Το πρόγραμμα «Σχολεία ανοιχτά στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας 2017-2019, Αθήνα-Βερολίνο» στο σχολείο μας ξεκίνησε να εφαρμόζεται από την έναρξη του σχολικού έτους. Οι δράσεις που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι τώρα είναι πολλές και σημαντικές.
Αρχικά, οι μαθητές παράλληλα με τα μαθήματα που διδάσκονται, ειδικά το μάθημα των Φυσικών κατανόησαν πλήρως και συζήτησαν εκτενώς το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Εμπέδωσαν τη σημασία της έννοιας «κατανάλωση ενέργειας» και τους τρόπους που μπορούμε να εξοικονομήσουμε ενέργεια μέσα από απλές καθημερινές τεχνικές και δράσεις.
Για να επιτευχθούν όλα αυτά τα παιδιά παρακολούθησαν βίντεο σχετικής θεματολογίας, συζήτησαν μέσα από καταιγισμούς ιδεών και έβγαλαν δικά τους συμπεράσματα για το θέμα μας μέσα από πειράματα, προτεινόμενα από τα σχολικά εγχειρίδια αλλά και επιπλέον. Πρέπει να σκεφτούμε ότι έννοιες όπως «φαινόμενο του θερμοκηπίου», «ενεργειακό αποτύπωμα» και άλλες παρεμφερείς είναι αρκετά περίπλοκες και δύσκολες για ένα μαθητή. Παράλληλα, όμως είναι τόσο σπουδαίο να γνωρίζουν τα παιδιά όλα αυτά που αφορούν στο μέλλον τους.
Μετά από το διάστημα της θεωρητικής προσέγγισης της θεματικής της ενέργειας, τα παιδιά ξεκίνησαν να ερευνούν το ενεργειακό αποτύπωμα του σχολείου μέσα από την παρατήρηση. Πιο συγκεκριμένα, έλεγχθηκαν όλες οι τάξεις, το γραφείο των διδασκόντων, το εργαστήρι πληροφορικής, το κυλικείο, η αποθήκη που στεγάζεται το σύστημα θέρμανσης. Οι ενεργειακές ομάδες κατέγραψαν σε ειδικές έντυπες φόρμες, ό,τι αναφέρεται στην ενεργειακή απώλεια και κατανάλωση του σχολείου μας, τα προβλήματα αερισμού κάποιων αιθουσών, τις συσκευές και τη χρήση τους.
Όταν η ενεργειακή βαλίτσα του προγράμματος «ήρθε» στο σχολείο μας, ο ενθουσιασμός των μαθητών και μαθητριών ήταν έντονος. Είχαν τόση αγωνία να χρησιμοποιήσουν τα όργανα της βαλίτσας: μετρητές θερμοκρασίας (ατμοσφαιρικού αέρα και επιφανειών – ακόμα και μακρινών όπως για παράδειγμα των κουφωμάτων των παραθύρων), μετρητής φωτεινότητας του χώρου, μετρητής διοξειδίου του άνθρακα, μετρητές κατανάλωσης όλων των τύπων λαμπτήρων, μετρητές κατανάλωσης των ηλεκτρικών συσκευών που χρησιμοποιούνται καθημερινά στο σχολείο μας (φωτοτυπικό, υπολογιστές, εκτυπωτές, κ.ά.). Όλες οι αρχικές καταγραφές είχαν πλέον και μια αριθμητική αποτύπωση και πραγματικά ήταν τόσο ενδιαφέρον αυτό! Σε όλες τις τάξεις τα παιδιά καλωσορίστηκαν για να κάνουν τις μετρήσεις που έπρεπε. Μάλιστα σε κάποιες «μεγάλες» τάξεις έγινε και παρουσίαση των εν λόγω οργάνων, αφού εξέφρασαν έντονες απορίες οι μαθητές και οι μαθήτριες.
Το Ενεργειακό Συμβούλιο του σχολείου μας που αποτελείται από: την κ. Ευστρατίου και κ. Μπανέλλη, εκπαιδευτικοί που πραγματοποιούν το πρόγραμμα, την κ. Καπροΐτη, διευθύντρια του σχολείου, την κυρία Σινάνη, πρόεδρο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου, τον κ. Θεοφύλακτο, μηχανικό και εκπρόσωπο του Δήμου Αθηναίων, την κ. Φιλιπποπούλου, φύλακα του σχολείου, πραγματοποίησε την Ενεργειακή περιήγηση του σχολείου. Σ’ αυτήν διαπιστώθηκαν οι ενεργειακές απώλειες, καταναλώσεις και γενικότερα τα ενεργειακά προβλήματα που προκύπτουν στο κτίριο λόγω της παλαιότητας των υλικών (κουφώματα, τοποθέτηση θερμαντικών σωμάτων σε αναλογία με τα τετραγωνικά μιας αίθουσας, αερισμός των αιθουσών που δεν έχουν παράθυρα, κ.ά).
Κατόπιν όλων αυτών των μετρήσεων και περιηγήσεων οι μαθητές ξεκίνησαν να δημιουργούν τον «Οικοκώδικα» του σχολείου μας και να αναπτύσσεται το σχέδιο δράσης όλου του σχολείου που θα μας οδηγήσει στην εξοικονόμηση ενέργειας. Παράλληλα, για να πετύχει το εγχείρημα κολλήσαμε σε όλους τους ηλεκτρικούς διακόπτες χειροποίητα σήματα που να υπενθυμίζουν τις ενέργειές μας σε καθημερινή βάση. Το σχέδιο δράσης βρίσκεται στην εφαρμογή του και έπεται συνέχεια στην ενημέρωση των δράσεων και δραστηριοτήτων μας…