ΜΑΡΤΙΟΣ: Δράσεις σε συνεργασία με τη Β΄ και τη Γ΄ Τάξη του Δημοτικού

ΔΩΡΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Ο Μάρτιος, εναρκτήριος μήνας της άνοιξης, χαρακτηρίζεται από ποικιλομορφία καιρικών φαινομένων, γεγονός που ενέπνευσε σειρά θρύλων, παραδόσεων, εθίμων και λαϊκών ρήσεων ως προσπάθειες ερμηνείας και απόδοσης/καταγραφής αυτών.

Στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης για το σχολικό έτος 2023-2024 με θέμα την Ομαλή Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, επιλέξαμε -σε σύμπραξη με τις εκπαιδευτικούς και τους μαθητές/μαθήτριες των Β΄ και Γ΄ Τάξεων του συστεγαζόμενου 11ου Δ.Σ. Κοζάνης- να υλοποιήσουμε δράσεις, εικαστικά εργαστήρια και ανταλλαγή «δώρων» (κατασκευών/δημιουργιών), έχοντας τις παραδόσεις αυτές ως θεματικό άξονα.

Δράσεις με τη Β΄ Τάξη

Κατά τη συνάντησή μας με την Β΄ τάξη, σχεδιάζουμε να παρουσιάσουμε τον σχετικό με τις «Γυναίκες του Μάρτη» θρύλο μέσω μίας δραματοποίησης, που θα περιλαμβάνει αφήγηση από την Παιδαγωγό, διάδραση με τους μαθητές/μαθήτριες και θεατρική αναπαράσταση αυτού από ομάδα νηπίων. Επιπρόσθετα, το 1ο Τμήμα Νηπίων -έχοντας απεικονίσει σε ατομικά ιχνογραφήματα τις γυναίκες του Μάρτη- και το 2ο Τμήμα Νηπίων -έχοντας αποδώσει τον θρύλο μέσω μίας ομαδο-συνεργατικής σύνθεσης- θα δωρίσουν τα έργα στο Δημοτικό Σχολείο, ώστε σε βάθος χρόνου να συμπεριληφθούν στην κοινή Εικαστική Έκθεση που φιλοδοξούμε να υλοποιήσουμε. Οι δημιουργίες που ετοιμάσαμε είναι οι ακόλουθες:  

ΚΟΛΛΑΖ 1

ΚΟΛΛΑΖ 2

ΚΟΛΛΑΖ 3

(Ατομικά ιχνογραφήματα,Τμήμα 1ο)

ΟΜΑΔΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

(Ομαδο-συνεργατικό έργο, Τμήμα 2ο)

Οι μαθητές/μαθήτριες της Β΄ θα ανταποδώσουν παρουσιάζοντας σε εμάς τα «Χελιδονίσματα», συνοδευόμενα από σχετικές  χειροτεχνίες.

Δράσεις με τη Γ΄ Τάξη

Με αφετηρία το έθιμο «Το βραχιόλι του Μάρτη», που πλέκεται με λευκή και κόκκινη κλωστή και είθισται να περνιέται στον καρπό των παιδιών την πρώτη ημέρα του μήνα ώστε να τα προστατεύσει από τον ήλιο που καίει, οι μαθητές/μαθήτριες του Νηπιαγωγείου κατασκεύασαν για τα παιδιά του Δημοτικού σελιδοδείχτες και κουκλίτσες/γούρια στα χρώματα του Μάρτη, τα οποία πρόκειται να τους χαρίσουν. Οι δημιουργίες που ετοιμάσαμε είναι οι ακόλουθες:  

ΤΜΗΜΑ 1 ΠΛΑΙΣΙΟ

ΤΜΗΜΑ 2 ΠΛΑΙΣΙΟ

(σελιδοδείχτες)

ΚΟΡΙΤΣΑΚΙΑ ΜΑΡΤΗΣ

(κούκλες/γούρια)

Οι μαθητές/μαθήτριες της Γ΄ θα ανταποδώσουν παρουσιάζοντας σε εμάς τον θρύλο «Το βαρέλι των δώδεκα μηνών» κατά τον τρόπο που έχουν σχεδιάσει/προγραμματίσει.

**********

ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ/ΠΗΓΕΣ

* Την ιδέα για τους σελιδοδείχτες στα χρώματα του Μάρτη την εμπνευστήκαμε από το εξαιρετικό Ιστολόγιο «ΠΕΡΙΤΕΧΝΟ» της συναδέλφου κ. Μαρίας Κουτσανοπούλου: “Ο Μάρτης πήρε τα χρώματα”

* Την ιδέα για τις κουκλίτσες/γούρια στα χρώματα του Μάρτη τη βρήκαμε στην ομάδα του Facebook «Παιδικός Πλανήτης» (ανάρτηση 01/03/2024 της κ. Δέσποινας Υψηλάντη), που παρουσιάζει τις δημιουργίες του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Κοζάνης.

Ολόθερμες ευχαριστίες για την έμπνευση!

“Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα μικρά παιδιά”

Ι

Αγαπητοί γονείς, αγαπητοί συνάδελφοι,

σας ενημερώνουμε πως το 4ο Νηπιαγωγείου Κοζάνης θα πραγματοποιήσει ενδοσχολική επιμόρφωση-συμβουλευτική γονέων τη Δευτέρα 11 Μαρτίου 2024 και ώρα 18:00-20:00.

Θα γίνει δια ζώσης στον χώρο του Νηπιαγωγείου (Αχρίδος 10, περιοχή Νοσοκομείου). Εισηγήτρια θα είναι η ειδική επιστήμονας κ. Ευφημία Κωνσταντινίδου, Ψυχολόγος MSc, Υποψήφια Διδάκτωρ. Θέμα: «Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα μικρά παιδιά». Όσοι/όσες από εσάς επιθυμούν, μπορούν να την παρακολουθήσουν. Η παρουσία σας θα μας τιμήσει.

Με εκτίμηση,

Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου:

Χαρίκλεια Χ. Καλλιανίδου

και το διδακτικό προσωπικό: Μαρινέλα-Μαρίνα Σεντουκά, Βαρβάρα Τουμπουλίδου.

EU CODEWEEK

Πιστοποιητικό

Το Πιστοποιητικό συμμετοχής του 4ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού:



Λήψη αρχείου

Οι δραστηριότητες με τις οποίες συμμετείχαμε παρατίθενται αναλυτικά στον ακόλουθο σύνδεσμο:

EU codeweek 2023-2024

Θερμά συγχαρητήριαστους μαθητές/μαθήτριές μας! 

ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ 2024

ΚΛΟΟΥΝ ΠΛΑΙΣΙΟ

(Ομαδο-συνεργατικό έργο, δημιουργία του Ολοήμερου Τμήματος)

Την Πέμπτη 08/03/2024 στη μεγάλη αυλή του σχολικού συγκροτήματος, γιορτάσαμε μαζί με τα δύο συστεγαζόμενα δημοτικά (11ο Δ.Σ. Κοζάνης και Δ.Σ. «Χαρίσιος Μεγδάνης») την Τσικνοπέμπτη κατά τον παραδοσιακό τρόπο που συνηθίζεται στην πόλη μας. Όλοι οι μαθητές/μαθήτριες, στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης με θέμα την Ομαλή Μετάβαση, συμμετείχαν στο έθιμο των Φανών, χορεύοντας και τραγουδώντας με τη βοήθεια του Δ.Σ. και των μουσικών του «Λάκκου του Μάγγαν’».   

ΦΑΝΟΣ

ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ

Την Τσικνοπέμπτη είθισται οι νοικοκυρές να μαγειρεύουν κρέας, να το αφήνουν να «αρπάξει» και η μυρωδιά της τσίκνας να διαποτίζει τον αέρα. Συνήθως το βράδυ της ίδιας μέρας οι παρέες βγαίνουν στις ταβέρνες και τρώνε ψητό κρέας που έχει τσικνίσει. Στην Κοζάνη την Τσικνοπέμπτη γίνεται η επίσημη έναρξη της αποκριάς στην κεντρική πλατεία. Μασκαράδες ξεχύνονται στους δρόμους. Το βράδυ ανάβει και ο πρώτος φανός σε μια από τις γειτονιές της πόλης.

Για να νιώσουν οι μαθητές/μαθήτριές μας τον ερχομό της αποκριάς, τους χαρίσαμε χειροποίητες αποκριάτικες μάσκες, τις οποίες διακόσμησαν.  

1 ΠΛΑΙΣΙΟ

2 ΠΛΑΙΣΙΟ

3 ΠΛΑΙΣΙΟ

(μάσκες, Πρωινά Υποχρεωτικά Τμήματα)

Χρόνια πολλά, καλή αποκριά!

Day & Night II

2

A song

“Day and night,

day and night,

night is dark

day is bright.

This is the day,

this is the night,

day, day, day

night, night, night”

1

PLAY AND LEARN

Το video ανακτήθηκε από τον χρήστη στο YouTube “Miss Molly”στις 06/03/2024. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς. Χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Επίσκεψη Λαογράφου

8 1

Στο πλαίσιο του 6ου  εργαστηρίου της θεματικής ενότητας «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη», την Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου 2024 και με ομόφωνη απόφαση του συλλόγου διδασκόντων (Πράξη 13η/02-02-2024) πραγματοποιήθηκε προγραμματισμένη επίσκεψη της Εκπαιδευτικού-Λαογράφου-Συγγραφέα κ. Ματίνας Τσικριτζή Μόμτσιου.

Ερχόμενη σε επαφή με τους μαθητές/μαθήτριες, μίλησε για τον τρόπο που ο παππούς και η γιαγιά αποτελούν κρίκους σύνδεσης του παρόντος με το παρελθόν, μεταφέροντας στην επόμενη γενιά  τα ήθη, τα έθιμα και τις παραδόσεις του τόπου. Κατά την παρουσίασή της εστίασε στον μήνα Μάρτιο, στα «ψέματα» και ξεγελάσματα, στο βραχιόλι του Μάρτη, στα χελιδονίσματα, σε θρύλους για τον Μάρτη («Οι γυναίκες του Μάρτη», «Η γριά που πάγωσε», «Ο Μάρτης και το βαρέλι των μηνών»), στη Σαρακοστή και στον τρόπο που ο Μάρτης αποδίδεται σε έργα ζωγράφων και σε παιδικά σχέδια.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

5 2

3

2

1

Ευχαριστούμε θερμότατα την κ. Ματίνα Τσικριτζή Μόμτσιου για την άμεση ανταπόκριση στην πρόσκλησή μας, για τις γνώσεις που μας μετέφερε και για την υπέροχη παρουσίασή της, την οποία μας παραχώρησε και παραθέτουμε παρακάτω:

Μάρτης_για 4ο ΝΗΠ.ΚΟΖ_Ματίνα Τσικριτζή Μόμτσιου

Ευχαριστούμε, επίσης, τις κυρίες του Δ.Σ. του Φανού «Λάκκος τ’ Μάγγαν’» που επισκέφτηκαν τη σχολική μας μονάδα κι έφτιαξαν για όλους μας βραχιολάκια του Μάρτη.

ΕΓΓΡΑΦΕΣ 2024-2025

εγγραφές

Ώρες εγγραφών και επικοινωνίας: 12:15-13:15

τηλ: 2461026270

email: mail@4nip-kozan.koz.sch.gr

Παρακαλούμε να τηρήσετε το χρονικό πλαίσιο.

*****

Αγαπητοί γονείς,

Για το σχολικό έτος 2024-2025 θα φοιτήσουν στο Νηπιαγωγείο μαθητές/τριες που την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν την ηλικία των τεσσάρων (4) ετών (μαθητές/τριες γεννημένοι/ες το 2020).

Οι αιτήσεις εγγραφών στα δημόσια νηπιαγωγεία γενικής παιδείας γίνονται μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov. gr) με υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης εγγραφής.

Την Ηλεκτρονική Αίτηση Εγγραφής υποβάλλουν οι γονείς/κηδεμόνες για το Νηπιαγωγείο που ανήκει το νήπιο-προνήπιο, βάσει της διεύθυνσης κατοικίας τους , σύμφωνα με τα όρια της σχολικής περιφέρειας του Νηπιαγωγείου, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://proti-eggrafi.services.gov.gr/

Στον ακόλουθο χάρτη θα βρείτε τις οδούς που υπάγονται στο 4ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης:

Όρια τομέα 4ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης

Παρακάτω θα βρείτε αναλυτικές οδηγίες για τη συμπλήρωση της ηλεκτρονικής αίτησης εγγραφής: 



Λήψη αρχείου

Τα παραστατικά που απαιτούνται να προσκομίσετε κατά την επίσκεψη σας στη σχολική μονάδα είναι τα ακόλουθα:

α) η αίτηση εγγραφής (από όλους τους μαθητές/μαθήτριες) και τα δικαιολογητικά για το Προαιρετικό Ολοήμερο πρόγραμμα ή/και το Τμήμα Πρόωρης Υποδοχής (μόνο από τους μαθητές/μαθήτριες που επιθυμούν να παρακολουθήσουν το προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα) ή/και το Αναβαθμισμένο Πρόγραμμα Ολοήμερου Νηπιαγωγείου (μόνο από τους μαθητές/μαθήτριες που επιθυμούν να το παρακολουθήσουν),

β) Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή (Α.Δ.Υ.Μ.), συμπληρωμένο και υπογεγραμμένο από γιατρό,



Λήψη αρχείου

γ) Βιβλιάριο υγείας μαθητή/τριας,

δ) υπεύθυνη δήλωση ασφαλούς προσέλευσης και αποχώρησης μαθητών/τριων με τα στοιχεία των συνοδών τους,



Λήψη αρχείου

ε) στοιχεία άλλου/ων τέκνου/ων, που φοιτά/ούν σε συστεγαζόμενη σχολική μονάδα, όταν υπάρχει/ουν κι εφόσον ζητηθεί από την Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου (Βεβαίωση Φοίτησης από τον Διευθυντή της συστεγαζόμενης σχολικής μονάδας).

στ) αποδεικτικό έγγραφο, όπως λογαριασμό ΔΕΚΟ, μισθωτήριο συμβόλαιο, ή άλλο δημόσιο πρόσφατο έγγραφο από το οποίο να προκύπτει ρητά η διεύθυνση κατοικίας,

Πριν την τελική υποβολή της αίτησης (οριστικοποίηση) απαιτείται η έγγραφη συναίνεση του έτερου γονέα/κηδεμόνα με υπεύθυνη δήλωσή του.

Παρακαλούμε να έχετε όλα τα απαιτούμενα παραστατικά και να τα καταθέσετε (συγκεντρωμένα κατά προτίμηση) στο Νηπιαγωγείο με την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής εγγραφής έως 20/03/2024 (το αργότερο), τηρώντας πιστά τις οδηγίες της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου.

Εγγραφές μετά την 20η Μαρτίου θεωρούνται εκπρόθεσμες και χρειάζονται την έγκριση του/της Διευθυντή/τριας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως τούτο ορίζεται στην παρ. 6 του άρθρου 6 του ΠΔ 79/2017 (Α΄109).

Η Προϊσταμένη

Χαρίκλεια. Χ. Καλλιανίδου

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ.

8

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Αφού ολοκληρώθηκε η τρίτη θεματική ενότητα «Φροντίζω το Περιβάλλον» των εργαστηρίων
δεξιοτήτων με τίτλο «Το παράπονο των ζώων», διαπιστώνουμε ότι οι στόχοι που τέθηκαν
επιτεύχθηκαν. Οι μαθητές/μαθήτριες κατόρθωσαν ως προς το:
Α΄ Θεματικό Πεδίο: Παιδί και Επικοινωνία (Γλώσσα και ΤΠΕ)
➢ Να αναγνωρίζουν λεξιλόγιο (λειτουργικό λεξιλόγιο, λεξιλόγιο με λέξεις υψηλής
συχνότητας χρήσης, ορολογία γνωστικών αντικειμένων) που συναντάται σε διάφορα
επικοινωνιακά πλαίσια.
➢ Να κάνουν περιγραφές με λογική σειρά και συνέπεια.
➢ Να διατυπώνουν και να συνοψίζουν επιχειρήματα για την τεκμηρίωση απόψεων.
➢ Να εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους.
➢ Να υιοθετούν κριτική στάση απέναντι σε πληροφορίες και σε απόψεις των άλλων.
Β΄ Θεματικό Πεδίο: Παιδί, Εαυτός και Κοινωνία
➢ Να κινητοποιούνται και να συμβάλλουν θετικά στο ζήτημα της προστασίας του
περιβάλλοντος.
➢ Να εντοπίζουν συμπεριφορές που θέτουν σε κίνδυνο το φυσικό περιβάλλον και να
προτείνουν πρακτικές διαχείρισης.
➢ Να γνωρίζουν τους ζωντανούς οργανισμούς της θάλασσας και τα θαλάσσια είδη προς
εξαφάνιση.
➢ Να διακρίνουν τους κινδύνους και τους παράγοντες επιβίωσης των ζωντανών
οργανισμών.
➢ Να εντοπίζουν παράγοντες που επιδρούν στη φυσική και μη φθορά των οργανισμών και
να προτείνουν λύσεις.
➢ Να επιλέγουν βέλτιστες λύσεις και να διατυπώνουν συμπεράσματα.
➢ Να υιοθετούν θετική στάση και υπεύθυνη δράση απέναντι στο περιβάλλον.
➢ Να γνωρίσουν ορισμένα από τα απειλούμενα είδη, τις οργανώσεις προστασίας αυτών
και τη δράση τους και να αποκτήσουν οικολογική ευαισθησία.
➢ Να γνωρίσουν τα είδη των ζώων που απαντώνται στην Ελλάδα.
➢ Να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς.
➢ Να λειτουργούν ως ενεργοί και ευαισθητοποιημένοι πολίτες.
Δ΄ Θεματικό Πεδίο: Παιδί, Σώμα, Δημιουργία και Έκφραση
➢ Να εκφράζονται καλλιτεχνικά χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά για εικαστικές
δημιουργίες.
➢ Να συνεργάζονται για τη δημιουργία ενός καλλιτεχνήματος.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Πεντέρη, Ε., Χλαπάνα, Ε., Μέλλιου, Κ., Φιλιππίδη, Α., & Μαρινάτου, Θ. (2022). Πρόγραμμα
Σπουδών Για την Προσχολική Εκπαίδευση – Διευρυμένη Εκδοχή (2η Έκδοση, 2022 ΙΕΠ). Στο
πλαίσιο της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού
Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» του ΙΕΠ με MIS 5035542.

Αντίθετα-αντίθετες λέξεις

ΚΟΛΛΑΖ 1 1

ΚΟΛΛΑΖ 2 1

Θεματικό Πεδίο: Παιδί και Επικοινωνία

Θεματική Ενότητα: Γλώσσα

Οι μαθητές/μαθήτριες μέσα από μια σειρά λεκτικών παιχνιδιών, παιδικών ποιημάτων και καθημερινών παραδειγμάτων αντιλαμβάνονται την έννοια των αντιθέτων. Καλούνται να αντιστοιχίσουν καρτέλες με ζεύγη αντίθετων λέξεων, να εντοπίσουν το ζευγάρι  τους, ανάλογα με την κάρτα που κρατά ο καθένας/καθεμιά, και να δώσουν ένα παράδειγμα αντίθετων εννοιών, αφού ολοκληρωθεί η δραστηριότητα.

ΚΑΡΤΕΣ

ΠΑΙΧΝΙΔΙ

ΠΑΙΧΝΙΔΙ 2

ΖΕΥΓΑΡΙΑ

Απολαμβάνουν την αφήγηση του παραμυθιού «Το Αντίθετο», συγγραφέας: ΤΟΜ ΜΑΚΡΕΫ, εικονογράφος: ΕΛΕΝΑ ΟΔΡΙΟΘΟΛΑ, εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ και κατόπιν εκφράζονται μέσω ατομικών ιχνογραφημάτων, αποδίδοντας την ιστορία.

ΒΙΒΛΙΟ 1

7

12

4

9

11

5 1

10

Βιβλιογραφία:

Βασική Βιβλιοθήκη Προσχολικής Εκπαίδευσης, Εύη Γάκου, Προαναγνωστικές Δραστηριότητες, εκδόσεις Καστανιώτη.