Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Ευ Ζην/Περιβάλλον

 Υποθεματική: Οικολογική συνείδηση/Διατροφή

“Υγιή παιδιά, Υγιής πλανήτης”

WWF Ελλάς

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Υγιή παιδιά, Υγιής πλανήτης” αποτελεί μια πρόταση που στοχεύει στη σύνδεση των διατροφικών συνηθειών με την προστασία του περιβάλλοντος. Μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων, οι μαθητές/τριες πληροφορούνται για τα είδη των τροφών και τις θρεπτικές τους αξίες βάσει της μεσογειακής διατροφής, συνδυάζοντας τα στοιχεία αυτά με τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος, με στόχο να υιοθετήσουν διατροφικές συνήθειες υγιεινές και περιβαλλοντικά ορθές, οι οποίες θα συνδέονται με τη μεσογειακή διατροφή.
Μέσα από βιβλία και πλούσιο εποπτικό υλικό, παρουσιάζονται και γίνονται γνωστά στα παιδιά οι ομάδες τροφίμων και τα θρεπτικά τους συστατικά, η πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής και η σύνδεση της με την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλούν οι τροφές που καταναλώνουμε. Γίνεται αντιληπτό ότι η μεσογειακή διατροφή είναι καλή για το περιβάλλον
Παρακολουθούμε επίσης το βίντεο “το Οικολογικό Αποτύπωμα της τροφής”, λέμε τις απόψεις μας, παίρνουμε αποφάσεις.
325960596 1823977187981562 7124666302522640523 n 326080533 535424622013740 5554158971074195376 n
Συναποφασίζουμε ότι οι τροφές, με βάση την πυραμίδα μας, που κάνουν καλό στην υγεία μας αλλά και αφήνουν το μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα στον πλανήτη μας είναι Δημητριακά, Φρούτα και Λαχανικά, Γαλακτοκομικά. Μιας και δεν μπορούμε να πάμε εμείς στη λαική, λόγω κρύου, η λαική έρχεται στην τάξη μας.Φρέσκα Φρούτα και Λαχανικά μας γεμίζουν μυρωδιές. Ποιά από αυτά γνωρίζουμε; Τα ονοματίζουμε, περιγράφουμε συνταγές που μπορούν να γίνουν μ’ αυτά.
326406564 582647183454815 7619255195707662817 n 326129300 748198500206163 6176608077887839098 n
Ζωγραφίζουμε με αυτά.
Μιλάμε για το επάγγελμα του αγρότη και του μανάβη, που φροντίζουν να έρχονται τα αγαθά αυτά σε μας. Καθώς και για τη μείωση των φαρμάκων και των χημικών που χρησιμοποιούνται στις καλλιέργειες. Πολύ καλά πλυμένα λοιπόν, φρούτα και λαχανικά στο πιάτο μας.
Κάνουμε ομαδοποιήσεις, διακρίσεις φρούτων και λαχανικών, στα βαζάκια που ετοιμάσαμε.
326285939 597666328416030 4589646758418898215 n 326233916 1358736828002491 2849948261355051039 n
Κατασκευάζουμε το δικό μας επιτραπέζιο παιχνίδι, το ” φιδάκι” της υγιεινής διατροφής και παίζουμε με αυτό.
Γεμίζουμε το ψυγείο μας με τρόφιμα υγιεινά. ( φύλλο εργασίας)
325607114 1398704060896724 5859032362224145116 n 326448484 3288565414766836 5162697883624669208 n
Τροφή και ενέργεια. Πως νιώθουμε όταν τρεφόμαστε υγιεινά;; Πως πιστεύετε ότι θα νιώθουμε στην αντίθετη περίπτωση; Μεγάλες ποσότητες ζάχαρης και έτοιμου φαγητού;
“Τα καύσιμα μας” Ένα Κινητικό παιχνίδι. Έχει συζητηθεί στην ολομέλεια. Από πού παίρνουμε ενέργεια για να κινηθούμε; Ποιά είναι τα δικά μας “καύσιμα”; Όπως τα αυτοκίνητα παίρνουν βενζίνη για να κινηθούν, έτσι και το σώμα μας, παίρνει ενέργεια από την τροφή. Αν η βενζίνη είναι καλής ποιότητας, το αυτοκίνητο μας πάει “με χίλια”. Αν η τροφή που τρώμε είναι υγιεινή, το σώμα μας ανταποκρίνεται με τον καλύτερο τρόπο.
Γινόμαστε “λαχανοσυλλέκτες”. “Τα δώρα των φυτών”
326138929 723178392739321 6234194881769143164 n 321297333 1167209033994401 827179909584489282 n 325637040 942333853793611 4764067213613783263 n 326305895 870617320868148 5998533666536646373 n 322079367 1545708595855258 4682088208961379249 n 326127731 5749955265124177 8450603303456999916 n
Γνωρίζουμε “τα δώρα των φυτών”, τί ακριβώς μας προσφέρουν και είναι βρώσιμο από μας τους ανθρώπους. Ω ναι και οι ρίζες τρώγονται!! Ρίζες είναι οι πατάτες μας, τα παντζάρια, τα καρότα!! Και οι σπόροι παιδιά, το καλαμπόκι, ο αρακάς! Πάμπολλα τα δώρα των φυτών!!
Τα παιδιά καλούνται να κινηθούν στο χώρο με τη συνοδεία ενός κρουστού οργάνου. Με το άκουσμα μιας υγιεινής τροφής , κινούνται γρήγορα, αντίθετα στο άκουσμα μιας ανθυγιεινής τροφής κινούνται αργά, πολύ αργά, χάνουν τις δυνάμεις τους. Στη συνέχεια εναλλάσσετε αργός και γρήγορος ρυθμός με παραγγέλματα του τύπου “περπατάμε αργά/είμαστε νηστικοί”, “περπατάμε γρήγορα/έχουμε φάει καλό πρωινό”, “τρώμε” ” σκουπίζουμε το στόμα μας”, “βαρυστομαχιάζουμε” κ.ο.κ. – Παρακολουθούμε το βίντεο, συζητάμε.
“Μία σούπερ νόστιμη μέρα” Μιλάμε για το αγαπημένο μας φαγητό, το εντοπίζουμε (από περιοδικά μαγειρικής), ποιος μας το μαγειρεύει, γιατί μας αρέσει. Το κόβουμε και τι κολλάμε σε ένα χάρτινο πιάτο. Το διακοσμούμε με μαχαιροπίρουνα. Γράφουμε το όνομα του αγαπημένου μας φαγητού.
τίτλο τίτλο1 τίτλο5 τίτλο8 τίτλο44 τίτλο66 τίτλο77 τίτλο99
Παρατηρούμε στην υδρόγειο σφαίρα της τάξης μας, θάλασσες και στεριές. Ποιες τροφές παίρνουμε από την θάλασσα και ποιες από την στεριά; Τί πιστεύετε θα συνέβαινε στην τροφή μας αν βρωμίζαμε το περιβάλλον γύρω μας; Όταν “βρωμίζουμε” το περιβάλλον μας αυτή η πράξη μας μεταφέρεται στο πιάτο μας. Καταλήγουμε σε συμπεράσματα, παίρνουμε τις αποφάσεις μας.
Γινόμαστε σεφ, ” μάστερ σεφ” και ετοιμάζουμε υγιεινό πρωινό στην τάξη μας.
326003142 1160485564641795 6313286778081378592 n 326085381 742660053807132 4381498387396479812 n 326572958 3424703184515231 2809405370246643792 n τίτλο 1 τίτλο11 τίτλο44 1
Γιαούρτι, μέλι, δημητριακά!! Τα καταφέραμε!! Κερδίζουμε την ποδιά του Μάστερ σεφ!! Τις επόμενες μέρες παρατηρούμε, ότι κάποια παιδιά υιοθετούν στο πρωινό τους την πρόταση αυτή του πρωινού και όλα τους ακολουθούν τους κανόνες ενός σωστού, δυναμωτικού πρωινού.

326206154 1408166136596586 1596611840280382714 n 326455803 2258767200963705 3916729151481829439 n

Μεσογειακή διατροφή Ακούμε το τραγούδι “ο χορός των μπιζελιών”. Ονοματίζουμε τα λαχανικά που ήταν καλεσμένοι στο χορό, το χορεύουμε μιμούμενοι τις αντίστοιχες κινήσεις. Επανερχόμαστε στις πέντε ομάδες τροφίμων. Γνωρίζουμε τα όσπρια, τα δημητριακά (πήραν το όνομά τους από τη θεά Δήμητρα), τα γαλακτοκομικά κ.ο.κ.
Παίζουμε το παιχνίδι με τη θεά Δήμητρα στο κέντρο, η οποία “θυμώνει” κάθε φορά που ακούει μια ανθυγιεινή τροφή και ανεμίζει μαύρες λωρίδες από χαρτί γκοφρέ, αντίθετα στο άκουσμα μιας υγιεινής τροφής, στέλνει την αγάπη της με τα χέρια της σε σχήμα καρδούλας. Μαθαίνουμε και τραγουδάμε το τραγούδι της υγιεινής διατροφής.
Λέμε παροιμίες “πρωινό σαν βασιλιάς”, “κάθε πράγμα στον καιρό του”. Χωρίζουμε την τάξη μας στα τέσσερα (τέσσερις εποχές) και τοποθετούμε τρόφιμα σε εικόνες στη σωστή μεριά/εποχή της τάξης. Παίζουμε το παιχνίδι “τί προτιμώ;”, φυσικός χυμός, αναψυκτικό, χάμπουργκερ της μαμάς, χάμπουργκερ αγοραστό. Φτιάχνουμε τις “ασπίδες προστασίας για την υγεία μας”, κόβουμε και κολλάμε σ’ αυτήν τις τροφές που πιστεύουμε ότι μας κάνουν καλό.
326094211 1568810390231472 5071239089701311508 n 326483898 3048481912121533 5213993446468531886 n 326261234 951462795902900 3925389320742750738 n
Η μεσογειακή διατροφή, αποτυπώνεται μέσα από τη μεσογειακή πυραμίδα διατροφής.
Διατροφικές συνήθειες και μικρά μυστικά υγιεινής διατροφής στην Αρχαία Ελλάδα.
326794029 734165701498994 3398533978569522498 n 326453667 518265543722328 1894270836039213885 n 326316099 1331254590994262 8377248454304173722 n
Η θεά Δήμητρα, η θεά της γεωργίας. Παιχνίδι στην παρέα. Η θεά Δήμητρα, αναφέρει τροφές υγιεινές και ανθυγιεινές. Στο άκουσμα των υγιεινών τα παιδιά ανεμίζουν πολύχρωμες κορδέλες από γκοφρέ με τα χεράκια τους ψηλά. Στις ανθυγιεινές, “λυπημένα”, δε σηκώνεται καμιά κορδέλα. Όποιος σηκώσει, η θεά Δήμητρα τον βγάζει εκτός παιχνιδιού.
τίτλο 2 τίτλο22
“Ο Πρίγκηπας Λεμόνης” αγαπημένος των παιδιών. Τραγούδι και δραματοποίηση από τα παιδιά.
326296022 956097668713317 8413511656881012150 n τίτλο 3
“Διαμάχη στην κουζίνα”. Προσωποποίηση και επιχειρήματα για την υγιεινή διατροφή συναντιούνται στο κουκλοθέατρο. Τα παιδιά σε ζευγάρια ετοιμάζουν το διάλογο τους ανάμεσα σε φρούτα και λαχανικά. Επιστρατεύουν χιούμορ και φαντασία και το καθένα παρουσιάζει το φρούτο ή το λαχανικό του. Παρουσιάζουν τα οφέλη και τις βιταμίνες τους και το “κοινό” από κάτω αποφασίζει πιο προτιμά.
326267343 564150815671294 6630369290661595366 n 326563598 529123145983990 1407646633318205851 n
Το εργαστήριο δεξιοτήτων “Υγιή παιδιά – Υγιής πλανήτης”, έκλεισε με την πρόσκληση στην τάξη του διατροφολόγου/διαιτολόγου κ. Βασίλη Βελισκιώτη, γονέα μαθήτριας μας.
Παρουσιάστηκαν ομάδες τροφών και αναλύθηκε η αξία των θρεπτικών συστατικών που παίρνουμε από αυτές καθώς και η σπουδαιότητα της μεσογειακής διατροφής. Δημιουργήθηκε διάλογος, τέθηκαν ερωτήματα από τα παιδιά, παίξανε ένα παιχνίδι στον υπολογιστή με συμπλήρωση της μεσογειακής πυραμίδας. Πήραμε τα δωράκια μας με το δεκάλογο της υγιεινής διατροφής και δώσαμε το δικό μας μεγάλο ευχαριστώ, αποτυπωμένο πάνω σ’ ένα μήλο. Άλλωστε θα θυμόμαστε πάντα ότι εκτός από το “ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα” και “ένα ουράνιο τόξο στο πιάτο μας, το γιατρό τον κάνει πέρα”.
τίτλο 7
332582512 3590265721299142 8827255772701120142 n 332240955 5973476122743408 3007056365817710177 n
333694707 189355253718114 5790340314888015815 n