Δημιουργικότητα, προγραμματισμός και συνεργασία
χωρίς όρια
Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού είναι μία δυναμική πρωτοβουλία που δίνει τη δυνατότητα σε άτομα όλων των ηλικιών να εξερευνήσουν τον προγραμματισμό, τη δημιουργικότητα και την επίλυση προβλημάτων. Καταρρίπτει τα εμπόδια στις ψηφιακές δεξιότητες, καθιστώντας τον προγραμματισμό πιο προσιτό και συμπεριληπτικό. Από τις σχολικές τάξεις έως τους κοινοτικούς χώρους, συνδέει εκπαιδευτικούς, μαθητές και λάτρεις της τεχνολογίας, ζωντανεύοντας ιδέες μέσω της ψηφιακής καινοτομίας και ενισχύοντας τη συνεργασία σε όλη την Ευρώπη.
Από μία σπίθα σε ένα κίνημα
Αυτό που ξεκίνησε το 2013 ως μια μικρή πρωτοβουλία έχει εξελιχθεί σε ένα κίνημα που διαρκεί όλο το χρόνο και που φτάνει σε εκατομμύρια ανθρώπους. Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού είναι πλέον μια συνεχής πρωτοβουλία, με χιλιάδες δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους στην Ευρώπη και όχι μόνο. Η εκδήλωση διάρκειας δύο εβδομάδων κάθε Οκτώβριο είναι το αποκορύφωμα αυτών των προσπαθειών — ένας εορτασμός μιας ώθησης με γνώμονα την κοινότητα για να γίνει ο προγραμματισμός, η ψηφιακή δημιουργικότητα και η εκπαίδευση STEM προσβάσιμη σε όλους.
Με δεκάδες χιλιάδες δραστηριότητες και ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο δίκτυο δασκάλων, μαθητών και συνεργατών, η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού συνεχίζει να εμπνέει την καινοτομία και να εξοπλίζει την επόμενη γενιά με τις δεξιότητες για να διαμορφώσει το μέλλον.
Το Νηπιαγωγείο μας συμμετείχε στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού με τις ακόλουθες Δραστηριότητες:
«Ζωγραφίζοντας με Κώδικα»
Στο πλαίσιο της Εβδομάδας του Κώδικα, τα παιδιά συμμετείχαν σε μια δημιουργική δραστηριότητα pixel art, συνδυάζοντας λογική, χρώμα και συνεργασία. Κάθε παιδί ανέλαβε να συμπληρώσει ένα πλέγμα 14×14 κελιών, ακολουθώντας έναν αριθμητικό κώδικα χρωμάτων. Οι αριθμοί αντιστοιχούσαν σε συγκεκριμένα χρώματα (π.χ. 1=κόκκινο, 2=ανοιχτό κόκκινο, 3=γκρι κ.λπ.), και με τη σωστή αντιστοίχιση, αποκαλύφθηκε μια ψηφιακή φιγούρα εμπνευσμένη από τον κόσμο των παιχνιδιών. Δεξιότητες που καλλιεργήθηκαν: – Οπτικοχωρική αντίληψη και παρατηρητικότητα – Αναγνώριση αριθμών και αντιστοίχιση χρώματος – Συγκέντρωση και επιμονή στην ολοκλήρωση του έργου – Συνεργασία και ενθουσιασμός για την αποκάλυψη του τελικού αποτελέσματος . Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την αίσθηση «προγραμματισμού» και την έκπληξη της εικόνας που δημιουργήθηκε βήμα-βήμα. Η δραστηριότητα αποτέλεσε έναν παιγνιώδη τρόπο εισαγωγής στις έννοιες της λογικής και της κωδικοποίησης, προσαρμοσμένο πλήρως στις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα της προσχολικής ηλικίας.
«Και τα ρομπότ είναι φίλοι μας!»
Στα πλαίσια του σχεδίου δράσης του Νηπιαγωγείου μας για την αξιολόγηση της Σχολικής Μονάδας με τίτλο «Μαζί είναι πιο όμορφα! – Οι σχέσεις μεταξύ μαθητών» , η εβδομάδα Code Week ονομάστηκε «Και τα ρομπότ είναι φίλοι μας!».
Ξεκινήσαμε μαθαίνοντας πώς λειτουργεί ο υπολογιστής, χρησιμοποιώντας το δυαδικό σύστημα. Προσπαθήσαμε να προσομοιώσουμε τον τρόπο με τον οποίο «διαβάζει» κάτι ο υπολογιστής και με τον ίδιο τρόπο, να «διαβάσουμε» κι εμείς τους αριθμούς, να τους μετατρέψουμε σε χρώματα και στη συνέχεια σε μια όμορφη εικόνα.
Αρωγός σε αυτό ήταν το pixel art. Διασκεδάσαμε, συνεργαστήκαμε με μεθοδικότητα και ενθουσιαστήκαμε, όταν είδαμε το τελικό μας αποτέλεσμα.
«Τον Kώδικα φτιάχνω στο λεπτό και τη μελισσούλα οδηγώ, στο δικό μου αρχικό !!!»
Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κώδικα (Code Week 2025), υλοποιήθηκε στην τάξη μας μια δραστηριότητα εκπαιδευτικής ρομποτικής με τη χρήση της Bee-Bot, με στόχο τα παιδιά να την οδηγήσουν στο αρχικό γράμμα του ονόματός τους.
Μέσα από το παιχνίδι, τα νήπια ήρθαν σε επαφή με βασικές αρχές προγραμματισμού και ρομποτικής, αναπτύσσοντας δεξιότητες αλγοριθμικής και λογικής σκέψης, επίλυσης προβλημάτων και οπτικοχωρικού προσανατολισμού. Παράλληλα, ενισχύθηκε η φωνολογική επίγνωση και ο μαθηματικός γραμματισμός, καθώς τα παιδιά σχεδίασαν, προγραμμάτισαν και εκτέλεσαν τη διαδρομή της Bee-Bot στο πλέγμα .
Η δραστηριότητα συνέβαλε στην ανάπτυξη συνεργατικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, καθώς τα νήπια εργάστηκαν ομαδικά, συζήτησαν, έλαβαν αποφάσεις και βελτίωσαν τον «κώδικά» τους μέσα από διαδικασίες αναστοχασμού και διόρθωσης. Παράλληλα η επιτυχής ολοκλήρωση της αποστολής (φτάσιμο της Bee-Bot στο σωστό γράμμα) ενίσχυσε την αυτοεκτίμηση και το αίσθημα επιτυχίας τους.
Η εμπειρία αυτή ανέδειξε τη δυναμική των STEAM προσεγγίσεων στην προσχολική εκπαίδευση, προσφέροντας ένα μαθησιακό περιβάλλον παιγνιώδες και βιωματικό.


