Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Δημιουργώ και Καινοτομώ

Θεματική: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Καινοτομία
Υποθεματική: STEM/STEAM Ρομποτική
Τίτλος Προγράμματος: “STE(A)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική”
collage
Περιγραφή: Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει σκοπό να έρθουν οι μαθητές/ήτριες σε επαφή με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία. Να προβληματιστούν, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα καθώς και δεξιότητες που θα τους οδηγήσουν στην αναζήτηση λύσεων σε καθημερινά προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική.
Τα παιδιά καλούνται να αναζητήσουν στη βιβλιοθήκη της τάξης βιβλία σχετικά με το “ΝΕΡΟ”. Τα “βιβλία με ρόδες” έχουν φτάσει στο σχολείο μας, η βαλίτσα ανοίγει και τα παιδιά ανακαλύπτουν ότι όλα τα βιβλία που περιέχει έχουν σχέση με το θέμα μας. Επιλέγουμε ποια θα διαβαστούν στην τάξη.
” Οι σταγόνες ταξιδεύουν” της Τριανταφυλλιάς Μακούλη μας εισάγουν στο θέμα μας.
348359083 1643793332711834 8172103271856728460 n
Ακούμε το έργο του Σταμάτη Σπανουδάκη “οι σταγόνες της βροχής” και το αποδίδουμε χορευτικά.
Χωρίς τίτλο4 2
348356684 195600132935047 4922945229548582497 n Χωρίς τίτλο1 3 Χωρίς τίτλο2 2 Χωρίς τίτλο3 1
Τραγούδι “ο κύκλος του νερού”
Κι άλλα βιβλία σχετικά με το θέμα μας.
  344526204 792349085743005 3192844806138451647 n 1 345539365 1550405815487538 9058369727956381474 n 1
345897926 993660002059544 4820193517011701808 n 348355100 1184027222277323 529469210622622384 n
Με λέξεις κλειδιά αναζητούμε στο διαδίκτυο και παρακολουθούμε τα παρακάτω βίντεο.
Γίνεται ακρόαση του ποιήματος του Ζαχαρία Παπαντωνίου “Από που ήρθες ποταμάκι” και δραματοποίηση του από τα παιδιά.
4 Χωρίς τίτλο1 4 Χωρίς τίτλο2 3 Χωρίς τίτλο3 2
Δημιουργία αφίσας “τί πρέπει να κάνω για να εξοικονομώ νερό”. Καταγράφονται οι απαντήσεις των παιδιών.
4333 348357696 633833774948382 5931940969527867088 n 348358390 954917799295467 7232486646701702037 n 348362326 770056537887605 5269240055473392397 n
Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη.
345840836 831615185349451 9037556397545944506 n
Διήγηση με χρονική ακολουθία από τα παιδιά για το κύκλο του νερού και “ο σταγονούλης” μας.
348359535 205834845676243 8660753455772560762 n 348363284 944904916789638 1445921494829171117 n 348358846 582789267018996 9069362690198769014 n 345902979 777027494022400 6207788220963775889 n
Η δημιουργία μας με θέμα τον κύκλο του νερού.
348357124 5961105863988765 7130605364291850129 n
Η χημική σύσταση του νερού (steam/ρομποτική) με πλαστελίνη και σύρμα πίπας.
348359391 1924516277907976 6042700385712535079 n
ΠΕΙΡΑΜΑ
Νερό, Μπλε τέμπερα, βαμβάκι.
Καθώς το μάτι της κουζίνας θερμαίνει το νερό, ακριβώς όπως κάνει και ο ήλιος, παρατηρούμε ότι αυτό αλλάζει μορφή και εξατμίζεται. Στην συνέχεια όταν φτάνει το σημείο βρασμού βάζουμε ένα βαμβάκι από πάνω, τότε οι μπλε υδρατμοί συγκεντρώνονται σε αυτό όπως και στα σύννεφα. Όσο το αφήνουμε από πάνω, τόσο περισσότερο αυτό γεμίζει και σε λίγο αν το πιέσουμε αρχίζει να στάζει σταγόνες, …όπως πέφτει και η βροχή!
345862366 1027717368208019 5165814711549972508 n 348367585 975288217257879 8471637986699365670 n
Κι άλλο ΠΕΙΡΑΜΑ
Με αφορμή το πείραμα και την μεταμόρφωση του νερού σε αέριο μαθαίνουμε και την άλλη μορφή που μπορεί να πάρει! Να γίνει στερεό! Αφού λοιπόν όταν το νερό ζεσταίνεται γίνεται αέριο, όταν παγώνει τι γίνεται;
Μα φυσικά παγάκι! Αυτό το ξέρουν όλοι!
Οι τρεις μορφές του νερού.
348356313 789375202476281 8260167243655734562 n
Ζωγραφική με παγάκια με χρώμα τέμπερας.
348361450 193443726934617 8978424221070919149 n 348367493 926180805157720 3705247180670607227 n 348386642 927944765155614 4080823312517475932 n 348357767 1369309517247759 3129442441611317322 n
Έγινε χαμός και πολύ το ευχαριστηθήκαμε!!
Πού υπάρχει το νερό;
Τo νερό υπάρχει παντού γύρω μας και μας είναι πολύ χρήσιμο γι΄αυτό και πρέπει να το προσέχουμε και να μην το σπαταλάμε!
Το νερό υπάρχει στο σώμα μας
348360833 1445228829557644 7279678299032929894 n
Υπάρχει σε θάλασσες και ωκεανούς, ποτάμια και λίμνες.
348359309 3490855384566725 423691283641505144 n
Μάθαμε τις λέξεις τις αναγνωρίσαμε και τις συλλαβίσαμε.
314394610 559253596039468 4699447175664535351 n 313866278 665797871677448 71370146092405781 n 314098846 1196247464345911 6989195955024857490 n
Η χρησιμότητα του νερού.
314931734 5708685172551816 5763172088443675446 n 348363052 793413865509614 3847610525360025490 n 345627092 266671235731903 7077148494704343740 n
Αναρωτηθήκαμε και προβληματιστήκαμε για το πως επιπλέουν μεγάλα καράβια στη θάλασσα. Τί μπορεί να επιπλέει στο νερό και τί βυθίζεται; Πήραμε μια μεγάλη λεκάνη με νερό και κάναμε τις δοκιμές μας.
Επιπλέει – βυθίζεται
348363248 964390515008342 8648339721122256209 n 348357695 1350176745546137 3582950599504591324 n 348361027 142132215517143 3893705334194299984 n
Παρακολουθήσαμε το βίντεο με το μύθο του Αισώπου “το μυρμήγκι και το περιστέρι” και σκεφτήκαμε και προτείναμε λύσεις για το πώς θα μπορούσαμε εμείς να βοηθήσουμε το μυρμήγκι να επιπλεύσει στο ποτάμι.
Διαλυτότητα στο νερό.
“Που πήγε η ζάχαρη του γάιδαρου;”
Κουκλοθέατρο
Εμφανίζεται ο γάιδαρος κρατώντας φασόλια και ζάχαρη που αγόρασε. Αφήνει τα υλικά στην άκρη της ποτίστρας του και πηγαίνει να φέρει κουτιά να τα φυλάξει. Εμφανίζεται το πηδηκτό κατσικάκι και απρόσεχτο σπρώχνει τα φασόλια και τη ζάχαρη μέσα στην ποτίστρα. Όταν επιστέφει ο γάιδαρος αντιλαμβάνεται ότι τα φασόλια και η ζάχαρη του λείπουν. Αρχίζει να ψάχνει τριγύρω και βλέπει έκπληκτος ότι τα φασόλια του βρίσκονται μέσα στην ποτίστρα του αλλά λείπει η ζάχαρη. “Που να πήγε η ζάχαρη μου;” ρωτά τα παιδιά και τα ζητά να τον βοηθήσουν. Ακούγονται οι απαντήσεις των παιδιών και τον βοηθούν να καταλάβει τί έγινε με τη ζάχαρη του.
Σε ποτήρια με νερό του δείχνουν τί διαλύεται και τί όχι.
348358334 630977995756342 6271950343210106501 n 348357213 566255428898427 7557937005498810528 n
Δημιουργία πίνακα αναφοράς με το τί διαλύεται και τι όχι στο νερό.
348354871 1419555318818454 1380424566123104703 n
Και κάποια φύλλα εργασίας.
348359244 1010207279960215 1623755541303751782 n 348354717 168704269497234 8517361745614933409 n 348366366 1337360683481013 6925371881289419849 n 345788702 2177169549145185 2142636207391365472 n
Οι εικαστικές μας δημιουργίες “κοριτσάκι με το ποτιστήρι” Πιερ Ογκιστ Ρενουάρ
348360270 584918070124264 8220872231009097623 n 348354687 1046298162998059 9030469177321977090 n
Γιατί χτίζουμε γέφυρες κυρία; Από τι υλικά είναι χτισμένες; Τα παιδιά δίνουν διάφορες απαντήσεις! Καταλήγουμε στο ότι μας βοηθούν να πάμε από το ένα μέρος στο άλλο όταν υπάρχει ποτάμι γιατί το νερό του ποταμού έχει δύναμη!
Κατασκευάζουμε τις δικές μας γέφυρες! Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Διαλέγουν τα υλικά με τα οποία θα φτιάξουν την γέφυρα τους και ξεκινούν. Κάνουν δοκιμές. Πάνω από την γέφυρα μπορούν να περνούν με ασφάλεια, άνθρωποι, ζώα και αυτοκίνητα, άρα θα πρέπει να αντέχουν το βάρος τους!
348368989 717107180212272 1231497046535562856 n 345797210 682050173932320 2619102273770709365 n
Μαθαίνουμε για τους νερόμυλους.
Ο νερόμυλος ή υδρόμυλος είναι η πρώτη μηχανή παραγωγής έργου που κατασκεύασε ο άνθρωπος με τη χρήση φυσικής, ήπιας και ανανεώσιμης πηγής ενέργειας. Με τη δύναμη που δημιουργεί η πτώση του νερού από ψηλά ή η ροή του και με τη βοήθεια του τροχού, εφεύρεση που άλλαξε την ανθρώπινη ιστορία, κινήθηκαν απλές και στη συνέχεια πολύπλοκες μηχανές, που κάλυψαν τις περισσότερες ανάγκες των προβιομηχανικών κοινωνιών, αντικαθιστώντας στις πρώιμες μηχανές την ανθρώπινη ή ζωική δύναμη (χειρόμυλοι και ζωόμυλοι), κινητήριες δυνάμεις πριν το νερό και τον αέρα. Με τον νερόμυλο και την βοήθεια της μυλόπετρας επίσης άλεθαν το αλεύρι.
347245585 201530572281875 1921271054931512035 n 348360389 201208009507658 7603027571174906936 n 348367119 2042303512784414 2017551927883589440 n
Και ο δικός μας νερόμυλος!! Απίστευτη η έκπληξη και η χαρά των παιδιών! Ναι κυρία λειτουργεί!!
Χωρίς τίτλο 2 348358322 962279885118985 3415186854223274008 n 348355151 631134385534009 4260684759700424987 n
ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ