Σχολικό λεωφορείο!

ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ!

Καλώς ορίσατε στο «Σχολικό λεωφορείο»!

Νοε 201626

Το «Σχολικό λεωφορείο» είναι ένα blog που δημιουργήθηκε με σκοπό τη διάδοση ιδεών και υλικού σχετικά με τα μαθήματα των τάξεων του Δημοτικού Σχολείου. Ξεκίνησε ως blog που αφορούσε την πρώτη δημοτικού, όμως στη συνέχεια προστέθηκαν και ιδέες που αφορούν και άλλες τάξεις του.

Έτσι, κατέληξα στο «Σχολικό λεωφορείο» που θα σας ταξιδέψει σε διάφορες στάσεις κατά τις οποίες τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να μάθουν και να γνωρίσουν τον κόσμο μας μέσα από παιχνίδια, από καινοτόμες δράσεις και εναλλακτικές διαδικασίες, τις οποίες εύχομαι κάποτε όλα τα σχολεία να υιοθετούν και να προωθούν!

Νάντια Φάλκου

Οι μεγάλες οροσειρές και πεδιάδες της Γης – Αναπαράσταση με πλαστελίνη!

Δεκ 20166

Στο κεφάλαιο 13 της Γεωγραφίας ΣΤ” Δημοτικού «Οι μεγάλες οροσειρές, οι μεγάλες πεδιάδες (της Γης), με αφορμή τη δραστηριότητα του προηγούμενου κεφαλαίου,  όπου μας παροτρύνει να φτιάξουμε με πλαστελίνη τον γεωμορφολογικό χάρτη της Γης ανά ήπειρο, σκέφτηκα όχι μόνο να την κάνουμε στην τάξη πράξη αλλά και να χρησιμοποιήσουμε αυτή την αναπαράσταση του χάρτη, ώστε να εντοπίσουμε επάνω του με σημαιάκια τις μεγάλες οροσειρές και πεδιάδες της Γης. Τα παιδιά το έκαναν πράξη, αν και χρειάστηκαν δύο διδακτικές ώρες από το πρόγραμμά μας, όμως άξιζαν και τα παιδιά το διασκέδασαν! Το αποτέλεσμα πολύ ωραίο και η προσπάθειά τους αξιέπαινη! Παρακάτω οι φωτογραφίες μας:

20161202_130100

Προσπαθώντας να δώσουμε το σχήμα της Ωκεανίας στην πλαστελίνη μας

20161202_130311

Αρχίζουμε να γεμίζουμε με χρώμα την άσπρη βάση μας προσπαθώντας να αποδώσουμε τη γεωμορφολογία της Ωκεανίας

20161202_130955

Αφρική και Ωκεανία έτοιμες!

20161202_130458

Δίνοντας σχήμα στην πλαστελίνη ώστε να φτιάξουμε την Ευρώπη

20161202_131114

Η ομάδα συνεργάζεται για την γεωμορφολογική αναπαράσταση της Αμερικής

20161202_131257

Β. Αμερική και Ν. Αμερική έτοιμη!

20161205_123242

Τα Ιμαλάια εντοπίστηκαν στην Ασία

20161205_123420β

Τα αστέρια της ομάδας 1 περήφανοι για τις δημιουργίες τους!

20161205_131605

Η Αφρική, εντοπίσαμε τον Άτλαντα, τη μεγάλη της οροσειρά

20161205_123858

Βραχώδη όρη, στη Βόρεια Αμερική

20161205_132403

Να το τελικό μας αποτέλεσμα! Ο παγκόσμιος γεωμορφολογικός χάρτης της Γης με τις μεγάλες οροσειρές και πεδιάδες της κάθε Ηπείρου!

 

ΣΤ΄τάξη – Παιχνίδι Μαθηματικών – Κουταλομαχίες! (δυνάμεις)

Νοε 201626

Χωρίς τίτλο

Στο κεφάλαιο 17 του βιβλίου των Μαθηματικών της ΣΤ΄τάξης, οι μαθητές εισάγονται στην έννοια των δυνάμεων των αριθμών. Με αφορμή το κεφάλαιο αυτό και θέλοντας να κάνω πιο διασκεδαστική τη διαδικασία της εμπέδωσης για τα παιδιά, δημιούργησα ένα παιχνίδι με κάρτες, βασισμένο στο γνωστό παιχνίδι «games» και στο ξενόφερτο «spoons», συνδυάζοντας αυτά τα δύο παιχνίδια, προέκυψαν οι «Κουταλομαχίες»!

Πρώτα χρησιμοποιώντας το βιβλίο μας αρχίσαμε να κατανοούμε τι ακριβώς σημαίνει δύναμη ενός αριθμού και, αφού περάσαμε το διδακτικό στάδιο και κάναμε κάποιες βασικές ασκήσεις στο τετράδιο, την επόμενη κιόλας μέρα, παρουσίασα στα παιδιά τις «Κουταλομαχίες»! (Επειδή συμμετείχαν στην πλαστικοποίηση και το κόψιμο των καρτών του παιχνιδιού που προετοιμάζαμε λίγες μέρες πριν, είχαν ήδη δει τις κάρτες αλλά δεν γνώριζαν ακόμη τι παιχνίδι πρόκειται να παίξουν, είχαν περιέργεια και αγωνία ήδη!) Πρόκειται για ένα παιχνίδι που έχει ως στόχο ο μαθητής να συγκεντρώσει τέσσερις κάρτες διαφορετικών χρωμάτων: μια κάρτα με τη δύναμη αριθμού, μια κάρτα με τη φράση που περιγράφει τη δύναμη του αριθμού, μια κάρτα με τον πολλαπλασιασμό στον οποίο εκφράζεται και μια κάρτα με το αποτέλεσμα που εκφράζει η δύναμη του αριθμού.

Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε το παιχνίδι με τις κάρτες έτοιμες για εκτύπωση και τις οδηγίες!

Τα παιδιά ξετρελάθηκαν και παίζουν Κουταλομαχίες ακόμη και στο διάλειμμα, σε κάθε ευκαιρία που έχουν χρόνο μου ζητούν να παίξουν το παιχνίδι αυτό κι εγώ χαίρομαι τόσο που κάνουν τόση εξάσκηση στα Μαθηματικά με πολύ πολύ διασκέδαση, γέλια, πειράγματα και χαρά! Ελπίζω να σας αρέσει!

(Σημ: mistral γράφει ο τίτλος του εγγράφου απλώς επειδή χρησιμοποίησα τη συγκεκριμένη γραμματοσειρά για τις κάρτες…)

Κουταλομαχίες – δυνάμεις version – mistral

Να και μερικές φωτογραφίες από το παιχνίδι των παιδιών στην τάξη:

20161123_103536

Κάθε παίκτης έχει από 4 φύλλα… Στο τραπέζι υπάρχουν πάντα κουτάλια σε πλήθος ένα λιγότερο από το πλήθος των παικτών, ώστε όποιος δεν προλάβει να πιάσει κουτάλι… μένει εκτός παιχνιδιού!

 

20161123_103546

Ελέγχουμε ποια φύλλα χρειαζόμαστε και ποια όχι…

 

20161123_103543

Το φύλλο που δεν μας χρειάζεται το δίνουμε δεξιόστροφα στον διπλανό μας με το σύνθημα «1-2-3-αλλαγή!»

 

Ο μαθητής συμπλήρωσε σωστή τετράδα και φώναξε "Δυνάμεις!" τραβώντας το πρώτο κουτάλι!

Ο μαθητής συμπλήρωσε σωστή τετράδα και φώναξε «Δυνάμεις!» τραβώντας το πρώτο κουτάλι! Όποιος δεν προλάβει να τραβήξει… χάνει!

Καλή διασκέδαση με τις δυνάμεις!

Α΄τάξη- Οι 12 Θεοί του Ολύμπου (3)

Απρ 201611

Επόμενο στάδιο στην διαδρομή μας κατά την οποία γνωρίζουμε τους 12 Θεούς του Ολύμπου είναι τα κολάζ που φτιάξαμε, ένα για κάθε Θεό κολλώντας πληροφορίες και φωτογραφίες τους  γύρω από το όνομά τους!

Αρχικό σχέδιο μια μεγάλη βεντάλια με τους 12 Θεούς αλλά λόγω έλλειψης χώρου (μας βγήκαν κ μεγαλούτσικα εδώ που τα λέμε :-) ) τα κολλήσαμε τελικά στον τοίχο ώστε να είναι ευανάγνωστα και να φαίνονται σε όλους… Ορίστε μερικά από αυτά που φτιάξαμε:

Θεά Αφροδίτη

Θεά Αφροδίτη

Θεός Ήφαιστος

Θεός Ήφαιστος

Θεός Δίας

Θεός Δίας

Θεός Απόλλων

Θεός Απόλλων

Θεός Ποσειδώνας

Θεός Ποσειδώνας

Θεός Άρης

Θεός Άρης

Θεός Ερμής

Θεός Ερμής

 

Α΄τάξη – Οι 12 Θεοί του Ολύμπου (2)

Απρ 201611

Σε δεύτερο στάδιο συζητήσαμε, ενημερωθήκαμε και μάθαμε για κάθε Θεό του Ολύμπου κάποια βασικά χαρακτηριστικά, όπως τι προστάτευε, τα σύμβολά του κλπ, τους γνωρίσαμε και μέσα από εικόνες αγαλμάτων τους, από ζωγραφιές τους πάνω σε αγγεία και άλλες φωτογραφίες.

Τα παιδιά συμμετείχαν λέγοντας όσα ήδη γνωρίζουν για κάθε Θεό ή Θεά και έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για όσες νέες πληροφορίες μάθαιναν!

Στο τέλος ζωγράφισαν τους Θεούς ή τις Θεές που τους άρεσαν ή τους έκαναν εντύπωση! Να μερικές ζωγραφιές των μαθητών, όπως οι ίδιοι έφτιαξαν τους Θεούς του Ολύμπου:

 

Ποσειδώνας και Αφροδίτη

Ποσειδώνας και Αφροδίτη

Ερμής, Άρτεμις, Άρης, Δίας, Ποσειδώνας, Δήμητρα, Ήφαιστος (από δεξιά προς αριστερά)

Ερμής, Άρτεμις, Άρης, Δίας, Ποσειδώνας, Δήμητρα, Ήφαιστος (από δεξιά προς αριστερά)

Ποσειδώνας στη θάλασσα με την τρίαινά του

Ποσειδώνας στη θάλασσα με την τρίαινά του

Ποσειδώνας, Απόλλων, Ήφαιστος, Αφροδίτη

Ποσειδώνας, Απόλλων, Ήφαιστος, Αφροδίτη

Ποσειδώνας και Αφροδίτη

Ποσειδώνας και Αφροδίτη

Θεά Αθηνά

Θεά Αθηνά

Άρης, Δίας

Άρης, Δίας

Θεός Ποσειδώνας στο παλάτι του στη θάλασσα

Θεός Ποσειδώνας στο παλάτι του στη θάλασσα

 

 

Α΄τάξη- Οι 12 Θεοί του Ολύμπου (1)

Απρ 201611

Το θέμα μας στην Ευέλικτη Ζώνη, για αυτό το τρίμηνο, μετά από ψηφοφορία των μαθητών, είναι οι 12 Θεοί του Ολύμπου!

Τα παιδιά με περιέργεια και ενδιαφέρον παρακολούθησαν σε πρώτο στάδιο μία παρουσίαση των 12 Θεών (οι εικόνες των 12 Θεών δανεισμένες από την παιδική ταινία «Ηρακλής» και τα ονόματά τους), αν και μερικούς από αυτούς τους γνώριζαν ήδη καλά και τους αναγνώρισαν, στην παρουσίαση που ακολουθεί:

 

Α΄τάξη – Οι Σούπερ Ήρωες των Μαθηματικών!

Μαρ 201622

 

Γνωρίζουμε την πρόσθεση και την αφαίρεση και τις διαχωρίζουμε, μέσα από δύο σούπερ ήρωες, τον Πλην – Μαν και τον Συν – Μαν!

Ποιοι είναι αυτοί;

Δείτε στην παρουσίαση τους ήρωες μας και γνωρίστε τις δυνάμεις τους μαζί μας…

Α τάξη – ΟΧΙ στο μπούλινγκ.

Μαρ 201615

20160315_095448

 

Σήμερα, με αφορμή το κείμενο «Ξ…όπως ξιφίας» της Μαρίας Φραγκιά, το οποίο διαβάσαμε και συζητήσαμε με τα παιδιά την ώρα της Γλώσσας, τα ίδια τα παιδιά οδήγησαν την κουβέντα στο φαινόμενο του μπούλινγκ που τόσο έντονα τα τελευταία χρόνια απασχολεί τα ίδια τα παιδιά και το περιβάλλον τους. Συζητήσαμε για το τι είναι το φαινόμενο αυτό, πώς να το ξεχωρίζουμε, τρόπους για να επιλύουμε ένα τέτοιο πρόβλημα όταν και εφόσον προκύψεις την καθημερινότητά μας.

Στη συνέχεια αποφασίσαμε να φτιάξουμε αφίσες με μηνύματα κατά του φαινομένου αλλά και με συμβουλές προς παιδιά που μπορεί κάποια στιγμή να μπουν στη θέση του θύματος ή και του θύτη. Συνοδεύσαμε τα μηνύματα της αφίσας μας με όμορφες ζωγραφιές από τα χέρια των παιδιών σχετικές με το μπούλινγκ και τις τοιχοκολλήσαμε στο σχολείο μας ώστε όλοι οι μαθητές να ενημερωθούν, να μάθουν, να γνωρίσουν, να αντιδράσουν!

Το τελικό αποτέλεσμα ήταν πολύ καλό! Τα παιδιά πραγματικά ξεπέρασαν κάθε προσδοκία.

Ορίστε και οι αφισούλες τους!

20160315_091908 20160315_091942 20160315_091954 (1) 20160315_095457 20160315_110011 20160315_111933 20160315_112004 20160315_112044

Α΄τάξη – Μαθηματικές… Μεταμφιέσεις!

Μαρ 20165

Μεταμφιεζόμαστε σε Δεκάδες και Μονάδες!

 

Ένα παιχνίδι που άρεσε πολύ στα παιδιά και βοήθησε στην κατανόηση δεκάδων – μονάδων και τη δημιουργία20160222_110634 αριθμών διψήφιων. Έφτιαξα για τα «παιδιά – Δεκάδες» από χαρτόνι ένα «κρεμαστό» με δέκα ίσα κουτάκια και για τα «παιδιά – Μονάδες» ένα «κρεμαστό» με ένα κουτάκι μονό. Μετά έφτιαξα κορώνες που έγραφαν Δεκάδα ή Μονάδα αντίστοιχα και στη συνέχεια κάθε παιδί «μεταμφιέστηκε» σε Δεκάδα ή Μονάδα φορώντας τα.

Το παιχν20160222_110611ίδι παίχτηκε από δύο ομάδες. Η ομάδα που έπαιξε πρώτη είχε να «φτιάξει» τέσσερις διψήφιους αριθμούς που φώναζα δυνατά, μέσα σε χρόνο 10 δευτερολέπτων για κάθε αριθμό. Φώναζα έναν διψήφιο αριθμό, και είχαν 10 δευτερόλεπτα να φτιάξουν τον αριθμό, έβγαιναν δηλαδή μερικά βήματα μπροστά όσες Δεκάδες και όσες Μονάδες χρειάζονταν για να φτιάξουν τον αριθμό. Μετά σε άλλα 10 δεύτερα τον επόμενο και ούτω καθεξής. Το ίδιο έκανε και η δεύτερη ομάδα. Νικήτρι20160222_111803α ομάδα ήταν αυτή που έφτιαξε σωστά τους περισσότερους αριθμούς από τους τέσσερις που ακούστηκαν (διαφορετικοί για κάθε ομάδα φυσικά)!

 

Στη φωτογραφία μας βλέπετε την ομάδα που με 3 Δεκάδες και 5 μονάδες έφτιαξαν αμέσως τον αριθμό 35! (πίσω φαίνεται μία δεκάδα που δεν βγήκε μπροστά αφού δε χρειαζόταν…)

20160222_120212

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Καλή διασκέδαση!

 

 

 

 

Α΄τάξη – ΛεξοJenga !!! – Παιχνίδι ανάγνωσης!

Ιαν 201620

jenga-falling

Ένα παιχνίδι ανάγνωσης για τους μικρούς μαθητές της Α’ τάξης!

Φυσικά είναι απλό στην κατασκευή, αλλά αλλάζουν λίγο οι κανόνες σε σχέση με το παιχνίδι jenga που γνωρίζουμε.

Συγκεντρώνουμε τα τουβλάκια από το επιτραπέζιο παιχνίδι jenga και στη συνέχεια γράφουμε πάνω στη μία πλευρά τους τον αριθμό 1 και στην πίσω πλευρά τους τον αριθμό 2. Έτσι δημιουργούμε δύο επιλογές παιχνιδιού, το παιχνίδι 1 που είναι εύκολο επίπεδο και το παιχνίδι 2, που είναι δύσκολο επίπεδο.

Στην μία πλευρά γράφου20160120_131100με λέξεις εύκολες, απλές, στη δεύτερη πλευρά γράφουμε λέξεις πιο δύσκολες, που περιέχουν δίφθογγα, τρία σύμφωνα στη σειρά κλπ. Ξεκινώντας κάθε φορά το παιχνίδι αποφασίζουμε ποιο επίπεδο θα παίξουμε.

 

 

 

Κανόνες παιχνιδιού:

Χτίζουμε έναν πύργο με τα τουβλάκια, τρία τρία, εναλλάξ κατεύθυνση και το παιχνίδι ξεκινά από τον πρώτο παίκτη ο οποίος τραβάει τυχαία ένα τουβλάκι από τον πύργο. Εφόσον έχουμε επιλέξει να παίξ20160120_131122ουμε στο επίπεδο 1 υποχρεούται να διαβάσει τη λέξη που είναι γραμμένη στο τουβλάκι. Αν τη διαβάσει σωστά κρατάει τον τουβλάκι σαν κερδισμένο πόντο. Στη συνέχεια τραβούν με τη σειρά οι υπόλοιποι παίκτες τουβλάκια και διαβάζουν λέξεις. Όταν δεν καταφέρουν να διαβάσουν ένα τουβλάκι, πηγαίνει στην άκρη, δημιουργώντας μια στοίβα από «χαμένα» τουβλάκια.

Νικητής του παιχνιδιού ανακηρύσσεται αυτός που έχει τα περισσότερα τουβλάκια στην κατοχή του μέχρι τη στιγμή που θα γκρεμιστεί ο πύργος!

Καλή διασκέδαση!

« Παλιότερα άρθρα


Top
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων