχρονου παιχνιδιού με τις παιδαγωγούς: «Beebot, ανθρώπινα ρομπότ & μικροί προγραμματιστές».

Ευχαριστούμε ολόθερμα την κυρία Ματίνα και την ομάδα της για τη συναρπαστική εμπειρία. Θα μας μείνει αξέχαστη!

omada

(Η κ. Ματίνα και η ομάδα της) 

dhmioyrgia paichnidion

(Συζήτηση στην ολομέλεια & κατασκευή παιχνιδιών)

alatiera

(Αλατιέρα)

sklentzeraki

(Σκλεντζαράκι)

kapakia

(Καπάκια)

tzami

(Τζαμί)

boloi

(Βόλοι)

gkorgkyli

(Γκοργκύλι)

paichnidi

(Παιχνίδι με τραγουδάκι)

__________

* Σκλεντζαράκι

«Παιζόταν με ένα είδος κομπολογιού, το σκλεντζαράκι, (από όπου πήρε το όνομά του και το παιχνίδι) που το έφτιαχναν τα παιδιά μόνα τους από φλούδες πορτοκαλιού ως εξής: έκοβαν τη φλούδα ενός πορτοκαλιού κομματάκια είτε με το χέρι είτε χρησιμοποιώντας μια δαχτυλήθρα για να δώσουν σε όλα τα κομμάτια στρογγυλό ομοιόμορφο σχήμα. Στη συνέχεια έπαιρναν μια βελόνα με χοντρή κλωστή ή σπάγκο και περνούσαν από κει όλα τα κομματάκια, δένοντας τα δυο άκρα της όταν τα τελείωναν όλα. Τις περισσότερες φορές έβαζαν το έτοιμο σκλεντζαράκι πάνω στη σόμπα για να ψηθεί λίγο και να μη φεύγουν τα κομματάκια στη διάρκεια του παιχνιδιού.

Το παιχνίδι παιζόταν με δυο παίχτες. Ο ένας (Α) σχεδίαζε έναν κύκλο ακτίνας 0,80-1,00 εκ περίπου, έπαιρνε το σκλεντζαράκι και έμπαινε μέσα. Ο άλλος (Β) στήνονταν σε απόσταση 15 μέτρων (τη μετρούσαν με βήματα) και περίμενε τον άλλο να ρίξει το σκλεντζαράκι. Επειδή η θέση μέσα στον κύκλο ήταν πλεονεκτική (αυτή έδινε τους βαθμούς) η κατάληψή της γινόταν με λάχνισμα.(α μπε μπα μπλομ κλπ).

Ο παίχτης στον κύκλο έριχνε το σκλεντζαράκι στον αέρα (λίγο) κι όταν αυτό κατέβαινε, το χτυπούσε με την παλάμη του όσο πιο δυνατά μπορούσε για να το στείλει το μακρύτερο δυνατό. Ο αντίπαλος περίμενε απέναντι του στην καθορισμένη απόσταση και προσπαθούσε να το πιάσει. Αν τα κατάφερνε (πράγμα σπάνιο) γινόταν αλλαγή και πήγαινε εκείνος στον κύκλο με τον άλλον να παίρνει τη θέση του. Το πιο συνηθισμένο όμως ήταν να πέφτει το σκλεντζαράκι κάτω, οπότε ο Β πήγαινε, το έπαιρνε και το έριχνε πίσω, με στόχο βασικά να το βάλει μέσα στον κύκλο, ενώ ο Α προσπαθούσε να αποκρούσει με το χέρι. Αν το σκλεντζαράκι έμπαινε τελικά στον κύκλο, γινόταν πάλι αλλαγή και ο Α κατέβαινε κάτω χωρίς πόντο. Τις περισσότερες φορές όμως κατάφερνε να αποκρούσει στέλνοντάς το σε κάποια απόσταση από την περιφέρεια του κύκλου, την οποία στη συνέχεια μετρούσε με πόδια. Όσα πόδια μετρούσε, τόσους πόντους έπιανε από εκείνη τη φάση. Στη συνέχεια είχε τη δυνατότητα να αυξήσει το σκορ του χτυπώντας με το χέρι του το σκλεντζαράκι προς τα πάνω και μετρώντας τα χτυπήματα (ένας καλός παίχτης έπιανε και πάνω από 100 πόντους με αυτό τον τρόπο).

Αλλαγή παιχτών γινόταν όταν ο Β έπιανε το σκλεντζαράκι μετά από το ρίξιμο του Α ή όταν ο Β κατάφερνε να το ρίξει μέσα στον κύκλο χωρίς να το αποκρούσει ο Α. Νικητής αναδεικνύονταν αυτός που έπιανε πρώτος τον αριθμό πόντων που καθόριζαν οι δυο παίχτες στην αρχή του παιχνιδιού»

Ματίνα Τσικριτζή-Μόμτσιου

Αξιολόγηση της θεματικής ενότητας «Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία»

Αξιολόγηση

2P 1
Με την ολοκλήρωση των εργαστηρίων της θεματικής ενότητας «Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία» και τίτλο προγράμματος «Με τη δύναμη του ανέμου» οι στόχοι που τέθηκαν επιτεύχθηκαν. Οι μαθητές/μαθήτριες:
➢ Ψυχαγωγήθηκαν με την ανάγνωση κειμένων της μυθολογίας.
➢ Έμαθαν να αναγνωρίζουν τα σημεία του ορίζοντα και τα ονόματα των ανέμων που αντιστοιχούν σε αυτά.
➢ Εκφράστηκαν ατομικά και ομαδο-συνεργατικά μέσω της εικαστικής τέχνης.
➢ Εξοικειώθηκαν με την παρατήρηση, τον πειραματισμό και τη χρήση απλών ρομπότ, ακολουθώντας και εφαρμόζοντας απλές οδηγίες μετακίνησης κι έμαθαν να προσανατολίζονται στο χώρο με σημείο αναφοράς το σώμα τους, δίνοντας και ακολουθώντας απλές οδηγίες μετακίνησης.
➢ Εισήγαγαν νέο λεξιλόγιο, αναγνώρισαν τα φωνήματα που συνθέτουν τις λέξεις, τις συλλάβισαν και τις αναπαρήγαγαν.
➢ Συζήτησαν, μοιράστηκαν εμπειρίες, απέκτησαν γνώσεις, αντάλλαξαν απόψεις, επικοινώνησαν.
➢ Γνώρισαν τον αέρα και τις ονομασίες του.
➢ Εργάστηκαν ομαδικά και δημιουργικά, τηρώντας τους κανόνες λειτουργίας της ομάδας.
➢ Μετέφεραν τις γνώσεις που απέκτησαν σε γραφικό επίπεδο (φύλλα εφαρμογής).
➢ Ανακάλεσαν και μοιράστηκαν υπάρχουσες γνώσεις για ζώα και αντικείμενα που μπορούν να πετάξουν.
➢ Ανακάλυψαν εμπειρικά κάποιες ιδιότητες του αέρα.
➢ Εξοικειώθηκαν με την παρατήρηση, τον πειραματισμό και την περιγραφή καταστάσεων που υποδηλώνουν την ύπαρξη του αέρα.
➢ Διατύπωσαν προβλέψεις, πειραματίστηκαν, κατέγραψαν τα αποτελέσματα και εξήγαγαν συμπεράσματα.
➢ Καλλιέργησαν δεξιότητες δημιουργικής και πλάγιας σκέψης, δεξιότητες κριτικής και στρατηγικής σκέψης, δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας.

4ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης
Απρίλιος 2025- Μάιος 2025

5ο Εργαστήριο: «Πειραματίζομαι και ανακαλύπτω»

5ο Εργαστήριο: «Πειραματίζομαι και ανακαλύπτω»

c 1
➢ Διατύπωση ερωτημάτων-πειραματισμοί-εξαγωγή συμπερασμάτων:

1) Θέτουμε το ερώτημα αν ο αέρας έχει βάρος και μπορεί να ζυγιστεί. Κάνουμε σχετικές υποθέσεις. Δένουμε δύο φουσκωμένα μπαλόνια στα άκρα του αυτοσχέδιου ζυγού ώστε να ισορροπήσει. Σπάμε το ένα μπαλόνι και παρατηρούμε πως ο ζυγός γέρνει προς την πλευρά του φουσκωμένου μπαλονιού. Βγάζουμε συμπεράσματα και καταγράφουμε. Εξετάζουμε εάν επαληθεύτηκαν ή διαψεύστηκαν οι υποθέσεις που είχαμε κάνει.

PEIRAMA 1

ICHNOGRAFHMATA

2) Θέτουμε το ερώτημα αν ο αέρας έχει σχήμα και μπορεί να «φυλακιστεί». Κάνουμε σχετικές υποθέσεις. Χρησιμοποιούμε πλαστικές σακούλες για να εγκλωβίσουμε τον αέρα και/ή φουσκώνουμε μπαλόνια σε διάφορα μεγέθη και σχήματα. Βγάζουμε συμπεράσματα και καταγράφουμε. Εξετάζουμε εάν επαληθεύτηκαν ή διαψεύστηκαν οι υποθέσεις που είχαμε κάνει.

h

i

j

f

e

d 1

b 1

a
3) Θέτουμε το ερώτημα αν ο αέρας καταλαμβάνει το δικό του χώρο (όγκο). Γεμίζουμε μία λεκάνη με νερό. Στον πάτο από ένα διάφανο, πλαστικό ποτήρι κολλάμε λίγο βαμβάκι. Διατυπώνουμε υποθέσεις και στη συνέχεια βυθίζουμε το ποτήρι ανάποδα και κάθετα στο νερό. Βγάζουμε το ποτήρι έξω από το νερό και παρατηρούμε πως το βαμβάκι είναι στεγνό.
Βγάζουμε συμπεράσματα και τα καταγράφουμε. Εξετάζουμε εάν επαληθεύτηκαν ή διαψεύστηκαν οι υποθέσεις που είχαμε κάνει.

p7

p4

p3

p2

p1
➢ Φύλλο εφαρμογής (portfolio): «Βάψε μόνο αυτά που πετούν στον αέρα» (Πηγή: «Σχέδια εργασίας για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό, Χριστόγερου Κατερίνα & Αρμενάκου Κωνσταντίνα», εκδόσεις: ΚΕΔΡΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ).
➢ Κατασκευή χάρτινης βάρκας. Οδηγίες για τη χειροτεχνία υπάρχουν σε σχετικό φύλλο εφαρμογής (Πηγή: «Προσχολική Αγωγή. Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο», εκδόσεις: ΠΑΤΑΚΗ). Κατασκευή «Αιόλου» με τις βάρκες που δημιουργήσαμε. Παρατήρηση της κίνησής του με τη δύναμη του αέρα.

barkes

kollaz aiolos

4ο Εργαστήριο: «Προετοιμάζομαι να πειραματιστώ με τον αέρα»

4ο Εργαστήριο: «Προετοιμάζομαι να πειραματιστώ με τον αέρα»

BENTALIES 2
➢ Παρατήρηση, αναζήτηση πληροφοριών, συζήτηση: Οι μαθητές/μαθήτριες μοιράζονται
εμπειρίες, ανταλλάσσουν απόψεις, αναζητούν νέες πληροφορίες, εμπλουτίζουν τις γνώσεις
τους και συζητούν με τη βοήθεια σχετικών εικόνων και του βιβλίου «Τα τέσσερα στοιχεία,
αέρας», Maria Rius & J. M. Parramon, εκδόσεις: ΚΕΔΡΟΣ.
➢ Κατασκευή βεντάλιας: Οι μαθητές/μαθήτριες ζωγραφίζουν με ελεύθερη επιλογή σχεδίων και
χρωμάτων μία λευκή σελίδα Α4 και διπλώνοντάς την προχωρούν στην κατασκευή βεντάλιας. Οι
βεντάλιες χρησιμοποιούνται για να κάνουν αέρα.
➢ Φύλλο εφαρμογής (portfolio): «Βάλε σε κύκλο όλα τα αντικείμενα που έχουν σχέση με τον
άνεμο» (Πηγή: «Προσχολική Αγωγή. Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο», εκδόσεις: ΠΑΤΑΚΗ).

Γιορτή της μητέρας 2025

Δημιουργίες για τη γιορτή της μητέρας

KOLLAZ.D

Τι συνισταμένη είσαι, μητέρα,

τι πύκνωση είσαι, μητέρα,

τι απόφθεγμα,

τι μονοσύλλαβο επίγραμμα,

τι μονόγραμμα,

τι επικεφαλίδα,

τι επίτιτλος,

τι υπογραφή,

τι «Άπαντα»!

~ Κώστας Μόντης

D.3.P

D.2.P

D.4.P

D.1.P

Ζωγραφίζουμε πολύχρωμα λουλούδια με μαρκαδόρους, τα οποία πλαστικοποιούμε και τα κολλούμε σε φόντο από κάνσον. Τα τρυπούμε και περνούμε σπάγκο, δημιουργώντας κολιέ, για να τα χαρίσουμε ως δώρα.

________

* Το ποίημα του Κώστα Μόντη χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στον δημιουργό.

* Πηγή έμπνευσης για τις δημιουργίες μας μια ιδέα που βρήκαμε στο ιστολόγιο ΠΕΡΙΤΕΧΝΟ: “Ο Μάης είναι ζωγραφιά”

Ευχαριστούμε θερμά!

 

3ο Εργαστήριο: «Γλωσσικά παιχνίδια»

3ο Εργαστήριο: «Γλωσσικά παιχνίδια»
➢ Γλωσσικά παιχνίδια: Χρησιμοποιώντας α) καρτέλες στις οποίες αναγράφονται οι διαφορετικές ονομασίες του αέρα (λέξεις: ΑΕΡΑΣ, ΑΝΕΜΟΣ, ΑΓΕΡΑΣ, ΑΥΡΑ) και των γραμμάτων που τις
συνθέτουν, οι μαθητές/μαθήτριες συλλαβίζουν τις λέξεις, εντοπίζουν τον ήχο του αρχικού τους γράμματος, αναγνωρίζουν τα επιμέρους γράμματά τους και τις απομνημονεύουν, β) εικόνες
προσπαθούν να αναγνωρίσουν/«διαβάσουν» τις λέξεις και να διακρίνουν/μαντέψουν την σύνθετη λέξη που προκύπτει.

ANEMOS 1

ANEMOS 2

B.N.A.D 1

B.N.A.D.1
➢ Παροιμίες και εκφράσεις με τον αέρα: οι μαθητές/μαθήτριες έρχονται σε επαφή με παροιμίες και σχετικές με τον αέρα εκφράσεις, συζητούν και κατανοούν τη σημασία τους: α) «Όπου φυσάει ο άνεμος, πάει» (παρασύρεται), β) «Περί ανέμων και υδάτων» (λόγια, συνομιλίες άνευ σημασίας), γ) «Ώρα καλή στην πρύμνη σου και αέρα στα πανιά σου» (να μην βρεθεί εμπόδιο
στον δρόμο σου).

EKFRASEIS
➢ Φύλλο εφαρμογής (portfolio): «Βάψε κίτρινα τα μπαλόνια του ήλιου και γαλάζια του αέρα»
(Πηγή: «Σχέδια εργασίας για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό, Χριστόγερου Κατερίνα & Αρμενάκου Κωνσταντίνα», εκδόσεις: ΚΕΔΡΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ).

2ο Εργαστήριο: «Παιχνίδια με τα σημεία του ορίζοντα»

2ο Εργαστήριο: «Παιχνίδια με τα σημεία του ορίζοντα»
➢ Εικαστική δημιουργία: Συμβολική απεικόνιση των τεσσάρων σημείων του ορίζοντα, καρτέλες για ψυχοκινητικό παιχνίδι.

KOLLAZ SHMEIA ORIZONTA
➢ Ψυχοκινητικό παιχνίδι: Οι μαθητές/μαθήτριες χωρίζονται σε τέσσερις ομάδες. Τοποθετούμε σε τέσσερα σημεία της τάξης και σύμφωνα με τον προσανατολισμό της (χρήση πυξίδας) τις καρτέλες που προηγουμένως δημιούργησαν και απεικονίζουν συμβολικά τα σημεία του ορίζοντα. Κάθε ομάδα δημιουργεί κύκλο γύρω από την καρτέλα της. Με την υπόκρουση ταμπουρίνου ή μουσικής και ανάλογα με τις υποδείξεις της Παιδαγωγού κινούνται οι «άνεμοι» του Βορρά/Νότου/Ανατολής/Δύσης. Παραλλαγή: όταν φυσά ΒΔ/ΒΑ/ΝΔ/ΝΑ «άνεμος» κινούνται ταυτοχρόνως οι μαθητές/μαθήτριες δύο ομάδων.

PAICHNIDI PSYCHOKINHSHS
➢ Παιχνίδι προσανατολισμού σε ζευγάρια: Ένας μαθητής/μαθήτρια στέκεται με τα χέρια σε έκταση. Το ζευγάρι του τοποθετεί στη σωστή θέση τις καρτέλες με τα αρχικά των σημείων του ορίζοντα.

PROSANATOLISMOS
➢ Γλωσσικό παιχνίδι: Οι μαθητές/μαθήτριες αναγνωρίζουν/ξεχωρίζουν τις γραμμένες λέξεις («ΒΟΡΡΑΣ», «ΝΟΤΟΣ», «ΑΝΑΤΟΛΗ» και «ΔΥΣΗ»). Τις συλλαβίζουν, εντοπίζουν τον ήχο του αρχικού γράμματος και των υπόλοιπων γραμμάτων και τις συνθέτουν.
➢ Φύλλο εφαρμογής (portfolio): «Τα σημεία του ορίζοντα». Αντιγραφή λέξεων και διακόσμηση του αρχικού γράμματος αυτών.



Λήψη αρχείου