Ο ΘΑΥΜΑΣΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΜΕΛΙΣΣΩΝ

                                                           Άκου οι μέλισσες βουίζουν!!!

 

Η Άνοιξη  είναι η εποχή που οι μέλισσες βγαίνουν από τις κυψέλες……….

και τριγυρνούν ασταμάτητα ανάμεσα στα λουλούδια με ένα αδιάκοπο βουητό !!! Η δουλειά τους πολύ κοπιαστική και πραγματικά εντυπωσιακή! Αλλά αυτό που πραγματικά μας μαγεύει είναι ο τρόπος που έχουν οργανώσει την κοινωνία τους!!!

Αρχηγός τους είναι η βασίλισσα. Ξεχωρίζει εύκολα ανάμεσα σε σαράντα χιλιάδες μέλισσες  γιατί είναι η πιο μεγάλη σε μέγεθος, Ζει  πάντα μέσα στην κυψέλη και βγαίνει μία μόνο φορά κάθε άνοιξη για να ζευγαρώσει. Στη συνέχεια γεννάει τα αυγά από τα οποία θα βγουν οι νέες μέλισσες. Γεννάει μέχρι και 1500 αυγά την ημέρα!! Τρέφεται με βασιλικό πολτό  και ζει μέχρι και τέσσερα χρόνια.

Πολύ σημαντικές στην κυψέλη είναι οι θηλυκές εργάτριες μέλισσες!! Αυτές υπακούουν πάντα τη βασίλισσα! Είναι οι χτίστες  των εξάγωνων κελιών στις κηρήθρες,  με μία ουσία που παράγουν οι ίδιες από τους κηρογόνους αδένες τους, στη συνέχεια τρέφουν τις προνύμφες και στην κατάλληλη στιγμή σφραγίζουν το κελί με κερί για να αναπτυχθούν μέσα εκεί  οι καινούριες  μέλισσες , καθαρίζουν την κυψέλη ,τρέφουν τη βασίλισσα  με βασιλικό πολτό ,αλλά και τις νέες μέλισσες όταν γεννηθούν, γίνονται  οι φρουροί της κυψέλης γιατί αυτές έχουν το κεντρί, μαζεύουν τη γύρη από τα λουλούδια και την πακετάρουν μέσα στα κελιά και τέλος το σπουδαιότερο είναι, που  φτιάχνουν το μέλι ,την τροφή όλης της  κυψέλης!

Υπάρχουν και οι αρσενικές μέλισσες οι κηφήνες που δεν έχουν κεντρί, δεν μαζεύουν γύρη αλλά  οι  πιο δυνατοί από αυτούς ζευγαρώνουν με τη βασίλισσα μία φορά κάθε άνοιξη και βοηθούν έτσι  να γεννηθούν από τα εκατομμύρια αυγά οι καινούριες μέλισσες .

1.Παιδιά παρατηρήστε στην  πρώτη μας φωτογραφία την μέλισσα σε μεγέθυνση που βρίσκεται στο κέντρο του λουλουδιού και  έχει φτιάξει τον βόλο της γύρης και τον κουβαλάει στα πόδια της!!!

 

2.Παρατηρήστε και στην επόμενη φωτογραφία τα τρία είδη των μελισσών.

Ελάτε τώρα παιδιά να δούμε ένα πολύ όμορφο βίντεο για την ζωή τους!!!

 

https://youtu.be/CHVywbhSRO8

 

 Και τώρα τι θα λέγατε να προσπαθήσετε να ζωγραφίσετε σε ένα χαρτί ότι σας άρεσε;

Δείξτε ό,τι θεωρείτε σημαντικό, με το όνομά του και εξηγήστε την ζωγραφιά σας!!!!

 

 Το σώμα της μέλισσας

Το σώμα της μέλισσας χωρίζεται σε τρία μέρη. Κεφάλι, θώρακας, Κοιλιά

Στο κεφάλι υπάρχουν  πέντε μάτια ( δύο στα πλάγια και τρία μπροστά),δύο κεραίες που με αυτές ακούει και μυρίζει, και στο στόμα της η μέλισσα έχει γλώσσα μακριά και παχιά και που η άκρη της  μοιάζει με προβοσκίδα και μ αυτήν ρουφάει το νέκταρ των λουλουδιών.

Στο θώρακά της έχει δύο ζευγάρια διάφανα αλλά δυνατά φτερά που όταν πετάει ακούγεται το γνωστό μας <<ζουζούνισμα>> και τρία ζευγάρια πόδια τριχωτά και αγκιστρωτά στα νύχια. Τα πίσω πόδια των εργατριών μελισσών έχουν και τα καλαθάκια για να μαζεύουν την γύρη.

Η κοιλιά της μέλισσας αποτελείται από έξι δαχτυλίδια και στην άκρη της υπάρχει το κεντρί, το όπλο με το οποίο προστατεύεται όταν νιώσει κίνδυνο αλλά που δυστυχώς όταν το χρησιμοποιεί μετά από λίγο πεθαίνει. Κεντρί έχει και η βασίλισσα αλλά  αυτή δεν πεθαίνει.  Οι κηφήνες  όμως δεν έχουν!!!

 

Παιχνίδια μεγεθών:

Δουλεύουμε τις έννοιες:

Λεπτή ,μακριά, μεγαλύτερη για τη βασίλισσα.

Χοντρός ,μεγάλος για τον κηφήνα.

Μικρή για την εργάτρια.

Με τα διάφορα τρόφιμα που έχουμε σπίτι μας ζυμαρικά, όσπρια αναπαριστούμε τα μεγέθη που είδαμε στις εικόνες.

π.χ :Συμβολικά επιλέγουμε τις πένες ζυμαρικά για την βασίλισσα, τα φασόλια γίγαντες για τους κηφήνες, τα απλά φασόλια για τις εργάτριες μέλισσες.

Τα δείχνουμε ένα ένα στην αρχή με τον συμβολισμό τους  και στην συνέχεια κλείνουμε τα μάτια  του παιδιού με ένα μαντήλι και αφαιρούμε κάποιο  με τυχαία σειρά. Αφαιρούμε το μαντήλι και το παιδί προσπαθεί να ανακαλέσει με την μνήμη του και να βρει τι αφαιρέσαμε. π.χ: Αν κρύψουμε πέννα, πρέπει να μας πει βασίλισσα, αν κρύψουμε γίγαντα φασόλι, πρέπει να μας πει κηφήνας , αν κρύψαμε φασόλι απλό, πρέπει να μας πει εργάτρια μέλισσα.

 

 Παιχνίδια κυψέλης

Παίρνουμε  αν έχουμε στο σπίτι μας ένα  μικρό κουτάκι, το βάζουμε στα πόδια από πάνω -εναλλάξ, πότε στο ένα πότε στο άλλο- και κάνουμε ότι μαζεύουμε τη γύρη (για τη γύρη, σχηματίζουμε μικρούς βόλους με πλαστελίνη) και προσέχουμε να μην μας πέσουν(άσκηση ισσοροπίας, ταχύτητας). Οι ιδέες εδώ είναι απεριόριστες!

Όλα αυτά που θα σκεφτείτε να παίξετε μπορείτε να έχετε την πιο κάτω μουσική να σας ενεργοποιεί!!!

https://safeyoutube.net/w/a9hG το πέταγμα της μέλισσας

 

Άλλο γλωσσικό παιχνίδι που δημιουργείται σαν συνέχεια αυτού είναι οι παροιμίες:

Δείχνουμε το φασόλι π.χ. και το παιδί επαναλαμβάνει μετά από εμάς: μικρή σαν εργάτρια, λεπτή και μακριά σαν βασίλισσα βλέποντας την πένα το ζυμαρικό. Δείχνουμε το φασόλι γίγαντα και το παιδί σκέφτεται και μας λέει; μεγάλος και χοντρός σαν κηφήνας.

Μαθαίνουμε επίσης στο παιδί και τις παροιμίες: εργατικός σαν μέλισσα,  τεμπέλης σαν κηφήνας! Αυτές μπορούμε να τις γράψουμε και το παιδί να τις ζωγραφίσει και να τις έχουμε στην συλλογή μας  στο κουτάκι των θησαυρών! Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε και με το αίνιγμα:

                          Μικρή μικρή νοικοκυρά μεγάλη πίτα φτιάχνει.

                                                Ποιά είναι; Η Μέλισσα!

Το γράφουμε ,το ζωγραφίζουν τα παιδιά  και το  αυτό το βάζουμε στο κουτί των θησαυρών  μας.

 

 Παιχνίδι λεπτής κινητικότητας

Σε ένα ταψί ρίχνουμε αν υπάρχει η δυνατότητα ανακατεμένα τα τρόφιμα που αναφέραμε στην πιο πάνω δραστηριότητα σε μεγαλύτερες ποσότητες! Ζητάμε από το παιδί να μας ξεχωρίσει σε πιατάκια τις τρεις κατηγορίες της κοινωνίας των μελισσών. Σημαντικό είναι να   έχουμε γράψει τις λέξεις: μέλισσες, κηφήνες ,βασίλισσες, και να τις έχουμε  μέσα στο κάθε πιατάκι.

Αν θέλουμε βάζουμε χρόνο για να τα κινητοποιήσουμε να αντιδράσουν! Η φαντασία μας μπορεί να συνεχίσει το παιχνίδι….

 

Εξάγωνο το σχήμα των κελιών

Οι νεαρές μέλισσες γεμίζουν με μαθηματική ακρίβεια εξάγωνα κελιά στις κυψέλες  ή τα επιδιορθώνουν όπου έχουν χαλάσει. Φτιάχνουν έτσι την κηρήθρα! Είναι πραγματικά εντυπωσιακό το αποτέλεσμα της εργασίας τους! Εκεί θα βάλουν την γύρη των λουλουδιών , εκεί θα αφήσει η βασίλισσα τα αυγά της, θα γεννηθούν οι προνύμφες και στη συνέχεια θα κλειστούν στο κουκούλι τους ώσπου να γίνουν κανονικές μέλισσες. Και όλα αυτά τα εξάγωνα κελιά θα τα γεμίσουν με μέλι!!!

 

Ας προσπαθήσουμε τώρα και εμείς να αναγνωρίσουμε  το εξάγωνο σχήμα στην επόμενη εικόνα

 

Βλέπουμε τις διαφορές του με τα υπόλοιπα σχήματα.

Το σχεδιάζουμε όσο καλύτερα μπορούμε σε ένα χαρτί και σιγά σιγά προσπαθούμε να σχηματίσουμε την κηρήθρα τοποθετώντας το ένα δίπλα στο άλλο!!! Ζωγραφίζουμε στην κηρήθρα μας γύρη, αυγά, μέλισσες, βασίλισσα.

Με αντικείμενα που έχουμε στο σπίτι μας καλαμάκια , μαρκαδόρους, πλαστελίνη, φτιάχνουμε το σχήμα από μνήμης.

Γράφουμε καθαρά με κεφαλαία ή μικρά την λέξη: ΕΞΑΓΩΝΟ ,εξάγωνο όσες φορές θέλουμε.

 

Ώρα για μουσική

Μαθαίνουμε το μελοποιημένο ποίημα του  σπουδαίου μας ποιητή Οδυσσέα Ελύτη: <<Γειά σου κύριε Μενεξέ>> το τραγουδάμε και το ζωγραφίζουμε.

 

Δύο συ και τρία γω

πράσινο πεντόβολο

μπαίνω μέσα στον μπαξέ

γεια σου κύριε μενεξέ (δις)

 

Συντριβάνι και νερό

και χαμένο μου όνειρο.

[Τζίτζιρας τζιτζίρισε

το ροδάνι γύρισε].

Χοπ αν κάνω δεξιά

πέφτω πάνω στη ροδιά.

Χοπ αν κάνω αριστερά

πάνω στη βατομουριά (δις)

 

Το’να χέρι μου κρατεί

μέλισσα θεόρατη

τ’άλλο στον αέρα πιάνει

πεταλούδα που δαγκάνει.

Δύο συ και τρία γω

πράσινο πεντόβολο

μπαίνω μέσα στον μπαξέ

γεια σου κύριε μενεξέ.

 

Απολαμβάνουμε το τραγούδι μας

https://safeyoutube.net/w/cBhG

 

Ο Χορός των μελισσών

Ώρα για δράση…

Οι μέλισσες  έχουν συγκεκριμένο τρόπο που επικοινωνούν μεταξύ τους όταν θέλουν να δείξουν και στις υπόλοιπες πόσο κοντά ή μακριά είναι τα λουλούδια που θα μαζέψουν την γύρη τους. Έτσι κάνοντας κύκλους φανερώνουν κοντινές  αποστάσεις ενώ αν με το πέταγμά τους σχηματίζουν οχτώ  φανερώνουν μακρινές αποστάσεις!!!

Σχεδιάζουμε σε  δύο καρτέλες  τον κύκλο στην μία  και το οχτώ στην άλλη .Εξηγούμε ξανά στα παιδιά τις έννοιες κοντά, μακριά  και τους ζητάμε να μας φέρουν την γύρη από τα λουλούδια ανάλογα με την καρτέλα που σηκώνουμε κάθε φορά. Έχουμε σχεδιάσει λουλούδια μαζί τους σε αρκετά χαρτάκια.

Τους ζητάμε να  μεταμορφωθούν με την φαντασία τους  σε μέλισσες  ή φορούν  και κάτι αντιπροσωπευτικό π.χ. κίτρινο και μαύρο χρώμα και με την μουσική από το πέταγμα της μέλισσας ξεχύνονται στο σπίτι να βρουν τα λουλούδια που εμείς έχουμε τοποθετήσει σε διάφορα σημεία του σπιτιού.

 

https://safeyoutube.net/w/cChG  περνά περνά η μέλισσα

https://safeyoutube.net/w/6XiG    τραγούδι μάγια η μέλισσα

 

https://puzzlefactory.pl/el/puzzle/paichnidi/zoa/238380 

 

https://puzzlefactory.pl/el/puzzle/paichnidi/zoa/238458  

Κάθε χρόνο στις 20 Μαΐου είναι η Παγκόσμια Ημέρα της Μέλισσσας.

 

Παιδιά επειδή  για τις μέλισσες έχουμε και άλλα να πούμε σύντομα θα συνεχίσουμε  με κατασκευές, παζλ ,πίνακες και παραμύθια!!!!

 

 

 

 

 

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση