¨Όταν γίνεται σεισμός ,
μη σε πιάνει πανικός¨
Ο σεισμός πολλές φορές τρομάζει και γεμίζει με ανασφάλεια μικρούς και τους μεγάλους ….
Η ενημέρωση και η προετοιμασία μπορούν να βοηθήσουν ώστε να αποφύγουμε τυχόν δυσάρεστες εκπλήξεις ( όσο αυτό είναι δυνατόν)
Έτσι ξεκινήσαμε να μιλάμε για τον σεισμό ….ήρθε στην τάξη η φίλη μας ( κούκλα) η Λίλα και μας είπε ότι στην πόλη που μένει ένας φίλος της έγινε σεισμός ….μάλιστα επειδή η φωνούλα της δεν είναι και τόσο δυνατή για να μας τα πει , μας έφερε φωτογραφίες από το συμβάν για να μας τις δείξει…
Η συζήτηση ξεκίνησε ….πριν δούμε τι μας έφερε η Λίλα , ξεκινήσαμε με τον ιδεολογικό μας χάρτη.
Τι είναι σεισμός ;
Και τα παιδιά απάντησαν:
Ο σεισμός είπαν είναι κάτι που κουνιέται όλο το σπίτι και το σχολείο;Μόνο αυτά ; Μήπως κουνιεται η γη σε κάποια περιοχή; Αλλά γιατί κουνιέται;
Πήραμε τα πράγματα από την αρχή
(Δείχνοντας την Υδρόγειο Σφαίρα) Τι είναι αυτό που βλέπουμε; Η απάντηση βέβαια προφανής: Η Γη μας!
Πως είναι από μέσα;
Απαντήσεις : έχει χώμα , πέτρες , σκουλίκια κλπ.
Ας δούμε λίγο πιο μέσα τη γη μας!
Έχει διάφορα στρώματα ( Φλοιός , Μανδύας ,Εξωτερικός Πυρήνας,, Εσωτερικός Πυρήνας)
το είδαμε και σε πλαστελίνη
στον Μανδύα υπάρχει το μάγμα και οι Τεκτονικές πλάκες που κινούνται πάνω του…
Κάνουμε αναπαράσταση και βλέπουμε ότι όταν συγκρούονται οι πλάκες , γίνονται αναταράξεις στη γη και κουνιούνται τα σπίτια …άρα γίνεται σεισμός!
Πολλοί φοβούνται τον σεισμό αλλά εμείς θα γνωρίσουμε κάποιον που δεν τον φοβάται!
Ώρα για παραμύθι!
“Ο Πάκι δεν φοβάται τους σεισμούς”
Ο Πάκι αρχικά φοβόταν πολύ τους σεισμούς , όμως έμαθε πολλά γι αυτούς από τη δασκάλα του και τώρα πια δεν φοβάται .Προετοιμάστηκε και μπορεί να τους αντιμετωπίσει και ο ίδιος και οι φίλοι του και η οικογένειά του.
Αφού επεξεργαστήκαμε το παραμύθι με ερωτήσεις κατανόησης και ενθάρρυνση έκφρασης από τα παιδιά, βάλαμε στη σειρά τις συμβουλές του Πάκι που ήταν οι εξής:
Το παραμύθι μας έδωσε την ευκαιρία να μάθουμε και καινούργιες λέξεις (εγκέλαδος , χώρος διαφυγής κλπ)
Έπειτα είδαμε άλλες εικόνες που σχετίζονταν με τον σεισμό .
Τις χωρίσαμε σε ενέργειες που πρέπει να γίνουν ΠΡΙΝ τον σεισμό , ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ του σεισμού και ΜΕΤΑ τον σεισμό (χρονικές σχέσεις) Συζητήσαμε πάνω στις εικόνες και τις κατατάξαμε στη σωστή στήλη.
Είναι σημαντικό να κάνουμε σχέδιο σεισμού ΠΡΙΝ τον σεισμό , να ετοιμάζουμε το τσαντάκι με τα είδη πρώτης ανάγκης και να στερεώνουμε τα πράγματα ώστε να μην είναι ετοιμόρροπα. Επίσης πρέπει να πούμε από πριν τι θα κανουμε σε περίπτωση σεισμού και που θα συγκεντρωθούμε μετά.Αρα να καταστρώσουμε Σχέδιο Σεισμού.
Μόλις είδαμε και συζητήσαμε τις εικόνες ήρθε η ώρα να εμπεδώσουμε τις γνώσεις μας
Φτιάξαμε το τσαντάκι του σεισμού με όλα τα απαραίτητα που συζητήσαμε και αποφασίσαμε ότι πρέπει να υπάρχουν το καθένα για τον δικό του λόγο.
μετά καταστρώσαμε το σχέδιό μας και ορίσαμε ΑΑΣ (Αρχηγό Αντιμετώπισης Σεισμού) που θα πάρει το τσαντάκι και θα μπει πρώτος στο τρενάκι μας για να βγούμε στον χώρο διαφυγής όταν τελειώσει ο σεισμός.
Ο χώρος διαφυγής είναι πολύ σημαντικός .Πρέπει να τον επιλέξουμε με προσοχή….
Πειρματιζόμαστε και βγάζουμε συμπεράσματα…
Χρησιμοποιούμε τα κουκλάκια στη θέση των ανθρώπων και τα τουβλάκια στη θέση των κτιρίων…
Καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ο καλύτερος χώρος διαφυγής είναι μια πλατεία , ένας ανοιχτός χώρος που ακόμη και να πέσουν κτίρια δεν θα πέσουν πάνω μας.Επίσης κοιτάμε να μην είμαστε κοντά σε κολώνες της ΔΕΗ.
Στην πρώτη και τη δεύτερη φωτογραφία το γουρουνάκι που πήγε δίπλα στην οικοδομή βράθηκε κοντά στα συντρίμια…Ο άνθρωπος όμως δεν κινδύνευσε καθόλου γιατί ήταν στη μέση της πλατείας.
Και τώρα η πρώτη μας άσκηση σεισμού:
καθώς τραγουδάμε ένα τραγουδάκι ….ξαφνικά ΣΕΙΣΜΟΣ !!!
Μιλήσαμε για τον πανικό και έτσι προσπαθήσαμε να τον αποφύγουμε…
Μπήκαμε κάτω από τα τραπέζια και κρατήσαμε το ποδαρικό τους
αν είμαστε σε χώρο που δεν έχει τραπέζια ή κάτι γερό για να μπούμε από κάτω , τότε πρέπει να να προστατέψουμε τον αυχένα μας και να μείνουμε στη μέση του δωματίου μακριά από αντικείμενα και τζάμια
μετά από τον σεισμό και ΜΟΝΟ όταν ακούσουμε το ΣΥΝΘΗΜΑ ¨ΤΕΛΟΣ ΣΕΙΣΜΟΥ ¨,ξεκινάμε την προετοιμασία για να φύγουμε από το κτήριο στον χώρο διαφυγής.Ο ΑΑΣ θα πάρει το τσαντάκι του σεισμού και θα μπει πρώτος στο τρενάκι της τάξης .
πίσω του θα ακολουθήσουν όλα τα παιδιά …..
όλοι μαζί θα κατέβουμε τη σκάλα με προσοχή!
ΦΩΤΟ : από τη δεύτερη άσκηση όταν ήρθαν τα παιδά που έλειπαν στην πρώτη.
μετά θα βρεθούμε στον χώρο διαφυγης που είναι οπιο ασφαλής κοντά μας …χωρίς να υπάρχει κίνδυνος από γειτονικά κτήρια και κολωνες της ΔΕΗ……(βέβαια αυτό δεν είναι πάντα εφικτό)
Χαιρόμαστε που όλα πήγαν καλά !!!!
ΕΙΜΑΣΤΕ SUPER ΟΜΑΔΑ!!!
Επιστρέφοντας στην αίθουσα μιλήσαμε για τις συνέπειες ενός μεγάλου σεισμού ( καταστροφές , πλημμύρες ,φωτιά..)και τον ζωγραφίσαμε
Οι συνέπειες εξαρτώνται από το πόσο δυνατός είναι ο σεισμός και από την κατάσταση των κτιρίων.
Υπάρχουν οι σεισμολόγοι και οι γεωλόγοι που ασχολούνται με τους σεισμούς.
Οι σεισμοί μετριούνται με τον σεισμογράφο σε ρίχτερ
Φτάξαμε και δικό μας σεοσμογράφο!
Η κατάσταση των κτιρίων και οι αντισεισμικές τους προδιαγραφές είναι ένας άλλος παράγοντας που εξετάσαμε…
Φτιάξαμε σπίτια χωρίς γερά θεμέλια και κολώνες και σπίτια με αντισεισμικές προδιαγραφές! Τα δεύτερα άντεξαν στον σεισμό!!!
Κάποτε έτσι εξηγούσαν τον σεισμό!
Ο μύθος του Εγκλέλαδου !
Ο Εγκέλαδος ήταν γιος της Γης και του Ταρτάρου. Στην ελληνική μυθολογία φέρεται ως ο αρχηγός των Γιγάντων και έπαιξε πρωτεύοντα ρόλο στη Γιγαντομαχία κατά τη διάρκεια της οποίας έχασε τη ζωή του.
Πολλές είναι οι παραλλαγές του μύθου που συνδέονται με το όνομά του.
Ο επικρατέστερος όμως μύθος αναφέρει ότι στη Γιγαντομαχία ο Εγκέλαδος ήταν αντίπαλος της θεάς Αθηνάς, η οποία τον εξουδετέρωσε ρίχνοντας πάνω του τη Σικελία. Από τότε ο Εγκέλαδος προσπαθεί να ελευθερωθεί, προκαλώντας έτσι σεισμούς και εκρήξεις του ηφαιστείου της Αίτνας.
https://www.oasp.gr/node/2074
Μας άρεσε ο μύθος και τον δραματοποιήσαμε!
επίσης τον ζωγραφίσαμε!!!
Παίξαμε γλωσσικά παιχνίδια
H Λίλα μας έδειξε τις φωτογραφίες- που είπαμε στην αρχή ότι μας έφερε- και τις βάλαμε στη σειρά (σειροθέτηση,χρονική αλληλουχία,τακτικοί αριθμοί) .
Έπειτα αφηγηθήκαμε την ιστορία με έμφαση στους χρονικούς προσδιορισμούς( Στην αρχή, έπειτα , ύστερα από λίγο, αργότερα κλπ) ,αποφεύγοντας το ¨μετά ,μετά μετά¨
αντιστοιχίσαμε λέξεις με εικόνες
μάθαμε τους αριθμούς έκτακτης ανάγκης
Μάθαμε τι είναι ο ΟΑΣΠ και μελετήσαμε τις αφίσες του
Φτάξαμε το δικό μας βαλιτσάκι σε περίπτωση σεισμού!
Στο τέλος κάναμε ένα κουϊζ για να δούμε αν είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τον σεισμό!
Τα πήγαμε περίφημα!
Είμαστε έτοιμοι λοιπόν !
Και άμα γίνει ο σεισμός δεν θα μας πιάσει πανικός!!!
Το λέει και το τραγούδι που ακούσαμε!!!