Σε συνέχεια της εκπαιδευτικής εμπειρίας στο σχολείο CEIP REPUBLICA DE VENEZUELA, που αποκτήσαμε στο πλαίσιο της μετακίνησης εκπαιδευτικών στη Μαδρίτη με το Πρόγραμμα Erasmus+, την Παρασκευή ,24/1/2025 , σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε τις διαδραστικές ομάδες με γονείς και μαθητές στην Α’ Δημοτικού!
Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν καλλιεργούν διάφορες δεξιότητες, όπως κατάκτηση φωνολογικής ενημερότητας, αναγνωστική ικανότητα, επίλυση προβλημάτων, συνεργασία, συντονισμός.
Τα γνωστικά αντικείμενα πάνω στα οποία σχεδιάστηκαν οι δραστηριότητες είναι : Γλώσσα, Μαθηματικά, Αγγλικά και Δεξιότητες.
Το υλικό των δραστηριοτήτων δημιουργήθηκε από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου , A. Πάγκου, Ε. Τσαπαρίδου, Ν. Σαββανή, Κ. Ψιλογιάννη, και περιλάμβανε διαδραστικά παιχνίδια για ομάδες μαθητών της Α’ Δημοτικού. Στις ομάδες συμμετείχαν γονείς της Α’ Δημοτικού και τον συντονισμό και την επίβλεψη/καθοδήγηση είχαν οι Κ. Ψιλογιάννη, Δασκάλα της Πρώτης, Α.Πάγκου και Ε. Τσαπαρίδου.
Η συνεργασία και η συμμετοχή των γονέων στις Διαδραστικές Ομάδες επιφέρει αποτελέσματα όχι μόνο όσον αφορά τη σχολική πρόοδο εντός του σχολείου, αλλά μεταμορφώνει ακόμα και τις οικογένειες εκτός του σχολικού περιβάλλοντος.
Τι είναι οι διαδραστικές ομάδες;
Οι διαδραστικές ομάδες είναι μια μέθοδος οργάνωσης της τάξης που περιλαμβάνει τη διαίρεση των μαθητών σε μικρές, ετερογενείς ομάδες και την οργάνωση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων σε τέσσερις δραστηριότητες διάρκειας 10-15 λεπτών, σχεδιασμένες να προάγουν τη συνεργατική μάθηση. Μετά από αυτό το διάστημα, οι μαθητές αλλάζουν δραστηριότητα (περιστρέφονται μεταξύ διαφορετικών σταθμών), ώστε μέχρι το τέλος της συνεδρίας των 90 λεπτών, όλοι να έχουν συμμετάσχει σε όλες τις δραστηριότητες. Αυτή η προσέγγιση προάγει την αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών.Στη δραστηριότητα συμμετέχουν και γονείς.
Οι Διαδραστικές Ομάδες είναι μέρος του προγράμματος ” Includ-ED-Μαθησιακές Κοινότητες “.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της πεντάχρονης διαχρονικής έρευνας του Includ-ED, όταν τα μέλη της κοινότητας αισθάνονται ότι ανήκουν κάπου, δείχνουν περισσότερη κατανόηση ο ένας για τον άλλο, συνεπώς προωθείται η αλληλεγγύη και η συναδελφικότητα, αυξάνεται η ακαδημαϊκή και κοινωνική επίγνωση, η ικανότητα συνεργασίας, η ανεκτικότητα σε διάφορες κουλτούρες και θρησκείες, ενθαρρύνεται η έκφραση των απόψεών τους με τρόπο πολιτισμένο και ενημερώνονται καλύτερα για τις εκδηλώσεις και τα τεκταινόμενα της κοινότητας. Μέσα από την ενδυνάμωση που επιτυγχάνεται στις μαθησιακές κοινότητες στα σχολεία, έχουν παρατηρηθεί θετικές επιπτώσεις και σε άλλα κοινωνικά θέματα όπως στέγαση, υγεία, αλφαβητισμός, κοινωνική και πολιτική συμμετοχή. Οι μαθησιακές κοινότητες δημιουργούν κοινωνική συνοχή, ένταξη και στήριξη, μεταμορφώνοντας τις κοινότητες και προωθώντας την κοινωνική συνοχή και εκτός του σχολικού περιβάλλοντος.
Επιτυχημένες εκπαιδευτικές δράσεις στα πλαίσια των μαθησιακών κοινοτήτων στηρίζονται κυρίως στις εξής πρακτικές:
2. Επέκταση του μαθησιακού χρόνου