Νοηματική Γλώσσα

Στο πλαίσιο της ενασχόλησής μας με τη διαφορετικότητα , με σκοπό την ευαισθητοποίηση των παιδιών και την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης , υλοποιήσαμε δραστηριότητες που αφορούσαν στα άτομα με προβλήματα ακοής (για την όραση βλ. ανάρτηση ¨Ο Νέος κόσμος του Ρίκι¨)

Συζητήσαμε για το αν έχουν συναντήσει ανθρώπους που δεν ακούν καλά ή δεν ακούν καθόλου

Σκεφτήκαμε τρόπους για να επικοινωνήσουμε με αυτούς τους ανθρώπους

Μιλήσαμε για τη χειλεανάγνωση, γνωστή και ως διάβασμα των χειλιών( είναι μια τεχνική κατανόησης ενός περιορισμένου εύρους ομιλίας μέσω οπτικής ερμηνείας των κινήσεων των χειλιών, του προσώπου και της γλώσσας χωρίς ήχο ΠΗΓΗ:Βικιπαιδεια https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A7%CE%B5%CE%B9%CE%BB%CE%B5%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CE%B3%CE%BD%CF%89%CF%83%CE%B7) αλλά αυτός ο τρόπος προθποθέτει ένα επίπεδο ακοής).

Παίξαμε παιχνίδια χειλεοανάγνωσης και τα πήγαμε περίφημα!Μαντεύαμε τι έλεγε ο καθένας!

Αναφέραμε τους υπότιτλους που πολλές φορές βλέπουμε σε τηλεοπτικές εκπομπές και έργα  που σκοπό έχουν να βοηθήσουν τα βαρύκοα άτομα.

Τι γίνεται με τα κωφά άτομα; Πως μπορούμε να επικοινωνήσουμε ;

Κάποια παιδιά είπαν ότι έχουν δει στην τηλεόραση δελτίο ειδήσεων που υπάρχει κάποιος άνθρωπος που κάνει κινήσεις.

Τι κινήσεις είναι αυτές ; Πως μπορούμε να τις καταλάβουμε;

Μιλήσαμε για τη νοηματική γλώσσα(Η νοηματική γλώσσα είναι οπτικο-κινησιακή γλώσσα, δηλαδή βασίζεται στην κίνηση των χεριών, στην στάση ή την κίνηση του σώματος καθώς και στις εκφράσεις του προσώπου για να αποδώσει ένα νόημα. Διαθέτει λεκτικές και συντακτικές δομές για να εκφράσει οποιοδήποτε αφηρημένη έννοια.

Πηγη:Βικιπαίδειαhttps://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9D%CE%BF%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%B3%CE%BB%CF%8E%CF%83%CF%83%CE%B1 )

 

Μιλήσαμε για το δακτυλικό αλφάβητο και το βρήκαμε πολύ ενδιαφέρον!(Δακτυλοσυλλαβισμός είναι η αναπαράσταση των γραμμάτων ενός συστήματος γραφής, και ενίοτε αριθμητικών συστημάτων, χρησιμοποιώντας μόνο τα χέρια. Αυτά τα δακτυλικά αλφάβητα χρησιμοποιήθηκαν αρχικά στην εκπαίδευση των κωφών και στη συνέχεια υιοθετήθηκαν ως ξεχωριστό μέρος μιας σειράς νοηματικών γλωσσών. Υπάρχουν περίπου σαράντα δακτυλικά αλφάβητα σε όλο τον κόσμο.Πηγή :Βικιπαίδεια https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B1%CE%BA%CF%84%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%83%CF%85%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%B2%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82)

 

Είδαμε σε εικόνες το δακτυλικό αλφάβητο,την αποτύπωση των αριθμών αλλά και κάποιες εκφράσεις όπως “καλημέρα” κλπ και μας άρεσε και η αποτύπωση του καιρού(βροχή ,ήλιος αέρας κλπ)20250211 123711

 

Προσπαθήσαμε να αναπαραστήσουμε κι εμεία όλα αυτά τα στοιχεία και αναλογιστήκαμε τις δυσκολίες που μπορεί να έχει όλη αυτή η διαδικασία

 

20250211 12211620250211 121845

20250211 121935

Συνεχίσαμε τη δραστηριότητα λέγοντας ότι τελικά οι γλώσσα και το αλφάβητο είναι μια συμφωνία όπου με συμβολισμούς αποτυπώνουμε κάτι .

Για παράδειγμα με κάποιο τρόπο κάποιοι απόφασισαν ότι το σύμβολο “α” θα είναι το πεζό “α” και θα αντιστοιχεί στη φωνούλα “α”.Με τον ίδιο τρόπο έγινε και σε όλες τις γλώσσες.

Έτσι αποφασίσαμε να κάνουμε έναν δικό μας κώδικα , μια μικρή δική μας γλώσσα και να ξέρουμε τι λέμε ανάλογα με τα σύμβολα που θα αποφασίσουμε.

Με αντικείμενα που αυθέρετα αποφασίσαμε , φτιάξαμε τη “γλώσσα μας”

 

20250211 112636

το τρίγωνο θα σήμαινε ,σήμερα

ο κύβος θα σήμαινε ,φίλοι

το αυτοκινητάκι θα σήμαινε, κινητό

και ο κύκλος θα σήμαινε ,μιλάω

όταν δείχναμε το κάθε αντικείμενο πλέον σήμαινε κάτι άλλο για εμάς

 

(Τα παιδιά έβαζαν τα αντικείμενα στη σειρά που ήθελαν και δημιουργούσαν τις προτάσεις τους)

Παίξαμε ένα παιχνίδι ,το ένα παιδί δημιουργούσε την πρόταση και το άλλο τη “διάβαζε”

20250211 113832

Θελήσαμε να κάνουμε λίγο πιο δύσκολη τη δραστηριότητα και κλείσαμε τα μάτια

Επαναλάβαμε τη δραστηριότητα

Πλέον δεν βλέπαμε τα αντικείμενα αλλά με την αίσθηση της αφής , προσπαθούσαμε να καταλάβουμε τι αντικείμενο πιάνουμε και να διαβάσουμε την πρόταση!(Μας θύμισε τη γραφή Braille για άτομα με προβλήματα όρασης)

Τα καταφέραμε μια χαρά!

20250211 113711 20250211 113358

 

Στη συνέχεια η δραστηριότητα έγινε με ένα διαφορετικό” αλφάβητο”

Στιγμιότυπο οθόνης 2025 02 16 101234

 

Τώρα έπρεπε να αντιστοιχίσουμε το σύμβολο με το γράμμα και να αποκρυπτογραφήσουμε την λέξη που κρύβονταν

Τα καταφέραμε!!!

Βρήκαμε την αντιστοιχία και βέβαια τη συνδυάσαμε με δραστηριότητα στον Η/Υ όπου εντοπίζαμε το σωστό γράμμα και το πληκτρολογούσαμε(γραφή και ανάγνωση μαζί με ΤΠΕ)

Γράψαμε τη λέξη και μας ήταν πλέον πολύ εύκολο -μέσα από αυτό το παιχνίδι συμβολισμού- να τη διαβάσουμε!

20250211 115611 1 20250211 115649 1 20250211 115741 1 20250211 115823 1 20250211 115845 1 20250211 115928 1 20250211 115944 1

Μας άρεσε η δραστηριότητα και την μεταφέραμε και σε φύλλο εργασίας

 

20250211 122414

20250211 122428

 

Όλη αυτή η διαδικασία μας φάνηκε πολύ ενδιαφέρουσα και την απαναλάβαμε με το δακτυλικό αλφάβητο που μάθαμε παραπάνω

Ο ενθουσιασμός ήταν διάχυτος !!!

20250211 120551 1 20250211 120613 1 20250211 120829 1 20250211 120910 1 20250211 1209590 2 20250211 120959 1

20250211 121851 1

 

Προσπαθήσαμε να μιλήσουμε χρησιμοποιώντας το δακτυλικό αλφάβητο προκειμένου να επικοινωνήσουμε έναν υποτιθέμενο  φίλο μας που έχει προβλήματα ακοής .

Και το πρώτο που σκεφτήκαμε ήταν να του πούμε το όνομά μας

Το επεξεργαστήκαμε λοιπόν!

Εξασκώντας παράλληλα τη λεπτή κινητικότητά μας , κόψαμε και κολλήσαμε τα κατάλληλα γράμματα του Δακτυλικού Αλφάβητου , ανάλογα με το όνομά μας.

εικόνα Viber 2025 02 14 10 26 35 173 εικόνα Viber 2025 02 14 10 26 35 369

εικόνα Viber 2025 02 14 10 26 35 574

εικόνα Viber 2025 02 14 10 26 38 548

 

Και τώρα “είπαμε ” το όνομά μας  με τα χέρια μας!

 

εικόνα Viber 2025 02 14 10 26 36 752 εικόνα Viber 2025 02 14 10 26 38 012

 

Για το τέλος αφήσαμε ένα διασκεδαστικό παραμύθι που περιείχε αφήγηση και απόδοση στη νοηματική γλώσσα!

20250211 121252 20250211 121258

 

Ανακαλύψαμε μια νέα γλώσσα και είμαστε πολύ χαρούμενοι γι΄αυτό!

Ξέρουμε πλέον ότι δεν είναι τόσο εύκολο να επικοινωνήσει κάποιος που έχει προβλήματα ακοής ή είναι κωφός ,αλλά ευτυχώς υπάρχει τρόπος και τώρα ξεπερνώντας ένα μεγάλο εμπόδιο , ευτυχώς τον ανακαλύψαμε!!!

Είναι αναφαίρετο δικαίωμα όλων να επικοινωνούν και να έχουν πρόσβαση στη διασκέδαση , την ενημέρωση, την εκπαίδευση κλπ!

Εμείς μπορούμε να βοηθήσουμε!!!

Με αγάπη και θέληση όλα τα μπορούμε!!!

(“ΑΓΑΠΗ” άλλωστε και η λέξη του επεξεργαζόμασταν!)

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *