ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΑ ΧΩΡΙΑ ΜΑΣ
Διαλέξαμε το θέμα αυτό γιατί τα παιδιά που φοιτούν στο Νηπιαγωγείο μας είναι από έξι χωριά. Τα τέσσερα είναι ορεινά (Καράνου,Λάκκους,Μεσκλά, Πρασσές)και τα δύο πεδινά(Σκινές,Φουρνές).
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ:
Oλοήμερου τμήματος-Ξυνορόδου Χαρίκλεια, Πακαλίδου Σοφία
Κλασικού τμήματος-Ιωάννου Ζωή
Επιλογή Προγράμματος –Σκοπός–Στόχοι :
- Να γνωρίσουν τα παιδιά το χωριό τους , το χώρο που ζουν, κινούνται κι αναπνέουν.
- Να μάθουν να το αγαπούν και να νοιάζονται γι’ αυτό.
- Να εντοπίσουν τα προβλήματα και τις ανάγκες του τόπου τους και να ενεργοποιηθούν από μικρή ηλικία.
Γενικές μαθησιακές επιδιώξεις:
Να συνεργαστούν σε ομαδικό πλαίσιο
Να συλλέξουν πληροφορίες για τον τόπο τους από τους μεγαλύτερους
Να συνεργαστούν με το ευρύτερο περιβάλλον τους (γονείς,παππούδες , γιαγιάδες κ. α.)
Να μάθουν για τον τόπο τους ,την ιστορία του, μύθους,να γνωρίσουν τα διάφορα σημεία , μέσα από επί τόπου επισκέψεις στις τοποθεσίες όλου του χωριού τους.
Να γνωρίσουν τις ασχολίες των κατοίκων.
Να αντιληφθούν στο χώρο τη θέση του τόπου τους, να συλλέξουν εικόνες και όπου μπορούν να συμμετέχουν βιωματικά. Επίσης να βρούνε που βρίσκεται το χωριό τους, τα γύρω χωριά, περιοχές και τα συγκοινωνιακά μέσα με τα οποία εξυπηρετούνται
Να πάρουν πληροφορίες για τα ήθη και έθιμα του χωριού τους.
Να καλλιεργήσουν την άποψη ότι για να ζήσουν αρμονικά, ευχάριστα κι αγαπημένα οφείλουν να συνεργάζονται μεταξύ τους
ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
ΧΩΡΙΟ |
ΤΙ ΕΙΝΑΙ : Πολλά σπίτια-σπίτια με πέτρες-χωράφια-δέντρα-έχει καφενεία-μπακάλικα-μέρη για παιχνίδι |
ΜΕ ΤΙ ΜΟΙΑΖΕΙ: Με οικογένεια-Με παρέα-Με γατούλες που αγαπιούνται |
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ: Αθήνα, Καράνου, Χανιά, Μεσκλά, Λάκκοι, Σκινές ,Φουρνές, Πρασσές. |
Δραστηριότητες
1 Έφτιαξαν κολάζ τα χωριά τους
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2 Φτιάξαμε τα τρένα των χωριών, με βαγόνια τα παιδιά των αντίστοιχων χωριών. Μετρήσαμε τα βαγόνια(παιδιά)και είδαμε ποιο τρένο έχει τα περισσότερα βαγόνια,ποιο έχει τα ποιο λίγα και σε ποια τρένα τα βαγόνια είναι ίδια.
3 Είδανε τα χωριά τους στο google map, αναγνωρίσανε τα σπίτια τους ,τα καφενεία και την εκκλησία των χωριών τους.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Βρήκανε τα ονόματα των χωριών τους στο χάρτη και σύγκριναν την απόσταση από τα Χανιά. Συζητήσανε και βρήκανε ποιο χωριό είναι το ποιο μακρινό.
- Τα παιδιά σε ομάδες ονόμασαν τα ζώα που έχουν στο χωριό τους. (σκύλοι ,γάτες,κότες,κόκορες, γουρουνάκια,κουνελάκια,προβατάκια,κατσικάκια,γαϊδουράκι).
- Μια ομάδα ζωγράφισε με τέμπερες τα ζώα και άλλη τα έφτιαξε με πλαστελίνη.
- Συζητήσαμε γιατί έχουμε το κάθε ζώο και την χρησιμότητα του.
- Τραγουδήσαμε το τραγούδι<<η γιαγιά μας η καλή>>.Το γράψαμε σε ένα χαρτόνι και αντικαταστήσαμε τις λέξεις με αντίστοιχες εικόνες και αντίθετα.
- Συζητήσαμε για τα δένδρα που υπάρχουν στα χωριά τους. Πορτοκαλιές που υπάρχουν σε αφθονία στο Σκινέ και στο Φουρνέ καθώς και ελιές που υπάρχουν στα άλλα χωριά. Είδαμε και μία ανθισμένη αγριαμυγδαλιά στο χωριό Καράνου σε φωτογραφία και μία τζανεριά. Γίναμε και εμείς ζωγράφοι
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- Παρατηρήσαμε την αμυγδαλιά στο χωριό Σκινέ (κάμπος)και είδαμε ότι τα άνθη της πέσανε και έχει βγάλει φύλλα.Τα παιδιά οδηγήθηκαν στο συμπέρασμά ότι στα ορεινά χωριά λόγω κρύου αργούν τα λουλούδια να ανθίσουν.
ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΤΩΝ ΧΩΡΙΩΝ ΜΑΣ
Τα παιδιά αφού γύρισαν από τις διακοπές του Πάσχα μας μίλησαν για τα έθιμα των χωριών τους .Παρατηρήσανε ότι στα χωριά τους,τα έθιμα είναι τα ίδια. Σε όλα τα χωριά , βάφουνε αυγά και τα τσουγγρίζουνε το Πάσχα. Σουβλίζουνε αρνί . Οι μαμάδες τους έφτιαξαν κουλουράκια και τσουρέκια βοηθώντας και αυτά.
Την Μ. Παρασκευή στολίζουνε τον επιτάφιο με λουλούδια. Τα λουλούδια τα μαζεύουν τα παιδιά από τις γειτονιές των χωριών.Το Μ. Σάββατο όλα τα παιδιά φτιάχνουνε τον Ιούδα στην αυλή της εκκλησίας όπου τον καίνε το βράδυ της Ανάσταση.
τους άρεσε πολύ το Πάσχα στο χωριό τους ,μα περισσότερο τους άρεσαν τα δώρα που πήραν .
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΤΑ ΧΩΡΙΑ ΜΑΣ
Τα παιδιά επισκέφτηκαν την Αγία Αικατερίνη στο Σκινέ και έκαναν πικ νικ.
Είδαν το ποταμάκι εκεί κοντά στην εκκλησία,όπου έτρεχε νερό και δεν μπόρεσαν να το περάσουν.Είδαν τον καταρράκτη που δημιουργούσε.
Στο σχολείο ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση.
Επειδή η μετακίνηση μας είναι δύσκολη από το σχολείο Θέλουμε μεταφορικό μέσο )φωτογραφίσαμε τις εκκλησίες και τα μνημεία των άλλων χωριών μας.
Η κεντρική εκκλησία στο Σκινέ αφιερωμένη στο σωτήρα Χριστό και γιορτάζει στης 6 Αυγούστου.
και το μνημείο τους για τους πεσόντες του πολέμου.
Η κεντρική εκκλησία του Φουρνέ, αφιερωμένη στον Άγιο Παντελεήμωνα .Στην πλατεία της εκκλησίας βρίσκετε και το μνημείο.
Επισκεφτήκαμε τους Λάκκους και τα Καράνου .Με το λεωφορειάκι μας και οδηγό τον κ. Γιώργο φτάσαμε στους Λάκκους.
Μας καλοδέχτηκαν οι γονείς των παιδιών μας .Επειδή οι περισσότεροι κάτοικοι των Λάκκων είναι αγρότες και κτηνοτρόφοι, οι γονείς των παιδιών μας ,μας κέρασαν ένα πλούσιο σε βιταμίνες δεκατιανό -(γιαούρτι ,μυζήθρα, ανθότυρο, καλιτσουνάκια από μυζήθρα, κέικ)- στο καφενείο του μπαμπά της μαθήτριας μας ,
της Τριανταφυλλιάς.
Επισκεφτήκαμε την εκκλησία τους τον Άγιο Αντώνιο. Η παπαδιά του χωριού μας μίλησε για την τρίκλυτη εκκλησία τους.
Μετά επισκεφτήκαμε μία παλιά εκκλησία (που ήταν η πρώτη εκκλησία του χωριού) στην γειτονιά Παπαδιανά,τον Άγιο Γεώργιο και είδαμε εκεί μία παλιά βρύση.
Αυτό που έκανε εντύπωση στα παιδιά ,ήταν το μνημείο των Λάκκων.Οι Κρητικοί ο ένας πάνω στον άλλο(,λόγια παιδιού).
όπου ο κύριος Νίκος Κοκκινάκης μας μας μίλησε για την ιστορία του. Το άγαλμα αποτελείται από ένα γέρο ,ένα μεσήλικα και ένα νέο. Ο γέρος (κάτω)συμβολίζει αυτούς που πολέμησαν τους Τούρκους, ο μεσήλικας (μεσαίος)αυτούς που πολέμησαν τους Γερμανούς και ο νέος (κάτω)στηριζόμενος στις πλάτες των άλλων δείχνει προς τα πάνω και εννοεί ότι θα καταφέρει περισσότερα.
Κοντά βέβαια στους ορεινούς Λάκκους, γειτονικό χωριό 3 χλμ είναι τα Καράνου. To όνομα του το πήραν από έναν βασιλιά της αρχαίας Μακεδονίας Ηρακλίδης στην καταγωγή τον Κάρανον ,που ήταν απόγονος του Ηρακλή.Επισκεφτήκαμε και τα ορεινά Καράνου 500μ υψόμετρο.Εκεί είδαμε το σχολείο τους ,που τώρα βέβαια δεν λειτουργεί και χρησιμοποιείται από τον σύλλογο τους..Μας ξενάγησε ο τοπικός σύμβουλος και πατέρας μαθητή μας .
Επισκεφτήκαμε και την εκκλησία του χωριού ,όπου γιορτάζει 8 Σεπτεμβρίου και είναι αφιερωμένη
στην Γέννηση της Θεοτόκου.
Εκεί στα παιδιά ανάμεσα στις τόσες αγιογραφίες ,τους έκαναν εντύπωση οι Κρητικοί Άγιοι.
Είδαμε το μνημείο τους στην πλατεία του χωριού που είναι αφιερωμένο στην Ελληνίδα αγρότισσα. Αφού αναπνεύσαμε καθαρό αέρα πήραμε τον δρόμο της επιστροφής για το σχολείο μας.
Επειδή είναι δύσκολη η μετάβαση μας στον Πρασσέ ,μας έστειλαν μία φωτογραφία της εκκλησίας τους.Είναι ο Αγιος Γεώργιος που γιορτάζει στις 23 Απριλίου.
Τα Μεσκλά ένα χωριό ημιορεινό.Δεν μπορέσαμε να το επισκεφτούμε . Η φωτογραφίες είναι από το Ίντερνετ.
Η εκκλησία του χωριού τους που είναι αφιερωμένη στην Παναγία και γιορτάζει στις 15 Αυγούστου.Το μνημείο των Μεσκλών.
Ευχόμαστε μέσα στον Ιούνιο να μπορέσουμε να τα επισκεφτούμε
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Με βάση τους αρχικούς στόχους που θέσαμε:
- Τα παιδιά γνώρισαν τα χωριά τους, με βιωματικό τρόπο με επισκέψεις που πραγματοποιήθηκαν σε όσα ήταν δυνατόν.
- Στην τάξη έγιναν συζητήσεις, για το πώς νιώθουν για τον τόπο τους και πως θα ήθελαν να είναι, έκαναν προτάσεις και έδωσαν υποσχέσεις για το μέλλον.
- Εντόπισαν κάποια προβλήματα, κάποιες ελλείψεις, που θα έκαναν την ζωή τους πιο εύκολη, περισσότερο σύγχρονη.
- Εντόπισαν και τα πλεονεκτήματα του τόπου τους .
- Έμαθαν την ιστορία του, την γεωγραφική του θέση, την παραγωγικότητά του.
- Την αξία, που έχει η ζωή σ΄ένα μικρό τόπο, όπου οι άνθρωποι γνωρίζονται μεταξύ τους, όπου η ζωή είναι πιο
ανθρώπινη και ευχάριστη.
- Έμαθαν για τις ασχολίες των κατοίκων.
- Ήρθαν σ΄επαφή με τους υπεύθυνους του τόπου
συνδιαλέχθηκαν μαζί τους.
- Καλλιέργησαν την ομαδικότητα, την συνεργατικότητα και την αλληλοβοήθεια.
Αφήστε μια απάντηση