Αρχική » ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ » Επιλογές και συνέπειες

Επιλογές και συνέπειες

Eπιλογές

Ως ενήλικες, κάνουμε επιλογές στη ζωή μας σε καθημερινή βάση. Το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά μας. Οι επιλογές μας συνήθως βασίζονται στα αποτελέσματα ή τις συνέπειες που αναμένουμε. Μαθαίνουμε από τις επιλογές μας. Αν επιλέξουμε να μη ντυθούμε ζεστά το χειμώνα, πιθανόν να κρυώσουμε. Αν δεν μας αρέσει να κρυώνουμε, την επόμενη φορά θα βεβαιωθούμε ότι δεν θα φύγουμε από το σπίτι χωρίς να ντυθούμε ζεστά.

Όταν χρησιμοποιείτε τις «επιλογές και συνέπειες», ενημερώστε πρώτα το παιδί σας για τις επιλογές που έχει και μετά για τις συνέπειες κάθε επιλογής. Ακολουθούν ορισμένα παραδείγματα:
«Παιδιά, ή θα παίξετε καλά μαζί και θα μοιραστείτε τα παιχνίδια σας, ή θα απομακρυνθείτε και οι δύο.»
«Μαρία, περιμένω να φας το φαγητό σου. Αν συνεχίσεις να φέρεσαι ανόητα, θα πρέπει να φύγεις από το τραπέζι. Εσύ αποφασίζεις.»

Διδάσκοντας μέσα από τις Επιλογές και Συνέπειες

Αν οι γονείς χρησιμοποιούν λογικές συνέπειες που είναι δυσάρεστες, το παιδί μαθαίνει, για παράδειγμα, ότι το να γυρίσει σπίτι αργότερα από τον συμφωνηθέντα χρόνο σημαίνει πως θα μείνει μέσα το επόμενο βράδυ ή το επόμενο σαββατοκύριακο. Με αυτές τις συνέπειες, υπάρχουν λιγότερες πιθανότητες να επαναληφθεί η ίδια συμπεριφορά την επόμενη φορά.

Αν υποσχεθείτε, καλύτερα να τηρήσετε την υπόσχεση

Για να βοηθήσετε τα παιδιά να διαχειριστούν τη συμπεριφορά τους, θα πρέπει να υπάρξουν οι αναμενόμενες συνέπειες αφού έχει επιδειχθεί η συγκεκριμένη συμπεριφορά. Αν οι συνέπειες εφαρμόζονται τυχαία ή και καθόλου, τα παιδιά βρίσκονται σε σύγχυση και δεν ξέρουν τι να περιμένουν. Η συνέπεια για τη συγκεκριμένη συμπεριφορά τους πρέπει να ακολουθεί κάθε φορά που επιδεικνύεται η ανάρμοστη συμπεριφορά.

Οι συνέπειες πρέπει να συνδέονται με τη συμπεριφορά

Ανάρμοστη:
«Επέλεξες να σπάσεις το παιχνίδι σου χτυπώντας το στον τοίχο. Κατά συνέπεια, δεν μπορείς να δεις τηλεόραση για μια εβδομάδα.»

Σωστή:
«Επέλεξες να σπάσεις το παιχνίδι σου χτυπώντας το στον τοίχο. Δεν επιτρέπεται να πετάς και να σπάζεις πράγματα σκοπίμως. Κατά συνέπεια, χάνεις το προνόμιο να παίξεις με τα παιχνίδια σου για δύο μέρες

Οι «επιλογές και συνέπειες» αποδίδουν μόνο όταν τα παιδιά είναι σε θέση να ξεχωρίσουν το καλό απ’ το κακό, όταν μπορούν να επιδείξουν επιθυμητή συμπεριφορά και όταν έχουν τη νοητική ικανότητα να κάνουν ενσυνείδητες επιλογές. Η τιμωρία ενός βρέφους που δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει σωστά το γιογιό του αποτελεί λανθασμένο παράδειγμα εφαρμογής «επιλογών και συνεπειών», διότι το βρέφος είναι πολύ μικρό για να επιδείξει την επιθυμητή συμπεριφορά.

Οι βίαιες συνέπειες δεν είναι ποτέ αποδεκτές, ανεξάρτητα από τη σοβαρότητα του παιδικού παραπτώματος. Αυτό που μαθαίνει το παιδί μετά από τέτοιες ενέργειες είναι η αντιπάθεια προς την εξουσία, μια εκδικητική φιλοσοφία και η ιδέα ότι με φωνές και χτυπήματα μπορείς να εξαναγκάσεις τους άλλους να κάνουν αυτό που θέλεις. Τέτοιες συμπεριφορές οδηγούν σε περισσότερη βία και περισσότερα προβλήματα για την οικογένεια. Η συνεπής εφαρμογή των κατάλληλων συνεπειών βοηθά τα παιδιά να μάθουν υγιείς τρόπους ελέγχου της συμπεριφοράς τους.

Copyright © 2024 1ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΑΣ ΕΡΥΘΡΑΙΑΣ. Με την επιφύλαξη όλων των δικαιωμάτων.
Πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο επαναχρησιμοποίησης ή αναδημοσίευσης αυτής της εργασίας ενδέχεται να είναι διαθέσιμες στη σελίδα http://Ιωάννης%20Μεριχωβίτης.