Β φάση

Η Β’ φάση του πρόγράμματος ονομάζεται «Γνωρίζουμε την πόλη μας» και αποτελείται από μια σειρά δράσεων.

Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του δικτύου Βιώσιμή πόλη του ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού Βερτίσκου:

Στη φάση αυτή αξιοποιούμε τις γνώσεις, τις εμπειρίες και τα βιώματα των παιδιών σχετικά με τις συνθήκες ζωής που επικρατούν στη γειτονιά τους, ώστε μέσα από την παρατήρηση πλέον να εμπλουτίσουν και να διευρύνουν την εικόνα που δημιούργησαν στην πρώτη φάση: της γειτονιάς τους, ή ενός ευρύτερου της γειτονιάς τους περιβάλλοντος ή της πόλης τους. Παρατηρούν τους ελεύθερους χώρους ή τους διαμορφωμένους χώρους πρασίνου, τα ιστορικά ίχνη του παρελθόντος που υπάρχουν δίπλα μας, μαθαίνοντας γι’ αυτά αλλά και προσδιορίζοντας τη σημερινή τους κατάσταση.

Αναγνωρίζουν τα θετικά και αρνητικά της πόλης τους, τις όμορφες γωνιές αλλά και τα προβλήματά της. Όλα όσα παρατηρούν, τα καταγράφουν αποτυπώνοντάς τα σε έναν χάρτη της γειτονιάς/πόλης, στον οποίο διακρίνονται με μια μορφή περιβαλλοντικού μονοπατιού τα μέρη που συνθέτουν την πραγματικότητά και τις αλληλεξαρτήσεις τους. Οι άξονες της παρατήρησής τους συγκροτούνται από τα μέρη που συνθέτουν την έννοια του περιβάλλοντος: φύση, οικονομία, κοινωνία, πολιτική. Επίσης συγκρίνουν προαιρετικά με το παρελθόν, αναγνωρίζοντας τις αλλαγές που συνέβησαν. 

Οι δράσεις που υλοποιήθηκαν από τους μικρούς/ες μας μαθητές/τριες είναι οι παρακάτω:

Δραστηριότητα Β.1 – Δημιουργούμε το περιβαλλοντικό μονοπάτι της πόλης μας 

Στόχος

Η παρατήρηση και η αποτύπωση της πραγματικότητας της πόλης με τη μορφή ενός περιβαλλοντικού μονοπατιού, που σχεδιάζουν και δημιουργούν οι μαθητές/τριες.

Με την αξιοποίηση της διαδικτυακής εφαρμογής “tour builder”, τα παιδιά του Νηπιαγωγείου με τη βοήθεια των Νηπιαγωγών τους, δημιούργησαν τη δική τους διαδρομή, βασιζόμενα στα αγαπημένα τους μέρη στο Πέραμα.

Η διαδρομή που επέλεξαν οι μικροί/ες μας μαθητές/τριες.

https://tourbuilder.withgoogle.com/tour/ahJzfmd3ZWItdG91cmJ1aWxkZXJyEQsSBFRvdXIYgICgk9z6xAgM

Παράλληλα στην παραπάνω διαδρομή πρόσθεσαν φωτογραφίες που είτε έβγαλαν οι ίδιοι οι μαθητές/τριες με τους γονείς τους, είτε αναζήτησαν στο διαδίκτυο, αλλά και φωτογραφικό υλικό του παρελθόντος.

Επιπλέον οι μικροί μαθητές φωτογραφίζουν την αυλή τους κάνοντας μια μικρή βόλτα σε αυτή. Μέσα από την προσεκτική παρατήρηση ανακαλύπτουν κρυμμένες ομορφιές. Παράλληλα φωτογραφίζουν την γειτονιά τους αναδεικνύοντας τα αγαπημένα τους μέρη αλλά άλλα όμορφα σημεία της πόλης.

 

Δραστηριότητα Β.2 – Το παρελθόν μας καλεί

Στόχος

Χαρτογραφική καταγραφή ιστορικών στοιχείων του παρελθόντος στο πλαίσιο της διαδρομής που σχεδιάσαμε

Στο πλαίσιο της Β φάσης του προγράμματος και της Δραστηριότητας “Το παρελθόν μας καλεί”, οι μικροί/ες μαθητές/τριες του Νηπιαγωγείου μας, συνέδεσαν το 4ο βήμα του προγράμματος «Out of Eden Learn», που έχει ως στόχο, να μιλήσουν και να ακούσουν έναν ενήλικά ο οποίος ζει ή εργάζεται στη πόλη που ζουν (Πέραμα). Οι μικροί μαθητές γίνονται δημοσιογράφοι και μαθαίνουν να διατυπώνουν ανοιχτές και κλειστές ερωτήσεις.

Ενώ οι ερωτήσεις που διατύπωσαν βασίστηκαν και στα μέρη τα οποία είχαν τοποθετήσει στην περιπατητική τους διαδρομή.

Δραστηριότητα Β.5 – Μαθαίνουμε την γνώμη των άλλων

Οι μικροί μαθητές και μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας, γίνονται ερευνητές στο πλαίσιο της δράσης «Το Πέραμα μέσα από τα μάτια των παιδιών», με το οποίο συμμετέχουμε στο εθνικό θεματικό δίκτυο «Βιώσιμη Πόλη» του ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού – Βερτίσκου κατά το σχολικό 2018-2019 .

Στόχος

Διερευνούμε την άποψη των συμπολιτών μας για θέματα που θα επιλέξουμε.

Έχοντας ως δεδομένο πως στόχος μας είναι να μάθουμε ποιες είναι οι απόψεις των άλλων κατοίκων της πόλης μας γι’ αυτήν, προχωρούμε στη διεξαγωγή μιας έρευνας, ώστε να συζητήσουμε στη συνέχεια για τον τρόπο με τον οποίο η πόλη προσλαμβάνεται ως καθημερινό φαινόμενο απ’ όσους την κατοικούν. Με τον τρόπο αυτό εντάσσουμε πλέον στην εικόνα που οι μαθητές δημιούργησαν και την εικόνα που οι άλλοι κάτοικοι της πόλης συνθέτουν με τις απαντήσεις τους.

Η δημιουργία της έρευνα σχετίζεται και με την πρόταση των παιδιών μετά την υλοποίηση της δραστηριότητας Α4 – Ανάγνωση τοπίου από πολύ ψηλά όταν αναρωτήθηκαν αν τα προβλήματα που εντόπισαν, ενδιαφέρουν και άλλους ανθρώπους και τι θα μπορούσαν όλοι μαζί να κάνουν για να γίνει η πόλη τους καλύτερη.

Διάλεξαν το θέμα για το οποίο επιθυμούν να ζητήσουν την γνώμη των άλλων. Διατύπωσαν ερωτήσεις αποφασίζοντας για το είδος τους (ανοιχτές – κλειστές), ενώ δημιούργησαν με τη βοήθεια των Νηπιαγωγών μια φόρμα αξιοποιώντας την εφαρμογή των google forms. Οι ερωτήσεις καταγράφηκαν, όπως ακριβώς διατυπώθηκαν από τα ίδια τα παιδιά.

Το ερωτηματολόγιο απευθύνεται σε άτομα που  ζουν ή εργάζονται στο Πέραμα.

Μπορείτε και εσείς να συμπληρώσετε το ερωτηματολόγιο

Παράλληλα θα συνδιαστεί με την δράση Εκστρατεία “Ας καθαρίσουμε την Ευρώπη” που διεξάγεται 3 Μαϊου – 3 Ιουνίου 2019, όπου η Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος-HELMEPA, Εθνικός Συντονιστής της Πανευρωπαϊκής Εκστρατείας, μας προσκαλεί όλους, μικρούς και μεγάλους, να πάρουμε μέρος στη φετινή εξόρμηση και να εκφράσουμε με έναν συμβολικό καθαρισμό την ευαισθησία μας για το περιβάλλον.

Έτσι μικροί και μεγάλοι αποφάσισαν τον καθαρισμό της Παραλίας του Περάματος (Τέρμα), σε ημερομηνία που θα καθοριστεί μετά τις Πασχαλινές διακοπές. Η πρόταση αυτή εντάχθηκε και στο ερωτηματολόγιο ζητώντας και από άλλους κατοίκους της πόλης να συμμετάσχουν στη δράση!!