Πρώτος σταθμός του ταξιδιού μας η Ρωσία, όπου συναντήσαμε τον Βασίλι Καντίνσκι, πατέρα της αφηρημένης τέχνης. Μέσα από βίντεο και εποπτικό υλικό συλλέξαμε πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του και είδαμε πολλούς πινακές του.
Ο πρώτος πίνακας που επεξεργαστηκαμε ήταν ο πίνακας “Χειμωνιάτικο τοπιο”.
Τον παρατηρήσαμε καλά κι επειτα, τα παιδιά έφτιαξαν τα δικά τους χειμωνιάτικα τοπία, χρησιμοποιώντας λαδοπαστελ και νερομπογιές και υιοθετώντας τα βασικά σημεία του πίνακα, τα δέντρα, τα βουνά, το σπίτι, το μονοπάτι.
Με αφορμή τον πίνακα άρχισαν και οι αποστολές για το σπίτι. Στο σχολείο, ξεκινήσαμε, με αφορμηση τον πίνακα “Χειμωνιάτικο τοπιο”, να γραψουμε ένα παραμύθι. Δυο παιδια πήραν αντίτυπο στο σπιτι και με τη βοήθεια των γονιών του, εξέλιξαν την ιστορία, όπως εκείνα ήθελαν, μέχρι ένα σημείο και εικονογράφησαν σχετικά. Στη συνέχεια επέστρεψαν τα αντίτυπα στο σχολείο για να τα πάρουν δύο άλλοι μαθητές και ο κύκλος συνεχίστηκε μέχρι τη συμμετοχή όλων των παιδιών και την ολοκλήρωση των ιστοριών. Διαβάσαμε τις δύο ενδιαφέρουσες ιστορίες και μας έκανε εντύπωση η διαφορετική τους εξέλιξη.
Συνεχίσαμε μελετώντας πίνακες του ζωγράφου γεμάτους σχηματα.
Τα παιδιά χώρισαν τους πίνακες σε κατηγορίες με βάση το κυρίαρχο σχήμα σε κάθε έναν από αυτούς.
Επικεντρωθηκαμε στους παρακάτω πίνακες που διάλεξαν τα παιδιά και συζητήσαμε τι σκεπτόμαστε όταν τους βλέπουμε, τι μπορεί να απεικονίζουν, σε μια προσπάθεια να προσεγγισουμε σαν ιδέα την αφηρημένη τέχνη, ο,τι δηλαδή στους πίνακες αυτούς δεν βλέπουμε κάτι ξεκάθαρα συγκεκριμένο αλλά μπορούμε να τους ερμηνεύουμε με τη φαντασια μας.
Πως μπορεί να ερμηνεύεται ο παραπάνω πίνακας; Ο Ιάσονας είπε ότι μοιάζει με το διάστημα που είναι γεμάτο με πλανήτες, ο Σωτήρης είδε ένα μεγάλο μάτι, ο Μπάμπης το μπλε φεγγάρι… ο Άγγελος εντόπισε μια μαύρη γάτα και ο Ιωάννης ένα διαστημόπλοιο!
Και ήρθε η ώρα να δημιουργήσουμε!

13 τετράγωνα. Βασίλι Καντίνσκι Για τον σχεδιασμό των τετραγώνων τα παιδιά χρησιμοποίησαν ξύλινα τουβλάκια σε διάφορα μεγέθη. Έβαψαν με μαρκαδόρους και κηρομπογιά.
Γνωρίσαμε και την καλλιτεχνική υπογραφή του ζωγράφου…τι είναι; σε τι χρησιμεύει; Τα παιδιά επέλεξαν το καθένα τον δικό του τρόπο με τον οποίο θα υπογράφει κάθε μοναδικό του έργο.
Ολοκληρώσαμε την ενασχόληση μας με τον Καντίνσκι, δημιουργώντας μια μικρή έκθεση στην αυλή του σχολείου… Οι πίνακες γέμισαν χρώματα και τα παιδιά παρουσίασαν τα έργα τους στους γονείς τους.
Είμαστε έτοιμοι για τον επόμενο καλλιτεχνικό προορισμό!