Υποθεματική: Οικολογική συνείδηση/Διατροφή
“Υγιή παιδιά, Υγιής πλανήτης”
WWF Ελλάς
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Υγιή παιδιά, Υγιής πλανήτης” αποτελεί μια πρόταση που στοχεύει στη σύνδεση των διατροφικών συνηθειών με την προστασία του περιβάλλοντος. Μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων, οι μαθητές/τριες πληροφορούνται για τα είδη των τροφών και τις θρεπτικές τους αξίες βάσει της μεσογειακής διατροφής, συνδυάζοντας τα στοιχεία αυτά με τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος, με στόχο να υιοθετήσουν διατροφικές συνήθειες υγιεινές και περιβαλλοντικά ορθές, οι οποίες θα συνδέονται με τη μεσογειακή διατροφή.
Μέσα από βιβλία και πλούσιο εποπτικό υλικό, παρουσιάζονται και γίνονται γνωστά στα παιδιά οι ομάδες τροφίμων και τα θρεπτικά τους συστατικά, η πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής και η σύνδεση της με την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλούν οι τροφές που καταναλώνουμε. Γίνεται αντιληπτό ότι η μεσογειακή διατροφή είναι καλή για το περιβάλλον
Παρακολουθούμε επίσης το βίντεο “το Οικολογικό Αποτύπωμα της τροφής”, λέμε τις απόψεις μας, παίρνουμε αποφάσεις.
Συναποφασίζουμε ότι οι τροφές, με βάση την πυραμίδα μας, που κάνουν καλό στην υγεία μας αλλά και αφήνουν το μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα στον πλανήτη μας είναι Δημητριακά, Φρούτα και Λαχανικά, Γαλακτοκομικά. Μιας και δεν μπορούμε να πάμε εμείς στη λαική, λόγω κρύου, η λαική έρχεται στην τάξη μας.Φρέσκα Φρούτα και Λαχανικά μας γεμίζουν μυρωδιές. Ποιά από αυτά γνωρίζουμε; Τα ονοματίζουμε, περιγράφουμε συνταγές που μπορούν να γίνουν μ’ αυτά.
Ζωγραφίζουμε με αυτά.
Μιλάμε για το επάγγελμα του αγρότη και του μανάβη, που φροντίζουν να έρχονται τα αγαθά αυτά σε μας. Καθώς και για τη μείωση των φαρμάκων και των χημικών που χρησιμοποιούνται στις καλλιέργειες. Πολύ καλά πλυμένα λοιπόν, φρούτα και λαχανικά στο πιάτο μας.
Κάνουμε ομαδοποιήσεις, διακρίσεις φρούτων και λαχανικών, στα βαζάκια που ετοιμάσαμε.
Κατασκευάζουμε το δικό μας επιτραπέζιο παιχνίδι, το ” φιδάκι” της υγιεινής διατροφής και παίζουμε με αυτό.
Γεμίζουμε το ψυγείο μας με τρόφιμα υγιεινά. ( φύλλο εργασίας)
Τροφή και ενέργεια. Πως νιώθουμε όταν τρεφόμαστε υγιεινά;; Πως πιστεύετε ότι θα νιώθουμε στην αντίθετη περίπτωση; Μεγάλες ποσότητες ζάχαρης και έτοιμου φαγητού;
“Τα καύσιμα μας” Ένα Κινητικό παιχνίδι. Έχει συζητηθεί στην ολομέλεια. Από πού παίρνουμε ενέργεια για να κινηθούμε; Ποιά είναι τα δικά μας “καύσιμα”; Όπως τα αυτοκίνητα παίρνουν βενζίνη για να κινηθούν, έτσι και το σώμα μας, παίρνει ενέργεια από την τροφή. Αν η βενζίνη είναι καλής ποιότητας, το αυτοκίνητο μας πάει “με χίλια”. Αν η τροφή που τρώμε είναι υγιεινή, το σώμα μας ανταποκρίνεται με τον καλύτερο τρόπο.
Γινόμαστε “λαχανοσυλλέκτες”. “Τα δώρα των φυτών”
Τα παιδιά καλούνται να κινηθούν στο χώρο με τη συνοδεία ενός κρουστού οργάνου. Με το άκουσμα μιας υγιεινής τροφής , κινούνται γρήγορα, αντίθετα στο άκουσμα μιας ανθυγιεινής τροφής κινούνται αργά, πολύ αργά, χάνουν τις δυνάμεις τους. Στη συνέχεια εναλλάσσετε αργός και γρήγορος ρυθμός με παραγγέλματα του τύπου “περπατάμε αργά/είμαστε νηστικοί”, “περπατάμε γρήγορα/έχουμε φάει καλό πρωινό”, “τρώμε” ” σκουπίζουμε το στόμα μας”, “βαρυστομαχιάζουμε” κ.ο.κ. – Παρακολουθούμε το βίντεο, συζητάμε.
Παρατηρούμε στην υδρόγειο σφαίρα της τάξης μας, θάλασσες και στεριές. Ποιες τροφές παίρνουμε από την θάλασσα και ποιες από την στεριά; Τί πιστεύετε θα συνέβαινε στην τροφή μας αν βρωμίζαμε το περιβάλλον γύρω μας; Όταν “βρωμίζουμε” το περιβάλλον μας αυτή η πράξη μας μεταφέρεται στο πιάτο μας. Καταλήγουμε σε συμπεράσματα, παίρνουμε τις αποφάσεις μας.
Γινόμαστε σεφ, ” μάστερ σεφ” και ετοιμάζουμε υγιεινό πρωινό στην τάξη μας.
Γιαούρτι, μέλι, δημητριακά!! Τα καταφέραμε!! Κερδίζουμε την ποδιά του Μάστερ σεφ!! Τις επόμενες μέρες παρατηρούμε, ότι κάποια παιδιά υιοθετούν στο πρωινό τους την πρόταση αυτή του πρωινού και όλα τους ακολουθούν τους κανόνες ενός σωστού, δυναμωτικού πρωινού.
Μεσογειακή διατροφή Ακούμε το τραγούδι “ο χορός των μπιζελιών”. Ονοματίζουμε τα λαχανικά που ήταν καλεσμένοι στο χορό, το χορεύουμε μιμούμενοι τις αντίστοιχες κινήσεις. Επανερχόμαστε στις πέντε ομάδες τροφίμων. Γνωρίζουμε τα όσπρια, τα δημητριακά (πήραν το όνομά τους από τη θεά Δήμητρα), τα γαλακτοκομικά κ.ο.κ.
Παίζουμε το παιχνίδι με τη θεά Δήμητρα στο κέντρο, η οποία “θυμώνει” κάθε φορά που ακούει μια ανθυγιεινή τροφή και ανεμίζει μαύρες λωρίδες από χαρτί γκοφρέ, αντίθετα στο άκουσμα μιας υγιεινής τροφής, στέλνει την αγάπη της με τα χέρια της σε σχήμα καρδούλας. Μαθαίνουμε και τραγουδάμε το τραγούδι της υγιεινής διατροφής.
Λέμε παροιμίες “πρωινό σαν βασιλιάς”, “κάθε πράγμα στον καιρό του”. Χωρίζουμε την τάξη μας στα τέσσερα (τέσσερις εποχές) και τοποθετούμε τρόφιμα σε εικόνες στη σωστή μεριά/εποχή της τάξης. Παίζουμε το παιχνίδι “τί προτιμώ;”, φυσικός χυμός, αναψυκτικό, χάμπουργκερ της μαμάς, χάμπουργκερ αγοραστό. Φτιάχνουμε τις “ασπίδες προστασίας για την υγεία μας”, κόβουμε και κολλάμε σ’ αυτήν τις τροφές που πιστεύουμε ότι μας κάνουν καλό.
Η μεσογειακή διατροφή, αποτυπώνεται μέσα από τη μεσογειακή πυραμίδα διατροφής.
Διατροφικές συνήθειες και μικρά μυστικά υγιεινής διατροφής στην Αρχαία Ελλάδα.
Η θεά Δήμητρα, η θεά της γεωργίας. Παιχνίδι στην παρέα. Η θεά Δήμητρα, αναφέρει τροφές υγιεινές και ανθυγιεινές. Στο άκουσμα των υγιεινών τα παιδιά ανεμίζουν πολύχρωμες κορδέλες από γκοφρέ με τα χεράκια τους ψηλά. Στις ανθυγιεινές, “λυπημένα”, δε σηκώνεται καμιά κορδέλα. Όποιος σηκώσει, η θεά Δήμητρα τον βγάζει εκτός παιχνιδιού.
“Ο Πρίγκηπας Λεμόνης” αγαπημένος των παιδιών. Τραγούδι και δραματοποίηση από τα παιδιά.
“Διαμάχη στην κουζίνα”. Προσωποποίηση και επιχειρήματα για την υγιεινή διατροφή συναντιούνται στο κουκλοθέατρο. Τα παιδιά σε ζευγάρια ετοιμάζουν το διάλογο τους ανάμεσα σε φρούτα και λαχανικά. Επιστρατεύουν χιούμορ και φαντασία και το καθένα παρουσιάζει το φρούτο ή το λαχανικό του. Παρουσιάζουν τα οφέλη και τις βιταμίνες τους και το “κοινό” από κάτω αποφασίζει πιο προτιμά.
Το εργαστήριο δεξιοτήτων “Υγιή παιδιά – Υγιής πλανήτης”, έκλεισε με την πρόσκληση στην τάξη του διατροφολόγου/διαιτολόγου κ. Βασίλη Βελισκιώτη, γονέα μαθήτριας μας.
Παρουσιάστηκαν ομάδες τροφών και αναλύθηκε η αξία των θρεπτικών συστατικών που παίρνουμε από αυτές καθώς και η σπουδαιότητα της μεσογειακής διατροφής. Δημιουργήθηκε διάλογος, τέθηκαν ερωτήματα από τα παιδιά, παίξανε ένα παιχνίδι στον υπολογιστή με συμπλήρωση της μεσογειακής πυραμίδας. Πήραμε τα δωράκια μας με το δεκάλογο της υγιεινής διατροφής και δώσαμε το δικό μας μεγάλο ευχαριστώ, αποτυπωμένο πάνω σ’ ένα μήλο. Άλλωστε θα θυμόμαστε πάντα ότι εκτός από το “ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα” και “ένα ουράνιο τόξο στο πιάτο μας, το γιατρό τον κάνει πέρα”.























































