Ά φάση

Η Ά φάση του πρόγράμματος ονομάζεται “Εμείς και η γειτονιά μας” και αποτελείται από μια σειρά δράσεων.

Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του δικτύου Βιώσιμή πόλη του ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού Βερτίσκου:

Η βασισμένη στον τόπο εκπαίδευση, έχει ως αντικείμενο μελέτης τον τόπο, όχι οποιονδήποτε, αλλά τον τόπο στον οποίο βρίσκεται το σχολείο, κατοικούν οι μαθητές και με τον οποίο έχουν αναπτύξει προσωπικό δεσμό. Ένας τέτοιος «τόπος» ταυτίζεται με την έννοια της κοινότητας και λειτουργεί ως «κείμενο» για τη μελέτη θεμάτων που σχετίζονται με αυτήν (βλ. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο τοπικό περιβάλλον).

Ο τόπος αυτός στο πρόγραμμα μας είναι η γειτονιά ή η πόλη μας. Η Α’ Φάση εστιάζει λοιπόν στο άμεσο περιβάλλον των μαθητών μας! 

  • Ποια είναι η γειτονιά μας; Τι σημαίνει για μας;

  • Προσεγγίζουμε τη γειτονιά μας μέσα από τα βιώματά μας.

  • Συνδέουμε τη γειτονιά μας με την πόλη μας.

  • Προσεγγίζουμε τα δομικά στοιχεία και τις λειτουργίες της πόλης.

Οι δράσεις που υλοποιήθηκαν από τους μικρούς μας μαθητές είναι οι παρακάτω:

Δραστηριότητα Α.1 – Η γειτονιά μας

Στόχος

Αποτύπωση των εμπειριών και των βιωμάτων των παιδιών μέσα από τα οποία θα περιγραφεί η γειτονιά τους. Αξιοποιήσαμε τις γνώσεις, τις εμπειρίες και τα βιώματα των παιδιών σχετικά με τις συνθήκες ζωής που επικρατούν στη γειτονιά τους. Ενώ συζητήσαμε με τα παιδιά ενθαρρύνοντάς τα να εκφράσουν όλα ελεύθερα σκέψεις και συναισθήματα, που ουσιαστικά θα φανερώνουν πραγματικά κομμάτια της ζωής τους εκτός αλλά και εντός σχολείου.

Στη συνέχεια η όλη δράση μεταφέρθηκε και στο σπίτι όπου γονείς και παιδιά συνδημιούργησαν τους δικούς τους μοναδικούς χάρτες.

Το αποτέλεσμα μοναδικό…..

Ένα ψηφιακό βιβλίο με τους χάρτες που δημιούργησαν οι μαθητές και των δύο τμημάτων του Νηπιαγωγείου μας!!!

Book titled 'Το Πέραμα μέσα από τα μάτια των παιδιών'
Δραστηριότητα Α.2 – Βρέχει λέξεις

Στόχος

Αυθόρμητη καταγραφή χαρακτηριστικών της γειτονιάς/πόλης και σύνδεσή τους με τα στοιχεία που συνθέτουν την έννοια του περιβάλλοντος. 

Τα παιδιά ανέφεραν λέξεις που τους έρχονται στο μυαλό και σχετίζονται με την πόλη τους… το Πέραμα.

Για να δημιουργηθεί το συννεφόλεξο που είναι ο τελικός στόχος της δραστηριότητας , χρειάζονται λέξεις! Οι λέξεις καταγράφηκαν στην εφαρμογή wordart

Έτσι λοιπόν…. γυρίζοντας τον χρόνο πίσω, το Φθινόπωρο του 2018,  όταν τα παιδιά δημιούργησαν τους χάρτες της γειτονιάς τους…. μικροί και μεγάλοι αναρωτηθήκαμε

Ποια είναι τώρα, η πρώτη λέξη που έρχεται στο μυαλό μας, όταν σκεφτόμαστε την γειτονιά/πόλη μας… το Πέραμα;

Οι λέξεις πολλές, όπως: Γειτονιά, λουλούδια, σπίτια, Πρόνοια, δρόμος, σχολείο, φύση, σπίτια, γείτονες, χορτάρι, γη , Δημαρχείο, Βιβλιοθήκη, Ναύσταθμος και πολλές άλλες!!

Αποφασίστηκε και από τα δύο τμήματα του Νηπιαγωγείου μας, οι λέξεις να απεικονιστούν με μια καρδιά, δημιουργώντας ένα μοναδικό “καρδουλόλεξο”, όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν οι μικροί/ες μας μαθητές/τριες

καθώς….” Η γειτονιά μας είναι πάντα μέσα στην καρδιά μας”….

 

 

 

 

 

 

 

Και σε ηλεκτρονική μορφή εδώ…

Δραστηριότητα Α.3 – Μια ιστορία θα σας πω

Στόχος

Δημιουργία, αφήγηση και παρουσίαση μιας ιστορίας, βασισμένη, στις εμπειρίες από τη γειτονιά.

Μια ιστορία θα σας πω…. Οι μαθητές/τριες του 2ου Νηπιαγωγείου Περάματος, αξιοποιώντας την τεχνική των μικρών βιβλίων του C. Freinet δημιουργούν τα δικά τους “μικρά βιβλία”, για την πόλη τους και τη γειτονιά τους (μείνετε συντονισμένοι και για τις επόμενες δημιουργίες…). Τα πρώτα μας βιβλία μπορείτε να τα δείτε και στον παρακάτω σύνδεσμο.

https://blogs.sch.gr/2nippera/2019/04/02

Η σελίδα ανανεώνεται συνεχώς και προσθέτωνται καινούργια βιβλία των μικρών μας μαθητών/τριών.

 

Δραστηριότητα Α.4 – Ανάγνωση τοπίου από πολύ ψηλά

Στόχος

Εντοπισμός της γειτονιάς στην ευρύτερη περιοχή ή στο σύνολο της πόλης και αναγνώριση βασικών χαρακτηριστικών και λειτουργιών των αστικών συστημάτων.

Αξιοποιώντας τις εφαρμογές google earth και google maps, περιπλανηθήκαμε στο Πέραμα.

Αρχικά παρατηρώντας την πόλη από πολύ ψηλά και στη συνέχεια από πιο κοντά.

Αξιοποιήθηκε η ρουτίνα σκέψης “Looking Ten Times Two” του Artful Thinking (έντεχνου συλλογισμού) και η ρουτίνα σκέψης “What makes you say that” του Visible Thinking (Ορατή Σκέψη).

Οι μικροί μαθητές/τριες παρατήρησαν τα σπίτια, τη θάλασσα, τα καράβια, το βουνό, τους δρόμους, ελάχιστο πράσινο.

Αναρωτήθηκαν για κάποια σημεία του χάρτη καθώς δεν μπορούσαν να καταλάβουν τι ακριβώς υπάρχει εκεί. Αξιοποιώντας τα εργαλεία “zoom in” και “zoom out” εντοπίσαμε τα σημεία. Χαρακτηριστικά αναφέρθηκαν ένα σημείο στο όρος Αιγάλεω, όπου διαπιστώθηκε πως είναι ένα μονοπάτι αλλά και ένα άλλο σημείο όπου όπως ανέφεραν κάποια παιδιά “Αναρωτιέμαι τι να είναι αυτό;”. “Εμένα μου μοιάζει σαν lego”; “Μήπως είναι κοντέινερ;”.

Τα δύο σημεία που είχαν εντοπίσει οι μικροί/ες μαθητές/τριες αφορούσαν την περιοχή του Περάματος που βρίσκονται τα καζάνια (τα οποία αναφέραν ότι δεν τους αρέσουν που είναι στην πόλη) και πολλά κοντέινερ, όπου η εικόνα είναι θολή, δημιουργώντας εκ νέου ερωτήματα στα παιδιά για τους λόγους που κάποιος δεν μπορεί να δει στο χάρτη τη συγκεκριμένη τοποθεσία.

Περιηγήθηκαν στο χάρτη και εντόπισαν και άλλα σημεία που δεν υπήρχε δυνατότητα να δουν καθαρά την εικόνα όπως κάποια καράβια και το Ναύσταθμο. Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθεί η απάντηση ενός μικρού μαθητή “Μάλλον δεν επιτρέπεται εκεί”. Παράλληλα προτάθηκε να ρωτήσουν γονείς που εργάζονται εκεί, να δώσουν απάντηση σχετικά με αυτό.

Επιπλέον ζήτησαν να εντοπιστούν στο χάρτη αγαπημένα μέρη των παιδιών όπως:

  1. Το Νηπιαγωγείο
  2. Η Πρόνοια
  3. Ο προφήτης Ηλίας
  4. Η πλατεία ηρώων
  5. Το τέρμα
  6. Το τραμ
  7. Η βιβλιοθήκη

Ενώ παράλληλα εντόπισαν το Δημαρχείο, τα Ferry Boat για τη Σαλαμίνα, το Μουσείο Ναυτικής Παράδοσης κ.α.

Στην ερώτηση “Ποια χρώματα κυριαρχούν; ”

Τα παιδιά αναφέρθηκαν στο γκρι, το καφέ, το μπλε, το πορτοκαλί και λιγο πράσινο. Με μεγάλη τους απογοήτευση εντόπισαν μόνο δύο χώρους πρασίνου στο χάρτη συνειδητοποιώντας την έλλειψη αντίστοιχων χώρων στην πόλη!

Παρατηρώντας και άλλο τον χάρτη, προσπάθησαν να εντοπίσουν εκ νέου φυσικά στοιχεία (θάλασσα, ρέματα, λόφοι) και τα όρια της γειτονιάς τους. Είδαν τη θάλασσα που περιβάλλει την πόλη και το βουνό.

Προβληματίστηκαν με τη θάλασσα. Αναφέρθηκαν χαρακτηριστικά στην αδυναμία των ανθρώπων να κολυμπήσουν. Μοιράστηκαν με την ομάδα τις σκέψεις τους. “Έχει πολλά καράβια, πως να κάνουμε μπάνιο”, “Εμείς πήγαμε με τη μαμά και το μπαμπά στο Τέρμα (παραλία) και είδαμε μέσα στη θάλασσα ένα παπούτσι”, “Και εγώ είχα δει ένα πλαστικό μπουκάλι”, “Η θάλασσα είναι μολυσμένη”, “Έχει πετρέλαιο από τα καράβια”, “Οι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται και τη βρωμίζουν”.

Αναρωτήθηκαν αν τα προβλήματα αυτά ενδιαφέρουν και άλλους ανθρώπους και τι θα μπορούσαν όλοι μαζί να κάνουν για να γίνει η πόλη τους καλύτερη…..