απ` το πεδίο της σχολικής πράξης – Αναστάσιος Τασινός

ΔΑΣΚΑΛΕ, ΔΙΔΑΣΚΕ ΕΠΟΠΤΙΚΑ

ΔΑΣΚΑΛΕ, ΔΙΔΑΣΚΕ ΕΠΟΠΤΙΚΑ

Αναστάσιος Αγ. Τασινός

Ιωάννινα  30 Απριλίου 2016

 Για να δείτε το βίντεο πατήστε επί της οθόνης

47ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών, τάξη Ε`1 σχολικό έτος 1995-1996

Στο βίντεο βλέπουμε ένα μικρό απόσπασμα απ` τη διδασκαλία Μαθηματικών, απ` την ενότητα «Μέτρηση μεγεθών». Μαθηματικές έννοιες, όπως το μήκος, η επιφάνεια και ο όγκος, κατανοούνται πολύ εύκολα απ` τους μαθητές, όταν ο δάσκαλος χρησιμοποιεί στη διδασκαλία ως εποπτικό υλικό τις βασικές μονάδες μέτρησης και τις υποδιαιρέσεις αυτών.

 Ακόμη, στο βίντεο βλέπουμε απλά πειράματα Φυσικών (Ε` και ΣΤ` τάξης), εποπτικά όργανα και μέσα διδασκαλίας, απ` το σχολικό εργαστήριο του 47ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών.

Επιπροσθέτως, στο βίντεο συμπεριέλαβα και δύο σκηνές με χιούμορ στην τάξη, θέλοντας να τονίσω, το μερτικό της συνεισφοράς του, στην οικοδόμηση των παιδαγωγικών σχέσεων. Η πρώτη σκηνή εξελίσσεται με το χτύπημα του κουδουνιού για διάλειμμα και η δεύτερη σκηνή είναι ένα «ιντερμέτζο» γέλιου κατά την ώρα του μαθήματος της Αισθητικής Αγωγής.

Η καλή πρακτική του δασκάλου, να εναλλάσσει τις μεθόδους διδασκαλίας, πρέπει απαραιτήτως να περιλαμβάνει και την εποπτική διδασκαλία. Η φράση «Δάσκαλε, δίδασκε εποπτικά», εκφράζει την επιθυμία όλων των μαθητών. Η εποπτική διδασκαλία, με την ευρύτερη έννοια του όρου, ενισχύεται κι απ` τους τοίχους της τάξης, οι οποίοι όταν έχουν μόνιμα κρεμασμένους κατάλληλους χάρτες, εικόνες,  καρτέλες, αφίσες κ.τ.λ., διδάσκουν καθημερινά τους μαθητές. Να μη ξεχνάει ο δάσκαλος ότι «μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις». Με τη χρήση των εποπτικών οργάνων και των μέσων διδασκαλίας έχουμε ένταση της προσοχής των μαθητών στο δάσκαλο, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνονται αβίαστα κι ευχάριστα οι στόχοι του μαθήματος. Η μικρή και περιεκτική πρόταση του φιλόσοφου Καντ τα λέει όλα: «Έννοιες χωρίς εποπτείες είναι κενές και εποπτείες χωρίς έννοιες είναι τυφλές.»

 Η εποπτική διδασκαλία πρέπει να ενισχύεται κι απ` το σχολικό εργαστήριο, το οποίο πρέπει να είναι επαρκώς εξοπλισμένο με εποπτικά όργανα και μέσα διδασκαλίας και να χρησιμοποιείται απ` όλους τους εκπαιδευτικούς. Δυστυχώς, όμως, το εποπτικό υλικό αρκετών σχολείων βρίσκεται αραχνιασμένο στα ράφια των εργαστηρίων και στις αποθήκες. Για την εγκατάλειψη αυτή ευθύνεται κυρίως ο διευθυντής, που δεν μεριμνά απ` την αρχή της σχολικής χρονιάς, όταν γίνεται ο καταμερισμός της εργασίας του διδακτικού προσωπικού, να ορίζεται κι ένας υπεύθυνος για το σχολικό εργαστήριο. Ευθύνες όμως έχει και ο σχολικός σύμβουλος, που δεν ελέγχει, αν οι δάσκαλοι χρησιμοποιούν το εποπτικό υλικό του σχολείου τους.

Ένα καλά οργανωμένο σχολικό εργαστήριο ανεβάζει την ποιότητα της διδασκαλίας. Τα πειράματα και τα μέσα διδασκαλίας – όσο απλά κι αν είναι – πρέπει πρώτα να δοκιμάζονται στο εργαστήριο και μετά να παρουσιάζονται στην τάξη. Θυμάμαι μια φορά, ένα πολύ απλό πείραμα που έκανα κατευθείαν στην τάξη (για το ανοιχτό και κλειστό ηλεκτρικό κύκλωμα) απέτυχε, εξαιτίας μιας  μπαταρίας που δεν είχε ρεύμα.

Η καθημερινή προετοιμασία του δασκάλου στα μαθήματα, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για ήρεμες και επιτυχείς διδασκαλίες. Όταν μια διδασκαλία απαιτεί μερικά απλά υλικά, που δεν υπάρχουν στο σχολείο, ο δάσκαλος πρέπει να φροντίζει για την προμήθειά τους.

Κλείνοντας θα ήθελα επισημάνω, ότι ο δάσκαλος πρέπει να χρησιμοποιεί μεθοδευμένα τη σύγχρονη Τεχνολογία και το Διαδίκτυο, στη διδασκαλία ορισμένων κεφαλαίων και στην υλοποίηση σχεδίων εργασίας.

Ιωάννινα  30 Απριλίου 2016

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων