Επίσκεψη κ. Ιωάννη Γάτσιου

Γράφει η Γεωργία Κόντη, μαθήτρια του Γ3

Την Δευτέρα 18 Νοεμβρίου, παρακολουθήσαμε στο εργαστήριο μας μια πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση πειραμάτων από τον κύριο Γάτσιo, Φυσικό, τέως Υπεύθυνο ΕΚΦΕ Νέας Σμύρνης και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ολυμπιάδας Φυσικών Επιστημών EUSO.

Εντυπωσιακό δεν ήταν μόνο το περιεχόμενο των πειραμάτων, αλλά και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή των πειραματικών διατάξεων: απλά, καθημερινά υλικά οικιακής χρήσης.

Παρακολουθήσαμε εντυπωσιασμένοι, την κατασκευή ενός συστήματος στο οποίο δύο σώματα συγκρούονταν ελαστικά χωρίς να ακουμπούν μεταξύ τους, αφού η πειραματική διάταξη, αποτελούμενη  από δυο μπρούτζινα κομμάτια από πολύφωτο, δυο μεταλλικές πλάκες, φύλλα μαγνήτη και ξηρό πάγο, εξασφάλιζε την ελάχιστη δυνατή τριβή, που θα δούμε για πολύ καιρό!

Ακόμη κατασκευασμένες κυρίως από πλαστικά μπουκάλια, δύο διατάξεις μας επέτρεψαν, να παρατηρήσουμε την εκτόνωση ενός συστήματος μετά από προσφορά ενέργειας και τις διαφορετικές κινητικές ενέργειες των μορίων προσομοιώνοντας την άτακτη κίνηση των μορίων του αέρα.

Μελετήσαμε την κίνηση των μορίων του αέρα και πιο άμεσα, παρακολουθώντας μπαλόνια να ξεφουσκώνουν (συμπίεση)  βυθισμένα σε υγρό άζωτο, ή να φουσκώνουν (εκτόνωση) σε επαφή με στερεό CO2.

Ιδιαίτερα πρωτότυπη ήταν και διάταξη κατασκευασμένη από κοινά κονσερβοκούτια και χειρουργικά γάντια, η οποία με προσφορά ενέργειας και ερεθίσματος τέθηκε σε κίνηση, προσομοιάζοντας μια θερμοκή μηχανή.

Έκπληξη για το τέλος ήταν η αυτανάφλεξη ενός μικρού κομματιού χαρτιού, αφού η θερμοκρασία στο σωλήνα που βρισκόταν, ξεπέρασε τους 350 οC μέσω μιας απότομης αδιαβατικής  μεταβολής (συμπίεσης..και η αδιαβατική συμπίεση είναι θέρμανση).

Έτσι , μέσα από την πρωτότυπη αυτή παρουσίαση του κύριου Γάτσιου, θυμηθήκαμε για ακόμη μια φορά πόσο σημαντικό αλλά και ενδιαφέρον είναι να μελετά και να κατανοεί κανείς τα φυσικά φαινόμενα πειραματικά.

Παρασκευή διαλυμάτων αλατόνερου

Γράφουν οι Ζαχαρίας Παπανικολάου και Γιώργος Γκανάς

Σήμερα στο εργαστήριο Χημείας παρασκευάσαμε διαλύματα αλατόνερου διαφορετικής περιεκτικότητας. Αρχικά φτιάξαμε διάλυμα με 20% w/v περιεκτικότητα. Στη συνέχεια αραιώσαμε το διάλυμα έτσι ώστε η περιεκτικότητα να γίνει 10%. Επαναλάβαμε τη διαδικασία για περιεκτικότητες 5% και 2%. Σε κάθε περιεκτικότητα μετρήσαμε τη μάζα του διαλύματος και μετά υπολογίσαμε την πυκνότητα του. Στο τέλος φτιάξαμε, η κάθε μια ομάδα, τη γραφική παράσταση πυκνότητας-περιεκτικότητας σύμφωνα με τις μετρήσεις μας. Οι παραστάσεις όπως αναμενόταν ήταν σχεδόν γραμμικές και η όποια απόκλιση από τη γραμμικότητα οφείλεται  σε πειραματικά σφάλματα.

Χρονικό, Νόμος Hook

Γράφει ο Βασίλης Μάμαλης μαθητής του Α4

 

Στη δεύτερη συνάντηση του ομίλου μας, ασχοληθήκαμε με ένα πείραμα φυσικής που αφορούσε στην επιβεβαίωση του νόμου του Hook. Συγκεκριμένα χωρισμένοι σε ομάδες προσπαθήσαμε να στήσουμε ένα δυναμόμετρο με το οποίο υπολογίσαμε  το βάρος που ασκεί η γη σε βαρίδια διαφορετικής μάζας (B=mg, g =9,81m/s2)  Στη συνέχεια καταγράψαμε την επιμήκυνση που προκαλούσε στο ελατήριο κάθε διαφορετική μάζα που κρεμούσαμε στη διάταξη, διαβάζοντας σε μια κλίμακα τη μετατόπισης σε cm της τελευταίας σπείρας του ελατηρίου από την προηγούμενη θέση του.

Tέλος σε χαρτί milimetre, κατασκευάσαμε τη γραφική παράσταση του βάρους που κρεμούσαμε συναρτήσει της μετατόπισης που αυτό προκαλούσε στο ελατήριο και… αποδείξαμε ότι ο νόμος Hook δεν καταρίφθηκε και το βάρος μιάς μάζας είναι ανάλογο της μετατόπισης που αυτό προκαλεί στο ελατήριο.

Χρονικό 11-11-2013

Γράφει η Λίνα Ξυνού

 

Στις 11-11-13 πραγματοποιήθηκε η 5η συνάντηση του ομίλου με θέμα

‘’ Διερευνώντας  χημικές  αντιδράσεις’’ στο εργαστήριο Χημείας.

Η δραστηριότητα στην οποία πήραμε μέρος ήταν η εξής:

Έπρεπε να σχεδιάσουμε μια πειραματική διαδικασία μέσο της οποίας, να παράγουμε 1 gr αερίου CO2.

Στην αρχή σκεφτήκαμε με ποια χημική αντίδραση θα μπορούσαμε να το πετύχουμε αλλά και ποιες είναι οι εναλλακτικές μας λύσεις.

Τελικά αποφασίσαμε πως ο καλύτερος τρόπος για να πραγματοποιηθεί το πείραμα είναι να χρησιμοποιήσουμε μαγειρική σόδα και ξύδι έτσι ώστε το ΝaHCO και το CH3COOH να αντιδράσουν και να μας δώσουν CO2. 

Αρχικά επιλέξαμε τα υλικά ,τα σκεύη και τα εργαλεία τα οποία θα μας βοηθούσαν να πραγματοποιήσουμε το πείραμα. Αυτά ήταν :

Μαγειρική σόδα (ΝαΗCO3 καθαρότητας 95% w/w), ξύδι (υδατικό διάλυμα CH3COOH 6% w/v), ποτήρια ζέσεως, ογκομετρικοί  σωλήνες , ζυγαριά , μπαλόνια , κεράκια, αναπτήρας .

Ύστερα με βάση την χημική εξίσωση:

CH3COOH + NaHCO3 => CH3COONa + CO2 + H20

και την αναλογία g των αντιδρώντων και προϊόντων (τη συνταγή) , την οποία μας εξήγησαν τα παιδιά της Β και Γ λυκείου, βρήκαμε πόσα gr NaHCO3  και πόσα g CH3COOH χρειαζόμαστε ώστε να πάρουμε ως προϊόν 1 g CO2.

Επειδή η μαγειρική σόδα δεν αποτελείται από 100% ΝaHCOαλλά 95% , υπολογίσαμε πόσα gr ακριβώς θα χρειαζόμασταν και τα ζυγίσαμε .

Την ίδια διαδικασία ακολουθήσαμε και με το ξύδι , μόνο που σε αυτή την περίπτωση υπολογίσαμε όγκο και μετρήσαμε στον ογκομετρικό σωλήνα με ml.

Εκτελέσαμε το πείραμα, δηλαδή βάλαμε τη σόδα μέσα στον σωλήνα με το ξύδι και όντως έγινε η χημική αντίδραση.

Για να φυλάξουμε το αέριο πήραμε ένα μπαλόνι και το βάλαμε πάνω στο σωλήνα με αποτέλεσμα το μπαλόνι να φουσκώσει και να κρατήσουμε το αέριο.

Μετά για να ελέγξουμε αν όντως το αέριο αυτό είναι CO2 , ανάψαμε το κεράκι και βάλαμε το αέριο κοντά στη φωτιά. Η φωτιά έσβησε άρα το πείραμά μας ήταν επιτυχές.

Οι εντυπώσεις μας ήταν θετικές, γιατί αυτή τη φορά δημιουργήσαμε το δικό μας πείραμα. Επιλέξαμε εμείς οι ίδιοι τα υλικά που θα χρησιμοποιούσαμε αλλά σκεφτήκαμε μόνοι μας και τη διαδικασία. Το πείραμα τελικά αποδείχτηκε πολύ ενδιαφέρον και μας βοήθησε να κατανοήσουμε τη λογική για την εύρεση της πορείας – μεθόδου μέσω της οποίας θα παράγεται το επιθυμητό προϊόν.

ΔΙΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΜΙΑ ΧΗΜΙΚΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ

ΔΙΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΜΙΑ ΧΗΜΙΚΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ

Σχεδιασμός πειραματικής διαδικασίας από την οποία παράγεται ένα επιθυμητό προϊόν: Εύρεση μιας πορείας – μεθόδου μεσω της οποίας παράγεται το προϊόν (βιβλιογραφική αναζήτηση, χρησιμοποίηση των υπαρχόντων γνώσεων)

  1. 1.      Επιλογή μιας μεθόδου με βάση κριτήρια

 

  • Διαθεσιμότητα υλικών και σκευών : Εχω αυτά που χρειάζονται; (πρωτες ύλες – αντιδραστήρια, σκευη και όργανα αν απαιτούνται)
  • Κόστος
  • Δυσκολία κατασκευής πειραματικής διάταξης (τεχνικά προβλήματα)
  • Δυσκολία απομόνωσης προϊόντος
  • Χρόνος πειράματος
  • Απόδοση και καθαρότητα προϊόντος

Παράδειγμα

Θέλω να παρασκευάσω – φτιάξω- αέριο Η2

Ποιά από τις παρακάτω χημικές πορείες θα επιλέξω;

Νa +   H2O →  NaOH + H2 (g) Α

ή

Ηλεκτρόλυση νερού                Β

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. 2.      Σχεδιασμός του πειράματος – Υπολογισμοί
  • Περιγραφή της διαδικασίας ή γραφή της χημικής αντίδρασης μέσω της οποίας θα παραχθεί το επιθυμητό προϊόν.

 

  • Διόρθωση της χ.α. για ισοζύγιο μάζας αντιδρώντων – προϊόντων

 

 

  • Στοιχειομετρία ή … Χημική συνταγή (Πάντα χρειάζεσαι τις αναλογίες για να παρασκευάσεις ψωμί, κεϊκ… πχ Για να παρασκυάσεις 1 kg ψωμί χρειάζεσαι 900 g αλεύρι, 250 mL νερό, 0,1 g baking powder και 5 g λάδι.

Α           +           Β        →        Γ      +     Δ

α g A   αντιδρούν με   β g B     και θα παραχθούν γ g Γ (Ασφαλώς ισχύει α+β = γ+δ)

  • Ενδέχεται να μην διαθέτεις καθαρά αντιδρώντα. Πχ έχεις Α καθαρότητας 90% w/w και το αντιδραστήριο Β υπάρχει μόνον σε διάλυμα περιεκτικότητας 10% w/v. Τότε υπολογίζεις πόσο από το κάθε αντιδραστήριο θα περιέχει την ποσότητα Α ή Β που εσύ θέλεις να αντιδράσει.

 

  • Υπολογίζεις πόσο προϊόν θα παραχθεί θεωρητικά (με βάση τη στοιχειομετρία – συνταγή που σου είναι γνωστή)

 

  1. 3.      Πειραματικός υπολογισμός της μάζας του προϊόντος
  • Είναι όμως σίγουρο ότι θα μπορέσεις να παραλάβεις όλη την ποσότητα που θεωρητικά υπολόγισες οτι θα πάρεις; Θα δούμε μιας και θα προσπαθήσουμε να απομονώσουμε το προϊόν και να το ζυγίσουμε.

Αέριο : διαφεύγει στο περιβάλλον και η διαλυτότητά του ελαττώνεται με αύξηση της θερμοκρασίας (το ισοζύγιο μάζας μπορεί να βοηθήσει στους υπολογισμούς της μάζας του)

Στερεό μέσα σε διάλυμα: (τεχνικές διαχωρισμού συστατικών μίγματος: απόχυση, διήθηση) Το συλλέγεις και ζυγίζεις

Υγρό μέσα σε διάλυμα: (τεχνικές διαχωρισμού συστατικών μίγματος εκχύλιση, χρωματογραφία)

  1. Υπολογισμός της Απόδοσης της διεργασίας ή χημικής αντίδρασης ή  παρασκευής προϊόντος

Α% =

  1. 5.      Ελεγχος του προϊόντος (ποιοτικός έλεγχος)

Είναι το προϊόν αυτό που νομίζεις  ότι παρασκεύασες; (Βασίσου στις φυσικές και χημικές ιδιότητες και προσπάθησε να επιβεβαιώσεις την ταυτότητά του)

 

 

 

 

 

 

 

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Να σχεδιάσετε μια πειραματική διαδικασία μεσω της οποίας να παράγετε…………. g αερίου CO2. Διαβάστε ολόκληρο το φ.ε πρίν ξεκινήσετε.

Διατίθενται στο εργαστήριο:

Νερό, γλυκόζη, μούστος, ζυμομύκητες, σόδα φαγητού (ΝαΗCO3 καθαρότητας 95% w/w), ξύδι (υδατικό διάλυμα CH3COOH 6% w/v),  υάλινα σκεύη, σπάτουλες, μπαλόνια, σπάγγο, ζυγούς, υδατολουτρο (για να θερμάνεις) κεράκια, ασβεστόνερο…

Αφού αποφασίσετε πως θα φτιάξετε  CO2 γράψτε τι χρειάζεστε στον παρακάτω πίνακα

ΥΛΙΚΑ ΣΚΕΥΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΛΛΑ
     
     
     

 

  1. Η αλκοολική ζύμωση όπως περιγράφεται από την εξίσωση παρακάτω, επίσης έχει ως προϊόν CO2. Τα αντιδρώντα είναι διαθέσιμα. Εξηγηστε γιατί δεν θα την επιλέξετε για να φτιάξετε στο εργαστήριο CO2.

( Ζυμομύκητες )

C6H12O6  → 2 CO2 + 2CH3CH2OH

  1. Γράψτε μια σύντομη περιγραφή της διαδικασίας.

 

 

 

 

 

 

  1. Γράψτε τη χημική εξίσωση που θα χρησιμοποιήσετε και ζητηστε από τον συμμαθητή σας της Β ή Γ να γράψει την αναλογία g των αντιδρώντων και προϊόντων (τη συνταγή). Ξέρει να τη βρίσκει! (Αr H=1, C=12, Na=23, O=16)

 

 

 

 

 

 

 

  1. Με βάση την παραπάνω αναλόγία υπολογίστε ε πόσα g NaHCO3  και πόσα g CH3COOH χρειάζεσαι ωστε να πάρετε ως προϊόν …………….. g CO2

m NaHCO3 =                                        m CH3COOH =            

 

  1. Διαθέτοντας σόδα φαγητού (95% ΝaHCO3) αντί καθαρό ΝaHCO3 υπολογίστε  τη m σόδας που θα περιέχει τη m NaHCO3 της ερ. 4.

…………………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

m σόδας  =  

                             

  1. Διαθέτοντας ξύδι  (διάλυμα CH3COOH  6% w/v αντί καθαρό CH3COOH υπολογίστε  τον όγκο του διαλύματος ξυδιού ο οποίος θα περιέχει τα g καθαρόύ CH3COOH που υπολογίσατε ότι σας  χρειάζονται στο 4.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

m ξυδιού =

 

  1. Εκτελέστε το πείραμα και υπολογιστε την m CO2 που πραγματικά  παράχθηκε

…………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

m CO2 =

 

 

  1. Ποιά είναι η Απόδοση της αντίδρασης σε παραγωγή CO2

 

 

 

 

 

  1. Σκεφτείτε ένα τρόπο να αυξήσετε την απόδοση αυτής της χημικής αντίδρασης. Συμβουλευτείτε το διάγραμμα διαλυτότητας – θερμοκρασίας για τα αέρια  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
  2. Με ποιόν τρόπο μπορείτε να δείξετε ότι το παραγόμενο αέριο είναι CO2 και όχι Η2 ή Ο2; Εκτελέστε έναν από τους δυό τρόπους.

 

α. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Ννν

β.  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….Ν……………………………………νν

 

 

 

Εργαστηριακός Όμιλος Φυσικής και Χημείας-6η Συνάντηση 18.11.2013

 

Ο όμιλος μας θα έχει τη χαρά και την τιμή να φιλοξενήσει τον κ. Γιάννη Γάτσιο, Φυσικό, πρώην υπεύθυνο ΕΚΦΕ Νέας Σμύρνης και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ολυμπιάδας Φυσικών Επιστημών EUSO που θα γίνει φέτος στην Ελλάδα. Το θέμα της συνάντησης είναι «Πειράματα θερμοδυναμικής και όχι μόνο..», όπου ο κ. Γάτσιος θα πραγματοποιήσει πρωτότυπα πειράματα με τη χρήση απλών υλικών. Η  συνάντηση  θα πραγματοποιηθεί τη  στο Εργαστήριο Φυσικής, τη Δευτέρα στις 14.15.

Οι υπεύθυνοι του ομίλου,

Αναστασία Μυλωνά,

Αλέξανδρος Κατέρης

Εργαστηριακός όμιλος Φυσικής και Χημείας-5η Συνάντηση

Τη Δευτέρα 11 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στο Εργαστήριο Χημείας η 5η συνάντηση του Ομίλου με θέμα ” Διερευνώντας χημικές αντιδράσεις”. Οι μαθητές θα εκπαιδευθούν στο σχεδιασμό μιας πειραματικής διαδικασίας μέσω της οποίας θα παράγουν ένα προϊόν και θα την εκτελέσουν,  επιχειρώντας να απομονώσουν το παραγόμενο προϊόν και να υπολογίσουν την απόδοση της χημικής αντίδρασης.

Οι υπεύθυνοι του ομίλου,

Μυλωνά Αναστασία

Κατέρης Αλέξανδρος

Ανακοίνωση 4ης συνάντησης

Εργαστηριακός Όμιλος Φυσικής και Χημείας-4η Συνάντηση 4.11.2013

Η  συνάντηση του ομίλου μας θα πραγματοποιηθεί τη  στο Εργαστήριο Φυσικής, με θέμα «Οι γραφικές παραστάσεις μιλάνε, αρκεί να θέλουμε να τις ακούσουμε.. ».  Σε αυτή τη συνάντηση θα γίνει επεξεργασία των μετρήσεων που έλαβαν οι μαθητές στις πρώτες εργαστηριακές δραστηριότητες καθώς και συζήτηση των αποτελεσμάτων.

Τι κάνουμε με το νερό εκτός από να ξεδιψάμε..

http://www.youtube.com/watch?v=ntQ7qGilqZE

Ανακοινωση-3η Συναντηση, 21-10-2013

Αγαπητοί μαθητές,

μετά την πολύ καλή δουλειά που κάνατε την προηγούμενη Δευτέρα και αφού συζητήσουμε την προηγούμενη εργαστηριακή άσκηση θα προχωρήσουμε στην επόμενη που έχει θέμα “Προσδιορισμός Περιεκτικότητας Διαλυμάτων Άλατος, Βαθμονόμηση Πυκνόμετρου”.

Οι υπεύθυνοι του Ομίλου

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση