Στην αρχή της σχολικής χρονιάς υλοποιήθηκε το πρώτο εργαστήριο δεξιοτήτων που εντάσσεται στον κύκλο “Ενδιαφέρομαι και ενεργώ- κοινωνική συναίσθηση & ευθύνη” και πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας. Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου ν’ αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου πραγματοποιήθηκαν αρκετά παιχνίδια και κινητικές δραστηριότητες που συνέβαλαν στην προθέρμανση και τη συγκρότηση της ομάδας.
Το “συμβόλαιο” της τάξης δημιουργήθηκε στην αρχή του προγράμματος. Στη γωνιά της παρεούλας, έγινε συζήτηση σχετικά με τη σπουδαιότητα των κανόνων που συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία της ομάδας και στη συνέχεια αφού συμφωνήθηκαν οι κανόνες της δικής μας ομάδας, καταγράφηκαν από τη νηπιαγωγό και δημιουργήθηκε η αντίστοιχη αφίσα- συμβόλαιο.
Ακολούθησε δραστηριότητα στην οποία τα παιδιά χωρίστηκαν σε ζευγάρια με τυχαίο τρόπο από την εκπαιδευτικό και κλήθηκαν να συνεργαστούν προκειμένου να φτιάξουν μια ζωγραφιά από κοινού και να την παρουσιάσουν στην τάξη.
Σε μία επίσης δραστηριότητα κλήθηκαν να συνεργαστούν σε δυάδες και να ζωγραφίσουν σε χάρτινες καρδιές που τους μοιράστηκαν τον εαυτό τους. Οι καρδιές αυτές αποτέλεσαν τα φύλλα του δέντρου της ομάδας. Στη συνέχεια κάθε μαθητής/-τρια εξέφρασε τον τρόπο που θα ήθελε να παίζει με τους φίλους του και οι απαντήσεις τους καταγράφηκαν από τη νηπιαγωγό. Ενδεικτικά απάντησαν: “να παίζουμε δημιουργικά”, “να μην χτυπάμε τον φίλο μας”, “να ακούω και να σέβομαι”, “να μοιραζόμαστε τα παιχνίδια”.
Μ’ αφορμή το βιβλίο “Οι πρώτοι μου φίλοι” (Powell S., Sido B., Radcliffe K. & Boyd N. (2014). Οι πρώτοι μου φίλοι. (μτφρ. Κατσαίτη Ε.). Αθήνα: Διόπτρα) δόθηκε η δυνατότητα στα παιδιά μέσα από συζήτηση να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους για τη φιλία. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε μια ομαδική κατασκευή στην οποία κάθε παιδί ζωγράφισε τον εαυτό του. Σε κάθε παιδική φιγούρα που ζωγράφισαν αντιστοιχούσε κι ένα μπαλόνι- καρδιά στο οποίο η εκπαιδευτικός σημείωσε τι σημαίνει φιλία για τον καθένα. Ενδεικτικά απάντησαν: “νιώθω χαρά”, “περνάω όμορφα”, “αγαπώ και σέβομαι”, “μοιράζομαι”.
Τα παιδιά δημιουργήσαν και τη δική τους μικρή ιστορία που αποτυπώθηκε με την τεχνική των μικρών βιβλίων της παιδαγωγικής Freinet. Αρχικά, η νηπιαγωγός τους διηγήθηκε μια ιστορία για κάποια παρέα που είχαν πάει εκδρομή αλλά αντιμετώπιζαν δυσκολίες στο να συνεχίσουν. Έπειτα, τα παιδιά χωρίστηκαν σε 5 ομάδες και η νηπιαγωγός τους έδωσε μια διαφορετική φράση για να συνεχίσουν την ιστορία τους (πχ συνάντησαν ποτάμια, συνάντησαν έναν άγριο σκύλο μπροστά τους, κ.ά). Μ’ αυτό τον τρόπο, βοηθώντας ο ένας τον άλλο και συνεργαζόμενοι, βρήκαν με ποιο τρόπο οι ήρωες της ιστορίας μπορούν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους.