Προφορική επικοινωνία (ομιλία &ακρόαση)
- Να ακούν και να κατανοούν
- Να διηγούνται/ αφηγούνται
- Να εξηγούν και να ερμηνεύουν
- Να επιχειρηματολογούν
- Να περιγράφουν
- Να βελτιώνουν και να εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο
- Να έρθουν σ’ επαφή με την Αγγλική γλώσσα
Ανάγνωση
Μέσα σ’ ένα περιβάλλον πλούσιο σε εκδοχές του γραπτού λόγου (βιβλία, επιγραφές, περιοδικά….) δίνονται ευκαιρίες στα παιδιά για :
- Να διαχωρίζουν το κείμενο από τις εικόνες
- Να αναγνωρίζουν τα διαφορετικά είδη κειμένων (π.χ. πεζό από ποίημα)
- Να συνειδητοποιήσουν ότι ο γραπτός λόγος μεταφέρει μηνύματα
- Να υιοθετήσουν βασικές συμβάσεις ανάγνωσης και γραφής (π.χ. ότι διαβάζουμε από αριστερά προς τα δεξιά,…)
- Να απομνημονεύουν μικρά κείμενα
- Να χρησιμοποιούν τη βιβλιοθήκη της τάξης
- Να εντοπίζουν τον τίτλο, το συγγραφέα και άλλα στοιχεία του βιβλίου
- Να συνειδητοποιήσουν τη σχέση προφορικού- γραπτού λόγου και να οδηγηθούν στην κατανόηση ότι οι λέξεις μπορούν να κατατμηθούν σε επιμέρους γλωσσικές μονάδες
- Μέσα από γλωσσικά παιχνίδια να ασκούνται στον εντοπισμό των φθόγγων μιας λέξης, να συνειδητοποιήσουν τους φθόγγους της ομιλούμενης γλώσσας και ότι σε αυτούς αντιστοιχούν γράμματα
- Να αναγνωρίζουν και να συγκρίνουν διαφορετικές μορφές του γραπτού λόγου, όπως την ελληνική και ξένη γραφή,….
- Να αναγνωρίζουν οικείες λέξεις στο περιβάλλον
- Να αναγνωρίζουν εκτός από το όνομά τους και τα ονόματα των συμμαθητών τους
Γραφή
Η εργασία που συνδέεται με το γραπτό λόγο στο Νηπιαγωγείο θα πρέπει να:
- Εισάγει το κάθε νήπιο σταδιακά στο γραπτό λόγο σύμφωνα με τις προσωπικές δυνατότητες του καθενός
- Δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να ευαισθητοποιηθούν με το γιατί και το πώς γράφουμε, να αρχίσουν να συνειδητοποιούν την αναγκαιότητα και τη χρησιμότητα της γραφής ώστε η γραφή να είναι αναδυόμενη
- Ευαισθητοποιήσει τα παιδιά στην αξία που έχει η γραφή ως μέσο επικοινωνίας και απόλαυσης
Τα παιδιά υποστηρίζονται στην προσπάθειά τους να:
- Κρατούν ένα μολύβι και να το χειρίζονται αποτελεσματικά
- Γράφουν το όνομά τους στις εργασίες τους
- Αντιγράφουν ή να ενθαρρύνονται να γράφουν όπως μπορούν