ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΗΣ HELMEPA

Η εθελοντική  συμμετοχή του νηπιαγωγείου μας στο παιδικό περιβαλλοντικό πρόγραμμα Παιδική HELMEPA με τίτλο «Η φίλη μας η θάλασσα»  αποσκοπεί στην ενημέρωση και την δραστηριοποίηση των παιδιών για το θαλάσσιο περιβάλλον, την ρύπανση και την κλιματική αλλαγή, μέσω της εθελοντικής καθοδήγησης των εκπαιδευτικών του σχολείου.

Στα πλαίσια, λοιπόν, του προγράμματος αυτού ασχοληθήκαμε με τις εξής δραστηριότητες:

« Xρόνος διάλυσης των σκουπιδιών»

Αξιοποιήσαμε την ενημερωτική αφίσα της HELMEPA…..και τα παιδιά αναγνώρισαν διάφορα είδη σκουπιδιών που καταλήγουν στην θάλασσα όπως: πλαστικό, αλουμίνιο, γυαλί, χαρτί κ.α., από  τα  οποία κάποια χρειάζονται μερικούς μήνες, όπως το χαρτί, για να διαλυθούν,  ενώ κάποια άλλα, όπως το πλαστικό, πάνω από 450 χρόνια!! Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι τα απορρίμματα αυτά  θα μπορούσαν να ανακυκλώνονται ώστε  να εξοικονομείται πολύτιμη ενέργεια και να προστατεύεται η υγεία μας.

Συζητήσαμε και είδαμε εικόνες για την θαλάσσια ρύπανση και τις σημαντικές επιπτώσεις της τόσο στην θαλάσσια όσο και στην ανθρώπινη ζωή. Επίσης, τα παιδιά πρότειναν  κάποιες   δράσεις,  όπως την συλλογή ή την αποφυγή ρήψης σκουπιδιών, ώστε  να συμβάλλουμε όσο μπορούμε στην μείωση της ρύπανσης και στην διαφύλαξη της βιοποικιλότητας .

Δημιουργήσαμε τον δικό μας ωκεανό από γκοφρέ χαρτί, μέσα στον οποίο υπήρχαν εκτός από σπάνια και όμορφα ψάρια και διάφορα σκουπίδια τα οποία έπρεπε να ψαρέψουμε και να απομακρύνουμε!! Στη συνέχεια, ταξινομήσαμε το κάθε σκουπίδι στον ανάλογο χρόνο διάλυσης του (χρόνια ή μήνες).

Το διασκεδάσαμε πολύ και στον «ωκεανός» μας υπήρχαν μόνο τα όμορφα ψαράκια μας!!

«Κύκλος του νερού»

Συζητήσαμε για τη σημασία και χρησιμότητα του νερού στη ζωή μας και μάθαμε για τον «κύκλο του νερού» και τις διαδικασίες που συμβαίνουν (εξάτμιση, συμπύκνωση, βροχόπτωση, συγκέντρωση).

Ζωγραφίσαμε τον «κύκλο του νερού» και φτιάξαμε τον δικό μας  «σταγονούλη»

«Απειλή από πλαστικά»

Παρακολουθήσαμε τα παρακάτω βίντεο  Plastic Planet και Ρύπανση από μικροπλαστικά ,  συζητήσαμε για τη χρήση του πλαστικού στην καθημερινότητά μας και το πόσο κακό κάνουν στο περιβάλλον και συγκεκριμένα στο θαλάσσιο περιβάλλον.

Παρατηρήσαμε τα αντικείμενα της τάξης μας και καταγράψαμε όσα είναι φτιαγμένα από πλαστικό.

Συνειδητοποιήσαμε πως το πλαστικό έχει κατακλύσει τον πλανήτη μας και σκεφτήκαμε εναλλακτικά υλικά πιο φιλικά προς το περιβάλλον (γυαλί, χαρτί, χαρτόνι, ξύλο),  από τα οποία θα μπορούσαν να κατασκευαστούν διάφορα αντικείμενα.

Είδαμε έναν βυθό γεμάτο από πλαστικά αντικείμενα και ζωγραφίσαμε τον βυθό της θάλασσας χωρίς πλαστικά, όπως θα θέλαμε να είναι.

Συμφωνήσαμε πως θα προσπαθήσουμε να χρησιμοποιούμε όσο το δυνατόν λιγότερα πλαστικά και να ακολουθούμε έναν χρυσό κανόνα «Αν δεν μπορώ να το ξαναχρησιμοποιήσω, δεν το αγοράζω».

«Εμπορική ναυτιλία και πρόληψη της ρύπανσης»

Παρουσιάσαμε στα παιδιά εικόνες διαφορετικών τύπων εμπορικών πλοίων, συζητήσαμε για την χρησιμότητα τους στην μεταφορά αγαθών αλλά και τους αυστηρούς κανόνες που πρέπει να ακολουθούν ώστε να προλαμβάνονται τα ναυτικά ατυχήματα.

Προκειμένου να καταλάβουν τα παιδιά πόσο δύσκολο είναι να αντιμετωπιστεί μια πετρελαιοκηλίδα  κάναμε ένα πείραμα όπου σε ένα μπολ με νερό ρίξαμε λάδι και τα παιδιά προσπάθησαν με διάφορους τρόπους (κουτάλι, σταγονόμετρο, βαμβάκι)  να απομακρύνουν τις κηλίδες του λαδιού από το νερό. Το δοχείο με το νερό αποτέλεσε μια μικρογραφία της θάλασσας και το λάδι ήταν το πετρέλαιο από τα ατυχήματα των πλοίων.

Παρατηρήσαμε και συζητήσαμε ότι δεν μπορούμε να απομακρύνουμε όλες τις κηλίδες και να καθαρίσουμε πλήρως το νερό, όπως συμβαίνει και με τις πετρελαιοκηλίδες στην θάλασσα.

« Θαλάσσιες μεταφορές και ναυτιλία. »

Γνωρίσαμε τα είδη των πλοίων  (Φορτηγό πλοίο, Δεξαμενόπλοιο, Πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, Επιβατηγό) και μάθαμε τα κύρια μέρη ενός πλοίου (πλώρη, πρύμνη, άγκυρα, σκάφος, κατάστρωμα, έλικας και πηδάλιο, καπνοδόχος, γέφυρα).

Λύσαμε ένα Ναυτικό Κρυπτόλεξο

     

Και ζωγραφίσαμε το δικό  μας πλοίο.

Μάθαμε για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας(ηλιακή, αιολική και κυματική ενέργεια) και

παρακολουθήσαμε ένα βίντεο με τη   ρύπανση των θαλασσών μετά από πετρελαιοκηλίδα.

Ζωγραφίσαμε πως θα θέλαμε να είναι τα πλοία του μέλλοντος που θα κινούνται με εναλλακτικές μορφές ενέργειας, φιλικές προς το περιβάλλον αντί για πετρέλαιο. Πλοία που κινούνται με ανεμογεννήτριες, με τον ήλιο, με κουπιά, σχοινιά, ακόμη και με τα πόδια των ανθρώπων!

Μάθαμε για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας(ηλιακή, αιολική και κυματική ενέργεια) και

παρακολουθήσαμε ένα βίντεο με τη   ρύπανση των θαλασσών μετά από πετρελαιοκηλίδα.

Ζωγραφίσαμε πως θα θέλαμε να είναι τα πλοία του μέλλοντος που θα κινούνται με εναλλακτικές μορφές ενέργειας, φιλικές προς το περιβάλλον αντί για πετρέλαιο. Πλοία που κινούνται με ανεμογεννήτριες, με τον ήλιο, με κουπιά, σχοινιά, ακόμη και με τα πόδια των ανθρώπων!

«Ανακύκλωση»

Η ανακύκλωση είναι η διαδικασία συλλογής και επεξεργασίας υλικών, που διαφορετικά θα απορρίπτονταν  ως σκουπίδια και η μετατροπή τους σε νέα προϊόντα.

Η ανακύκλωση είναι τρόπος ζωής και σεβασμός στο περιβάλλον!!

 

Συζητήσαμε για το σημαντικό ρόλο της ανακύκλωσης στην προστασία του περιβάλλοντος και μάθαμε τα υλικά συσκευασίας που ανακυκλώνονται.

Την τάξη μας επισκέφθηκε “Ο Πέρι το Περιβάλλον” και  “Ο Μπλέκας, ο Επιθεωρητής” και μας μίλησαν για τη ρύπανση του περιβάλλοντος και την ανακύκλωση.

Ζωγραφίσαμε τον “Μπλέκα” και τα σκουπίδια που μπορούμε να ρίξουμε στους μπλε κάδους ανακύκλωσης.

Ακούσαμε το τραγούδι Ανακύκλωση-Παιδική Χορωδία Σπύρου Λάμπρου.

Χωρίσαμε τα σκουπίδια που ανακυκλώνονται και αυτά που δεν ανακυκλώνονται μέσα από ένα διαδικτυακό παιχνίδι εδώ.

Φτιάξαμε τον δικό μας κάδο ανακύκλωσης  και αποφασίσαμε πως θα βοηθήσουμε το περιβάλλον κάνοντας ανακύκλωση στην τάξη μας αλλά και στο σπίτι μας.

Συγκεντρώσαμε διάφορα υλικά, ανακυκλώσιμα και μη, στην τάξη και παίξαμε στην αυλή του σχολείου μας.

     

Σκεφτήκαμε και ζωγραφίσαμε διάφορα σκουπίδια, ανακυκλώσιμα και μη, στους ανάλογους κάδου

 

Ευχάριστη έκπληξη ήταν και η δημιουργία ενός πρωτότυπου μπλε κάδου στο σπίτι από μαθητή του

ολοήμερου τμήματος.

 

 

 

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.