«Τον Κ.Ο.Κ. αγαπώ. Με ασφάλεια κυκλοφορώ»
ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
Ασφάλεια στο δρόμο “Τον Κ.Ο.Κ αγαπώ. Με ασφάλεια κυκλοφορώ”
Το πρόγραμμα για την Οδική Κυκλοφορία και Ασφάλεια έχει ως βασικό στόχο να βοηθήσει τα παιδιά να γνωρίσουν τους κανόνες του δρόμου, να κατανοήσουν πώς κινούνται πεζοί και οχήματα και να αναπτύξουν δεξιότητες ασφαλούς μετακίνησης και σωστής αντιμετώπισης πιθανών κινδύνων.
Τα παιδιά συμμετέχουν καθημερινά στην κυκλοφορία ως πεζοί, επιβάτες ή ακόμη και ως μικροί «οδηγοί» στα παιχνίδια και στις δραστηριότητές τους. Για αυτό είναι σημαντικό να εξοικειωθούν από νωρίς με τους κανόνες οδικής ασφάλειας και να υιοθετήσουν σωστές συνήθειες.
«Το συμβούλιο της τάξης»
Ξεκινήσαμε με συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης, ώστε να διερευνήσουμε τις γνώσεις και τις προσωπικές εμπειρίες των παιδιών σχετικά με την οδική ασφάλεια. Ο ρόλος μας ήταν καθοδηγητικός και υποστηρικτικός, ενθαρρύνοντας τα παιδιά να εκφράσουν σκέψεις, απορίες και εμπειρίες.
Μέσα από ερωτήσεις όπως:
- Πώς έρχεστε στο σχολείο;
- Χρησιμοποιείτε αυτοκίνητο, μηχανάκι ή περπατάτε;
- Φοράτε κράνος και ζώνη ασφαλείας;
- Υπάρχουν κανόνες στον δρόμο και γιατί υπάρχουν;
- Αφορούν οι κανόνες και τα παιδιά;
Τα παιδιά μοιράστηκαν βιώματα και προβληματισμούς.Στη συνέχεια δημιουργήσαμε έναν πίνακα ταξινόμησης με τους τρόπους μετακίνησης όλων των παιδιών και των εκπαιδευτικών. Ο πίνακας αυτός αξιοποιήθηκε ως σημείο αναφοράς για τη συζήτηση γύρω από τους κανόνες ασφάλειας που αντιστοιχούν σε κάθε μεταφορικό μέσο.
«Αποκωδικοποιώντας τον Κώδικα
Διαβάσαμε το παραμύθι «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.» και, μέσα από την ιστορία, γνωρίσαμε τα βασικά σήματα οδικής κυκλοφορίας και τη σημασία τους.
Συζητήσαμε:
- Τι σημαίνουν τα διαφορετικά χρώματα και σχήματα των σημάτων;
- Πότε ένα σήμα απαγορεύει και πότε επιτρέπει;
- Τι σημαίνουν τα φανάρια και τα σήματα προειδοποίησης;
- Ποια είναι η σημασία του STOP;
Συζητήσαμε για τη συμπεριφορά μας όταν μπαίνουμε στο αυτοκίνητο με ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση της ζώνης ασφαλείας και του ειδικού καθίσματος για παιδιά στα πίσω καθίσματα του αυτοκινήτου.
Παίξαμε με τις λέξεις και χρησιμοποιώντας τη λέξη δρόμος συνθέσαμε καινούργιες
ΠΕΖΟΣ + ΔΡΟΜΟΣ=ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΣ
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ + ΔΡΟΜΟΣ= ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ
ΠΟΔΗΛΑΤΟ + ΔΡΟΜΟΣ= ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΣ
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν οι δραστηριότητες ταξινόμησης και αντιστοίχισης των σημάτων του Κ.Ο.Κ., όπου τα παιδιά αναγνώρισαν διαφορετικές κατηγορίες σημάτων και έμαθαν το νόημά τους μέσα από συνεργατικά παιχνίδια.
«Η σημασία των κανόνων»
Συζητήσαμε τη σωστή συμπεριφορά των πεζών και τους βασικούς κανόνες
που ακολουθούμε πριν διασχίσουμε έναν δρόμο
- Σταματώ στο πεζοδρόμιο.
- Κοιτάζω αριστερά και δεξιά.
- Ελέγχω ξανά πριν περάσω.
- Χρησιμοποιώ πάντα τη διάβαση πεζών.
- Κινούμαι πάνω στο πεζοδρόμιο.
Παρατηρήσαμε εικόνες με σωστές και λανθασμένες συμπεριφορές οδηγών και πεζών και συζητήσαμε ζητήματα προσβασιμότητας και ασφάλειας.
Σε αυτό το στάδιο αξιοποιήσαμε το εκπαιδευτικό λογισμικό «Κυκλοφορώ με τον Ταξάκη», μέσα από το οποίο τα παιδιά παρακολούθησαν ιστορίες, έπαιξαν παιχνίδια και γνώρισαν βασικά σήματα και κανόνες μέσα από βιωματικές δραστηριότητες.
διαβάζουμε το παραμύθι: “Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας” και φτιάχνουμε το δικό μας ποδήλατο
«Αν ήταν αλλιώς…»
Συζητήσαμε τι θα συνέβαινε αν δεν υπήρχαν κανόνες και σήματα κυκλοφορίας. Τα παιδιά προβληματίστηκαν σχετικά με τα ατυχήματα, τις δυσκολίες μετακίνησης και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν άτομα με αναπηρία όταν δεν τηρούνται οι κανόνες.
Ζωγραφίσαμε φανάρια και γνωρίσαμε καλύτερα τους κανόνες που αφορούν πεζούς και οχήματα.
Συζητήσαμε:
- Πότε περνάμε τον δρόμο;
- Τι σημαίνει το κόκκινο και το πράσινο ανθρωπάκι;
- Τι κάνουμε όταν το πράσινο φανάρι αναβοσβήνει
«Η μικρή μας πόλη»
Στη συνέχεια τα παιδιά, κατασκεύασαν τη δική τους «πόλη», με δρόμους, διαβάσεις και οχήματα, αναπαριστώντας πραγματικές κυκλοφοριακές συνθήκες. Μέσα από το παιχνίδι ρόλων εξασκήθηκαν έπαιξαν διασκέδασαν αυτοσχεδίασαν και κυρίως εξασκήθηκαν στον σωστό τρόπο και στη σημασία της τήρησης των κανόνων κυκλοφορίας.
Στο τέλος του προγράμματος συζητήσαμε όσα μάθαμε και εκφράσαμε τις εμπειρίες και τις σκέψεις μας.
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με δημιουργικές εργασίες, μέσα από τις οποίες τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τις γνώσεις και τις εμπειρίες που απέκτησαν. Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά, διασκέδασαν και ανέπτυξαν δεξιότητες υπεύθυνου και ενεργού πολίτη.
Συνολικά, το πρόγραμμα έδωσε στα παιδιά την ευκαιρία να γνωρίσουν βιωματικά τους κανόνες οδικής ασφάλειας και να αναπτύξουν υπεύθυνη στάση απέναντι στις μετακινήσεις καθώς και να συνδέσουν τη μάθηση με την καθημερινότητά τους.
























