ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ:ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΚΟ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ
Το παρόν Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων ανήκει στη Θεματική Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη. Και έχει υποθεματική τον εθελοντισμό : Φροντίζω και ενεργώ για το πάρκο της γειτονιάς μου.. Η έννοια του Εθελοντισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις ανάγκες αλλά και κάθε άτομο που εμπλέκεται σε δράσεις προκειμένου να βελτιώσει και να αναλάβει τον ρόλο του ενεργού πολίτη που ενδιαφέρεται για την κοινωνία . Tο Πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων βασίζεται στην εκμάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος ,καθώς τα παιδιά αφορμούμενα από το πρόβλημα, διερευνούν, δοκιμάζουν, ανακαλύπτουν και σχεδιάζουν δράσεις προκειμένου να οδηγηθούν στη λύση. Η μάθηση πλαισιώνεται από τη σύνδεση της εμπειρίας των παιδιών , της συνεργασίας μέσα από την συνύπαρξη ως μέλος ομάδας και τον αναστοχασμό των καθημερινών βιωμάτων. Στοχεύει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αι., δεξιότητες ζωής και δεξιότητες του Νου για παιδιά, ως μελλοντικούς ενεργούς πολίτες, και τα εισάγει στην έννοια του εθελοντισμού και της προσφοράς στον συνάνθρωπο. Η διάρκεια του προγράμματος είναι 2 μήνες (ΔΕΚΈΜΒΡΙΟΣ-ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ)
Είχαν προηγηθεί εθελοντικές περιβαλλοντικές δράσεις των τμημάτων και δράσεις ενεργού πολίτη για τον εξωτερικό χώρο του σχολείου μας και θα συνεχιστούν και για το πάρκο τις επόμενες μέρες. βλ.
https://blogs.sch.gr/21niprodou/2025/11/26/perivallontikes-draseis-kai-energos-politis/
https://blogs.sch.gr/21niprodou/2025/11/25/perivallontikes-draseis/
Σε αυτό το εργαστήριο στόχος ήταν να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια του εθελοντισμού .Έτσι λοιπόν έπειτα από διερεύνηση του θέματος καταγράψαμε τις απόψεις των παιδιών σε χαρτί για το τι πιστεύουν πως είναι ο εθελοντισμός και έπειτα δημιουργήσαμε ένα νοητικό ψηφιακό χάρτη : https://web.mindonmap.com/view/2aac721824805a7b Διαβάσαμε σχετικό παραμύθι με τίτλο :ΘΕΛΩ,ΘΕΛΕΙΣ, ΈΓΙΝΕ και προχωρήσαμε σε φύλλο εργασίας ως προς τι μπορώ να κάνω ως εθελοντής;
Σε επόμενο στάδιο τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και βγήκαμε στην αυλή για να δούμε το πάρκο της γειτονιάς του σχολείου μας και να παρατηρήσουμε από κοντά τον χώρο. Η μια ομάδα ήταν παρατηρητές που υποδείκνυαν και έλεγαν τι σκουπίδια συναντούν και η άλλη κατέγραφε σε χαρτί πόσα σκουπίδια συναντούσαμε και τι είδους σκουπίδια. Συναντήσαμε την Κα. Ελένη που καθαρίζει και φροντίζει το σχολείο μας και της δείξαμε τι να σκουπίσει .Έπειτα επιστρέψαμε στην τάξη για αναστοχασμό και συζήτηση.
Στην βόλτα συναντήσαμε ακαθαρσίες σκύλων και μέσα στο παρκάκι και αμέσως τα παιδιά πρότειναν να βρούμε λύση για να μη τα πατήσουμε. Και σκέφτηκαν οτι οι ιδιοκτήτες σκύλων πρέπει να φροντίζουν για την καθαριότητα του δημόσιου χώρου. Έπειτα από σκέψη οι ομάδες πρότειναν να γράψουμε ταμπελίτσα που να λέει να μαζεύουν τις ακαθαρσίες σκύλων για ένα περιβάλλον καθαρό και να την τοποθετήσουμε στο παρκάκι. Τα μεγάλα νήπια , που έχουν εξοικείωση με τον Η/Υ αντέγραψαν προτασούλες και εκτυπώσαμε την ταμπέλα . Και την τοποθετήσαμε σε εμφανές σημείο .Ελπίζουμε να διαβαστεί και να εφαρμοστεί .
Τ α παιδιά σε δυάδα κάθονται στον Η/Υ και ζωγραφίζουν φηφιακά το πάρκο που τους αρέσει .Αξιοποιούνται 2 ελεύθερα λογισμικά ζωγραφικής ανοικτού τύπου το tyx paint και το flickgame .com
Δημιουργούν σε ομάδες αφίσα και αφού την παρουσιάζουν στην ολομέλεια την αναρτούμε στον τοίχο με ποιους τρόπους φροντίζουμε το πάρκο.
Σε επόμενη φάση τα παιδιά είπαν να χρησιμοποιήσουμε ανακυκλωμένο υλικό όπως παλιές κούτες και να φτιάξουμε ταμπέλες χάρτινες με σεβασμό στο περιβάλλον .Να τις τοποθετήσουμε σε διάφορα μέρη του πάρκου για να ευαισθητοποιήσουμε τους γείτονες. Το μήνυμα θα ήταν να σέβονται όλοι τον χώρο του πάρκου και να μην πετούν σκουπίδια.
Ξεκινήσαμε το εργαστήριο μας παρατηρώντας το παρκάκι που είναι δίπλα στο νηπιαγωγείο μας. Με μεγάλη μας λύπη διαπιστώσαμε αρκετά σκπουπίδια. Τα φωτογραφίσαμε και στη συνέχεια τα καταγράψαμε στον υπολογιστή μας φτιάχνοντας ένα συννεφόλεξο με τις λέξεις που είπαν τα παιδιά.
Στη συνέχεια μιλήσαμε για τον εθελοντισμό.
Ψάξαμε στο διαδίκτυο για να βρούμε εικόνες εθελοντισμού. Εκτυπώσαμε φωτογραφίες από τη Φωτοθήκη του «Νοιάζομαι και Δρω». Παρατηρήσαμε όλοι μαζί και σχολιάσαμε τις φωτογραφίες. Κατόπιν η κάθε ομάδα διάλεξε μία φωτογραφία και κλήθηκαν να κάνουν το αντίστοιχο φύλλο εργασίας.
Επίσης παίξαμε διάφορα παιχνίδια για να καταλάβουμε καλύτερα την έννοια του εθελοντισμού. Διαβάσαμε το παραμύθι με τίτλο: «Το δέντρο που έδινε» του Shel Silverstein από τις εκδόσεις Διόπτρα, το σχολιάσαμε και το ζωγραφίσαμε.
Τέλος, συζητήσαμε πως ο καθένας από εμάς θα ήθελε να είναι το πάρκο της γειτονιάς μας, πως το ονειρεύεται και πως το φαντάζεται και κάναμε το αντίστοιχο φύλλο εργασίας.






































