Με χαρά συμμετείχαμε και φέτος στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ζωγραφικής για τις Ομάδες της Παιδικής HELMEPA. Το θέμα του διαγωνισμού της σχολικής χρονιάς 2025-2026 ήταν:
«Αν ήμουν ο Ποσειδώνας για μια ημέρα;»
Η συμμετοχή μας
Οι βεβαιώσεις μας

Με μεγάλη χαρά συμμετείχαμε φέτος για πρώτη φορά στο πρόγραμμα “Ταπερίστας 2026”! Στα πλαίσια του προγράμματος είχαμε την ευκαιρία να υλοποιήσουμε ποικίλες δράσεις με στόχο την καλλιέργεια σωστών διατροφικών συνηθειών από μικρή ηλικία, συνδυάζοντας τη γνώση με τη βιωματική μάθηση. Κάποιοι από τους στόχους μας ήταν:
Οι δράσεις μας:
Βεβαιώσεις συμμετοχής

Με ενθουσιασμό συμμετείχαμε φέτος στο πρόγραμμα “Plastic Clever Schools” με στόχο την μείωση του πλαστικού από την τάξη και την υιοθέτηση πρακτικών αντικατάστασης και ανακύκλωσής του! Μέσα από δράσεις “Έμπνευσης”, “Έρευνας” και “Πράξης” που ολοκληρώσαμε με επιτυχία, κερδίσαμε το σήμα και τον τίτλο του “Plastic Clever School!

Φέτος, για πολλοστή συνεχόμενη χρονιά υλοποιούμε στην τάξη μας το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Η θάλασσα είναι ζωή» της “Παιδικής Helmepa”. Τα Ηνωμένα Έθνη έχουν ανακηρύξει την δεκαετία 2021-2030 ως «Δεκαετία της Επιστήμης των Ωκεανών για την Αειφόρο Ανάπτυξη», με στόχο να ενισχυθεί η βιώσιμη διαχείριση των ωκεανών και των ακτών προς όφελος της ανθρωπότητας. Σ’ αυτό το πλαίσιο η επιμόρφωση για τις θάλασσες και τους ωκεανούς και η κατανόηση της αλληλεπίδρασης μεταξύ Ανθρώπου και Θάλασσας (Ocean Literacy) αναμένεται να διαδραματίσουν βασικό ρόλο. Η HELMEPA από το 1993 προσφέρει στην εκπαιδευτική κοινότητα το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Παιδική HELMEPA» με στόχο την ενημέρωση και δραστηριοποίηση παιδιών ηλικίας 5-12 ετών της χώρας για το θαλάσσιο περιβάλλον και το περιβάλλον γενικότερα, μέσω της εθελοντικής καθοδήγησης των Εκπαιδευτικών τους. Στόχος του φετινού προγράμματος με τίτλο «Η θάλασσα είναι ζωή» είναι να ενισχύσει τη γνώση της εκπαιδευτικής κοινότητας για τους ωκεανούς, να την ενθαρρύνει να αναλάβει ενεργό ρόλο σε ατομικό αλλά και συλλογικό επίπεδο για την επίτευξη του Στόχου 14: «Ζωή κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας» για τη βιώσιμη ανάπτυξη και να αναδείξει την αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπου και θάλασσας. Η κλιματική αλλαγή, η ρύπανση, η υπεραλίευση και άλλες περιβαλλοντικές προκλήσεις απαιτούν άμεση εξεύρεση λύσεων και πρέπει όλοι με τις πράξεις μας να δείξουμε τι μέλλον θέλουμε για τις επόμενες γενιές και σε τι κατάσταση πρέπει να είναι οι θάλασσες και οι ωκεανοί για να μπορούν να υποστηρίξουν αυτό το μέλλον. Το πρόγραμμα συμπεριλαμβάνεται στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων .
Οι δράσεις μας:
1. Κουίζ για τα θαλάσσια οικοσυστήματα (Λύσαμε το κουίζ και γνωρίσαμε κάποια θαλάσσια οικοσυστήματα και τους οργανισμούς που ζουν σ΄ αυτά.)
2. Επίσκεψη σε παράκτιο οικοσύστημα (Επισκεφτήκαμε ένα παράκτιο οικοσύστημα και παρατηρήσαμε τους φυτικούς και ζωικούς οργανισμούς που συναντήσαμε. Δυστυχώς εκτός από τους οργανισμούς, συναντήσατε και πολλά σκουπίδια που δεν θα έπρεπε να αποτελούν μέρος του οικοσυστήματος! Έτσι συνδυάσαμε την επίσκεψη με τον καθαρισμό της παραλίας! )
3. Παιχνίδι “Τροφική αλυσίδα” (Παίξαμε το παιχνίδι «Τροφική αλυσίδα και ανακαλύψαμε τις σχέσεις μεταξύ των ειδών που αποτελούν μια τροφική αλυσίδα. Φτιάξαμε επίσης τις δικές μας τροφικές αλυσίδες με την τεχνική της ζωγραφικής και του κολλάζ.)
4. Κατασκευή θαλάσσιου κόσμου (Δημιουργήσαμε ομαδικά και ατομικά με πλαστελίνη και με τη μέθοδο του κολλάζ και της ζωγραφικής το δικό μας θαλάσσιο κόσμο (βυθό) που θα απεικονίζει και τις 5 ζώνες βάθους. )
5. Ο κύκλος του νερού (Ζωγραφίσαμε τον κύκλο του νερού και σημειώσαμε τις διάφορες διαδικασίες που συμβαίνουν. Επίσης πραγματοποιήσαμε το πείραμα “Ο κύκλος του νερού”!)
6. Μεσοστιχίδα για την ναυτιλία ( Φτιάξαμε τη δική μας μεσοστιχίδα της ναυτιλίας και διασκεδάσαμε λύνοντάς την! )
7. Πλοία του μέλλοντος (Ζωγραφίσαμε τα πλοία του μέλλοντος με τη φαντασία μας, κάνοντάς τα να κινούνται με φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες, εκμεταλλευόμενοι την ενέργεια του ήλιου και του αέρα! Φυσικά τα πλοία μας δεν έχουν φουγάρα, γιατί δεν μολύνουν την ατμόσφαιρα με καυσαέρια! )
8. Γράμμα στους τουρίστες (Γράψαμε ένα γράμμα στους τουρίστες και προσθέσαμε 5 συμβουλές που παρακαλούμε να τηρήσουν στην περιοχή μας. Τα παιδιά σκέφτηκαν τι θέλουν να ζητήσουν από τους τουρίστες για την προστασία των ακτών και των θαλασσών και κατέγραψαν στο γράμμα τις ιδέες τους. )
9. Γράμμα στους γονείς για την υπεραλίευση (Γράψαμε ομαδικά και συνεργατικά ένα γράμμα στους γονείς μας για το σημαντικό πρόβλημα της υπεραλίευσης, το οποίο τοποθετήσαμε έξω από την τάξη μας για να το διαβάσουν όλοι οι γονείς!)
10. Εθελοντικός καθαρισμός ακτής (Επισκεφτήκαμε την κοντινή μας ακτή και αφού παρατηρήσαμε το παράκτιο οικοσύστημα, πραγματοποιήσαμε τον εθελοντικό καθαρισμό της. Καταγράψαμε τα απορρίμματα που συγκεντρώσαμε και κάναμε ανακύκλωση σε όσα ήταν ανακυκλώσιμα.)
11. Έρευνα: Εντοπισμός πλαστικού στην τάξη (Παρατηρήσαμε σε κάθε γωνιά της τάξης μας και καταγράψαμε όλα τα πλαστικά αντικείμενα που θα βρήκαμε. Στη συνέχεια κάναμε το ίδιο και για τα αντικείμενα που δεν είναι φτιαγμένα από πλαστικό. Συζητήσαμε τα αποτελέσματα της έρευνάς μας. )
12. Αφίσα: Αντικατάσταση πλαστικών αντικειμένων (Αποφασίσαμε να κάνουμε μια αρχή αντικαταστώντας κάποια από τα πλαστικά της τάξης με πιο φιλικές στο περιβάλλον επιλογές και φτιάξαμε ομαδικά μια σχετική αφίσα! )
13. Πείραμα: “Οξίνιση ωκεανών” (Παρακολουθήσαμε το βίντεο και πραγματοποιήσαμε το πείραμα Οξίνιση ωκεανών και έτσι κατανοήσαμε πώς επηρεάζονται οι θαλάσσιοι οργανισμοί που έχουν κέλυφος, όπως τα καβούρια, τα μύδια, τα κοράλλια από την κλιματική αλλαγή. Έπειτα ζωγραφίσαμε έναν κοραλλιογενή ύφαλο “πριν” και “μετά” την κλιματική κρίση! )
14. Παιχνίδι “Ξενικά είδη!” (Παίξαμε το παιχνίδι ξενικά είδη και διαπιστώσαμε πως αυτόχθονες και ξενικοί οργανισμοί ανταγωνίζονται για την εύρεση τροφής.)
15. Πρόγραμμα ανακύκλωσης και κατασκευές (Οργανώσαμε και ακολουθήσαμε πρόγραμμα ανακύκλωσης υλικών (πλαστικό, αλουμίνιο, χαρτί, γυαλί, μπαταρίες) μέσα στην τάξη. Επίσης φτιάξαμε τσάντες από παλιά μας μπλουζάκια για τη δανειστική μας βιβλιοθήκη, αλλά και πλοία, φάρους και υποβρύχια από πλαστικά μπουκάλια νερού! )
16. Ψηφιακό παιχνίδι “Τί μπαίνει στον μπλε κάδο!” (Λύσαμε τη διαδραστική άσκηση “Τι μπαίνει στον μπλε κάδο”.)
17. Πείραμα: “Καθαρισμός της θάλασσας από πετρελαιοκηλίδα!” (Πραγματοποιήσαμε το πείραμα “Καθαρισμός της θάλασσας από πετρελαιοκηλίδα” και καταλάβαμε πόσο δύσκολο είναι να αντιμετωπιστεί!)
18. Δημιουργία ποιήματος (Τα παιδιά με τη βοήθεια της νηπιαγωγού δημιουργήσαν ένα ποίημα για την προστασία των ακτών και των θαλασσών, το ζωγράφισαν και το τοποθέτησαν έξω από την τάξη τους με στόχο την ευαισθητοποίηση και άλλων παιδιών, αλλά και των μεγάλων! )
19. Ζωγραφική “Αφίσα του Γλάρου” (Δώσαμε χρώμα στις αφίσες του Γλάρου και τις τοιχοκολλήσαμε μαζί με τις αφίσες που μας έστειλε η Παιδική Helmepa στο προαύλιο του σχολείου μας για να ευαισθητοποιήσουμε και άλλους μαθητές! )
20. Εορτασμός παγκόσμιας ημέρας που έχει σχέση με το περιβάλλον (Γιορτάσαμε την Παγκόσμια Ημέρα Υγροτόπων φτιάχνοντας ομαδικά μια αφίσα με μήνυμα “ΟΧΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ, ΟΧΙ ΠΛΑΣΤΙΚΑ…ΣΤΟΥΣ ΥΓΡΟΤΟΠΟΥΣ ΜΑΣ!” και κατασκευάζοντας βατραχάκια από ανακυκλώσιμα πιάτα πάρτι, που δεν πετάξαμε, αλλά μεταμορφώσαμε! )
21. Σούπερ ήρωες για την βιώσιμη ανάπτυξη (Παίξαμε το παιχνίδι ρόλων, στο οποίο κάποια παιδιά είναι οι υπερήρωες που καθαρίζουν, κάποια είναι διάφορα πλαστικά που επιπλέουν στη θάλασσα. Μόνο όταν μαζεύτηκαν πολλά παιδιά υπερήρωες καταφέραν να καθαρίσουν τη θάλασσα.)
22. Εθελοντικός καθαρισμός προαυλίου (Πραγματοποιήσαμε εθελοντικό καθαρισμό του προαυλίου του σχολείου μας το οποίο μοιραζόμαστε με τους μαθητές δύο Δημοτικών σχολείων. Δυστυχώς, παρατηρήσαμε ότι οι μαθητές των Δημοτικών που τρώνε το κολατσιό τους στο προαύλιο αφήνουν πεταμένες τις συσκευασίες του κολατσιού τους, όπως χαρτοσακούλες, θήκες από καλαμάκια, μπουκάλια νερού, πλαστικές σακούλες κ.λπ., ενώ στο προαύλιο υπάρχουν κάδοι σκουπιδιών! Εμείς καθαρίσαμε το προαύλιο και πετάξαμε όλα τα σκουπίδια στους κάδους της αυλής, ενώ ανακυκλώσαμε όσα ήταν ανακυκλώσιμα! )
Οι βεβαιώσεις μας

Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουνε την αξία του νερού! Μέσα από εκπαιδευτικά βίντεο, ομαδικές και ατομικές δημιουργίες και πειράματα γνωρίσαμε τον κύκλο του νερού και την χρησιμότητά του και δημιουργήσαμε μια αφίσα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την χρήση του με μέτρο, αλλά και υιοθετήσαμε τον σωστό τρόπο χρήσης του στην τάξη, κατά την διάρκεια πλυσίματος των χεριών μας!

Στα πλαίσια του Σχεδίου Δράσης του σχολείου μας για την Αειφορία και την Βιώσιμη Ανάπτυξη δεν θα μπορούσαμε να μην ασχοληθούμε με το θέμα της Ανακύκλωσης! Έτσι, οργανώσαμε και υλοποιήσαμε ένα μεγάλης διάρκειας διδακτικό σενάριο με θέμα την γνωριμία των παιδιών με την Ανακύκλωση, την ενημέρωση και ευαισθητοποίησή τους απέναντι στις πρακτικές της μείωσης, της επαναχρησιμοποίησης και της ανακύκλωσης των υλικών και την υιοθέτηση γενικότερα θετικών στάσεων για την προστασία του περιβάλλοντος! Επιπλέον πέρα από την έρευνα και την δράση τα παιδιά οργάνωσαν και υλοποίησαν και μια εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της σχολικής και ευρύτερης τοπικής κοινότητας με την δημιουργία αφισών και πανό που τοποθέτησαν στο προαύλιο του σχολείου μας, αλλά και σε κοντινά σημεία της πόλης, όπως και μέσω μιας εκδήλωσης ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του άλλου τμήματος του σχολείου μας, στην οποία πραγματοποιήθηκε παρουσίαση της δράσης των παιδιών, παρουσίαση ψηφιακού βιβλίου που δημιούργησαν με όλες τις πληροφορίες της δράσης τους, ψηφιακά παιχνίδια, κουίζ και παζλ , αλλά και ομαδικό παιχνίδι στην αυλή του σχολείου μας. Συνοδοιπόρος των παιδιών καθόλη τη διάρκεια του διδακτικού σεναρίου υπήρξε “ο αρκούδος Ροξ” (persona doll), ήρωας του βιβλίου της Γεωργίας Aλεξακούδη “Το ταξίδι των σκουπιδιών”! Στα πλαίσια της δράσης υλοποιήθηκαν επίσης εθελοντικός καθαρισμός του προαυλίου, εντοπισμός πλαστικού στην τάξη και εξεύρεση λύσεων για την αντικατάστασή του, πρόγραμμα ανακύκλωσης σε κάδους που δημιουργήσαν τα παιδιά και εντοπισμός μπλε κάδων ανακύκλωσης στη γειτονιά του νηπιαγωγείου!
Μπορείτε να διαβάσετε το βιβλίο μας εδώ 👇
https://www.storyjumper.com/book/read/188709671/69bf01dcc4d66#
Μπορείτε να φτιάξετε τα παζλ εδώ 👇
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0f42c0f0db40
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1787c6f14457
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3613cbb71407
Μπορείτε να λύσετε το κουίζ εδώ 👇

1ο Πρωινό Τμήμα:
Στα πλαίσια των αρχών της “Αειφορίας” που φέτος προσπαθούμε να γνωρίσουμε και να υιοθετήσουμε στην πράξη, αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε ένα πρόγραμμα Κομποστοποίησης στο σχολείο μας, μαθαίνοντας να μην πετάμε τα υπολείμματα του κολατσιού μας, τις φλούδες των φρούτων μας ή το χαρτί που σκουπίζουμε τα χέρια μας στο κάδο των σκουπιδιών, αλλά στον δικό μας κομποστοποιητή, με στόχο την μείωση των απορριμμάτων, αλλά και επιπλέον στόχο τη δημιουργία του δικού μας “φυσικού λιπάσματος” για τα λαχανικά του σχολικού μας λαχανόκηπου! Στα πλαίσια της δράσης τα παιδιά δημιούργησαν αφίσες ενημέρωσης που τοιχοκόλλησαν στο προαύλιο του σχολείου για να ενημερώσουν και άλλους μαθητές και έφτιαξαν και ένα ψηφιακό πάζλ για να παίζουν στο σχολείο ή το σπίτι, τόσο τα ίδια, όσο και περισσότερα παιδιά μέσω της ιστοσελίδας του σχολείου μας ή της εφαρμογής jigsawplanet!
ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΦΤΙΑΞΕΤΕ ΤΟ ΠΑΖΛ ΕΔΩ 👇
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=21949575a6a3
2ο Πρωινό Τμήμα:
Με το σύνθημα : ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΠΑΕΙ ΧΑΜΈΝΟ ΤΟ ΧΩΜΑ ΘΑ ΒΓΕΙ ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟ ξεκινήσαμε την πρώτη επαφή για την Κομποστοποίηση στο τμήμα μας.

Φέτος είχαμε τη χαρά να επισκεφτούμε στα πλαίσια του εορτασμού της Εθνικής Επετείου της 25ης Μαρτίου 1821, το εργαστήρι υφαντικής του Λυκείου Ελληνίδων του Βόλου, έχοντας ως έναυσμα τις παραδοσιακές φορεσιές των ηρώων της ελληνικής επανάστασης, που έκαναν μεγάλη εντύπωση στα παιδιά. Με αφορμή τον παλιό τρόπο κατασκευής χειροποίητων ρούχων, αλλά και γενικότερα παραδοσιακών υφαντών, υλοποιήσαμε σε συνεργασία με τις υπεύθυνες του Λυκείου Ελληνίδων το μουσειοπαιδαγωγικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Κλώθοντας και υφαίνοντας…», με γενικό στόχο η τέχνη του αργαλειού να μπει στα σχολεία. Πρόκειται για ένα δημιουργικό μάθημα ζωής με απώτερο στόχο την επαφή των νέων γενεών με μία τέχνη, που οι απαρχές της χάνονται στο βάθος του χρόνου και σήμερα απειλείται από αφανισμό. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν τόσο με όσα είδαν, όσο και με όσα έμαθαν, αλλά και έκαναν, δημιουργώντας μέχρι και το δικό τους παραδοσιακό υφαντό. Το φωτογραφικό υλικό της δράσης μας τα λέει όλα! Ευχαριστούμε θερμά τις υπεύθυνες του Εργαστηρίου Υφαντικής γι’ αυτό το υπέροχο και αξέχαστο ταξίδι πίσω στο χρόνο!

Για πρώτη φορά φέτος στα πλαίσια του Σχεδίου Δράσης της σχολικής μας μονάδας με θέμα την “Αειφορία”, υλοποιήσαμε το περιβαλλοντικό πρόγραμμα “Σχολικός Λαχανόκηπος” με συνεργασία και των δύο πρωινών τμημάτων και των εκπαιδευτικών τους, όπως και σε συνεργασία τόσο με το “Γεωπονικό Σπίτι” και τον γεωπόνο κ. Ι. Αλβέρτο, που βρίσκεται στη γειτονιά μας και μας προμήθευσε λαχανικά, σπόρους και χώμα για το φύτεμα, όπως επίσης και με την επίσης γεωπόνο και μητέρα μαθήτριάς μας κα Αναστασία Φουντούλη, η οποία στα πλαίσια μιας εξαιρετικής παρουσίασης ενημέρωσε τα παιδιά για τον λαχανόκηπο, τα μέρη, τις ανάγκες του φυτού και τον τρόπο ανάπτυξής του και βοήθησε στο φύτεμα των μαρουλιών και των σπόρων καρότου, εξηγώντας μας τα πάντα για το σωστό τρόπο φυτέματος και ποτίσματος των λαχανικών μας! Λόγω έλλειψης χώρου στο προαύλιο του σχολείου μας σκεφτήκαμε να χρησιμοποιήσουμε γλάστρες από πλαστικά μπουκάλια, κάνοντας πράξη ταυτοχρόνως τις αρχές της επαναχρησιμοποίησης, τα οποία κρεμάσαμε από τα παράθυρά μας! Μια συνεργατική δράση στην οποία συμμετείχαν και γονείς των μαθητών μας που μπόρεσαν να παρευρεθούν και μας ενθουσίασε όλους, μικρούς και μεγάλους! Τώρα περιμένουμε με ανυπομονησία τα λαχανικά μας να μεγαλώσουν και να φτιάξουμε με αυτά μια λαχταριστή σαλάτα για να τα δοκιμάσουμε! Ευχαριστούμε θερμά όλους τους εμπλεκόμενους που βοήθησαν και συμμετείχαν σε αυτή τη δράση!