Σύμφωνα με τους Salovey και Mayer (1990, σελ. 189) «η συναισθηματική νοημοσύνη είναι μια μορφή κοινωνικής νοημοσύνης που περιλαμβάνει την ικανότητα αναγνώρισης των δικών μας συναισθημάτων και των συναισθημάτων των άλλων, την ικανότητα να τα διαφοροποιούμε και να χρησιμοποιούμε αυτές τις πληροφορίες για να οδηγούμε τη σκέψη και τις πράξεις μας».
Μια από τις ικανότητες που συνιστούν τη Συναισθηματική Νοημοσύνη, βρίσκεται η ικανότητα διαχείρισης των κοινωνικών σχέσεων και αλληλεπιδράσεων, όπως είναι η φιλία, η συμμετοχή σε μια ομάδα και η συνεργασία με τα μέλη της, η ικανότητα διαλόγου και συνομιλίας η ικανότητα επίλυσης συγκρούσεων, η ικανότητα κατανόησης των
διαπροσωπικών σχέσεων κ.α.
Οι δραστηριότητες με την ανάγνωση της ιστορίας «Το παγκάκι της φιλίας», επικεντρώνονται στην ανάπτυξη της Φιλίας, για τη δημιουργία «θετικών διαπροσωπικών σχέσεων που χαρακτηρίζονται από διαφορετικούς βαθμούς ισότητας, αμοιβαίας καλής θέλησης, στοργής ή/και βοήθειας» (Rawlins, 2007, σελ. 1788).
Οι γενικοί σκοποί της δράσης περιλαμβάνουν την:
α) ενδυνάμωση των παιδιών στην ανάπτυξη υγιών φιλικών σχέσεων που
διέπονται από θετικά συναισθήματα,
β) την ευαισθητοποίηση των μαθητών πάνω στα συναισθήματα που εκφράζουν και βιώνουν αυτοί και οι συμμαθητές τους,
γ) τη συνειδητοποίηση από τα παιδιά της αξίας της συνεργασίας, της αλληλεγγύης, της συμμετοχής σε μία ομάδα και σε μία ευρύτερη κοινότητα,
δ) την ενεργοποίηση των μαθητών για την ανάπτυξη ενεργειών και μηχανισμών αντιμετώπισης με απώτερο στόχο την πρόληψη της βίωσης αρνητικών συναισθημάτων που μπορούν να επιβαρύνουν
την ψυχική τους υγεία, όπως η μοναξιά, ο φόβος ως αποτέλεσμα εκφοβιστικών ενεργειών στα πλαίσια του σχολείου κ.α.
Ευχαριστούμε την κα Αιμιλία, μητέρα του Μιχάλη που έκανε δώρο το βιβλίο για τη σχολική μας βιβλιοθήκη.
Το «ΤΟ ΠΑΓΚΑΚΙ ΤΗΣ ΦΙΛΙΑΣ» είναι μια υπέροχη ιδέα του 10χρονου μαθητή Christian Back που φοιτά σε σχολείο των ΗΠΑ. Όταν η οικογένειά του σκεφτόταν να μετακομίσει στη Γερμανία το 2013, η μητέρα του τού έδειξε κάποια φυλλάδια από σχολεία για να διαλέξουν μαζί σε ποιο θα πήγαινε. Σε ένα από αυτά εκείνος είδε μια φωτογραφία με ένα παγκάκι στο προαύλιο του σχολείου. Λεγόταν «παγκάκι της φιλίας» και σ’ αυτό μπορούσε να καθίσει όποιο παιδί αισθανόταν μόνο στο διάλειμμα, δίνοντας σήμα στα άλλα παιδιά να το καλέσουν να παίξει μαζί τους. Ο Christian ενθουσιάστηκε με την ιδέα και, όταν η οικογένεια έμεινε τελικά στις ΗΠΑ, αποφάσισε να βάλει και στο δικό του σχολείο ένα «παγκάκι της φιλίας». «Δεν μου άρεσε να βλέπω κάποια παιδιά να είναι μόνα τους στο διάλειμμα, ενώ όλοι οι άλλοι παίζουν με τους φίλους τους» λέει ο μικρός. Έτσι πρότεινε την ιδέα του στον διευθυντή του σχολείου και οι δυο τους έπιασαν αμέσως δουλειά για να εγκαταστήσουν ένα τέτοιο παγκάκι στο προαύλιο.
Ένα παγκάκι, ζητήσαμε και εμείς από τον πρόεδρο της κοινότητας μας κο Γιάννη Μαλακό, το οποίο πρόθυμα μας παραχώρησε… και ξεκινήσαμε να το μετατρέπουμε σε παγκάκι φιλίας.
Χρειαζόταν βέβαια στην αρχή ένα καλό τρίψιμο, για αυτό σηκώσαμε τα μανίκια μας …και συνεργαστήκαμε άψογα.
Εντάξει, είχαμε και ένα χέρι βοηθείας…Ευχαριστούμε πολύ τον κο Τίγκα, για την προσωπική του εργασία.
ΔΡΑΣΗ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ …
Εκεί τα παιδιά θα μπορούν να αναζητήσουν νέες φιλίες, να ενισχύσουν τις ήδη υπάρχουσες, να εκφράζουν τα συναισθήματα τους για τους φίλους τους, να μιλήσουν για τους φόβους και να επιλύουν τις μεταξύ τους διαμάχες.
Στο σχολείο μας, συνθήματά μας είναι :
ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΙΑ ΑΓΚΑΛΙΑ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΤΑΦΕΡΟΥΜΕ ΠΟΛΛΑ
ΛΕΜΕ ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ- ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ
Το παγκάκι αυτό αποτελεί μια συμβολική κίνηση ώστε όλα τα παιδιά να νιώθουν ασφάλεια και αποδοχή στο σχολείο και ευχόμαστε να γίνει πράγματι ένα σύμβολο ειρηνικής συνύπαρξης των μαθητών μας.
από Δήμου Μαρία