ΔΡΑΣΗ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Πράσινο φανάρι, φίλε μου!
Πρόγραμμα για την κυκλοφοριακή αγωγή βασισμένο στον 11ο στόχο βιώσιμης ανάπτυξης <<ΒΙΩΣΙΜΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ>>
Η πρόκληση
Το θέμα της κυκλοφοριακής αγωγής απασχολεί όλους τους τομείς της εκπαίδευσης. Ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες είναι που πρέπει να δοθεί έμφαση, ώστε να μπουν οι βάσεις για τους αυριανούς ενήλικες.
Οι εκπαιδευτικοί στόχοι
Το πρόγραμμα, λαμβάνοντας υπόψη και τους Παγκόσμιους Στόχους για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, έχει ως στόχο τα παιδιά να:
- καταλάβουν τη σπουδαιότητα της ασφάλειας στους δρόμους
- γνωρίσουν τα βασικά σήματα του ΚΟΚ
- μάθουν κανόνες κυκλοφοριακής συμπεριφοράς των πεζών
- κατανοήσουν τα είδη σήμανσης και τις οδηγίες του τροχονόμου
- μάθουν να χρησιμοποιούν με ασφάλεια το ποδήλατο
- αναγνωρίσουν τα λάθη που κάνουν είτε ως πεζοί είτε ως επιβάτες και να μην τα επαναλάβουν στο μέλλον
- αντιληφθούν τη σημασία παροχής προσβάσιμων και βιώσιμων συστημάτων μεταφοράς
- αποκτήσουν κυκλοφοριακή συνείδηση και υπεύθυνη στάση, προκειμένου να αποφευχθούν μελλοντικά ατυχήματα, μικρά ή μεγάλα.
Η προσέγγιση
Τα παιδιά λαμβάνουν μέρος σε ομαδοσυνεργατικά παιχνίδια, ενεργοποιούνται μέσα από τη διάδραση και απασχολούνται μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και πρωτότυπο επιδαπέδιο παιχνίδι προσομοίωσης δρόμου.

Εργαστήρια Δεξιοτήτων – Παιδική Helmepa – “Η θάλασσα είναι ζωή!” – Α΄ Τμήμα
Πρόγραμμα «Παιδική HELMEPA» με τίτλο: «Η θάλασσα είναι ζωή»

Τα Ηνωμένα Έθνη έχουν ανακηρύξει την δεκαετία 2021-2030 ως «Δεκαετία της Επιστήμης των Ωκεανών για την Αειφόρο Ανάπτυξη», με στόχο να ενισχυθεί η βιώσιμη διαχείριση των ωκεανών και των ακτών προς όφελος της ανθρωπότητας. Μέσω της συνεργασίας και της ανταλλαγής τεχνογνωσίας όλων των φορέων που σχετίζονται με τη θάλασσα, η δεκαετία αυτή θα λειτουργήσει σαν εργαλείο για την επίτευξη της ατζέντας του 2030 για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Σ’ αυτό το πλαίσιο η επιμόρφωση για τις θάλασσες και τους ωκεανούς και η κατανόηση της αλληλεπίδρασης μεταξύ Ανθρώπου και Θάλασσας (Ocean Literacy) αναμένεται να διαδραματίσουν βασικό ρόλο. Η HELMEPA από το 1993 προσφέρει στην εκπαιδευτική κοινότητα το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Παιδική HELMEPA» με στόχο την ενημέρωση και δραστηριοποίηση παιδιών ηλικίας 5-12 ετών της χώρας για το θαλάσσιο περιβάλλον και το περιβάλλον γενικότερα, μέσω της εθελοντικής καθοδήγησης των Εκπαιδευτικών τους.
Στόχος του φετινού προγράμματος με τίτλο «Η θάλασσα είναι ζωή» είναι να ενισχύσει τη γνώση της εκπαιδευτικής κοινότητας για τους ωκεανούς, να την ενθαρρύνει να αναλάβει ενεργό ρόλο σε ατομικό αλλά και συλλογικό επίπεδο για την επίτευξη του Στόχου 14: «Ζωή κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας» για τη βιώσιμη ανάπτυξη και να αναδείξει την αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπου και θάλασσας.
Η κλιματική αλλαγή, η ρύπανση, η υπεραλίευση και άλλες περιβαλλοντικές προκλήσεις απαιτούν άμεση εξεύρεση λύσεων και πρέπει όλοι με τις πράξεις μας να δείξουμε τι μέλλον θέλουμε για τις επόμενες γενιές και σε τι κατάσταση πρέπει να είναι οι θάλασσες και οι ωκεανοί για να μπορούν να υποστηρίξουν αυτό το μέλλον.
Με χαρά η τάξη μας συμμετέχει για μια ακόμη χρονιά στο Πρόγραμμα της «Παιδικής HELMEPA» για το σχολικό έτος 2024-2025 που υλοποιείται μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων, με Κωδικούς Ομάδων 5565(Ν)-5566(Ν)
Φωτογραφικό υλικό από τις δράσεις που υλοποιήσαμε
- Δραστηριότητα 1 Κουίζ για τα θαλάσσια οικοσυστήματα Λύστε το κουίζ, για να γνωρίσετε κάποια θαλάσσια οικοσυστήματα και τους οργανισμούς που ζουν σ’ αυτά!
- Δραστηριότητα 2 Επίσκεψη σε παράκτιο οικοσύστημα Επισκεφτείτε ένα παράκτιο οικοσύστημα, περιγράψτε το και καταγράψτε τους φυτικούς και ζωικούς οργανισμούς που θα συναντήσετε. Εκτός από τους οργανισμούς, συναντήσατε κάτι άλλο που δεν θα έπρεπε να αποτελεί μέρος του οικοσυστήματος; Αν ναι, πώς μπορεί αυτό να επηρεάσει το οικοσύστημα;
- Δραστηριότητα 3
Παιχνίδι: Τροφική αλυσίδα
Ο Ήλιος είναι η πηγή ενέργειας των περισσότερων θαλάσσιων τροφικών αλυσίδων. Τα θαλάσσια φυτά χρησιμοποιούν την ενέργεια του Ήλιου για να φτιάξουν τη δική τους τροφή ε φωτοσύνθεση. Τα φυτά αυτά λέγονται παραγωγοί και ο πιο σημαντικός παραγωγός θεωρείται το φυτοπλαγκτόν. Οι οργανισμοί που δεν μπορούν να φτιάξουν όνοι τους την τροφή τους λέγονται καταναλωτές. Παίξτε το παιχνίδι «Τροφική αλυσίδα», για να ανακαλύψετε τις αμφίδρομες σχέσεις των ειδών που την αποτελούν. Αν δεν χωράτε στην τάξη, επισκεφτείτε το προαύλιο του σχολείου μια ηλιόλουστη μέρα.
Υλικά : Κάρτες
Διαδικασία :
1. Κόψτε τις παρακάτω κάρτες.
2. Χωριστείτε σε ομάδες.
3. Κάθε ένας από εσάς αναλαμβάνει έναν από τους ρόλους που ακολουθούν: ήλιος, άλγη, ζωοπλαγκτόν, μπακαλιάρος, φώκια, πολική αρκούδα, εξωγενής παράγοντας, παρατηρητής/συντονιστής. Παρατηρητής/συντονιστής του παιχνιδιού θα είναι ο Γλάρος και θα συντονίζει/ παρακολουθεί τη διαδικασία!
4. Δημιουργήστε έναν κύκλο πιάνοντας ο ένας το χέρι του άλλου, για να φτιάξετε την τροφική αλυσίδα ως εξής: Ήλιος > άλγη > ζωοπλαγκτόν > μπακαλιάρος > φώκια > πολική αρκούδα.
5. Στη συνέχεια ο εξωγενής παράγοντας αποσπά κάποιον από την αλυσίδα.
6. Τι θα συμβεί; Ποιες θα είναι οι συνέπειες; Ο εξωγενής παράγοντας τι θα μπορούσε να είναι;
7. Συζητήστε.
8. Φτιάξτε τις δικές σας τροφικές αλυσίδες.
- Δραστηριότητα 4
Κατασκευή θαλάσσιου κόσμου
Δημιουργήστε με πλαστελίνη το δικό σας θαλάσσιο κόσμο (βυθό) που θα απεικονίζει και τις 5 ζώνες βάθους.
- Δραστηριότητα 5
Παιχνίδι: Η ρύπανση απειλεί τους θαλάσσιους οργανισμούς
Μεταμορφώσου μαζί με τους φίλους σου σε θαλάσσιους οργανισμούς για να βιώσετε τις απειλές που αντιμετωπίζουν, παίζοντας το παρακάτω παιχνίδι.
Υλικά: Χώρος για παιχνίδι
Ταμπελάκια με απειλές
Ταμπελάκια με θαλάσσιους οργανισμούς
Διαδικασία: 1. Χωριστείτε σε «απειλές» και «θαλάσσιους οργανισμούς». Οι «απειλές» είναι από τη μία πλευρά και οι «θαλάσσιοι οργανισμοί» από την άλλη.
2. Οι «απειλές» φορώντας τα ταμπελάκια τους, απλώνονται στο χώρο.
3. Οι «θαλάσσιοι οργανισμοί» φορώντας τα ταμπελάκια τους, πρέπει να φτάσουν από τη μία πλευρά της περιοχής στην άλλη όπου βρίσκεται η φωλιά τους, χωρίς να παγιδευτούν από τις «απειλές».
4. Όσοι «θαλάσσιοι οργανισμοί» παγιδεύονται, βγαίνουν από το παιχνίδι μαζί ε τα σκουπίδια που τους παγίδευσαν.
5. Επαναλάβετε άλλη μία φορά και δείτε ποιοι οργανισμοί κατάφεραν να γλιτώσουν!
6. Κουβεντιάστε πώς οι δύο ομάδες επηρεάζουν η μία την άλλη, από ποια απειλή «παγιδεύτηκε» ο κάθε θαλάσσιος οργανισμός και μετά αλλάξτε ρόλους .
- Δραστηριότητα 6
Ζωγραφική «Αφίσα Γλάρου»
Δώστε χρώμα στις αφίσες του Γλάρου και τοποθετήστε τις σε εμφανή σημεία για να ευαισθητοποιήσετε την τοπική κοινωνία.
- Δραστηριότητα 7
Εορτασμός Παγκόσμιας Ημέρας που έχει σχέση με το περιβάλλον
Γιορτάστε την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος έχει σχέση και ευαισθητοποιήστε παράλληλα την τοπική σας κοινωνία, με σχετικό σύνθημα.

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ- ΤΕΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Στα πλαίσια της τελικής αξιολόγησης του Σχεδίου Δράσης επιλέχτηκαν και χρησιμοποιήθηκαν τα παρακάτω εργαλεία:
- Αναστοχασμός και ανατροφοδότηση της ομάδας σε σχέση με τις δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας, δημιουργικότητας, κριτικής σκέψης και χρήσης της τεχνολογίας που επέδειξαν καθόλη την πορεία του Σχεδίου, όπως και την επιτυχή ολοκλήρωση των καθηκόντων που είχαν αναλάβει να φέρουν εις πέρας.
- Δραστηριότητα αυτοαξιολόγησης – αξιολόγησης ομοτίμων
με βασικά ερωτήματα αναστοχασμού για τα παιδιά:
- Παρουσίαση έργων στην ομάδα και συζήτηση
Ερώτημα: Ποια ήταν η πιο αγαπημένη σου δράση από όλες όσες υλοποιήσαμε; (στα πλαίσια του Σχεδίου Δράσης)
- Ρουμπρίκα αυτοαξιολόγησης
- Παρατήρηση πινάκων καταγραφής επισκεψιμότητας γωνιάς βιβλιοθήκης, που συμπληρώνονταν από τα παιδιά καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και μας έδωσαν σαφή αποτελέσματα για την αύξηση της επισκεψιμότητας και ανάγνωσης βιβλίων στη γωνιά της βιβλιοθήκης. Κάθε φορά που κάποιος μαθητής πήγαινε στη γωνιά βιβλιοθήκης για να διαβάσει ένα βιβλίο συμπλήρωνε ένα Χ στο αντίστοιχο τετραγωνάκι.
Αναλυτικά οι δραστηριότητες αξιολόγησης:
- Αρχικά στη γωνιά της συζήτησης η ομάδα συγκεντρώθηκε μετά την ολοκλήρωση και της τελευταίας φάσης του Σχεδίου, με στόχο τον αναστοχασμό και την ανατροφοδότηση. Τα παιδιά ενθαρρύνθηκαν να ανασύρουν από τη μνήμη τους όλες τις σχετικές με τα βιβλία δράσεις που υλοποιήσαμε φέτος. Η νηπιαγωγός κατέγραφε στον πίνακα της τάξης τις απαντήσεις των παιδιών, που συμπλήρωναν το ένα το άλλο. Έπειτα, οι καταγεγραμμένες πλέον απαντήσεις μετατράπηκαν σε μια “εικονική βιβλιοθήκη” με “εικονικά βιβλία” , όπου τα παιδιά τα τοποθέτησαν, ενώ ο συνδυασμός εικόνων και λέξεων τα βοήθησε στην καταγραφή των προσωπικών τους προτιμήσεων σχετικά με τις δράσεις. Έτσι, βλέποντας την “εικονική βιβλιοθήκη” μας, κλήθηκαν να αποφασίσουν για την πιο αγαπητή δράση για τον καθένα, σε φύλλο καταγραφής που δημιουργήθηκε ειδικά για το σκοπό αυτό, όπου το κάθε παιδί ζωγράφισε την αγαπημένη του δράση, έγραψε το όνομά της, συμβουλευμένο το αντίστοιχο “εικονικό βιβλίο” και τους λόγους που ήταν η πιο αγαπημένη, οι οποίοι καταγράφηκαν από την νηπιαγωγό. Στη συνέχεια, το κάθε παιδί παρουσίασε στην ομάδα , στη γωνιά της συζήτησης, το έργο του και εξήγησε τόσο τη ζωγραφιά του όσο και τους λόγους της επιλογής του στα υπόλοιπα μέλη. Αφού ολοκληρώθηκε αυτή η φάση, ακολούθησε η δημιουργία ενός τύπου ιστογράμματος, το οποίο μας έδειξε την περισσότερο αγαπημένη δράση των παιδιών, τόσο με τη βοήθεια του ύψους της ιστογραμμής όσο και αριθμητικά! Και νικήτρια δράση αναδείχτηκε “Τα 6 Σκεπτόμενα Καπέλα” κατά την ανάγνωση και ερμηνεία των ιστοριών των βιβλίων, ενώ ακολούθησαν με μικρή διαφορά “Η Βιβλιοβαλίτσα της τάξης μας” και η “Θεατρική παράσταση βασισμένη σε βιβλίο”!
Φωτογραφικό Υλικό Δράσης:
- Σε δεύτερο χρόνο, τα παιδιά ενθαρρύνθηκαν να αναστοχαστούν και να αξιολογήσουν τις δεξιότητές τους (αυτοαξιολόγηση), αλλά και τις δεξιότητες των συμμαθητών τους (αξιολόγηση ομοτίμων), απαντώντας σε ερωτήματα με στόχο την ανατροφοδότηση για τη δική τους δουλειάς στην ομάδα, με σκοπό να τη βελτιώσουν, όπως κι την αξιολόγησης της δουλειάς των άλλων, μαθαίνοντας να αξιολογούν χωρίς να επηρεάζονται από φιλικές σχέσεις και προτιμήσεις ή εγωκεντρικά χαρακτηριστικά. Το κάθε παιδί τοποθετούσε το όνομά του κάτω απ’ τα βασικά ερωτήματα και κατόπιν συζήτησης και αναστοχασμού, τοποθετούσε το ίδιο αντίστοιχα την χαρούμενη ή τη λυπημένη φατσούλα για να αξιολογήσει τις δικές του δεξιότητες, επισημαίνοντας την άποψή του με τα δικά του επιχειρήματα και έπειτα η ομάδα με συζήτηση αποφάσιζε την δική της αξιολόγηση για τις δεξιότητες του συμμαθητή/τριας τους και ένα μέλος της ομάδας τοποθετούσε ακριβώς δίπλα από την φατσούλα αυτοαξιολόγησης την φατσούλα αξιολόγησης από την ομάδα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μαθητές μας μπόρεσαν τελικά να ξεχωρίσουν φιλία και συμπάθειες και να αξιολογήσουν με αντικειμενικά κριτήρια, δικαιολογώντας πάντα την άποψή τους.
Φωτογραφικό Υλικό Δράσης:
2ο Πρωινό τμήμα- Επίσκεψη στο φυτώριο Ανεμώνες.
Σε συνέχεια του περιβαλλοντικού προγράμματος των εργαστηρίων δεξιοτήτων για τα Φυτά πραγματοποιήσαμε επίσκεψη στον Ανθοκομικό συνεταιρισμό ατόμων με αναπηρία ΑΝΕΜΩΝΗ ( πρώην Ηλιοτρόπια) στα Κήπια του Αγίου Γεωργίου. Στα πλαίσια της συνεργασίας των σχολικών μονάδων βρεθήκαμε με τα παιδιά του 10ου νηπιαγωγείου της Ν.Ιωνίας Βόλου. Γνωριστήκαμε πρώτα , χωριστήκαμε σε ομάδες και οι δράσεις ξεκίνησαν. Ήταν πολύ ωραία εμπειρία.
Τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να εξοικειωθούν με την καλλιέργεια των ανθοκομικών φυτών και το περιβάλλον του θερμοκηπίου (σπορές, μεταφυτεύσεις, περιποιήσεις φυτών), συμμετείχαν στο φύτεμα και το γλαστράκι που πήραν μαζί τους θα συνεχίσουν τη φροντίδα στο σπίτι.
Ο περιβάλλων χώρος του φυτώριου ήταν γεμάτος εκπλήξεις ,πρώτα βόλτα στο Βοτανόκηπο: γνωρίσαμε τα αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά και τις ευεργετικές τους ιδιότητες- μυρίσαμε και ξεχωρίσαμε τα βότανα- ανάπτυξη των αισθήσεων-
Φυσικά απολαύσαμε τη φύση, ακούσαμε τους ήχους , παίξαμε παιχνίδια, κάναμε κατασκευές, τραγουδήσαμε και ανανεώσαμε το ραντεβού μας για άλλη δράση.

Σχέδιο Δράσης Σχολικής Μονάδας: “Η σχολική μας βιβλιοθήκη…ένα ορυχείο χρυσού για μικρά παιδιά!” – Παρουσίαση
Η δασκάλα του σχολείου, η κυρία Βάγια, η σοφή μας κουκουβάγια παρουσιάζει στους μαθητές του σχολείου του δάσους το βιβλίο ” Μύθοι του Αισώπου”!
Ο μύθος του Αισώπου “Τζίτζικας και μέρμηγκας” ζωντανεύει στη σκηνή μας!
Ο μύθος της “Κολοβής αλέπους” ακολουθεί, με την πονηρή αλέπου να κάνει μόδα την κομμένη ουρά!
“Ο λαγός και η χελώνα” έκαναν τον αγώνα τους και απέδειξαν σε όλους μας πως όλοι μπορούν να τα καταφέρουν με υπομονή και θέληση,
ακόμα και με λιγότερες ικανότητες!
Τέλος, με το μύθο “Ο κόκορας, ο σκύλος και η αλεπού” μάθαμε να εκτιμάμε ακόμη περισσότερο την πραγματική φιλία!
Φυσικά, πέρα από τη δραματοποίηση των μύθων, τραγουδήσαμε σχετικά τραγούδια και χορέψαμε στον ήχο του τραγουδιού “Μ’ ένα βιβλίο …”
https://www.youtube.com/watch?v=AT875Q3mohs χρησιμοποιώντας τα βιβλία της βιβλιοθήκης μας ως props!
Η εκδήλωσή μας τα είχε όλα, γέλιο, χαρά, διασκέδαση, αλλά και πολλή συγκίνηση! Όσο οι γονείς παρακολουθούσαν στον προτζέκτορα ένα βίντεο που ετοιμάσαμε με τίτλο “Αναμνήσεις μιας υπέροχης χρονιάς” με φωτογραφικό υλικό από όλες τις δράσεις που υλοποιήσαμε φέτος, τα νηπιάκια μας φορούσαν τις τηββένους τους, για την τελετή αποφοίτησής τους από το πρώτο τους σχολείο! Πόση συγκίνηση, να αποχαιρετούμε τους μαθητές μας , που με τα απολυτήριά τους στο χέρι, πέταξαν γεμάτα χαρά τα καπέλα τους όσο πιο ψηλά μπορούσαν!
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε έκθεση με τα έργα των παιδιών, τα οποία παράχθηκαν στα πλαίσια του Σχεδίου Δράσης και απονεμήθηκαν οι βεβαιώσεις συμμετοχής στο πρόγραμμα δημιουργικής γραφής “Μαγικό Δάσος”, όπως και οι έπαινοι φιλαναγνωσίας!
Σας ευχαριστούμε όλους που μας τιμήσατε με την παρουσία σας! Καλό καλοκαίρι!!!
B΄ Τμήμα
Τα παιδιά του Β ΄Τμήματος αποφάσισαν στα πλαίσια της παρουσίασης του Σχεδίου Δράσης και της καλοκαιρινής τους γιορτής να παρουσιάσουν το θεατρικό έργο “Ο Τριγωνοψαρούλης¨, βασισμένου στο ομότιτλο βιβλίο που είχαν την ευκαιρία να διαβάσουν στην τάξη, περνώντας ταυτόχρονα το μήνυμα της διαφορετικότητας και της αποδοχής. Φασικά τα ψαράκια μας χόρεψαν και τραγούδησαν με κέφι και χαρά στο σχολείο της κυρίας Σουπιάς. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν ομαδικά και ατομικά έργα των παιδιών, τα οποία υλοποιήθηκαν στα πλαίσια της δανειστικής βιβλιοθήκης, ένα πρόγραμμα που ονομάσαμε “δημιουργίες της Βιβλιοτρεχάλας!” Τέλος, στα παιδιά απονεμήθηκαν τα βραβεία της “νεράιδας Φιλαναγνωσίας”. Πολλά συγχαρητήρια σε όλους, μικρούς και μεγάλους για τη συμμετοχή τους.
Φωτογραφικό Υλικό
2ο Πρωινό τμήμα- Τα φυτά του τόπου μου – Εργαστήρια Δεξιοτήτων- Φροντίζω το περιβάλλον.
Στο πλαίσιο των εργαστηρίων, οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με τα φυτά του τόπου τους και ειδικότερα μέσω της προσεκτικής παρατήρησης θα διερευνήσουν τα φυτά της αυλής και της γειτονιάς του σχολείου τους. Επιπρόσθετα, θα έρθουν σε επαφή με ειδικούς που θα τους πληροφορήσουν σχετικά με τα φυτά της περιοχής τους και τη χρησιμότητα τους σε διάφορους τομείς.
Φυτεύουμε δεντράκι στην αυλή μιας και ασχολούμαστε με τα φυτά – Μάθαμε για την φροντίδα των φυτών- πήραμε πληροφορίες από την ΓΕΟΠΩΝΟ κ.Κατερίνα που ήρθε στο σχολείο μας για να μας ενημερώσει. Μας βοήθησε στο σκάψιμο για να μπορέσουμε να φυτέψουμε το δέντρο μας : σφένδαμος το όνομά του – τα καταφέραμε!!! βάλαμε χώμα – το σκεπασάμε και περιμένουνε με ανυπομονησία να βγάλει φύλλα- έχουμε αναλάβει την φροντίδα του γιατί ως μικροί οικολόγοι αγαπάμε το περιβάλλον και θέλουμε να βοηθήσουμε τη Γη ώστε να μην αρρωστήσει.
Μεγάλωσε το δεντράκι μαςκαι έβγαλε τα πρώτα φυλλαράκια- το χαρήκαμε πολύ και το παρατηρούμε κάθε μέρα, έχουμε σε ομάδες αναλάβει το πότισμά του.
Γνωρίζω τα διάφορα είδη φυτών που υπάρχουν και τα ξεχωρίζω σε κατηγορίες.
Τι χρειάζεται ένα φυτό για να μεγαλώσει; το βιβλίο το Σποράκι μεγαλώνει μας διηγήθηκε.
Η γειτονιά μου αποτύπωση του πρασίνου χώρου μετά τον περίπατο που κάναμε .
Για τα αρωματικά φυτά, τα βότανα δηλ Τα φέραμε από το σπίτι μας ,τα παρατήρησαμε, τα μυρίσαμε και συνδέσαμε τις πληροφορίες που πήραμε για την προσφορά τους- μάθαμε ότι μας κάνουν καλό όταν είμαστε άρρωστοι.
Παρατηρήσαμε τα φυτά μέσα από πίνακες έργων τέχνης, ζωγραφίσαμε αγγεία με λουλούδια και συνδέσαμε την
πολιτιστική τους αξία σε κάθε τόπο .
Ότι μάθαμε το συνοψίσαμε και φτιάξαμε βιβλιαράκι του Freneit.