ΜΥΘΟΙ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΟΥ

Ο Αίσωπος  ήταν αρχαίος Έλληνας μυθοποιός και μυθογράφος. Θεωρείται ιδρυτής του λογοτεχνικού είδους που σήμερα ονομάζεται παραβολή ή αλληγορία. Δεν έγραψε κανέναν από τους μύθους αλλά τους διηγούνταν προφορικά. 

Πρωταγωνιστές στους μύθους του Αισώπου είναι, κατά το πλείστον, ορισμένα ζώα, όπως η αλεπού, ο λύκος, το λιοντάρι, το ελάφι κ.ά. Κυρίως είναι διάλογοι μεταξύ ζώων που μιλούν κι ενεργούν σαν άνθρωποι (τα «φωνήεντα ζώα»), ενώ υπάρχουν και μερικοί με ανθρώπους ή θεούς. Πρόκειται για μικρά οικιακά αφηγήματα, διατυπωμένα με μεγάλη συντομία. Ο χαρακτήρας τους είναι ηθικοδιδακτικός, συμβολικός κι αλληγορικός. Οι Μύθοι αυτοί έχουν ιδιαίτερη χάρη, θαυμαστή απλότητα κι άφταστη διδακτικότητα. Είναι παρμένοι από τη καθημερινή ζωή και τη φύση. Είχε τη μοναδική ικανότητα να δίνει στα ζώα ανθρώπινες ιδιότητες, ψυχή και λαλιά, σε τέτοιο βαθμό που να θεωρείς ότι οι μύθοι του ήταν κάποτε η πραγματικότητα και όλα αυτά που διηγείται έχουν συμβεί. Βασικό χαρακτηριστικό των διηγήσεών του ήταν το επιμύθιοηθικό δίδαγμα– το οποίο ήταν κατανοητό για τα παιδιά και το λαό.

Ας διαβάσετε λοιπόν  με τους γονείς σας τον παρακάτω μύθο.

 

Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένας κόρακας. Μια μέρα ο κόρακας βρήκε ένα κομμάτι τυρί, το άρπαξε και κάθισε στο κλαδί μιας ελιάς να το φάει με την ησυχία του.

Εκείνη τη στιγμή έτυχε να περνάει κάτω από το δέντρο μια πονηρή και πεινασμένη αλεπού. Μόλις είδε το τυρί στο στόμα του κόρακα άρχισαν να της τρέχουν τα σάλια. Και αφού δεν μπορούσε να σκαρφαλώσει στο δέντρο για να κλέψει το τυρί από το στόμα  του κόρακα, άρχισε να σκέφτεται με ποια πονηριά θα ξεγελάσει τον κόρακα για να του πάρει το τυρί.

    

Αφού σκέφτηκε καλά-καλά, είπε:
– Ω, κόρακα τι όμορφο πουλί που είσαι! Το φτέρωμά σου είναι κατάμαυρο και λάμπει, τα πόδια σου είναι λεπτά και όμορφα και τα νύχια σου μοιάζουν με μαργαριτάρια. Τα μάτια σου είναι τα πιο όμορφα και τα πιο έξυπνα και το ράμφος σου θα το ζήλευαν όλα τα πουλιά!

Ο κόρακας, που ήταν κουτός, μόλις τα άκουσε αυτά άρχισε να καμαρώνει πάνω στο κλαδί όλος περηφάνια και χαρά.

Η αλεπού συνέχισε να λέει:

– Με τόση ομορφιά και εξυπνάδα που έχεις θα έπρεπε να είσαι ο βασιλιάς όλων των πουλιών. Αχ, πόσο θα ήθελα να ακούσω την φωνή σου! Είμαι σίγουρη ότι θα είναι πιο γλυκιά και από του αηδονιού!

Ο κόρακας με όλα αυτά που άκουγε πήρε μεγάλη χαρά και μια και δυο ανοίγει το ράμφος του να τραγουδήσει:
– Κρα, κρα, κρα…

  

Μόλις όμως άνοιξε το ράμφος του, το τυρί έπεσε κάτω και η πονηρή αλεπού άνοιξε το στόμα της και το έκανε μια χαψιά! Γύρισε τότε και είπε στον κόρακα:
– Κουτέ κόρακα σταμάτα πια με την αγριοφωνάρα σου. Αν είχες μυαλό τώρα θα ήσουν εσύ χορτάτος και εγώ νηστική, αλλά εγώ σε κορόιδεψα και σου έφαγα το τυρί. Γειά σου τώρα και άλλη φορά να προσέχεις περισσότερο αυτούς που σε κολακεύουν γιατί μπορεί να σε ξανακοροϊδέψουν!

 

 Ενδεικτικές δραστηριότητες

  • Αφηγηθείτε με δικά σας λόγια το παραμύθι, πείτε τι σας άρεσε και τι δεν σας άρεσε,(περιγράψτε σωστές και λάθος συμπεριφορές και ποιο νομίζετε ότι είναι το σωστό).
  • Ποιο είναι το συμπέρασμα της ιστορίας;
  • Περιγράψτε τις εικόνες, χρησιμοποιώντας λέξεις, κάνοντας ολοκληρωμένες προτάσεις.
  • Επεξεργάζοντας το παραμύθι με τους γονείς σας ή τα αδέρφια σας, απαντήστε σε ερωτήσεις, όπως: πού κάθεται ο κόρακας, τι κρατάει στο στόμα του, πως είναι ντυμένη η αλεπού, από πού άρπαξε το τυρί ο κόρακας, που βρίσκονται τα λουλούδια (δεν απαντάμε με μια λέξη, αλλά τουλάχιστον τρεις, για να είναι ολοκληρωμένη πρόταση).
  • Σε κάθε εικόνα μετρήστε ,πόσα είναι τα λουλουδάκια, τα ζωάκια, οι άνθρωποι κ.λ.π.
  • Φτιάξτε τη δική σας ζωγραφιά και περιγράψτε την με δικά σας λόγια.

Με την ευκαιρία αυτή, παρατηρώντας τις εικόνες, μαθαίνουμε αντίθετες λέξεις.

  • Πάνω στο δέντρο –κάτω από το δέντρο , κοντά στο σπίτι- μακριά από το σπίτι, χοντρός κορμός- λεπτός κορμός ,μπροστά- πίσω, μακριά φούστα- κοντή φούστα κ.λ.π. Μπορείτε φυσικά να βρείτε και δικές σας λέξεις.
  • Ακολουθείτε εντολές : «πάρε το βιβλίο και βάλτο πάνω στο τραπέζι, ή βάλε την μπάλα κάτω από την καρέκλα, ή βάλε το παιχνίδι σου μέσα στο κουτί ,δίπλα, πίσω, μπροστά κ.λ.π.
  • Βάλτε αντικείμενα σε ένα καλάθι ή τσάντα και πείτε τους να παίρνουν ένα αντικείμενο κάθε φορά λέγοντας το όνομα του. Εσείς επαναλαμβάνετε αυτό που σας λένε τα παιδιά και το επεκτείνετε. Π.χ. για τη λέξη «χτένα»: «Αυτό είναι μια χτένα. Ο Γιάννης χτενίζει τα μαλλιά του με τη χτένα».
  •  Μια άλλη εναλλακτική είναι: με κλειστά μάτια να πάρει το παιδί ένα αντικείμενο  από το καλάθι ή την τσάντα και να προσπαθήσει να το περιγράψει. 
  • Κάτι άλλο που μπορεί να βοηθήσει στον προφορικό λόγο, είναι να μεγαλώνουμε την πρόταση ξεκινώντας αρχικά από μια λέξη:  επιλέγουμε μια εικόνα του παραμυθιού και ρωτάμε π.χ.

     Τί είναι αυτό; Μια αλεπού.

   Πού πάει η αλεπού; Η αλεπού πάει στην αγορά.

   Πότε πάει στην αγορά; Το πρωί η αλεπού πάει στην αγορά.

   Γιατί ; Η αλεπού πάει στην αγορά το πρωί γιατί θέλει να ψωνίσει για τα παιδιά της.

 

 

Γλωσσικές ασκήσεις.

http://www.mikrapaidia.gr/ccs2/   οι φωνούλες της γλώσσας

https://prwtokoudouni.weebly.com/arxikogramma.html  αναγνωρίζω τις φωνούλες

http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/2457?locale=el

Πατήστε με αριστερό κλικ  πάνω στην εικόνα για να εμφανιστεί η εφαρμογή. Στη συνέχεια ενεργοποιείστε το Αdope Flash και πατήστε κάτω αριστερά το βελάκι για να ξεκινήσει το παιχνίδι. Διαβάζετε τις οδηγίες και καλή διασκέδαση!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση