varelasΕκδόθηκε η μελέτη του Λάμπρου Βαρελά (τακτικού ερευνητή στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας) «Η νεοελληνική και μεταφρασμένη λογοτεχνία στην ελλαδική δευτεροβάθμια εκπαίδευση (1884-2001). Συνοπτική ιστορική θεώρηση και αποδελτίωση των διδακτικών εγχειριδίων»,Θεσσαλονίκη, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, 2007, σελ. 490.

Η είσοδος της λογοτεχνίας στα σχολεία γίνεται μέσω των αναγνωσμάτων και υπό τους όρους της πειθαναγκαστικής διαδικασίας που προβλέπουν τα σχολικά προγράμματα. Η μελέτη των αναλυτικών περιεχομένων της βιβλιογραφίας από τους ιστορικούς της εκπαίδευσης, που θα πρέπει να είναι και γνώστες της λογοτεχνίας, έχουν προ αυτών μεγάλο αριθμό συγγραφέων και έργων τους ώστε οι κρίσεις και τα συμπεράσματά τους να είναι καλά τεκμηριωμένα. Οι προσωπικές εκτιμήσεις επιλογής των κειμένων είναι ανιχνεύσιμες, οι δε αντίκτυποι που προκαλούν εξωγενή γεγονότα και επηρεάζουν αναγκαστικά το έργο των ανθολόγων, όπως οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και οι αναδιπλώσεις τους, τα πολιτικοϊστορικά συμβάντα, τα γλωσσικά και τα θρησκευτικά ζητήματα, οι κοινωνικοί κλυδωνισμοί και άλλα φαινόμενα θα πρέπει να συνυπολογιστούν.

Είναι ενδιαφέρον να διερευνηθεί εάν οι επιλογές των εκπαιδευτικών – ανθολόγων και των λογοτεχνών – ανθολόγων ή και ο συνδυασμός των ειδικοτήτων διαφέρουν λόγω ανόμοιων προσεγγίσεων. Πολλά ακόμη μπορεί να έλθουν στην επιφάνεια. Η έκθεση του υλικού και η αναλυτική του παρουσίαση ίσως κρύβει πολύ περισσότερα, μια πρόσθετη αρετή της όλης σύνθεσης της οποίας τα λήμματα από άφωνες ψηφίδες γίνονται πολύ ομιλητικά.

Παρουσίαση στην Καθημερινή

Αφήστε μια απάντηση

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων