Σχολικό λεωφορείο!

ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ!

Καλώς ορίσατε στο «Σχολικό λεωφορείο»!

Νοε 201626

Το «Σχολικό λεωφορείο» είναι ένα blog που δημιουργήθηκε με σκοπό τη διάδοση ιδεών και υλικού σχετικά με τα μαθήματα των τάξεων του Δημοτικού Σχολείου. Ξεκίνησε ως blog που αφορούσε την πρώτη δημοτικού, όμως στη συνέχεια προστέθηκαν και ιδέες που αφορούν και άλλες τάξεις του.

Έτσι, κατέληξα στο «Σχολικό λεωφορείο» που θα σας ταξιδέψει σε διάφορες στάσεις κατά τις οποίες τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να μάθουν και να γνωρίσουν τον κόσμο μας μέσα από παιχνίδια, από καινοτόμες δράσεις και εναλλακτικές διαδικασίες, τις οποίες εύχομαι κάποτε όλα τα σχολεία να υιοθετούν και να προωθούν!

Νάντια Φάλκου

«Βρες το, Πες το!» – Παιχνίδι Φυσικής και Γεωγραφίας για την Στ” τάξη!

Απρ 201721

καρτες εξωφυλλακαρτες εξωφυλλα

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το πολύ γνωστό παιχνίδι περιγραφής λέξεων «Taboo» (και το παρεμφερές παιχνίδι «Βρες το Πες το»), είναι ευρέως διαδεδομένο σε όλες τις ηλικίες και παίζεται μανιωδώς σε όλες τις παρέες!

Σκέφτηκα λοιπόν, γιατί όχι; Να φτιάξω ένα παιχνίδι αυτού του τύπου αλλά προσαρμοσμένο στις δικές μας ανάγκες, προκειμένου παίζοντας οι μαθητές της ΣΤ” (και Ε”) τάξης να εξασκούνται και να ξαναθυμούνται όσα μάθαμε φέτος στη Φυσική και τη Γεωγραφία της τάξης μας!

Οι κάρτες για κάθε παιχνίδι χωρίζονται σε δύο ομάδες:

ΟΜΑΔΑ Α” : «Περίγραψέ το» , τη λέξη των οποίων οι μαθητές πρέπει να περιγράψουν στους συμπαίκτες τους, χωρίς να χρησιμοποιήσουν 4 λέξεις που υπάρχουν στη λίστα, ώστε οι συμπαίκτες να μαντέψουν τη λέξη αυτή,

και

ΟΜΑΔΑ Β': «Ζωγράφισέ το» , τη λέξη των οποίων οι μαθητές πρέπει να ζωγραφίσουν ώστε να μαντέψουν οι συμπαίκτες τους τη λέξη αυτή. 

Στο ταμπλό μας υπάρχουν τα κουτάκια που αντιστοιχούν σε κάθε ομάδα καρτών αλλά και μερικά κουτάκια στα οποία όταν τύχει η ζαριά να μας οδηγήσει επιλέγουν τα παιδιά ποια από τις δυο ομάδες καρτών θα παίξουν!

Παρακάτω δείτε το ταμπλό και κάρτες από κάθε ομάδα.

«Βρες το, πες το! Φυσική edition» :

ΜΟΒ 9

Κάρτα Φυσική Ομάδας Α”

ΠΡΑΣΙΝΗ 5

Κάρτα Φυσική ομάδας Β

ΒΡΕΣΤΟ ΠΕΣΤΟ tablo

Ταμπλό Φυσική Edition

«Βρες το, πες το! Γεωγραφία edition» :

Ταμπλό Γεωγραφία Edition

Ταμπλό Γεωγραφία Edition

Κάρτα ΓΕωγραφία Ομάδα Α

Κάρτα Γεωγραφία Ομάδα Α

ΚΑΦΕ 12

Κάρτα Γεωγραφία Ομάδα Β

 

«Τσακ Μπαμ!» Παιχνίδι με κλάσματα και μεικτούς αριθμούς!

Απρ 20176

Χωρίς τίτλοΤο Τσακ Μπαμ είναι ένα παιχνίδι που κατασκεύασα προκειμένου τα παιδιά της ΣΤ” τάξης (αλλά και της Ε”) να κατανοήσουν και να κάνουν αυτόματα τη μετατροπή ενός καταχρηστικού κλάσματος σε μεικτό αριθμό και το αντίστροφο αλλά και να τα σχηματοποιήσουν στο μυαλό τους, γιατί είναι μια μαθηματική έννοια που δυσκολεύει πολλά παιδιά, αυτή του καταχρηστικού κλάσματος – μεικτού αριθμού.

Είναι ένα παιχνίδι απλό μα διασκεδαστικό!

Σκοπός είναι ο παίκτης να συγκεντρώσει μια τριάδα καρτών – καταχρηστικό κλάσμα, μεικτό αριθμό και μέρος σε σχήμα, που να έχουν ίση αξία (παράδειγμα: κλάσμα: 23/7, μεικτός: 3 και 2/7 και τέλος σχήμα το οποίο δείχνει έγχρωμα τα 23/7)

Αναλυτικές οδηγίες – κανόνες περιλαμβάνονται στο παρακάτω αρχείο word, για εκτύπωση των καρτών του παιχνιδιού! Καλή διασκέδαση!

 

Τσακ Μπαμ! – κλάσματα

Κουμ Καν…τωνυμίες! Παιχνίδι με τις Αντωνυμίες!

Απρ 20176

οπισθοφυλλο κουμ καντωνυμιες
Βασισμένο στο γνωστό παιχνίδι «Κουμ – Καν» το οποίο παίζεται με μια απλή τράπουλα, είχα την ιδέα να φτιάξω κάρτες με τις οποίες θα το έπαιζαν τα παιδιά, μαθαίνοντας παράλληλα τις αντωνυμίες.

Σκοπός του παιχνιδιού είναι, μοιράζοντας 10 φύλλα σε κάθε παίκτη, ο παίκτης να συγκεντρώσει τριάδες από τα τρία γένη της ίδιας αντωνυμίας και ρίχνοντας το 10ο φύλλο να «βγει». Υπάρχει η στοίβα με τα φύλλα ανακατεμένα και ένα φύλλο ανοιχτό δίπλα της. Μπορεί κάθε παίκτης να επιλέξει από τη στοίβα ή το ανοικτό φύλλο. Αν του χρησιμεύει, το κρατά και πρέπει να ρίξει ένα φύλλο που δε χρειάζεται. Όταν συγκεντρώσει τρεις τριάδες από κάθε αντωνυμία, ρίχνει το φύλλο που περισσεύει και «βγαίνει».

Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε τις κάρτες σε ασπρόμαυρο χρώμα για εκτύπωση. Εμείς ζωγραφίσαμε το εξώφυλλο κάθε κάρτας στο χέρι και βγήκαν όμορφες!

Κουμ Καντωνυμιες

Καλή διασκέδαση με τις Κουμ Καντωνυμίες!

«Ο τροχός της πράξης» – Παιχνίδι για πράξεις με κλάσματα

Απρ 20175

Χωρίς τίτλοΓια να κάνουμε εξάσκηση στις πράξεις κλασμάτων παίζοντας έφτιαξα αυτό το παιχνίδι!

Εκτυπώνουμε τις κάρτες και τον τροχό, τον οποίο φτιάχνουμε με ένα διπλόκαρφο κ ένα χάρτινο βέλος ώστε να γυρίζει στην τύχη και έτοιμο! Οι κανόνες περιλαμβάνονται μέσα στο αρχείο που είναι σε μορφή word για εύκολη εκτύπωση!

Κάντε κλικ παρακάτω για λήψη και απολαύστε το!

Ο τροχός της πράξης – πράξεις κλασμάτων

Τα βαζάκια της Γραμματικής

Απρ 20175

νΒλέποντας τον εύστοχο διαχωρισμό των κλιτών και άκλιτων μερών του λόγου εικονογραφημένη σε βαζάκια πάνω σε ραφάκια, στο βιβλίο της Γραμματικής της Ε” και ΣΤ” δημοτικού, σκέφτηκα ότι είναι ένας πολύ ωραίος τρόπος να τα οργανώσουμε κι εμείς στην τάξη μας, αλλά και στο… κεφάλι των μαθητών μας!

Με την κατασκευή αυτή κι ενώ έφτιαχνα τις μικρές λεξούλες που θα κολλούσαμε σε κάθε βαζάκι – μέρος του λόγου, σκέφτηκα να παίξουμε κι ενα παιχνίδι: Φανέρωνα ξαφνικά τη λέξη που έλεγε η καρτούλα – λεξη και όποιο παιδί έλεγε πρώτο σωστά τι μέρος του λόγου είναι αυτή η λέξη, κέρδιζε και κολλούσε στο βαζάκι αυτός ο ίδιος τη λεξούλα. Το ίδιο μέχρι να τελειώσουν όλες. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν!

20170316_111702

ΑΝΤΩΝΥΜΙΟΠΟΛΗ! Η Μονόπολη των Αντωνυμιών!

Απρ 20175

ΤΑΜΠΛΟ ΑΝΤΩΝΥΜΙΟΠΟΛΗΠοιος είπε οτι η εκμάθηση της γραμματικής πρέπει να γίνεται μόνο μέσα από ένα βιβλίο αποστηθίζοντας προσωρινά ό,τι διαβάζουμε χωρίς κανένα κίνητρο;

Τώρα μπορούμε να μαθαίνουμε όσο διασκεδάζουμε, να ξεσκονίζουμε τις γνώσεις της γραμματικής μας και να κάνουμε εξάσκηση μέσα από το διασκεδαστικό παιχνίδι της μονόπολης αλλά κάπως… παραλλαγμένο!

Γνωρίστε την ΑΝΤΩΝΥΜΙΟΠΟΛΗ, ένα επιτραπέζιο παιχνίδι βασισμένο στο γνωστό παιχνίδι της Μονόπολης, αλλά με τη διαφορά ότι όλα πάνω στο δικό μας επιτραπέζιο σχετίζονται με τις αντωνυμίες της ελληνικής γλώσσας! Οι οδοί, οι ερωτήσεις, οι εντολές, ακόμη και τα χρήματα!

Τα παιδιά το λάτρεψαν και το παίζουν συνεχώς, με κάθε ευκαιρία ελεύθερου χρόνου και στο ολοήμερο ακόμη!

20170329_130919

Μερικές από τις κάρτες – ιδιοκτησίας μας:

ΑΟΡ 1 ΔΕΙΚ 3 ΚΤΗΤ 1

Και μερικές εντολές και ερωτήσεις του παιχνιδιού:

ερωτηση 4 ερωτηση 5

εντολη 2 εντολη 8

Φυσικά η Αντωνυμιόπολη έχει και τα δικά της χρήματα:

monopoly_money_5 monopoly_money_500 Purple_Monopoly_Money

 

«Mobilo Εξαρτημένων προτάσεων» για διακόσμηση της τάξης!

Απρ 20175

20161129_103152Μια πολύ απλή κι εύκολη κατασκευή για τη διακόσμηση της τάξης και ταυτόχρονα την εκμάθηση των ειδών εξαρτημένων προτάσεων και των βασικών συνδέσμων με τους οποίους εισάγεται το κάθε είδος!

Υλικά:

Χαρτόνια κανσόν διαφόρων χρωμάτων

Ψαλίδι

Χάρακα

πετονιά

Μαρκαδόρους χοντρούς

Διατρητικό

 

Σχηματίζουμε με τον χάρακα και κόβουμε ένα ορθογώνιο παραλληλόγραμμο σε κάθε χρώμα κανσόν, σε μέγεθος που επιθυμούμε, αρκετά μεγάλο ώστε να χωρέσει το όνομα της εξαρτημένης πρότασης με εμφανή γραμματοσειρά, ώστε να διαβάζονται και από μακριά. Γράφουμε πάνω σε κάθε ένα παραλληλόγραμμο το όνομα της εξαρτημένης πρότασης και στις δύο πλευρές του χαρτονιού.

Στη συνέχεια κόβουμε από τα κανσόν μικρά ορθογώνια παραλληλόγραμμα, τόσα όσους συνδέσμους θα κρεμάσουμε, σε μέγεθος τόσο ώστε να χωρούν οι σύνδεσμοι κάθε είδους εξαρτημένης πρότασης. Γράφουμε πάνω σε κάθε μικρό ορθογώνιο έναν σύνδεσμο και στις δύο πλευρές του χαρτονιού και κάνουμε με το διατρητικό μία τρύπα στη μέση και πάνω κάθε μικρού ορθογωνίου.

Έπειτα κάνουμε τόσες τρύπες με το διατρητικό όσοι είναι οι σύνδεσμοι στην κάτω πλευρά των μεγάλων ορθογωνίων. Χρησιμοποιώντας την πετονιά σε μικρά κομμάτια κρεμάμε τους συνδέσμους αντίστοιχα σε κάθε είδος πρότασης περνώντας τους από τις τρυπούλες.

Τo mobilo μας είναι έτοιμο! Δείτε πώς το διακοσμήσαμε στη δική μας τάξη!

20161129_095601  20161129_103200 20161129_103206 20161129_103230 20161130_084728 20161130_084735 20161130_091950 20161130_091955

Οι μεγάλες οροσειρές και πεδιάδες της Γης – Αναπαράσταση με πλαστελίνη!

Δεκ 20166

Στο κεφάλαιο 13 της Γεωγραφίας ΣΤ” Δημοτικού «Οι μεγάλες οροσειρές, οι μεγάλες πεδιάδες (της Γης), με αφορμή τη δραστηριότητα του προηγούμενου κεφαλαίου,  όπου μας παροτρύνει να φτιάξουμε με πλαστελίνη τον γεωμορφολογικό χάρτη της Γης ανά ήπειρο, σκέφτηκα όχι μόνο να την κάνουμε στην τάξη πράξη αλλά και να χρησιμοποιήσουμε αυτή την αναπαράσταση του χάρτη, ώστε να εντοπίσουμε επάνω του με σημαιάκια τις μεγάλες οροσειρές και πεδιάδες της Γης. Τα παιδιά το έκαναν πράξη, αν και χρειάστηκαν δύο διδακτικές ώρες από το πρόγραμμά μας, όμως άξιζαν και τα παιδιά το διασκέδασαν! Το αποτέλεσμα πολύ ωραίο και η προσπάθειά τους αξιέπαινη! Παρακάτω οι φωτογραφίες μας:

20161202_130100

Προσπαθώντας να δώσουμε το σχήμα της Ωκεανίας στην πλαστελίνη μας

20161202_130311

Αρχίζουμε να γεμίζουμε με χρώμα την άσπρη βάση μας προσπαθώντας να αποδώσουμε τη γεωμορφολογία της Ωκεανίας

20161202_130955

Αφρική και Ωκεανία έτοιμες!

20161202_130458

Δίνοντας σχήμα στην πλαστελίνη ώστε να φτιάξουμε την Ευρώπη

20161202_131114

Η ομάδα συνεργάζεται για την γεωμορφολογική αναπαράσταση της Αμερικής

20161202_131257

Β. Αμερική και Ν. Αμερική έτοιμη!

20161205_123242

Τα Ιμαλάια εντοπίστηκαν στην Ασία

20161205_123420β

Τα αστέρια της ομάδας 1 περήφανοι για τις δημιουργίες τους!

20161205_131605

Η Αφρική, εντοπίσαμε τον Άτλαντα, τη μεγάλη της οροσειρά

20161205_123858

Βραχώδη όρη, στη Βόρεια Αμερική

20161205_132403

Να το τελικό μας αποτέλεσμα! Ο παγκόσμιος γεωμορφολογικός χάρτης της Γης με τις μεγάλες οροσειρές και πεδιάδες της κάθε Ηπείρου!

 

ΣΤ΄τάξη – Παιχνίδι Μαθηματικών – Κουταλομαχίες! (δυνάμεις)

Νοε 201626

Χωρίς τίτλο

Στο κεφάλαιο 17 του βιβλίου των Μαθηματικών της ΣΤ΄τάξης, οι μαθητές εισάγονται στην έννοια των δυνάμεων των αριθμών. Με αφορμή το κεφάλαιο αυτό και θέλοντας να κάνω πιο διασκεδαστική τη διαδικασία της εμπέδωσης για τα παιδιά, δημιούργησα ένα παιχνίδι με κάρτες, βασισμένο στο γνωστό παιχνίδι «games» και στο ξενόφερτο «spoons», συνδυάζοντας αυτά τα δύο παιχνίδια, προέκυψαν οι «Κουταλομαχίες»!

Πρώτα χρησιμοποιώντας το βιβλίο μας αρχίσαμε να κατανοούμε τι ακριβώς σημαίνει δύναμη ενός αριθμού και, αφού περάσαμε το διδακτικό στάδιο και κάναμε κάποιες βασικές ασκήσεις στο τετράδιο, την επόμενη κιόλας μέρα, παρουσίασα στα παιδιά τις «Κουταλομαχίες»! (Επειδή συμμετείχαν στην πλαστικοποίηση και το κόψιμο των καρτών του παιχνιδιού που προετοιμάζαμε λίγες μέρες πριν, είχαν ήδη δει τις κάρτες αλλά δεν γνώριζαν ακόμη τι παιχνίδι πρόκειται να παίξουν, είχαν περιέργεια και αγωνία ήδη!) Πρόκειται για ένα παιχνίδι που έχει ως στόχο ο μαθητής να συγκεντρώσει τέσσερις κάρτες διαφορετικών χρωμάτων: μια κάρτα με τη δύναμη αριθμού, μια κάρτα με τη φράση που περιγράφει τη δύναμη του αριθμού, μια κάρτα με τον πολλαπλασιασμό στον οποίο εκφράζεται και μια κάρτα με το αποτέλεσμα που εκφράζει η δύναμη του αριθμού.

Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε το παιχνίδι με τις κάρτες έτοιμες για εκτύπωση και τις οδηγίες!

Τα παιδιά ξετρελάθηκαν και παίζουν Κουταλομαχίες ακόμη και στο διάλειμμα, σε κάθε ευκαιρία που έχουν χρόνο μου ζητούν να παίξουν το παιχνίδι αυτό κι εγώ χαίρομαι τόσο που κάνουν τόση εξάσκηση στα Μαθηματικά με πολύ πολύ διασκέδαση, γέλια, πειράγματα και χαρά! Ελπίζω να σας αρέσει!

(Σημ: mistral γράφει ο τίτλος του εγγράφου απλώς επειδή χρησιμοποίησα τη συγκεκριμένη γραμματοσειρά για τις κάρτες…)

Κουταλομαχίες – δυνάμεις version – mistral

Να και μερικές φωτογραφίες από το παιχνίδι των παιδιών στην τάξη:

20161123_103536

Κάθε παίκτης έχει από 4 φύλλα… Στο τραπέζι υπάρχουν πάντα κουτάλια σε πλήθος ένα λιγότερο από το πλήθος των παικτών, ώστε όποιος δεν προλάβει να πιάσει κουτάλι… μένει εκτός παιχνιδιού!

 

20161123_103546

Ελέγχουμε ποια φύλλα χρειαζόμαστε και ποια όχι…

 

20161123_103543

Το φύλλο που δεν μας χρειάζεται το δίνουμε δεξιόστροφα στον διπλανό μας με το σύνθημα «1-2-3-αλλαγή!»

 

Ο μαθητής συμπλήρωσε σωστή τετράδα και φώναξε "Δυνάμεις!" τραβώντας το πρώτο κουτάλι!

Ο μαθητής συμπλήρωσε σωστή τετράδα και φώναξε «Δυνάμεις!» τραβώντας το πρώτο κουτάλι! Όποιος δεν προλάβει να τραβήξει… χάνει!

Καλή διασκέδαση με τις δυνάμεις!

« Παλιότερα άρθρα


Top
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων