Αναδυόμενος Γραμματισμός

Πρέπει να δίνουμε στα παιδιά ευκαιρίες για να τα παρακινούμε να γράφουν όπως μπορούν και όπως φαντάζονται τις λέξεις, μέσα πάντα από το παιχνίδι. Ακόμα και η εκμάθηση των γραμμάτων πρέπει να γίνεται μέσα από το παιχνίδι. Ας μην ξεχνάμε ότι ο μηχανισμός της γραφής δεν είναι μια εύκολη υπόθεση!Eikona1

Οι παρακάτω δράσεις είναι ενδεικτικές,  πραγματοποιήθηκαν στο πρωινό πρόγραμμα του   Νηπιαγωγείου μας και παρουσιάστηκαν από την προϊσταμένη Δήμου Μαρία στην επιμόρφωση των νηπιαγωγών του νομού, με θέμα: “Αναδυόμενος Κριτικός Γραμματισμός στο Νηπιαγωγείο Ένα Ταξίδι Ενεργού Σκέψης και Δημιουργίας”

1. Έχεις ένα γράμμα

Τα παιδιά γράφουν μηνύματα μεταξύ τους κατά τη  διάρκεια της μέρας και τα τοποθετούν μέσα σε φάκελα στα ντουλάπια τους. Λίγο πριν σχολάσουν κάθε παιδί βλέπει αν έχει κάποιο μήνυμα και το παίρνει  μαζί του.  Τα μηνύματα που ανταλλάσσουν μεταξύ τους τα παιδιά έχουν σχέση  με σχέδια τους για παιχνίδι, προσκλήσεις για παιχνίδι φίλων στο σπίτι, εκφράζουν τα συναισθήματά τους για άλλα παιδιά αλλά και μνήματα που απευθύνονται στους γονείς τους.

IMG 6207 IMG 6208 IMG 6209 IMG 6210 IMG 6211 IMG 6212 IMG 6213 IMG 6214 IMG 6216 IMG 6217 IMG 6204 IMG 6205 IMG 6206

2. Παιχνίδι με το τηλέφωνο

Όλα τα παιδιά γράφουν το ονοματεπώνυμό τους και το τηλέφωνό τους, μέσα σε τηλεφωνικό κατάλογο. Κάθε παιδί όταν θέλει να πάρει τηλέφωνο κάποιο  άλλο αναζητά από το ευρετήριο το όνομά του και καλεί σε τηλέφωνο που κατασκευάσαμε, πληκτρολογώντας τα νούμερα του τηλεφώνου του φίλου του. Εδώ εκτός από τη γραφή του ονόματος του, το κάθε παιδί προχωρά και σε αναγνώριση του ονόματος του φίλου του.(όπως και στην παραπάνω δραστηριότητα)

IMG 6941 IMG 6942 IMG 6944

3.Παιχνίδια φωνολογικής ενημερότητας με αρχικές φωνούλες

Ακούμε το ποιηματάκι και βρίσκουμε λέξεις που αρχίζουν από ΠΑ και ΠΙ…

Ζωγραφίζουμε τις λέξεις που έχουμε βρει και κατασκευάζουμε τρίλιζα. Ένα παιχνίδι που σχεδιάσαμε με τα παιδιά στο πάτωμα και τους άρεσε πολύ! Το χρησιμοποιούμε  καθημερνά και για άλλα γράμματα του αλφαβήτου.

IMG 7001 IMG 6999

IMG 6906 IMG 6907 IMG 6908 IMG 6909 IMG 6910 IMG 6911 IMG 6912 IMG 6913 IMG 6915 IMG 6916 IMG 6917 IMG 6919 IMG 6920 IMG 6921 IMG 6922

4. Επιτραπέζιο παιχνίδι, εκμάθησης των φωνηέντων

Στην τάξη έχουμε το δέντρο της ησυχίας και το δέντρο της φασαρίας, στο ένα τα γραμματάκια από τη χώρα της ΑλφαΒήτα δεν μπορούν να φωνάξουν δυνατά και στο άλλο φωνάζουν πολύ δυνατά.

IMG 6938 IMG 6939

Αναζητούμε λέξεις που αρχίζουν από τα γράμματα  Α,Ε, Ι, Η, Υ, Ο, Ω και κατασκευάζουμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι. Στην επιφάνεια ενός χαρτονιού υπάρχουν εικόνες λέξεων που αρχίζουν από τα παραπάνω φωνήεντα και στο ζάρι  μας υπάρχουν τα φωνήεντα και οι αριθμοί 1 και 2. Όταν ο παίχτης ρίχνει το ζάρι αναζητά την πλησιέστερη εικόνα με το γράμμα που δείχνει το ζάρι και αρχίζει από το φωνήεν που έχει πέσει. Αν πέσουν οι αριθμοί 1 ή 2 προχωρά ένα ή δύο θέσεις αντίστοιχα. Νικητής είναι εκείνος που θα φτάσει πρώτος στο τέρμα.

IMG 6951 IMG 6952 IMG 6953 IMG 6954 IMG 6955 IMG 6956 IMG 6957 IMG 6958 IMG 6959 IMG 6960 IMG 6961 IMG 6962 IMG 6963 IMG 6964

5. Ημερολόγιο τάξης

Μια ιδέα για να παρακινήσουμε τα παιδιά να γράψουν είναι η δημιουργία ημερολογίου τάξης. Κάποιες φορές μέσα στο μήνα που αυτά επιλέγουν γράφουν στο ημερολόγιο γεγονότα που αυτά θεωρούν σημαντικά.

IMG 6965 IMG 6966 IMG 6967 IMG 6994 IMG E6965 IMG E6966

…………………………..

από Δήμου Μαρία