«Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία»
Εργαστήριο 1ο “Ας γνωριστούμε παίζοντας”
Παιχνίδια ενεργοποίησης- δέσιμο της ομάδας -Με τη συνοδεία κατάλληλης μουσικής τα παιδιά περπατούν στο χώρο, σφίγγουν το δεξί χέρι κάποιου άλλου παιδιού που συναντούν λέγοντας το όνομά τους και συστήνονται. Περπατούν στο χώρο ελεύθερα με διάφορους τρόπους (σαν να φοράνε τακούνια, σιγοτραγουδώντας, σαν να είναι γέροι, σαν να τα τραβάει κάποιος, σαν να κουβαλάνε βαριές τσάντες, με τον δικό τους τρόπο). Δίνουν τα χέρια τους χωρίς συγκεκριμένη διάταξη και στη συνέχεια προσπαθούν να ξεμπερδευτούν για να φτιάξουν ένα κύκλο.
Τα παιδιά φτιάχνουν ένα λουλούδι με τη φωτογραφία τους στο κέντρο. Στα φύλλα του λουλουδιού ζωγραφίζουν το αγαπημένο τους παιχνίδι. Δημιουργείται μία γλάστρα με λουλούδια. Το σύνθημα της τάξης μας “όλοι μαζί είμαστε πάντα πιο δυνατοί”
Εργαστήριο 2ο “Όλοι έχουμε θέση σε αυτήν την τάξη του νηπιαγωγείου”
Γνωρίζουμε τη Δώρα μια κούκλα ως μια ξεχωριστή φίλη που μας επισκέπτεται γιατί χρειάζεται τη βοήθεια των παιδιών. Η οικογένειά της μετακόμισε πρόσφατα στην πόλη και δεν έχει κανένα φίλο. Τα παιδιά της γειτονιάς την κοροϊδεύουν γιατί μιλάει ψευδά και τον αδερφό της γιατί δεν μπορεί να περπατήσει και κινείται με αναπηρικό καροτσάκι. Η Δώρα ζητάει από τα παιδιά να της προτείνουν λύσεις. Συζητάμε για τα συναισθήματα γενικά και για τα συναισθήματα που βίωνε η νέα μας φίλη και τι θα κάναμε εμείς αν είμασταν στη θέση της. Τα παιδιά πρότειναν στη Δώρα να ζητήσει να γίνει φίλη τους και να φτιάξει μια καρδιά με τα δάκτυλα των χεριών της.
Παρουσίαση κοινωνικής ιστορίας για τη διαχείριση των συναισθημάτων
Παράλληλα διαβάσαμε το βιβλίο “Ο μεγάλος Θυμός” και συζητήσαμε τι μας κάνει να θυμώνουμε, τι κάνουμε όταν θυμώνουμε και πως ηρεμούμε.
Εργαστήριο 3ο “Εσύ και εγώ μαζί:”
Ανάγνωση και επεξεργασία παραμυθιού «Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια». (θίγονται θέματα όπως: το ζήτημα της ταυτότητας και του αυτοπροσδιορισμού, της ένταξης σε ομάδες, το ζήτημα της αποδοχής, της απόρριψης, της διαφορετικότητας). Ποια συναισθήματα βίωσε η αγελαδίτσα; Μιλήσαμε για τα συναισθήματα χαρά, λύπη, θυμός, φόβος. Τα παιδιά φτιάξανε στο σπίτι με τους γονείς τους τα 4 συναισθήματα με διάφορους τρόπους και με ποικίλα υλικά, σε μάσκα ή με ξυλάκι και όταν προέκυπτε ένα πρόβλημα μας έλεγαν πρώτα πως αισθάνονταν και μετά προσπαθούσαμε να βρούμε μία λύση για να αισθάνονται χαρούμενα.
“Θερμόμετρο συναισθημάτων”
Δημιουργούμε ένα πύργο με τουβλάκια όσα είναι και τα παιδιά της τάξης. Σε κάθε τουβλάκι κολλάμε χαρτάκι με το αρχικό γράμμα κάθε παιδιού. Τα παιδιά καλούνται να αφαιρέσουν ένα τουβλάκι από τον πύργο χωρίς να πέσει ο πύργος. Διασκέδασαν πάρα πολύ με αυτή την δραστηριότητα και φτιάχνανε τον πύργο με τα τουβλάκια για αρκετό καιρό και στο ελεύθερο παιχνίδι.
Ομαδικό παιχνίδι «Ο κατάσκοπος» Τα παιδιά περπατάνε σαν κατάσκοποι με την εφημερίδα με τη συνοδεία μουσικής, κρύβοντας το πρόσωπό τους, με στόχο να μην κοιτάνε κανέναν/καμία και να μη τους βλέπει και κανείς/καμία. Στο σταμάτημα του ήχου, τα παιδιά σταματούν να κινούνται και καλούνται «κατασκοπικά» να παρατηρούν το/τη διπλανό/ή τους και εντοπίζουν ομοιότητες ως προς τα εξωτερικά τους χαρακτηριστικά.
«Ο εαυτός μου» – κατασκευή.
Προβολή video: «Η εχθρόπιτα» Συζήτηση, προφορική επεξεργασία. Τα παιδιά καταγράφουν τις προτάσεις τους για να επιλύσουν τις όποιες διαφορές τους με άλλα παιδιά. Συμβουλεύονται τον πίνακα όταν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα.
Ομαδική κατασκευή: Η κουρτίνα της αγάπης. Τα παιδιά καλούνται να φτιάξουν ατομικά καρδιές με μηνύματα αγάπης για τους φίλους τους, οι οποίες ενώνονται για να δημιουργήσουν την κουρτίνα της αγάπης.
Αφήγηση του παραμυθιού «Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας» Συζήτηση , προβληματισμός και εικαστική δράση σε ζευγάρια: ζωγραφίζουν από ένα κομμάτι του παζλ- ελέφαντα και τα ενώνουν σε ένα χαρτόνι που υπάρχει προσχεδιασμένο το περίγραμμα του παρδαλού ελέφαντα. Καταλάβαμε ότι καθένας είναι ξεχωριστός και μοναδικός και πως όλοι μαζί αποτελούμε μια ομάδα σαν τα κομμάτια ενός παζλ που όταν ενώνονται φτιάχνουν μια ωραία εικόνα.
Δημιουργούμε τις δικές μας ταυτότητες
-Ομαδικό παιχνίδι «Πες μου κάτι για σένα…» Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και το παιχνίδι αρχίζει με τη φράση «θέλω να μάθω για σένα: ποιο είναι το αγαπημένο σου παιχνίδι απευθυνόμενα στο παιδί που κάθεται δεξιά του. Παίρνουν το λόγο όλα τα παιδιά και το παιχνίδι συνεχίζεται με παρόμοιες ερωτήσεις ( αγαπημένο φαγητό, φίλος, χρώμα κ.ά)
Ένα διαφορετικό ζώο που ψάχνει για φίλους, αλλά κανένα άλλο ζώο δεν το κάνει παρέα γιατί είναι απλά παράξενο. Έχει μύτη ποντικιού, χαίτη λιονταριού και σώμα καγκουρό. Συζήτηση και επεξεργασία -Τι θα συνέβαινε αν ένα …Ζαμπντερφίλιο ζητούσε να γίνει φίλος μας; Όλα τα παιδιά είπαν ότι θα κάνανε παρέα μαζί του και θα ήταν φίλος τους.
Φτιάξαμε τα δικά μας Ζαμπντερφίλιο (παράξενα ζωάκια)
Η οικογένειά μου. Παρουσίαση και εικαστική αποτύπωση της οικογένειάς τους.
“Τα χέρια δε χτυπάνε, τα χέρια αγαπάνε”
Με αφορμή το παραμύθι της Μαρίας Κουτσανοπούλου “Τα χέρια δε χτυπάνε, τα χέρια αγαπάνε”, συζητήσαμε για το τι μπορούμε να κάνουμε με τα χέρια μας και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι με τα χέρια μας πρέπει να κάνουμε μόνο ωραία πράγματα όπως……..
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ –
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
Ψηφιακές δεξιότητες
«STEAM και η ΓΗ γυρίζει….»
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο:
«STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού
και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν
απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν
είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι καθώς η
Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες,
περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω
από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια
σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή
ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις
αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα
πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο.
1ο εργαστήριο
Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις
Παιχνίδι γνωριμίας με μουσική. Τοποθετούμε σε διαφορετικά
σημεία της τάξης κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού
συστήματος.Τα παιδιά γίνονται ζευγάρια , διαλέγουν έναν πλανήτη και τον φέρνουν στην παρεούλα. Κάθε ζευγάρι παρουσιάζει τον πλανήτη του. Στη συνέχεια, γίνεται διερεύνηση των πρότερων γνώσεων των παιδιών.
συζητάμε τι
γνωρίζουν οι μαθητές για το διάστημα και τι θα ήθελαν να
μάθουν και γράφουμε σε χαρτόνι όλες τις ιδέες που έχουν οι
μαθητές.
Βλέπουμε σχετικά βίντεο στο you tube και κάνουμε ένα ψηφιακό παζλ.
2ο εργαστήριο
Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά . Υπάρχει ζωή εκεί έξω;
Γνωρίζουμε τους πλανήτες από κοντά, με βίντεο, με το παραμύθι « Μια γιορτή στη γειτονιά του ήλιου», με σχετικά και στοχευμένα τραγούδια, με εικόνες, τρισδιάστατα ομοιώματα, κατασκευές.
Αντιστοιχούμε τα αρχικά από τα ονόματα των πλανητών με τις εικόνες τους
Μαθαίνουμε για την κυκλική τροχιά των πλανητών με βιωματικό τρόπο, χρησιμοποιώντας μπαλόνια
διαφορετικών χρωμάτων (ένα για κάθε πλανήτη).
Παρακολουθούμε μια εκτόξευση πυραύλου από βίντεο της nasa.
Κάνουμε πειράματα εκτόξευσης .
Φωτογραφιζόμαστε μπροστά στον πύραυλο που έχουμε κατασκευάσει στην τάξη μας και επεξεργαζόμαστε την φωτογραφία με την χρήση εφαρμογής τεχνητής νοημοσύνης .

Εκτυπώνουμε πύραυλο στον 3d εκτυπωτή του σχολείου.
Δραματοποίηση: Αντίστροφη μέτρηση και «εκτόξευση» με έναν μεγάλο πύραυλο που κατασκευάσαμε . Χρησιμοποιούμε μουσικά όργανα για ηχητικά εφέ.

Αναρωτιόμαστε αν υπάρχει ζωή σε άλλο πλανήτη. Φανταζόμαστε και ζωγραφίζουμε τον δικό μας εξωγήινο.

Τα παιδιά απαντώντας στην ερώτηση : «Τι θα γινόταν αν κάποια μέρα προσγειωνόταν ένα διαστημόπλοιο στην αυλή του σχολείου μας» , φτιάχνουν μια ιστορία. Την εικονογραφούν με τις ζωγραφιές τους. Παράλληλα, ζητάμε από μια εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης να κάνει την δική της εικονογράφηση!
3ο εργαστήριο
Ο Ήλιος μας- η πηγή της ζωής μας
Διαβασαμε τον μύθο του Φαέθων, τον δραματοποιήσαμε, τον ζωγραφίσαμε .
Συζητάμε για τον ήλιο και με την βοήθεια του Bee-Bot ξεχωρίζουμε τα αντικείμενα που κάνουν τον ήλιο « χαρούμενο» και αυτά που τον κάνουν «λυπημένο».

4ο εργαστήριο
Ήλιε, γη , σελήνη, μέρα ή νύχτα;
Μέρα νύχτα. Κάνουμε πειράματα με τον φακό και την υδρόγειο σφαίρα για να κατανοήσουνε την εναλλαγή της μέρας και της νύχτας σε σχέση με την περιστροφή της γης
Περιστροφή της γης γύρω από τον εαυτό της . Βιωματικά παιχνίδια και δραματοποίησεις.
Ζωγραφίζουμε δραστηριότητες της ημέρας και της νύχτας.
Φως και σκιά. Τα παιδιά πειραματίζονται και μαθαίνουν ότι όταν το φως συναντάει εμπόδιο δημιουργεί σκιά. Παίζουν με τη σκιά τους μπροστά στο φως του προτζέκτορα. Ζωγραφίζουν τη σκιά πλαστικών ζώων – παιχνιδιών.
5ο εργαστηριο
Όμορφες κόρες του χρόνου…
Μιλάμε για τις εποχές.τις βάζουμε στη σειρά, δημιουργούμε το μοτίβο των εποχών.

Διαλέγουμε ένα καρτελάκι. Ανάλογα με το γράμμα που έχει από την άλλη πλευρά χωριζόμαστε στις ομάδες των εποχών. Χορεύουμε ή κάθε ομάδα το τραγούδι της εποχής της.
Ζωγραφίζουμε το δεντράκι των τεσσάρων εποχών.
6ο εργαστήριο
Ταξίδι στην σελήνη.
Κάνουμε πειράματα
για τα μεγέθη και την απόσταση γης – σεληνης. Αν η γη ήταν μια μπάλα του μπάσκετ , η σελήνη θα ήταν μια μπαλίτσα του πινκ πονκ. Η απόσταση τους είναι ίσαμε 30 φορές το μέγεθος της γης. Μετράμε λοιπόν 30 φορές την μπάλα του μπάσκετ και την βάζουμε σε αυτήν την απόσταση από μια μπάλα του πινκ πονκ. Με την βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης επεξεργάζομαι την φωτογραφία.
Συζητάμε για την περιστροφή της γης γύρω από τον ήλιο και της σελήνης γύρω από την γη. Το δραματοποιούμε και κάνουμε μια σχετική εργασία- κατασκευή
Βλέπουμε τους κρατήρες του φεγγαριού σε εικόνες και βίντεο στο διαδίκτυο .φτιαχνουμε στον κύκλο μια ομαδική εργασία. Ένα φεγγάρι με αλεύρι ανακατεμένο με άσπρη τέμπερα.με το στόμιο από ένα πλαστικό μπουκάλι δημιουργούμε κρατήρες.
Βλέπουμε εικόνες και βίντεο στο διαδίκτυο από τους πρώτους αστροναύτες που πάτησαν στο φεγγάρι το 1969. Με σφουγγάρια δεμένα στα παπούτσια μας περπατάμε. Τα σφουγγάρια μας δίνουν την αίσθηση που έχει ο αστροναύτης όταν περπατάει στη σελήνη!
Διαβάζουμε τον φεγγαροσκεπαστή. Μιλάμε για την συνεργασία. Μια παρέα φίλων βοηθάει τον φεγγαροσκεπαστή να ανέβει στο φεγγάρι φτιάχνοντας μια ανθρώπινη σκάλα. Με σύρμα πίπας φτιάχνει ο καθένας ένα ανθρωπάκι και τα ενώνουμε κατασκευάζοντας μια ανθρώπινη σκάλα!
Μεταμορφώσαμε τις τελείες μας σε σελήνη .Βαψαμε με ασημί τέμπερα χρησιμοποιώντας αλουμινόχαρτο τυλιγμένο σε μπαλίτσα για να κάνουμε τυπώματα.Με την εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας quiver είδαμε το φεγγάρι μας να αιωρείται πάνω από το φύλλο εργασίας.
Τέλος μιλάμε για τις φάσεις σεληνης. Βλέπουμε σχετικό βίντεο, βάζουμε στην σειρά σε κύκλο τις φάσεις που έχω φτιάξει με μαύρο και άσπρο χαρτί. Φτιάχνουμε τις φάσεις του φεγγαριού με μπισκότα oreon.
7ο εργαστήριο
Τι γνωρίζαμε και τι μάθαμε
Κάνουμε αξιολόγηση των γνώσεων που αποκτήσαμε με ένα κουίζ δημιουργημένο με την βοήθεια του Kahoot .
https://create.kahoot.it/details/e2a03dc3-3079-4c6b-81cb-37fe7a150a83

























































