Κατά το δεύτερο εξάμηνο της προηγούμενης σχολικής χρονιάς 5 τουλάχιστον μαθητές παρουσίασαν δυσκολίες στην εκμάθηση της ανάγνωσης. Τα αίτια αυτών των δυσκολιών δεν έχουν επίσημα διαγνωστεί ωστόσο μετά από παρακολούθηση στο Τ.Ε και συζήτηση με τις εκ/κούς των τάξεων και τους γονείς, αποφασίστηκε να παραπεμφθούν στο αρμόδιο Κ.Δ.Α.Υ για αξιολόγηση τρεις μαθητές. Να σημειωθεί ότι οι 2 δεν παραπέμθηκαν διότι η ανεπαρκής φοίτηση θεωρήθηκε πρωταρχικό αίτιο γι αυτή την αποτυχία. Οι μαθητές που παραπέμθηκαν εμφάνιζαν συμπτώματα δυσλεξίας & διάσπασης προσοχής. Για την Δυσλεξία και την Διάσπαση της προσοχής(Δ.Ε.Π.Υ) υπάρχει εκτενής βιβλιογραφία και επίσης δημοσιευμένα άρθρα και εργασίες στο διαδίκτυο στα οποία και αναφέρονται πρακτικές αντιμετώπισης που κυρίως εστιάζουν στην διορθωτική αγωγή. Η διορθωτική αγωγή προυποθέτει ατομικό πρόγραμμα στήριξης που εφαρμόζεται απο εκπ/κό Ειδικής Αγωγής και παρέχεται σε ξεχωριστό περιβάλλον. Σ αυτή τη δημοσίευση όμως και με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα ήθελα να προτείνω στους συναδέλφους του νηπιαγωγείου και της Α’ τάξης πρακτικούς τρόπους σχετικούς με τη Μέθοδο του καλού ξεκινήματος* που σε πολλές περιπτώσεις θα εξαλείψουν την ανάγκη διορθωτικής παρέμβασης.
Ανάγνωση σημαίνει έλεγχος πάνω στο κείμενο χωρίς να χρειάζεται ανάλυση της κάθε λέξης όμως για να επιτευχθεί προϋποτίθεται η δυνατότητα για αυτοματοποίηση των μηχανισμών ανάγνωσης, δηλαδή να μην είναι αποροφημένος ο μαθητής από το συλλαβισμό γραμμάτων. Για να επιτευχθεί καλό θα είναι να επαναλαμβάνονται μερικές ασκήσεις με τρόπο ελκυστικό και με δραστηριότητες που εναλλάσονται.
Παράλληλα λοιπόν με τα σχολικά εγχειρίδια χρειάζεται να έχουμε ένα πλούσιο υλικό που σε κάποιες περιπτώσεις μας παρέχεται και δωρεάν από συναδέλφους που εργάστηκαν με πολύ μεράκι και υψηλό αίσθημα ευθύνης. Ο Αντώνης Περισυνάκης και η Νεκταρία Πετρουλάκη στο Ιστολόγιό τους με τίτλο Γραφούλης&Γραφούλα μας παρέχουν πλούσιο υλικό για δραστηριότητες στην Α’ Τάξη. Προσωπικά χρησιμοποίησα τις καρτέλες ανάγνωσης και στο Τμήμα Ένταξης.
* Στη βιβλιογραφία ως Μέθοδος του Καλού Ξεκινήματος αναφέρεται η μέθοδος εκπαίδευσης της Thea Buguet και εφαρμόστηκε στην Ολλανδία. Το καλό ξεκίνημα αποβλέπει, εκτός από την κινητική οργάνωση (ισορροπία, συντονισμός, ανεξαρτητοποίηση), στην αρμονική ανάπτυξη και τη γνώση του σώματος, στην οργάνωση του χώρου και του χρόνου και στη δημιουργία σχέσεως του παιδιού και του περιβάλλοντος χώρου. Η χρήση του όρου στην παρούσα δημοσίευση αποτελεί μια γενικότερη προσσέγιση και δεν αναφέρεται αποκλειστικά στη συγκεκριμένη μέθοδο
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα δυσλεξικού που δεν χρειάστηκε διορθωτική παρέμβαση, αναφέρει στο βιβλίο του “Μαθησιακές δυσκολίες και Δυσλεξία” ο κος Φ. Στάθης (σελ. 202-205)
Ο Γρηγόρης ήταν άριστος μαθητής και ορίστηκε σημαιοφόρος του σχολείου. Αρνήθηκε τελικά να παρελάσει καθώς του ήταν αδύνατο να συγχρονίσει το βήμα του. Το γεγονός δεν ερευνήθηκε τότε αλλά όταν πιά φοιτητής Ιατρικής παρακολούθησε συζήτηση για τη δυσλεξία στην τηλεόραση τότε βρήκε τις απαντήσεις για κάποια θέματα που τον ταλαιπωρούσαν, όπως το ότι δεν έβρισκε την αίθουσα διδασκαλίας και έχανε το μάθημά του , ακολουθούσε συμφοιτητές σε πολλές περιπτώσεις γιατί του ήταν δύσκολο να προσανατολιστεί.
Το ότι δεν επηρέασε μαθησιακά η δυσλεξία τον Γρηγόρη, αποδίδεται στην νηπιαγωγό που είχε στο σπίτι και του δίδαξε νωρίς έννοιες που “ξεμπλοκάρουν ” τον δυσλεξικό μέσα από παραμύθια ιστορίες και άλλες δραστηριότητες.