Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας 4ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης 2025-2026

Αγαπητοί γονείς & κηδεμόνες,

σας γνωστοποιούμε επισήμως στο Ιστολόγιο της σχολικής μονάδας το περιεχόμενο του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του 4ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης για το σχολικό έτος 2025-2026, υπογεγραμμένο κατά τη σύνταξή του από την Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου & τον Σύλλογο Διδασκουσών και εγκεκριμένο από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης και τον Διευθυντή Εκπαίδευσης.



Λήψη αρχείου

Ευχή όλων μας η πιστή τήρηση και εφαρμογή των περιεχομένων του.

Με εκτίμηση,

Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου

Χαρίκλεια Χ. Καλλιανίδου

Δημιουργία λογαριασμού μαθητή στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (Π.Σ.Δ.) από τον γονέα ή κηδεμόνα

Αγαπητοί γονείς,

Σας ενημερώνουμε σχετικά με τη δημιουργία και διαχείριση μαθητικών λογαριασμών στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (Π.Σ.Δ).

Δημιουργία λογαριασμού μαθητή από τον γονέα ή κηδεμόνα

Σύμφωνα με την εγκύκλιο (20/3/2020) του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, οι μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μπορούν να αποκτήσουν λογαριασμό χρήστη στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (Π.Σ.Δ.), με τον  οποίο μπορούν να έχουν πρόσβαση  στις υπηρεσίες του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ)  (https://www.sch.gr/services).

Παρακαλούμε οι γονείς/κηδεμόνες των προνηπίων αλλά και κάθε μαθητή/τριας που μέχρι σήμερα δεν έχει αποκτήσει λογαριασμό χρήστη στο ΠΣΔ να προβούν στη δημιουργία του.

Η δημιουργία λογαριασμού για τους μαθητές μπορεί να  γίνει από τον γονέα/κηδεμόνα ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα.

  1. Η εγγραφή γίνεται από τη σελίδα  https://register.sch.gr/students.  Στην ίδια σελίδα μπορεί να φτάσει κάποιος από την πύλη του ΠΣΔ www.sch.gr ακολουθώντας το σύνδεσμο «Εγγραφή».
  2. Η εγγραφή γίνεται από τον γονέα ή κηδεμόνα του μαθητή/τριας.  Στη σελίδα υπάρχουν σχετικές οδηγίες τις οποίες θα πρέπει να ακολουθήσουν ώστε η εγγραφή να είναι επιτυχής. Δείτε αναλυτικά τον οδηγό έγγραφής: https://register.sch.gr/students/docs20/StudentsRegisterHelp.pdf
  3. Απαιτείται η συμπλήρωση του Αριθμού Μητρώου του μαθητή τον οποίο θα σας γνωστοποιήσει το σχολείο.
  4. Τονίζουμε στον γονέα/κηδεμόνα την αναγκαιότητα ορθής αναγραφής της διεύθυνσης email του καθώς επίσης και του αριθμού κινητού τηλεφώνου, ώστε να είναι εύκολη η ανάκτηση των στοιχείων μαθητικού λογαριασμού σε περίπτωση που αυτά ξεχαστούν.
  5. Όταν ολοκληρωθεί η εγγραφή του/της μαθητή/τριας θα αποσταλεί email με τα στοιχεία εγγραφής στη διεύθυνση e-mail που δήλωσε ο γονέας/κηδεμόνας στην ηλεκτρονική αίτηση.

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ (ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2025-2026)

13221016 613988768776140 8960851587575647658 n 1

Αγαπητοί γονείς,

Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε σχετικά με τον απαραίτητο εξοπλισμό που χρειάζεται να έχουν οι μαθητές/μαθήτριες του σχολείου μας.

ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ

Ι. ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ

  1. Τσάντα νηπιαγωγείου (με γραμμένο το όνομα του νηπίου).
  2. Μία καθαρή πετσέτα για το φαγητό (μικρού μεγέθους).
  3. Νερό σε μπουκάλι ή σε παγουράκι (με γραμμένο το όνομα του νηπίου).
  4. Τάπερ για το πρωινό (το όνομα του παιδιού γραμμένο). Αν υπάρχουν συνοδευτικά τάπερ (φρούτο, λαχανικά, κτλ) θα αναγράφεται και σε αυτά το όνομα.
  5. Δύο πακέτα χαρτομάντηλα πάντα στην τσάντα του παιδιού.

ΙΙ. ΠΡΟΓΕΥΜΑ

Παρακαλούμε η διατροφή των νηπίων να είναι υγιεινή.

Ναι στις τροφές όπως: κουλουράκια, κουλούρι, φρούτα (πλυμένα, καθαρισμένα, τεμαχισμένα), πίτες, ψωμί, τυρί, κέικ σπιτικό, αυγό (βρασμένο καλά), τοστ, σάντουιτς σπιτικό, κτλ.

Όχι στις τροφές όπως: τσιπς, γαριδάκια, σοκολάτες, κρουασάν, μερέντα, καραμέλες, τσίχλες, αναψυκτικά, κτλ.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΟΥ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΜΟΝΟ

Οι μαθητές/μαθήτριες του Προαιρετικού Ολοήμερου Τμήματος χρειάζεται επιπρόσθετα να φέρουν μαζί τους και τον ακόλουθο εξοπλισμό:

Ι) ΓΕΥΜΑ

  1. Μεταλλικό μπολ για το μεσημεριανό γεύμα* (το όνομα του παιδιού θα αναγράφεται τόσο στο καπάκι όσο και πλάγια στο μπολ).
  2. Πιρούνι/κουτάλι (όχι μαχαίρι).
  3. Σαλάτα/τυρί/ψωμί (εάν το παιδί επιθυμεί).

*Το κρέας ή ψάρι να είναι κομμένο σε μικρά κομμάτια για διευκόλυνση του παιδιού. Νέες γεύσεις/φαγητά να δοκιμάζονται πρώτα στο σπίτι. 

ΙΙ) ΧΑΛΑΡΩΣΗ/ΥΠΝΟΣ

Σε υφασμάτινη τσάντα, όπου θα αναγράφεται το όνομα του παιδιού θα υπάρχουν:

  1. Δύο παιδικά σεντόνια στο μέγεθος της βρεφικής κούνιας (ένα με λάστιχο κι ένα για σκέπασμα).
  2. Παιδικό μαξιλάρι.

Παρακαλούμε να είστε πάντα συνεπείς στο ωράριο προσέλευσης (8:15-8:30) και αποχώρησης (13:00 ή 16:00). Οι μαθητές θα συνοδεύονται μόνο από ενήλικες, τους οποίους έχουν ορίσει οι γονείς ως συνοδούς με υπεύθυνη δήλωση.

Ευχαριστούμε, Καλή Χρονιά!

ΑΓΙΑΣΜΟΣ 2025-2026

agiasmos2025

Αγαπητοί γονείς,

Ο αγιασμός για τη νέα σχολική χρονιά θα τελεστεί την Πέμπτη 11/09/2025 και ώρα 9:30 στον αύλειο χώρο του 11ου Δημοτικού Σχολείου Κοζάνης.

Αφού ολοκληρωθεί, θα ακολουθήσει η πρώτη ενημερωτική συνάντηση γονέων στην αυλή του 4ου Νηπιαγωγείου, ώστε να δοθούν οδηγίες για θέματα που αφορούν στην εφαρμογή του ωρολογίου προγράμματος και στη γενικότερη λειτουργία του σχολείου. Η παρουσία σας κρίνεται απαραίτητη.

Αν υπάρχει η ευχέρεια ένας εκ των δύο γονέων να παραλάβει τον/την μαθητή/μαθήτρια που συνοδεύει, αποχωρώντας μετά την τέλεση του αγιασμού, ώστε ο γονέας που θα μείνει στη συνάντηση του Νηπιαγωγείου να μπορεί να μετέχει με ησυχία στην πρώτη και σημαντικότατη ενημέρωση της σχολικής μας μονάδας, θα το εκτιμούσαμε ιδιαιτέρως.

Εκ των προτέρων σας ευχαριστούμε. 

Καλή Χρονιά!

Η Προϊσταμένη

Χαρίκλεια Χ. Καλλιανίδου

eikastikh ekfrash

Πρότυπο Ανάπτυξης Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας

Τίτλος Δράσης

«Ανανεώνουμε τον σχολικό κήπο-συμβάλλουμε στο πράσινο»

Επίπεδο

Νηπιαγωγείο

Θεματικό Πεδίο

Δράσεις Ενεργού Πολίτη 4, 11, 13, 17

Σύντομη περιγραφή της Δράσης

Οι μαθητές/-τριες φυτεύουν εποχιακά άνθη, αρωματικά φυτά και βολβούς σε κενές θέσεις στην αυλή του σχολείου, υιοθετώντας συμπεριφορές υπευθυνότητας και οικολογική συνείδηση. Οργανώνουν καμπάνια αποτροπής των πυρκαγιών και των φυσικών καταστροφών κι ευαισθητοποιούν τη σχολική κοινότητα για τη σημασία των δέντρων, των ανθέων και του πράσινου.

Μάθημα ή τομέας του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων που εντάσσεται:

Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Θεματική Ενότητα: Φροντίζω το περιβάλλον

Υποθεματική: Φυσικές καταστροφές, Πολιτική προστασία

Τομέας: Εθελοντισμός

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

  • Να οργανώνουν και να υλοποιούν καμπάνιες ευαισθητοποίησης της σχολικής και της τοπικής κοινότητας σε περιβαλλοντικά θέματα.
  • Να καταθέτουν προτάσεις βελτίωσης του σχολικού περιβάλλοντος σε γονείς και σε τοπικές αρχές.
  • Να σχεδιάζουν και να πραγματοποιούν αισθητικές παρεμβάσεις (φύτευση εποχιακών ανθέων, αρωματικών φυτών και βολβών) σε συνεργασία με φορείς της κοινότητας σε παρτέρι του αύλειου χώρου της σχολικής μονάδας.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή του σχολείου.

Φάσεις Υλοποίησης Δράσης

Διερεύνηση: Τρεις (3) διδακτικές ώρες

Με αφορμή την ακρόαση του παραμυθιού «Ο άνθρωπος που φύτευε δέντρα» (συγγραφέας: Jean Giono, εικονογράφηση: ΕΦΗ ΛΑΔΑ, εκδόσεις: Παπαδόπουλος), οι μαθητές/-τριες στην ολομέλεια συζητούν, αναζητούν πληροφορίες και ανταλλάσσουν απόψεις/εμπειρίες σχετικές με την προσφορά των δασών και του πράσινου εν γένει. Αναφέρονται στην ευεργετική τους επίδραση στη βελτίωση του κλίματος, στην προστασία από πλημμύρες και στη στέγαση ζώων.

Παρατηρώντας έργα του Κώστα Τσόκλη και του Γιώργου Ξένου που απεικονίζουν ρεαλιστικά τις φυσικές καταστροφές, οι εκπαιδευόμενοι/-ες αναφέρονται στους κινδύνους που απειλούν το πράσινο και προτείνουν τρόπους προστασίας του.

Η ολομέλεια της τάξης αποφασίζει να προχωρήσει σε δράσεις αύξησης των «πράσινων χώρων» της σχολικής αυλής, φυτεύοντας σπόρους και βολβούς. Παράλληλα, στοχεύει στην ευαισθητοποίηση της ευρύτερης σχολικής και τοπικής κοινότητας, ώστε να συνδράμουν στην προσπάθεια.

Προετοιμασία/Σχεδιασμός: Μία (1) διδακτική ώρα

Οι μαθητές/-τριες με καταιγισμό ιδεών προσδιορίζουν και αποφασίζουν τις δραστηριότητες τις οποίες επιθυμούν και θεωρούν αποτελεσματικότερες να αναλάβουν, τα υλικά που θα χρειαστούν και εντοπίζουν ανθρώπους (επιστήμονες και φορείς) που μπορούν να τους υποστηρίξουν.

Βγαίνοντας στην αυλή του σχολείου, προτείνουν και καταγράφουν τα είδη των σπόρων και των βολβών με τα οποία επιθυμούν να εξωραΐσουν το παρτέρι. Συμβουλεύονται την επικεφαλής εκπαιδευτικό για το τι μπορούν να φυτεύσουν και για τις τεχνικές λεπτομέρειες της φύτευση όπως το βάθος του λάκκου, την κατάλληλη χρονική περίοδο φυτέματος, την υποστήριξη που ενδεχομένως χρειαστούν, τη συχνότητα του ποτίσματος και καταλήγουν στο τελικό πλάνο.

Υλοποίηση: Τρεις (3) διδακτικές ώρες

Οι μαθητές/-τριες με την υποστήριξη της Προϊσταμένης και των εκπαιδευτικών επικοινωνούν με α) το Τμήμα Πρασίνου του Δήμου, β) με γονέα Γεωπόνο και γ) με φυτώριο, ζητώντας: α) χώμα, β) τεχνικές συμβουλές, γ) εποχιακά άνθη, αρωματικά φυτά και βολβούς αντίστοιχα. 

Οργανώνουν την ημέρα και τις ώρες φύτευσης και ζητούν τη συνδρομή εκπαιδευτικών και μαθητών/-τριών της Ε΄ τάξης του συστεγαζόμενου Δημοτικού Σχολείου. Σκάβουν, φυτεύουν/τοποθετούν αρωματικά φυτά, εποχιακά άνθη και βολβούς, γεμίζουν με χώμα και βγάζουν αναμνηστικές φωτογραφίες. Καταγράφουν σε καρτελάκια το όνομα/είδος και την ημερομηνία φύτευσης, την ημερομηνία ποτίσματος και αναλαμβάνουν εκ περιτροπής τη φροντίδα ανά ομάδες.

Τέλος, σε επίπεδο πόλης μαθαίνουν για ομάδες που αναλαμβάνουν παρόμοιες δράσεις, στοχεύοντας σε ενδεχόμενη μελλοντική συνεργασία αναδιαμόρφωσης κι άλλων χώρων.

Επικοινωνία-Διάχυση: Δύο (2) διδακτικές ώρες

Οι μαθητές/-τριες σε σύμπραξη με τις εκπαιδευτικούς διοργανώνουν πολιτιστικό δρώμενο, προσκαλώντας γονείς, εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους των συστεγαζόμενων σχολικών μονάδων για την παρουσίαση του προγράμματος Ενεργού Πολιτειότητας. Η εκδήλωση περιλαμβάνει: α) έκθεση εικαστικών δημιουργιών των νηπίων (ατομικών και ομαδο-συνεργατικών) που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο καμπάνιας οικολογικής ευαισθητοποίησης και προστασίας, β) παρουσίαση του «πράσινου χώρου» στο παρτέρι της σχολικής αυλής.

Για τη δίαχυση του προγράμματος στην εκπαιδευτική αλλά και στην ευρύτερη κοινότητα, συντάσσεται άρθρο στο Ιστολόγιο της σχολικής μονάδας με παρουσίαση/περιγραφή των δράσεων, συνοδεία πλούσιου φωτογραφικού υλικού (αφίσες, εικαστικά έργα, στιγμιότυπα κατά τη φύτευση).  

Αναστοχασμός: Μία (1) διδακτική ώρα

Στην ολομέλεια οι μαθητές/-τριες εξάγουν συμπεράσματα ως προς τη δράση και την υλοποίησή της, προτείνουν τρόπους βελτίωσης και διεύρυνσης αυτής σε νέα πλαίσια, αναλύουν συναισθήματα και αναθεωρούνται αρχικές ιδέες και αντιλήψεις. Διατυπώνουν τις αποκτηθείσες γνώσεις και εμπειρίες λεκτικά και τις αποτυπώνουν σε ιχνογραφήματα, κατασκευές και συναφείς εικαστικές δημιουργίες.

Παράρτημα: Φωτογραφικό Υλικό

Καμπάνια/αφίσα

DENTRO PLAISIO

Δωρεά λουλουδιών

dorea loyloydion

loyloydia kollaz

Ποτίσματα

POTISMA 1

POTISMA 2

Προετοιμασία

Proetoimasia 3

proetoimasia kollaz

Υλοποίηση

Ylopoihsh 1

ylopoihsh 2

ylopoihsh 3

ylopoihsh 4

ylopoihsh 5

ylopoihsh 6

ylopoihsh 7

Αποτύπωση αποτελέσματος

apotyposh apotelesmatos 3

Apotyposh apotelesmatos 1

AYLH 1

AYLH 4

AYLH 3

AYLH 2

Εικαστική έκφραση

eikastikh ekfrash kollaz

Καλώς ήρθες καλοκαίρι!

Καλώς ήρθες καλοκαίρι!

24ce2a62 7c80 4dc9 add4 f2e04cce5409

Καλωσορίζουμε το καλοκαίρι ζωγραφίζοντας ηλιοτρόπια και τη θάλασσα. Οι δημιουργίες των μαθητών/μαθητριών είναι ιχνογραφήματα με μαρκαδόρους και κηροπαστέλ.

362d5698 9213 4f0e a1fa f590d110f009

517eae21 3047 45d8 b714 88ae25263c3d

9cca10b8 c7a4 4295 83a4 ec5b13dc2a91

Ανοιξιάτικα κάδρα

k3

k1

k2

Ατομικά ιχνογραφήματα με μαρκαδόρους και ξυλομπογιές εμπνευσμένα από τον σχολικό κήπο και την υλοποίηση του προγράμματος Ενεργού Πολίτη για το σχολικό έτος 2024-2025 

«Παιχνίδια στους δρόμους και τις αυλές»

Laografos

Την Παρασκευή 23 Μαΐου 2025 υποδεχτήκαμε στο 4ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης την κυρία Ματίνα Τσικριτζή-Μόμτσιου, εκπαιδευτικό Αγγλικής & Γαλλικής γλώσσας, νομικό, συγγραφέα και λαογράφο για να υλοποιήσει με τους μαθητές/μαθήτριες παραδοσιακά, ομαδικά παιχνίδια συνεργασίας και σύσφιξης σχέσεων, λειτουργώντας ως συνδετικός κρίκος με παραδόσεις και δρώμενα του παρελθόντος.

Η προγραμματισμένη δράση με τίτλο «Παιχνίδια στους δρόμους και τις αυλές» πραγματοποιήθηκε στον εσωτερικό και στον αύλειο χώρο της σχολικής μονάδας και εντάσσεται στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης Εσωτερικής Αξιολόγησης για το σχολικό έτος 2024-2025 με στόχο την πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων ενδοσχολικής βίας/σχολικού εκφοβισμού, την ενδυνάμωση των σχέσεων συνεργασίας μεταξύ μαθητών/μαθητριών και τη βελτίωση των διαπροσωπικών τους σχέσεων με τη διαμόρφωση θετικού σχολικού κλίματος και ασφαλούς και δημιουργικού μαθησιακού περιβάλλοντος (σχετική Πράξη: 21η/13-05-2025).

Πρόγραμμα:

  1. Σύντομη αναφορά στα παιχνίδια παλαιότερων εποχών στην ολομέλεια.
  2. Πραγματοποίηση παιχνιδιών από τις ακόλουθες κατηγορίες:
  • Πεδιές: α) «Τζαμί» (με μπάλα), β) «Καπάκια».
  • Παιχνίδια με μία κατασκευή: α) «Αλατιέρα», β) «Σκλεντζαράκι»*.
  • Παιχνίδι με τραγουδάκι (χωρίς υλικά).
  1. Παρουσίαση άλλων παιχνιδιών του παρελθόντος: α) «Παμπόρι», «Γκοργκύλια», «Βόλοι».
  2. Υλοποίηση ενός πολύ σύγχρονου παιχνιδιού με τις παιδαγωγούς: «Beebot, ανθρώπινα ρομπότ & μικροί προγραμματιστές».

Ευχαριστούμε ολόθερμα την κυρία Ματίνα και την ομάδα της για τη συναρπαστική εμπειρία. Θα μας μείνει αξέχαστη!

omada

(Η κ. Ματίνα και η ομάδα της) 

dhmioyrgia paichnidion

(Συζήτηση στην ολομέλεια & κατασκευή παιχνιδιών)

alatiera

(Αλατιέρα)

sklentzeraki

(Σκλεντζαράκι)

kapakia

(Καπάκια)

tzami

(Τζαμί)

boloi

(Βόλοι)

gkorgkyli

(Γκοργκύλι)

paichnidi

(Παιχνίδι με τραγουδάκι)

__________

* Σκλεντζαράκι

«Παιζόταν με ένα είδος κομπολογιού, το σκλεντζαράκι, (από όπου πήρε το όνομά του και το παιχνίδι) που το έφτιαχναν τα παιδιά μόνα τους από φλούδες πορτοκαλιού ως εξής: έκοβαν τη φλούδα ενός πορτοκαλιού κομματάκια είτε με το χέρι είτε χρησιμοποιώντας μια δαχτυλήθρα για να δώσουν σε όλα τα κομμάτια στρογγυλό ομοιόμορφο σχήμα. Στη συνέχεια έπαιρναν μια βελόνα με χοντρή κλωστή ή σπάγκο και περνούσαν από κει όλα τα κομματάκια, δένοντας τα δυο άκρα της όταν τα τελείωναν όλα. Τις περισσότερες φορές έβαζαν το έτοιμο σκλεντζαράκι πάνω στη σόμπα για να ψηθεί λίγο και να μη φεύγουν τα κομματάκια στη διάρκεια του παιχνιδιού.

Το παιχνίδι παιζόταν με δυο παίχτες. Ο ένας (Α) σχεδίαζε έναν κύκλο ακτίνας 0,80-1,00 εκ περίπου, έπαιρνε το σκλεντζαράκι και έμπαινε μέσα. Ο άλλος (Β) στήνονταν σε απόσταση 15 μέτρων (τη μετρούσαν με βήματα) και περίμενε τον άλλο να ρίξει το σκλεντζαράκι. Επειδή η θέση μέσα στον κύκλο ήταν πλεονεκτική (αυτή έδινε τους βαθμούς) η κατάληψή της γινόταν με λάχνισμα.(α μπε μπα μπλομ κλπ).

Ο παίχτης στον κύκλο έριχνε το σκλεντζαράκι στον αέρα (λίγο) κι όταν αυτό κατέβαινε, το χτυπούσε με την παλάμη του όσο πιο δυνατά μπορούσε για να το στείλει το μακρύτερο δυνατό. Ο αντίπαλος περίμενε απέναντι του στην καθορισμένη απόσταση και προσπαθούσε να το πιάσει. Αν τα κατάφερνε (πράγμα σπάνιο) γινόταν αλλαγή και πήγαινε εκείνος στον κύκλο με τον άλλον να παίρνει τη θέση του. Το πιο συνηθισμένο όμως ήταν να πέφτει το σκλεντζαράκι κάτω, οπότε ο Β πήγαινε, το έπαιρνε και το έριχνε πίσω, με στόχο βασικά να το βάλει μέσα στον κύκλο, ενώ ο Α προσπαθούσε να αποκρούσει με το χέρι. Αν το σκλεντζαράκι έμπαινε τελικά στον κύκλο, γινόταν πάλι αλλαγή και ο Α κατέβαινε κάτω χωρίς πόντο. Τις περισσότερες φορές όμως κατάφερνε να αποκρούσει στέλνοντάς το σε κάποια απόσταση από την περιφέρεια του κύκλου, την οποία στη συνέχεια μετρούσε με πόδια. Όσα πόδια μετρούσε, τόσους πόντους έπιανε από εκείνη τη φάση. Στη συνέχεια είχε τη δυνατότητα να αυξήσει το σκορ του χτυπώντας με το χέρι του το σκλεντζαράκι προς τα πάνω και μετρώντας τα χτυπήματα (ένας καλός παίχτης έπιανε και πάνω από 100 πόντους με αυτό τον τρόπο).

Αλλαγή παιχτών γινόταν όταν ο Β έπιανε το σκλεντζαράκι μετά από το ρίξιμο του Α ή όταν ο Β κατάφερνε να το ρίξει μέσα στον κύκλο χωρίς να το αποκρούσει ο Α. Νικητής αναδεικνύονταν αυτός που έπιανε πρώτος τον αριθμό πόντων που καθόριζαν οι δυο παίχτες στην αρχή του παιχνιδιού»

Ματίνα Τσικριτζή-Μόμτσιου

Αξιολόγηση της θεματικής ενότητας «Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία»

Αξιολόγηση

2P 1
Με την ολοκλήρωση των εργαστηρίων της θεματικής ενότητας «Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία» και τίτλο προγράμματος «Με τη δύναμη του ανέμου» οι στόχοι που τέθηκαν επιτεύχθηκαν. Οι μαθητές/μαθήτριες:
➢ Ψυχαγωγήθηκαν με την ανάγνωση κειμένων της μυθολογίας.
➢ Έμαθαν να αναγνωρίζουν τα σημεία του ορίζοντα και τα ονόματα των ανέμων που αντιστοιχούν σε αυτά.
➢ Εκφράστηκαν ατομικά και ομαδο-συνεργατικά μέσω της εικαστικής τέχνης.
➢ Εξοικειώθηκαν με την παρατήρηση, τον πειραματισμό και τη χρήση απλών ρομπότ, ακολουθώντας και εφαρμόζοντας απλές οδηγίες μετακίνησης κι έμαθαν να προσανατολίζονται στο χώρο με σημείο αναφοράς το σώμα τους, δίνοντας και ακολουθώντας απλές οδηγίες μετακίνησης.
➢ Εισήγαγαν νέο λεξιλόγιο, αναγνώρισαν τα φωνήματα που συνθέτουν τις λέξεις, τις συλλάβισαν και τις αναπαρήγαγαν.
➢ Συζήτησαν, μοιράστηκαν εμπειρίες, απέκτησαν γνώσεις, αντάλλαξαν απόψεις, επικοινώνησαν.
➢ Γνώρισαν τον αέρα και τις ονομασίες του.
➢ Εργάστηκαν ομαδικά και δημιουργικά, τηρώντας τους κανόνες λειτουργίας της ομάδας.
➢ Μετέφεραν τις γνώσεις που απέκτησαν σε γραφικό επίπεδο (φύλλα εφαρμογής).
➢ Ανακάλεσαν και μοιράστηκαν υπάρχουσες γνώσεις για ζώα και αντικείμενα που μπορούν να πετάξουν.
➢ Ανακάλυψαν εμπειρικά κάποιες ιδιότητες του αέρα.
➢ Εξοικειώθηκαν με την παρατήρηση, τον πειραματισμό και την περιγραφή καταστάσεων που υποδηλώνουν την ύπαρξη του αέρα.
➢ Διατύπωσαν προβλέψεις, πειραματίστηκαν, κατέγραψαν τα αποτελέσματα και εξήγαγαν συμπεράσματα.
➢ Καλλιέργησαν δεξιότητες δημιουργικής και πλάγιας σκέψης, δεξιότητες κριτικής και στρατηγικής σκέψης, δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας.

4ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης
Απρίλιος 2025- Μάιος 2025

5ο Εργαστήριο: «Πειραματίζομαι και ανακαλύπτω»

5ο Εργαστήριο: «Πειραματίζομαι και ανακαλύπτω»

c 1
➢ Διατύπωση ερωτημάτων-πειραματισμοί-εξαγωγή συμπερασμάτων:

1) Θέτουμε το ερώτημα αν ο αέρας έχει βάρος και μπορεί να ζυγιστεί. Κάνουμε σχετικές υποθέσεις. Δένουμε δύο φουσκωμένα μπαλόνια στα άκρα του αυτοσχέδιου ζυγού ώστε να ισορροπήσει. Σπάμε το ένα μπαλόνι και παρατηρούμε πως ο ζυγός γέρνει προς την πλευρά του φουσκωμένου μπαλονιού. Βγάζουμε συμπεράσματα και καταγράφουμε. Εξετάζουμε εάν επαληθεύτηκαν ή διαψεύστηκαν οι υποθέσεις που είχαμε κάνει.

PEIRAMA 1

ICHNOGRAFHMATA

2) Θέτουμε το ερώτημα αν ο αέρας έχει σχήμα και μπορεί να «φυλακιστεί». Κάνουμε σχετικές υποθέσεις. Χρησιμοποιούμε πλαστικές σακούλες για να εγκλωβίσουμε τον αέρα και/ή φουσκώνουμε μπαλόνια σε διάφορα μεγέθη και σχήματα. Βγάζουμε συμπεράσματα και καταγράφουμε. Εξετάζουμε εάν επαληθεύτηκαν ή διαψεύστηκαν οι υποθέσεις που είχαμε κάνει.

h

i

j

f

e

d 1

b 1

a
3) Θέτουμε το ερώτημα αν ο αέρας καταλαμβάνει το δικό του χώρο (όγκο). Γεμίζουμε μία λεκάνη με νερό. Στον πάτο από ένα διάφανο, πλαστικό ποτήρι κολλάμε λίγο βαμβάκι. Διατυπώνουμε υποθέσεις και στη συνέχεια βυθίζουμε το ποτήρι ανάποδα και κάθετα στο νερό. Βγάζουμε το ποτήρι έξω από το νερό και παρατηρούμε πως το βαμβάκι είναι στεγνό.
Βγάζουμε συμπεράσματα και τα καταγράφουμε. Εξετάζουμε εάν επαληθεύτηκαν ή διαψεύστηκαν οι υποθέσεις που είχαμε κάνει.

p7

p4

p3

p2

p1
➢ Φύλλο εφαρμογής (portfolio): «Βάψε μόνο αυτά που πετούν στον αέρα» (Πηγή: «Σχέδια εργασίας για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό, Χριστόγερου Κατερίνα & Αρμενάκου Κωνσταντίνα», εκδόσεις: ΚΕΔΡΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ).
➢ Κατασκευή χάρτινης βάρκας. Οδηγίες για τη χειροτεχνία υπάρχουν σε σχετικό φύλλο εφαρμογής (Πηγή: «Προσχολική Αγωγή. Δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο», εκδόσεις: ΠΑΤΑΚΗ). Κατασκευή «Αιόλου» με τις βάρκες που δημιουργήσαμε. Παρατήρηση της κίνησής του με τη δύναμη του αέρα.

barkes

kollaz aiolos