2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

Απρ 202411

Θεματικός άξονας: Φροντίζω το περιβάλλον

 Της λίμνης το νερό της θάλασσας αλάτι 

Οι υγρότοποι  ή υδροβιότοποι είναι λίμνες, έλη, υγρά λιβάδια λιμνοθάλασσες κ.ά.  Υδροβιότοποι είναι περιοχές που συνδυάζουν το υδάτινο με το χερσαίο περιβάλλον δίνοντας τη δυνατότητα συνύπαρξης σε πολλούς διαφορετικούς οργανισμούς. Σαν υδροβιότοποι αναφέρονται, σύμφωνα με τη σύμβαση Ramsar, «εκτάσεις που καλύπτονται φυσικά ή τεχνητά, μόνιμα ή εποχιακά από στάσιμα ή ρέοντα γλυκά, υφάλμυρα ή αλμυρά νερά, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και οι εκτάσεις που καλύπτονται από θαλάσσιο νερό, του οποίου το βάθος δεν υπερβαίνει τα 6 μέτρα κατά την άμπωτη».

 Έχουν μεγάλη οικολογική σημασία. Ένα από τα στοιχεία που κάνουν εξαιρετική τη σημασία των υδροβιοτόπων της χώρας μας είναι το ότι αποτελούν σταθμούς στο ταξίδι των αποδημητικών πουλιών ή τόπους όπου ξεχειμωνιάζουν. Επίσης οι υγρότοποι ρυθμίζουν  και το κλίμα της περιοχής (μετριάζοντας τον καύσωνα και το υπερβολικό ψύχος). Από τη σύμβαση Ramsar προστατεύονται 11 υγρότοποι στη χώρα μας.

Ο νομός Ευβοίας ξεχωρίζει για τους περίπου 36 (φυσικούς) υδροβιότοπούς του. 

Από οικολογική άποψη είναι ιδιαίτερα σημαντικοί για τον υδρολογικό κύκλο και των 2 νησιών και αποτελούν σημαντικούς σταθμούς αλλά και καταφύγια για τα εκατομμύρια αποδημητικά πουλιά αλλά και των υδρόβιων – αμφίβιων ζώων και ερπετών, γι αυτό και τους κάνει ιδανικούς για παρατήρηση και μελέτη πουλιών και ζώων.

Μάλιστα η Εύβοια θεωρείται ότι βρίσκεται επάνω σε μεταναστευτικό διάδρομο (Βόρειας Ευρώπης – Αφρικής), οπότε και η σημασία της είναι αυξημένη.

Μερικοί από τους σημαντικότερους είναι:

  • Παραλίμνη– Λίμνη – Β. Ευβοίας – Υγρότοπος
  • Εκβολές Βουδώρου – Υγρότοπος
  • Νηλέας – Β. Εύβοια – Υγρότοπος
  • Κηρέας – Β. Εύβοια – Υγρότοπος
  • Ορυχεία Αλιβερίου – Ν. Εύβοια – Υγρότοπος
  • Αλιβέρι – Ν. Εύβοια – Υγρότοπος
  • Λίμνη Δύστου – Ν. Εύβοια- Υγρότοπος
  • Λιβαρίου ή Μικρό & Μεγάλο Λιβάρι – Β. Εύβοια – Υγρότοπος
  • Ψαχνά ή Λιβάδι ή Κολοβρέχτης – Κ. Εύβοια – Υγρότοπος
  • Γεροπόταμος (Ορυχεία Τρούπι) – Β. Ευβοίας – Υγρότοπος
  • Προκόπι – Β. Εύβοια – Υγρότοπος
  • Ποτ. Λίλας – Κ. Εύβοια – Υγρότοπος
  • Όρος Καντήλι -Β. Εύβοια
  • Όρος Πυξαριάς (ως την Κύμη) – Κ. Εύβοια

Το ταξίδι των χελιδονιών ήταν η αφορμή για το εργαστήριο

.Β10

Η ζωή στον υδροβιότοπο μέσα από κατασκευές και ζωγραφιές.

Β1 1  Β1 2Β2Β4 1Β4 2IMG 20240412 100427 744Ζ2 1Ζ2 2Ζ4 1Λ 1Λ 2Λ3 1Λ3 2

Το αγαπημένο υδρόβιο πτηνό

Β8 1Β6 1 2Β6 2Κ14 14 26 1 18 1IMG 20240411 132528 527 1

Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με τη λιμνοθάλασσα 

Πιο συγκεκριμένα παρακολουθήσαμε από ψηλά τη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου  και μιλήσαμε για τα χαρακτηριστικά της.

Πώς δημιουργείται;

Τι μέγεθος έχει;

Τι βάθος έχει;

Τα νερά της είναι ζεστά ή κρύα;

Τι χρώμα έχει η λιμνοθάλασσσα;

Το νερό της είναι γλυκό ή αλμυρό και γιατί;

Με τι μοιάζει η λιμνοθάλασσα;

Τι αισθανόμαστε όταν βλέπουμε τη λιμνοθάλασσα;

Υπάρχει ζωή στη λινοθάλασσα;

Ποιοι πιστεύετε πως ζούν;

Ποια φυτά και ποια ζώα υπάρχουν;

Αφού συζητήσαμε και μάθαμε τα χαρακτηριστικά της λιμνοθάλασσας, συνεχίσαμε με μια φανταστική βόλτα στη λιμνοθάλασσα.

Με αφορμή τα αποδημητικά πουλιά που είχαμε μιλήσει τις προηγούμενες μέρες. Μεταμορφωθήκαμε σε αποδημητικά πουλάκια και ύστερα από ένα μακρινό και δύσκολο ταξίδι κάναμε τη πρώτη μας στάση στη λιμνοθάλασσα.

1

Συναντούν  δυσκολίες και εμπόδια στο ταξίδι τους

2 33 1

Επιτέλους τα πουλάκια κάνουν την πρώτη τους στάση στη λιμνοθάλασσα για ξεκούραση και φαγητό

4

Ύστερα από ένα δύσκολο ταξίδι τα πουλάκια χρειάζονταν φαγητό. Ψάρεψαν τα ψάρια τους. Το κάθε ψαράκι είχε πάνω  του ένα γράμμα. Ανάλογα με το ψάρι που έπιανε κάθε παιδί έπρεπε να πει και μια λέξη με το αντίστοιχο αρχικό γράμμα

.5     67 

Στη συνέχεια μιλήσαμε για το οικοσύστημα της λιμνοθάλασσας. Μάθαμε από ποιες φωνούλες αποτελείται και  τι σημαίνει η λέξη οικοσύστημα. Οικοσύστημα ονομάζουμε όλα τα φυτά, όλα τα ζώα ενός τόπου, τα στοιχεία του τόπου που δεν έχουν ζωή, καθώς και τις σχέσεις μεταξύ τους.

89

Μάθαμε τα έμβια στοιχεία του οικοσυστήματος(όσα έχουν ζωή ) και τα άβια στοιχεία (όσα δεν έχουν ζωή). Τα παιδιά σκέφτηκαν και παρουσίασαν έμβια και άβια στοιχεία που υπάρχουν στη λιμνοθάλασσα. Δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση πόσο σημαντικό είναι να διατηρείται ισορροπία στις σχέσεις που αναπτύσσουν τα έμβια και τα άβια στοιχεία ενός οικοσυστήματος.

 Στην αυλή του σχολείου υπήρχαν κρυμμένα καρτελάκια με τα στοιχεία του οικοσυστήματος της λιμνοθάλασσας.

1011

Αφού χωριστήκαμε σε έμβια και άβια στοιχεία, φτιάξαμε το δίχτυ της ζωής της λιμνοθάλασσας.

1 1

Για να καταλάβουν τα παιδιά καλύτερα την έννοια της ισορροπίας του οικοσυστήματος, όπως ήμασταν χωρισμένοι σε ομαδούλες παίξαμε ένα κινητικό παιχνίδι. Παρομοιάσαμε το στεφάνι με το οικοσύστημα και σε ομαδούλες των τριών (φυτά – ζώα– άβια), τα παιδιά προσπαθούσαν με το ένα δάχτυλο να κρατήσουν το στεφάνι χωρίς να τους πέσει κάτω, ακολουθώντας συγκεκριμένη διαδρομή.

.3 24 3

Οι κύκνοι,κατασκευές με χαρτινα πιάτα και νερομπογιές

κύκνοιλίμνη

και τέλος κατασκευή η λιμνοθάλασσα και ο υδροβιότοπος Ψαχνών με  επισκέπτες δύο πανέμορφους κύκνους.

λιμνοθάλασσακυκνοι 2 1

 

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Η πόλη μας

Η πόλη μας

Χαλκίδα, η όμορφη πόλη μας...

Puzzle

H ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Οι δημιουργίες μας.

Πρόσφατα σχόλια

    βασιλιά , βασιλιά, με τα δώδεκα σπαθιά...τι ώρα είναι;


    Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
    Αντίθεση
    Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων