Το 2ο εργαστήριο δεξιοτήτων με θέμα: “steam και εκπαιδευτική ρομποτική μέσα από τον κύκλο του νερού και την υδροδυναμική” ολοκληρώθηκε και τα παιδιά μέσα από πειράματα, ανακάλυψαν τις ιδιότητες του νερού. Στη συνέχεια μέσα από οργανωμένες δραστηριότητες γνώρισαν και έμαθαν τον κύκλο του νερού. Αυτή η προσέγγιση κάνει τη μάθηση διαδραστική, βιωματική και συνδέει αφηρημένες έννοιες με τον πραγματικό κόσμο, ενισχύοντας την κριτική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων.
Ξεκινήσαμε με τις ιδιότητες του βρασμού, της εξάτμισης και της συμπύκνωσης. Μέσα από το παρακάτω πείραμα, τα παιδιά έκαναν υποθέσεις προσπαθώντας να απαντήσουν τις ερωτήσεις:
Τι πρόκειται να συμβεί αν ζεστάνω το νερό;
Τι είναι ο ατμός που βγαίνει; Που πηγαίνει; Τι γίνεται όταν συναντά το στεγνό καπάκι της κατσαρόλας;
Πως αυτό είναι βρεγμένο τελικά;
Ακολούθησε το επόμενο πείραμα ανακαλύπτοντας τις ιδιότητες της ανάμιξης, απορροφητικότητας και των συγκοινωνούντων δοχείων. Σε τρία ποτήρια με νερό ρίξαμε χρώμα ζαχαροπλαστικής και ενδιάμεσα τοποθετήσαμε άδεια ποτήρια. Με χαρτί κουζίνας παρατηρήραμε πως το νερό μεταφέρεται στα άδεια, δημιουρώντας ένα ουράνιο τόξο. Το νερό σταματά να μεταφέρεται όταν η στάθμη είναι ίδια και στα πέντε ποτήρια.
Δημιουργία σύννεφου:
Ζεστάναμε νερό και το τοποθετήσαμε σε ένα γυάλινο βάζο. Στη συνέχεια ψεκάσαμε με ένα αποσμητικό μέσα στο βάζο και κλείσαμε το καπάκι. Τα μόρια του νερού συναντώντας τα μόρια άλλων αερίων σχημάτισαν το σύννεφο.
Δημιουργία βροχής:
Στο βάζο με το νερό βάλαμε αφρό ξυρίσματος μέχρι πάνω. Έπειτα ρίξαμε χρώμα ζαχαροπλαστικής πάνω στον αφρό. Όταν αυτό γέμισε και βάρυνε, οι σταγόνες έπεσαν.
Διάλυση: ακολούθησε ένα πείραμα ανακαλύπτοντας ποια υλικά διαλύονται στο νερό και ποια όχι. Δοκιμάσαμε καφέ, ζάχαρη, αλάτι και άλλα αντικείμενα από την τάξη προσπαθώντας να παρατηρήσουμε ποια διαλύονται.
Που πήγε η ζάχαρη; Ποια ιδιότητα άφησε στο νερό;
Δεν την βλέπω…και όμως υπάρχει!
Στη συνέχεια βάλαμε λάδι πάνω στο νερό, ρίξαμε το χρώμα και παρατηρήσαμε ότι δεν διαλύεται στο νερό. Όταν όμως ρίχνουμε τις σταγόνες του χρώματος σε λίγα δευτερόλεπτα αυτές πέφτουν!
Το πείραμα επίπλευσης και βύθισης άρεσε πολύ στα παιδιά καθώς δούλεψαν σε ομάδες ως μικροί παρατηρητές. Συμπλήρωσαν πίνακες σχετικά με ποια αντικείμενα πιστεύουν ότι θα βυθιστούν και μέσα από το πείραμα διαπίστωσαν τι πραγματικά συμβαίνει,
Η δραστηριότητα που ακολουθεί πραγματοποιήθηκε στο σπίτι μαζί με τους γονείς. Δόθηκαν οδηγίες στα πλαίσια του σχεδίου δράσης “σχέσεις σχολείου- οικογένειας” και τα παιδιά έπρεπε να “φυλακίσουν” κάποια ζωάκια- αντικείμενα μέσα σε παγοθήκες. Παρατήρησαν ότι το νερό παγώνει- πήζει στην κατάψυξη και προσπάθησαν στη συνέχεια να τα “σώσουν” δοκιμάζοντας τρόπους όπως ρίχνοντας νερό ή αλάτι. Στη συνέχεια οι γονείς έστειλαν τις παρακάτω φωτογραφίες:
Τελειώνοντας τις ιδιότητες του νερού, γνωρίσαμε τον κύκλο του.
Στην παρεούλα παρατηρήσαμε την αφίσα που δείχνει τον κύκλο του νερού και τα παιδιά προσπάθησαν να τοποθετήσουν τις εικόνες στη σωστή θέση λέγοντας την ιστορία του ταξιδιού της σταγόνας. Παίξαμε με την bee-bot, κάναμε κατασκευές και τοποθετήσαμε σταγόνες δίπλα στον αντίστοιχο αριθμό.
Το κρύο συνεχίζεται και αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τα ρούχα του χειμώνα, τους χιονάνθρωπους και τα πολικά ζώα. Διαβάσαμε παραμύθια, παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο, παίξαμε και φτιάξαμε κατασκευές.
Το 2026 ήρθε, τα σχολεία άνοιξαν και όλοι ανταμώσαμε πάλι!
Αγκαλιές, γέλια και πολλές πολλές ιστορίες των παιδιών για το πως πέρασαν τις χριστουγεννιάτικες διακοπές πλημμύρισαν τις παρεούλες των τάξεων. Ανταλλάξαμε ευχές για την νέα χρονιά, φτιάξαμε κατασκευές και θυμηθήκαμε πως δουλεύουμε ομαδικά βοηθώντας ο ένας τον άλλον.
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων έφερε στο σχολείο ατομικά βασιλοπιτάκια για τους μικρούς μαθητές, βασιλόπιτα για τις εκπαιδευτικούς, καθώς και δώρα για τους τυχερούς της χρονιάς!
Ιδιαίτερη χαρά όμως μας έφερε η απάντηση του Άη Βασίλη στα γράμματα των παιδιών κάνοντας την μαγεία των παιδικών χρόνων να συνεχίζεται…..!
Μικροί και μεγάλοι φόρεσαν το πιο όμορφο χαμόγελο και ήρθαν στον χώρο του θεάτρου… και η παράσταση ξεκινά!
Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες ,ανάλογα με την αίσθηση στην οποία ανήκουν, βγήκαν στη σκηνή λέγοντας ποιήματα και κάνοντας κινήσεις με το σώμα τους εναρμονισμένα με τις χριστουγεννιάτικες μελωδίες. Στη συνέχεια τραγούδησαν, είπαν τα κάλαντα και μια μικρή έκπληξη τους περίμενε… δώρα από τον Άη Βασίλη χάρη στην πολύτιμη στήριξη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων,
Την περίοδο των ΧριστοΔλυγέννων οι τάξεις των νηπιαγωγείων γεμίζουν χρυσόσκονη, γκλίτερ, κορδέλες και χριστουγεννιάτικα τραγούδια! Κατασκευές, πρόβες για την γιορτή και κάλαντα φέτος είχαν την τιμητική τους!
Κάλαντα στο χωριό
Δεν είπαμε όμως μόνο εμείς τα κάλαντα στους άλλους…τα είπαν και οι άλλοι σε εμάς! Με χαρά υποδεχτήκαμε τους μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ν. Τρίγλιας που ήρθαν να καλαντήσουν!
Στα πλαίσια του ενεργού πολίτη “ΚΑΝΩ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΠΡΑΞΗ” συγκεντρώσαμε τρόφιμα στο σχολείο μας με σκοπό να βοηθήσουμε έμπρακτα ανθρώπους που έχουν ανάγκη
Τέλος, στα πλαίσια του σχεδίου δράσης για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας φέτος (σχέσεις σχολείου- οικογένειας), δώσαμε οδηγίες με QR code στους γονείς να γράψουν ένα γράμμα στον Άη Βασίλη στο σπίτι μαζί με τα παιδιά και να το τοποθετήσουν στο κουτί που στήθηκε στο σχολείο γι αυτό τον σκοπό. Τα γράμματα συγκεντρώθηκαν και στάλθηκαν στα ΕΛΤΑ, αναμένοντας απάντηση…
Οι δραστηριότητες μαγειρικής- ζαχαροπλαστικής που πραγματοποιούνται στο σχολικό περιβάλλον, στα πλαίσια οργανωμένων δραστηριοτήτων έχουν πολλαπλά οφέλη για τα νήπια:
Αρχικά διαβάζουμε τα υλικά της συνταγής και την εκτέλεσή της, προσπαθώντας να κατανοήσουμε τις οδηγίες.
Τα νήπια εμπλέκονται σε δραστηριότητες όπως η μέτρηση στερεών και υγρών υλικών. Καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως, πόσα αβγά θα βάλω, πως θα μετρήσω το γάλα, σε τι με βοηθάει η ζυγαριά κτλ.
Επίσης έρχονται σε επαφή με τις χρονικές έννοιες π.χ. σε πόσο χρόνο θα ψηθεί;
Μέσω των δραστηριοτήτων που περικλείουν μαγειρική, τα νήπια αποκτούν και κινητικές δεξιότητες και ικανότητες. Μαθαίνουν να μεταγγίζουν υγρά και στερεά αναπτύσσοντας λεπτές κινήσεις, να ανακατεύουν τα υλικά, να ζυμώνουν, να πλάθουν κτλ.
Τέλος μαθαίνουν να συνεργάζονται και να βοηθούν το ένα το άλλο, για έναν κοινό σκοπό!
Στα σχολεία μας φέτος φτιάξαμε χριστουγεννιάτικα μπισκότα, μιας και τα Χριστούγεννα πλησιάζουν! Νήπια και προνήπια ήρθαν σε επαφή με τη ζύμη, έπλασαν και έφτιαξαν τα σχέδιά τους με κουπάτ της αρεσκείας τους.
Τα μπισκότα μας μπήκαν στα ταψιά και με την πολύτιμη βοήθεια των μαμάδων μεταφέρθηκαν στο φούρνο.
Η χαρά των παιδιών ήταν απερίγραπτη μόλις είδαν τις δημιουργίες τους! Τα μπισκότα τυλίχτηκαν σε χριστουγεννιάτικες συσκευασίες και μοιράστηκαν στα παιδιά!
Και του χρόνου με υγεία!
Δεν μείναμε όμως στα μπισκότα…οι μικροί μας ζαχαροπλάστες έφτιαξαν και χριστόψωμα και κουραμπιέδες τιμώντας τις παραδόσεις του τόπου μας!
Η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, το 1992, ανακήρυξε την 3η Δεκεμβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, παρέχοντας την ευκαιρία κατανόησης σε θέματα αναπηρίας και ευαισθητοποίησης για τα δικαιώματα και τις δυνατότητες των ατόμων με αναπηρία. Είναι μια μέρα που μας υπενθυμίζει την υποχρέωση διασφάλισης της ισότιμης πρόσβασης όλων των μαθητών στην εκπαίδευση, βασιζόμενοι στις αρχές της ενταξιακής εκπαίδευσης και της συμπερίληψης (https://act.digitalschool.gov.gr/days/pagkosmia-imera-atomon-me-anapiria/).
Το θέμα των ατόμων με αναπηρία προσεγγίστηκε από όλες τις οπτικές. Αρχικά μέσα από παραμύθια για την διαφορετικότητα τα παιδιά συνειδητοποίησαν πως “οι διαφορές μας δεν έχουν σημασία”:
Γνωρίσαμε το αλφάβητο στην γραφή braille. Παρατηρήσαμε και βρήκαμε το δικό μας αρχικό
Τα παιδιά προσπάθησαν να ψηλαφίσουν τα σύμβολα από ένα βιβλίο γραφής braille
Τα παιδιά με κλειστά μάτια προσπάθησαν με την αφή να μαντέψουν διάφορα αντικείμενα και στη συνέχεια με την βοήθεια ενός μπαστουνιού να περπατήσουν στο χώρο
Αποφασίσαμε να στείλουμε χριστουγεννιάτικες απτικές κάρτες στο σύλλογο ατόμων με οπτική αναπηρία στα πλαίσια των δράσεων για τον ενεργό πολίτη. Τα παιδιά έφτιαξαν κάρτες που ψηλαφίζονται με μεγάλο ενθουσιασμό! Τέλος φτιάξαμε την ευχή “ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ” στη γραφή braille χρησιμοποιώντας διπλόκαρφα!
Στη συνέχεια ανοίξαμε έναν φάκελο που λάβαμε σταλμένο από τον σύλλογο “Σ.Ω.Σ.Π.”, ανθρώπων που ζωγραφίζουν με το στόμα ή το πόδι και τα παιδιά έφτιαξαν τα δικά τους αρχικά των ονομάτων τους
Η μέρα μας τελείωσε με μια απλή κατασκευή- ιδέα από το διαδίκτυο, με ένα ηχηρό μήνυμα από την πλευρά των Ατόμων με Αναπηρία:
Την Τρίτη 2/12 στην αυλή των σχολείων μας πραγματοποιήθηκε μια δράση σε συνεργασία με τον σύλλογο γονέων στα πλαίσια των τριάντα ωρών του ενεργού πολίτη για φέτος (“ΚΑΝΩ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΠΡΑΞΗ”) και του εθελοντισμού.
Τι είναι το ΑΠΛΩΝΩ ΕΥΤΥΧΙΑ;
Μια δράση που μπορούν να πάρουν μέρος όλα τα σχολεία/δομές/ σύλλογοι της χώρας με σκοπό να καλλιεργήσουν με βιωματικό τρόπο στα παιδιά την αξία της προσφοράς και του ακτιβισμού όπως και να προάγουν τον δείκτη ευτυχίας τους.
Από που ΞΕΚΙΝΗΣΕ;
Τη δράση εμπνεύστηκε και εφάρμοσε η εκπαιδευτικός Γεωργία Σολωμού στην Κύπρο, φέρνοντας κοντά πάνω από 100 σχολεία του νησιού, που δημιούργησαν πάνω από 10.000 μπλουζάκια και συγκέντρωσαν πάνω από 100.000 € που δόθηκαν προς ενίσχυση του Συνδέσμου “Ένα όνειρο μια ευχή” που στηρίζει παιδιά με καρκίνο και συναφείς παθήσεις.
Ποιά ΣΤΑΔΙΑ περιλαμβάνει η ΔΡΑΣΗ;
Τα εξής τρία:
α) συζήτηση, ευαισθητοποίηση περί Ευτυχίας
β) δράση εικαστική με μπλουζάκια
γ) δράση συγκέντρωσης χρημάτων
Έτσι και μεις προσεγγίσαμε την έννοια της ευτυχίας στην τάξη μας μέσα από το γνωστό παραμύθι “Το Φλαφ της ευτυχίας”
Τι είναι ευτυχία για εμάς;
Πως την δείχνουμε; Ποιες πράξεις την καθορίζουν; Τι είναι πιο σημαντικό για τον καθένα από μας;
Ερωτήσεις που οδήγησαν τα παιδιά να στραφούν στη σημαντικότητα των απλών, καθημερινών πραγμάτων που βρίσκονται δίπλα μας.
Στη συνέχεια φτιάχτηκαν οι αφίσες που ενημέρωναν τους γονείς για την ημέρα και ώρα της δράσης και στάλθηκαν email σε όλους.
Η μέρα έφτασε …!
Μικροί και μεγάλοι γεμάτοι χαρά έφεραν τα μπλουζάκια τους και την καλύτερή τους διάθεση. Στα πλαίσια του σχεδίου δράσης “σχέσεις σχολείου- οικογένειας” και του ενεργού πολίτη, γονείς και παιδιά ζωγράφισαν τα μπλουζάκια τους!
Τα χρήματα που συγκεντρώθηκαν θα κατατεθούν στον Σύλλογο “Φλόγα”, έναν σύλλογο Γονιών Παιδιών με Νεοπλασματική Ασθένεια που ιδρύθηκε το 1982 από γονείς παιδιών με καρκίνο.
Ευχαριστούμε τον Σύλλογο Γονέων για τις όμορφες ιδέες του και την άψογη συνεργασία!
Τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» για την ενότητα «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική» στο νηπιαγωγείο αφορούν στην πολυμορφία της οικογένειας και εντάσσονται στη θεματική ενότητα «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη». Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων (ΙΕΠ), τα νηπιαγωγεία μπορούν να υλοποιήσουν ένα πρόγραμμα που θα αναδεικνύει την μοναδικότητα και την ποικιλομορφία των οικογενειών (πηγή: https://www.iep.edu.gr/ergastiria-dexiotiton/).
Φτιάξαμε ένα ιστόγραμμα με τις απόψεις των νηπίων για την οικογένεια. Με αυτόν τον τρόπο διερευνήθηκαν οι υπάρχουσες γνώσεις των παιδιών ώστε να σχεδιαστεί κατάλληλα η εκπαιδευτική διαδικασία
Σε συνεργασία με την οικογένεια στα πλαίσια του σχεδίου δράσης για την φετινή χρονιά, ζητήθηκε από κάθε παιδί να φέρει στην τάξη μια φωτογραφία με την οικογένειά του και να την παρουσιάσει στην παρεούλα
Όποια παιδιά δεν έφεραν φωτογραφία, μπορούσαν να ζωγραφίσουν την οικογένειά τους
Παρακολουθήσαμε όλοι μαζί την ιστορία που προτείνεται από το ΙΕΠ “Η μονα-δική μου οικογένεια”, παρέα με τον Ελφ, ο οποίος με τα δώρα των φίλων του έφτιαξε το πιο γερό και ευτυχισμένο σπιτικό
Τα νήπια παρατήρησαν τις εικόνες, έκαναν αναδιήγηση της ιστορίας και απάντησαν σε απλές ερωτήσεις κατανόησης. Παρέα με τον Ελφ έκαναν μια βόλτα στις οικογένειες των ζώων (μονογονεϊκή, εκτεταμένη, πυρηνική κλπ)
Στη συνέχεια ασχολήθηκαν με φύλλα εργασίας από τα γνωστικά πεδία της γλώσσας και των μαθηματικών
Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και η εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στο νηπιαγωγείο, η οποία πλαισιώνει καινοτόμα όλα τα θέματα. Τα παιδιά την ώρα των αγγλικών έφτιαξαν σπίτια με τα μέλη των οικογενειών τους
Ακολούθησε η αντιστοίχηση αριθμών και ποσοτήτων, ώστε τα παιδιά να μπορέσουν να ομαδοποιηθούν ανάλογα με τα μέλη της οικογένειάς τους. Οι καρτέλες των αριθμών μοιράστηκαν στα τραπέζια και το κάθε παιδί πήγε στον αντίστοιχο αριθμό
Το εργαστήριο έφτασε στο τέλος του με παραμύθια αναφορικά με τα ήδη των οικογενειών. Τα παιδιά άκουσαν με προσοχή και ζωγράφισαν ότι τους άρεσε από το κάθε παραμύθι
Η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού εορτάζεται κάθε χρόνο στις 20 Νοεμβρίου, με αφορμή την επέτειο υιοθέτησης από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, το 1989, της Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
Πηγή: https://www.sansimera.gr/worldays/71
Αφιερωμένη η ημέρα αυτή στα παιδιά όλου του κόσμου, στα παιδιά μας…
Μέσα από μια εποικοδομητική συζήτηση στην παρεούλα για τα δικαιώματα, τα παιδιά εξέφρασαν τις απόψεις τους για το θέμα και στη συνέχεια διαβάσαμε το παραμύθι “ΕΝΑΣ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ”. Στην ιστορία αυτή δέκα γνωστοί, Ισπανόφωνοι εικονογράφοι αναλαμβάνουν να αναπαραστήσουν την ουσία και τα μηνύματα της διακήρυξης. Ένας εικονογράφος για κάθε Δικαίωμα. Όλοι μαζί διαμορφώνουν την πιο πολύχρωμη και ευφάνταστη διακήρυξη που έγινε ποτέ!
Τα παιδιά ζωγράφισαν εικόνες με τα δικαιώματά τους
και έφτιαξαν ομαδικά μια αφίσα
Παράλληλα τραγούδησαν το γνωστό μελοποιημένο ποίημα του Γ. Ρίτσου “Αν όλα τα παιδιά της γης”. Στη συνέχεια μέσα από ζωγραφιές δημιουργήσαμε ένα δικό μας βίντεο, το οποίο συνόδευσε την αφίσα με ένα QR code.
Μπορείτε να σκανάρετε τον κωδικό και να δείτε το βίντεο μας!
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.