για την Ελένη

Αναδημοσιεύουμε εδώ σκέψεις της Ελένης, τελειόφοιτης μαθήτριας του σχολείου μας.

Γράφει η Ελένη Κατσαμάνη

Δεν μιλάω συχνά ανοιχτά, όμως η άποψή μου για συγκεκριμένα θέματα, δυστυχώς ή ευτυχώς θέλω να ακούγεται.

Η Ελένη… μια κοπέλα, μια απλή καθημερινή κοπέλα που ζούσε τη ζωή της, όπως ο καθένας μας. Μιας και έτυχε η συνωνυμία, πείτε πως ήμουν εγώ.

Κατέληξε νεκρή επειδή εμπιστεύτηκε δυο άτομα για μια βόλτα, επειδή ήθελε να περάσει την ώρα της. Διότι προφανώς και πρέπει όλοι μας να φοβόμαστε να βγούμε έξω, να εμπιστευτούμε κόσμο για μια βόλτα… προφανώς και όταν είσαι κοπέλα και βγαίνεις με δυο αγόρια «αυτά πρέπει να τα περιμένεις».

Δεν αντιλαμβάνομαι καν τι μυαλά έχετε κάποιοι και μένετε στο ότι η κοπέλα δέχτηκε τη βόλτα, ή δεν πονηρεύτηκε την κατάσταση. Μαντέψτε, έχω βγει άπειρες φορές σε παρέα με αγόρια και όχι, δε σκέφτηκα ποτέ ότι η κατάληξη θα είναι εγώ μισοπεθαμένη στα βράχια να παλεύω για τη ζωή μου και στο τέλος να πνιγώ. Ούτε η Ελένη όμως, αλλά είναι νεκρή τώρα!

Το χειρότερο της κατάστασης, πέρα απ’ τον ίδιο το θάνατο προφανώς, είναι ότι διακρίνω μια συγκεκριμένη νοοτροπία σε πολλά σχόλια κάτω από δημοσιεύσεις με την ιστορία της Ελένης. Πολλοί, πολλοί όμως, υποστηρίζουν ότι απ’ τη στιγμή που ήταν με δυο «αρσενικά» στο ίδιο σπίτι, ο βιασμός ήταν κάτι φυσικό να συμβεί. Κάπου εδώ, θέλω να θυμίσω σε όλους αυτούς ότι αύριο μεθαύριο, οι κόρες τους δε θα θέλουν να φοβούνται να βγουν για μια βόλτα για να μη βιαστούν κι έπειτα να βρεθούν νεκρές με εμφανή κατάλοιπα κακοποίησης… και η κακοποίηση από που ήρθε; Απ’ την αντίσταση. Γιατί; Επειδή η Ελένη αντιστάθηκε, όχι, δεν ήθελε να βιαστεί και, όχι, δεν ήθελε να τη δουν νεκρή σε τέτοια ηλικία οι γονείς της.

Κουνήστε τα κεφάλια σας, ανεγκέφαλα πλάσματα και μεγαλώστε παιδιά με αρχές, που θα σέβονται κάθε άνθρωπο που θα βρίσκεται στο δρόμο τους, είτε αυτός είναι θηλυκού γένους είτε αρσενικού. Κι όχι παιδιά με τέτοιο ύφος όταν γνωρίζουν πως μια κοπέλα σκοτώθηκε απ τα ίδια τους τα χέρια.

Σιχαίνομαι τον κόσμο που ζω αρκετές φορές και αυτή η φωτογραφία ευθύνεται για τη μια απ’ όλες.

(Για να προλάβω ρατσιστικά και σεξιστικά σχόλια, το μόνο που λέω είναι ότι αν το 2020 θεωρείται ακόμη μαγκιά δυο άντρες να βιάσουν μια κοπέλα, τότε να τον χαίρεστε τον κόσμο σας, αλλά δεν μπορώ να ζήσω σε αυτόν με τέτοιες απόψεις κ νοοτροπίες.)

Δημοσιεύθηκε στη Αναδημοσίευση, γνώμη, επικαιρότητα, Ηλεκτρονική έκδοση | Ετικέτες: | Σχολιάστε

Υγεία: ατομική διεκδίκηση και κοινωνική ανάγκη

Αναδημοσιεύουμε το άρθρο του Μιχάλη Πρασανάκη, περσινού μας απόφοιτου, από το Polls and Politics

Γράφει ο Μιχάλης Πρασανάκης

Καθώς σε παγκόσμια κλίμακα η πανδημία του ιού SARS CoV-2, με ποσοστό θνησιμότητας κατά προσέγγιση 6%, μονοπωλεί εύλογα το ενδιαφέρον, ένα ουσιωδώς πολιτικό ζήτημα με διαχρονική αξία απαιτεί την προσοχή μας. Η πανδημία έχει φέρει στο προσκήνιο την υγεία ως δημόσιο αγαθό, επιβεβαιώνοντας πέραν πάσης αμφιβολίας την σημασία του ελέγχου ενός τόσο ζωτικού τομέα από την Πολιτεία- την κάθε Πολιτεία.

Στην σχετικά μακρά ανθρώπινη ιστορία, η υγεία ως κοινωνικό αίτημα με νομικές αξιώσεις εμφανίζεται πρόσφατα. Στο σύγχρονο νομικό και πολιτικό στερέωμα η υγεία περιλαμβάνεται στον μη δεσμευτικό Οικουμενικό Χάρτη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (1946) με το άρθρο 25, ενώ ευρύς, αν και όχι εξαντλητικά περιγραφικός, ορισμός της εντοπίζεται στο προοίμιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (1948). Εκεί η υγεία περιγράφεται ως  «…κατάσταση πλήρους σωματικής, πνευματικής και κοινωνικής αξίας, [που] δεν συνίσταται δε μόνο στην μη ύπαρξη ασθένειας ή αναπηρίας». Αναφορά στην υγεία γίνεται στο Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα (1966), αλλά και εντός του Διεθνούς Συμφώνου για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Πολιτιστικά Δικαιώματα (1966), στο άρθρο 12: «Τα Μέρη του παρόντος Συμφώνου αναγνωρίζουν το δικαίωμα καθενός στην απόλαυση του υψηλότερου δυνατού επιπέδου σωματικής και ψυχικής υγείας». Με τα τελευταία  δύο Σύμφωνα το δικαίωμα αυτό αποκτά πια νομική ισχύ.

Η προσωποκεντρική διάσταση του δικαιώματος στην υγεία γίνεται εμφανής. Ήδη εξάλλου από το πνευματικό κίνημα του Διαφωτισμού και την ανάπτυξη της θεωρίας των φυσικών δικαιωμάτων, ο John Locke έθεσε στο κέντρο του κοινωνικού συμβολαίου του τον άνθρωπο και την ανάγκη να προστατευτούν ορισμένες πτυχές της ύπαρξης του: η ίδια η ζωή, η ελευθερία και η περιουσία του. Οι Jean- Jacques Rousseau, David Hume, Thomas Aquinas και άλλοι πολιτικοί φιλόσοφοι, υποστηρίζοντας το φυσικό ή το θετικό δίκαιο, έκαναν το ίδιο. Και o Thomas Hobbes, όμως, εστιάζει στο άτομο. Με την εισαγωγή του νομικού θετικισμού, αναζητά τη βάση για ένα κοινωνικό συμβόλαιο στη συμφωνία των ανθρώπων ως προς αυτά που θέλουν να αποφύγουν (βίαιος θάνατος στα χέρια άλλου), στηρίζοντάς το έτσι σε αρνητικές προτάσεις, που βέβαια έχουν καθολική αποδοχή.  Ο Hobbes σχεδόν ευλαβικά αντιλαμβάνεται το κοινωνικό γίγνεσθαι υπό το πρίσμα των μονάδων που το αποτελούν.

Η αναφορά αυτή στην ιστορική πορεία των δικαιωμάτων, από την θεωρητική εμφάνιση έως την νομική κατοχύρωση, έχει μεγάλη αξία για την εξέταση του δικαιώματος στην υγεία. Ρίχνει φως στον έναν τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται: ως μία αξίωση άρρηκτα συνδεδεμένη με την ύπαρξη και το άτομο.

Ο δεύτερος τρόπος με τον οποίο μπορεί κανείς να αντιληφθεί την υγεία είναι αυτός της αναγκαίας συνθήκης για την επιβίωση μίας κοινωνίας. Η πανδημία του SARS CoV-2 καταδεικνύει ακριβώς αυτό: 1.570.349 κρούσματα παγκοσμίως, 92.191 θάνατοι σε 5 ηπείρους μέχρι τις 9 Απριλίου. Παράλληλα, η Παγκόσμια Τράπεζα κάνει λόγο για 1,6 δις παιδιών που μένουν μακριά από το σχολείο σε 187 χώρες, τα συστήματα υγείας δοκιμάζονται, οι εισαγωγές και οι εξαγωγές περιορίζονται σημαντικά και η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών βρίσκεται σε πτώση, θέτοντας σε πορεία καθοδική την παγκόσμια οικονομία. Η ασθένεια COVID-19, που απειλεί την υγεία μας, απειλεί ουσιαστικά και κάθε άλλη πτυχή της ζωής μας και την ίδια την κοινωνία ως συλλογικότητα.

Η ισότιμη, ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας ιατρικές υπηρεσίες είναι στόχος ύψιστης σημασίας. Δε στηρίζεται μόνο στο νομικά κατοχυρωμένο και ιδεολογικά απυρόβλητο δικαίωμα στην υγεία, ούτε απλώς βασίζεται σε κάποιες αόριστες και ουτοπικές έννοιες που ανάγονται σε αξίες. Η κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων δείχνει την πρόοδο της ανθρωπότητας και κρίνω ότι είναι σπουδαίο κατόρθωμα πολιτισμού. Αλλά δεν επιμένω σε αυτό το επιχείρημα, διότι θέλω να καταδείξω τη σημασία της υγείας για τον άνθρωπο ως συλλογικότητα, όχι ως άτομο. Η κατοχύρωση δωρεάν ιατρικής περίθαλψης είναι μονόδρομος για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση νέων πανδημιών, ίσως μάλιστα να οδηγήσει και  στην πρόληψη τους. Δεν αποτελεί απλώς ένα όραμα για μία δικαιότερη κοινωνία, συνιστά μία αναγκαιότητα για την επιβίωση αυτής της κοινωνίας.

Η ανάγκη το σύστημα υγείας μίας πολιτείας να είναι δημόσιο είναι επίσης υπαρκτή. Προκύπτει ακριβώς από την επιταγή για δωρεάν ιατρική περίθαλψη. Εφόσον το κέρδος κρίνεται ανεπιθύμητο, ποιος επενδυτής και ποια πολυεθνική εταιρεία θα αποφασίσει να διαθέσει τα απαραίτητα κεφάλαια, ώστε να παρέχει δωρεάν, υψηλής ποιότητας υπηρεσίες υγείας; Πράγματι, οι φιλάνθρωποι θα το έκαναν, υπάρχουν μάλιστα κάποιοι που ήδη το κάνουν, αλλά με βεβαιότητα μπορούμε να ισχυριστούμε ότι δεν αποτελούν τον κανόνα. Η ευθύνη της δημιουργίας δημόσιων συστημάτων υγείας, λοιπόν, επαφίεται στα κράτη.

Η υγεία πάνω από όλα μετουσιώνεται σε πολιτική επιλογή. Ένας λαός οφείλει να έχει από τους αντιπροσώπους του την απαίτηση να μην επιτρέψουν στον παράγοντα του κέρδους να του στερήσει τη δωρεάν περίθαλψη. Η πανδημία θα περάσει. Και τότε θα έχουμε το καθήκον, πρώτα στους εαυτούς μας και έπειτα στο μέλλον που θα έρθει με τους επόμενους, να μάθουμε από αυτή.

Πηγές:

https://www.worldometers.info/coronavirus/?utm_campaign=homeAdvegas1
https://who.sprinklr.com/
https://www.worldbank.org/en/data/interactive/2020/03/24/world-bank-education-and-covid-19

Δημοσιεύθηκε στη Αναδημοσίευση, γνώμη, επικαιρότητα, Ηλεκτρονική έκδοση | Ετικέτες: | Σχολιάστε

Εκλογές για την ανάδειξη 15μελούς Μαθητικού Συμβουλίου

Σήμερα, Τετάρτη 2 Οκτωβρίου, έγιναν οι εκλογές για την ανάδειξη 15μελούς Μαθητικού Συμβουλίου για τη σχολική χρονιά 2019-20.

Η γενική συνέλευση πραγματοποιήθηκε στο Αμφιθέατρο από τις 10:55, οπότε και παρουσιάστηκαν οι 29 υποψήφιοι (11 από την Α΄, 7 από τη Β΄ και 11 από τη Γ΄ Τάξη -συνολικά, 23 αγόρια και 6 κορίτσια), και αναπτύχθηκε διάλογος.

Στις 12:15 ολοκληρώθηκε η ψηφοφορία, και ξεκίνησε η διαδικασία της καταμέτρησης για την ανάδειξη των 15 τακτικών μελών και 5 αναπληρωματικών μελών. Αξίζουν συγχαρητήρια στην εφορευτική επιτροπή που υπεύθυνα, μεθοδικά και αξιόπιστα έφερε σε πέρας τη διαδικασία αυτή στις 13:15. Μπράβο στους Γιάννη Θειακάκη (Α1), Κατερίνα Μαρή (Α2), Γιώργο Φλουράκη (Α3), Χάρη Καλλιγιαννάκη (Β1), Μιχαέλα Κακουλάκη (Β2), Κέλλυ Χρονάκη (Β3), Ελένη Κατσαμάνη (Γ1), Μαρία Ελένη Καλογιαννάκη (Γ2), Αλέξανδρο Χατζηπετρή (Γ3) και Παντελή Φραϊδάκη (Γ4).
συνέχεια…

Δημοσιεύθηκε στη ειδήσεις, Ηλεκτρονική έκδοση, Σχολικές Δραστηριότητες | Ετικέτες: | Σχολιάστε

Να γράφετε σπουδαία! Όλοι σας!

Αφιερωμένο στους απόφοιτους 2019

Ο Λέσλι Λάμπορτ (Leslie Lamport), Αμερικανός Επιστήμονας Υπολογιστών, διάσημος για την πρωτοποριακή δουλειά του στην περιοχή των Κατανεμημένων Συστημάτων αλλά και τη συμβολή του στο Λογισμικό Επεξεργασίας Κειμένου LaTeX, είναι ένας από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές και παραγωγούς ελκυστικής επιστημονικής -μη εκλαϊκευμένης- αρθρογραφίας. Τα άρθρα του και οι ομιλίες του ξεχωρίζουν, όχι μόνο για τα επιστημονικά επιτεύγματα που παρουσιάζουν, αλλά και για τον συναρπαστικό τρόπο που το κάνουν αυτό.

Στις 15 Μαΐου 2017 ο Λάμπορτ εκφώνησε την αποχαιρετιστήρια ομιλία προς τους απόφοιτους της Σχολής Θετικών Επιστημών (Φυσικής, Χημείας, Μαθηματικών, Βιοφυσικής, Υπολογιστικής Γλωσσολογίας, Επιστήμης Υπολογιστών, Γλώσσας και Γλωσσολογίας…) του ιδιωτικού Πανεπιστημίου Μπραντάις -του οποίου είναι και ο ίδιος απόφοιτος.

Επικοινωνήσαμε με τον Λέσλι Λάμπορτ και του ζητήσαμε να μας στείλει την ομιλία του, καθώς δεν έχει δημοσιευθεί πουθενά ολόκληρη ως σήμερα. Πήραμε την άδειά του να την μεταφράσουμε και να την δημοσιεύσουμε στα ΠΕΙΡΑγΜΑΤΑ. Πριν μερικά χρόνια είχαμε μεταφράσει και δημοσιεύσει, και πάλι σε παγκόσμια πρώτη, ένα κείμενο του Χρήστου Παπαδημητρίου για τον Άλαν Τιούρινγκ.

Όταν με κάλεσαν να μιλήσω εδώ, μου έδωσαν δύο συμβουλές.

Η πρώτη, ότι έχω 8 λεπτά, προτού αρχίσετε να νυστάζετε. Οπότε, ορίστε, [Έναρξη χρονομέτρησης 8 λεπτών], τούτο το χρονόμετρο θα με σταματήσει σε 8 λεπτά.

Η δεύτερη συμβουλή ήταν ότι έπρεπε να σας κάνω να νιώσετε καλά που έχετε ξοδέψει ένα σκασμό λεφτά για να πάρετε το πτυχίο σας. Αυτό, θαρρώ, παραδοσιακά γίνεται με μια εμπνευσμένη ομιλία για όλα τα σπουδαία πράγματα που θα κάνετε τώρα που αποφοιτήσατε.

Νομίζω όμως ότι πρέπει να σας προειδοποιήσω για ορισμένα πράγματα που στέκουν στο δρόμο σας προς το μεγαλείο.

Κατ’ αρχάς, αυτό που μετριοπαθώς αποκαλώ Νόμο του Λάμπορτ: Ο νόμος αυτός δηλώνει ότι η ικανότητα που απαιτείται για να αποκτήσει κανείς μια θέση δεν σχετίζεται με την ικανότητα που απαιτείται για να κάνει καλή δουλειά στη θέση αυτή.

Νομίζω πως είναι περιττό να εξηγήσω πώς εφαρμόζεται ο εν λόγω νόμος στην αμερικανική πολιτική σήμερα.

Ο Νόμος αυτός είναι σημαντικός για εσάς, γιατί για να επιτύχετε το μεγαλείο χρειάζεται να είστε στην κατάλληλη θέση για να κάνετε μεγάλα πράγματα. Επομένως, θα χρειαστείτε την ικανότητα να αποκτήσετε μια τέτοια θέση, όπως και την ικανότητα να κάνετε σπουδαία πράγματα. Ο Νόμος του Λάμπορτ λέει ότι τούτες οι δύο ικανότητες είναι χωριστές και άσχετες μεταξύ τους.

Ο Νόμος μου έχει και μια ακόμη άμεση εφαρμογή εδώ, τώρα. Αν κοιτάξετε το βιογραφικό μου, που το δημοσίευσε το Μπραντάις για να δικαιολογήσει γιατί είμαι εδώ και σας μιλάω σήμερα, θα δείτε ότι πουθενά δεν λέει «Είναι διάσημος για τους εμπνευσμένους λόγους του σε τελετές αποφοίτησης». Οπότε θα είστε μάλλον τυχεροί αν τα καταφέρω να σας κρατήσω ξύπνιους για τα επόμενα [κοιτάει το χρονόμετρο] 6 λεπτά και 40 δευτερόλεπτα.

Ένα άλλο εμπόδιο για το μεγαλείο είναι το Φαινόμενο Dunning-Kruger, που πήρε το όνομά του από τους συγγραφείς ενός άρθρου με τίτλο Δίχως προσόντα και δίχως επίγνωση γι’ αυτό, και με υπότιτλο: Πώς οι δυσκολίες στην αναγνώριση της προσωπικής ανικανότητας οδηγούν σε υπερβολικές αυτοαξιολογήσεις. Οι Ντάνινγκ και Κρούγκερ πραγματοποίησαν πειράματα που έδειξαν ότι όσο πιο ανίκανος είναι κανείς, τόσο πιο ικανό θεωρεί τον εαυτό του. Οπότε, αν θεωρείτε ότι κάνετε σπουδαία πράγματα, αυτό σημαίνει μάλλον ότι δεν είστε σπουδαίοι. Διαπίστωσαν ακόμη, ότι εκείνοι που είναι καλοί σε κάτι τείνουν να υποτιμούν τη δεξιότητά τους εν συγκρίσει με τους υπόλοιπους. Το άρθρο τους δείχνει ότι οι άνθρωποι είναι καλοί σε κάτι επειδή αυτό τους είναι εύκολο, και υποθέτουν ότι είναι το ίδιο εύκολο και για τους άλλους. Έτσι, αν κι εσείς κάνετε κάτι σπουδαίο, πιθανότατα δεν θα συνειδητοποιείτε τη σπουδαιότητά του, γιατί θα νομίζετε ότι καθένας θα μπορούσε να το κάνει.

Κάποτε ένας συνάδελφος μου είχε πει ότι είχε συναντήσει δύο διαφορετικές αντιδράσεις σε ένα άρθρο μου: Κάποιοι είπαν ότι ήταν εξαίρετο, ενώ άλλοι το βρήκαν τετριμμένο. Δεν ξέρω τι θα έλεγε επ’ αυτού το Φαινόμενο Dunning-Kruger, όμως εκείνο ακριβώς το άρθρο αποτελεί τον κύριο λόγο που βρίσκομαι εδώ ενώπιόν σας σήμερα.

Αν υπερβείτε τον Νόμο του Lamport και το Φαινόμενο Dunning-Kruger, κι αν τα καταφέρετε να κατακτήσετε μια θέση που θα σας επιτρέπει να κάνετε κάτι σπουδαίο, κι αν κάνετε κάτι που είναι πραγματικά υπέροχο, κι αν το συνειδητοποιήσετε ότι είναι υπέροχο, υπάρχει και ένα ακόμη εμπόδιο.

Θα πρέπει να πείσετε και τους άλλους ότι είναι πράγματι σπουδαίο.

Δεδομένου ότι κανείς από σας δεν παίρνει πτυχίο στο θέατρο ή τη ζωγραφική, αυτό θα χρειαστεί γράψιμοσπουδαίο γράψιμο. Έτσι θα εξαντλήσω τα υπόλοιπα 5 λεπτά και 3 δευτερόλεπτα μιλώντας για το γράψιμο, τη συγγραφή.

Σε αυτό το σημείο, ίσως κοιτάζετε τα άσπρα μου μαλλιά και τη γενειάδα και σκέφτεστε: «Ωχ, τώρα θα αρχίσει να μας λέει ότι ο κόσμος πάει κατά διαόλου, και κανείς δεν γράφει πλέον σωστά αγγλικά».

Λοιπόν, ναι, θα σας πω ότι οι λέξεις συγγραφέας, διάλογος και ταλέντο είναι ουσιαστικά και δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως ρήματα. Αλλά όχι επειδή αυτό είναι λάθος γραμματικό. Αλλά γιατί σχηματίζουν ηλίθια, άσχημα ρήματα. Όπως έγραψε κάποτε ένας πολύ καλός συγγραφέας «στα αγγλικά, μπορείς να μετατρέψεις οτιδήποτε σε ρήμα». Κι εμένα μου αρέσει να περιτυλίγω ένα ουσιαστικό και να του βάζω μια κατάληξη -ing από πίσω.

Ο κόσμος αλλάζει και μια ζωντανή γλώσσα όπως τα αγγλικά αλλάζουν μαζί του. Ζούμε στη χρυσή εποχή του γραψίματος. Οι άνθρωποι γράφουν περισσότερο, σε πολλές νέες μορφές. Από τουίτ μέχρι ιστοσελίδες.

Να ένα παράδειγμα σπουδαίας γραφής που μου αρέσει. Είναι από μια διαφήμιση στο eBay που εμφανίστηκε το 2004. Η διαφήμιση έχει τίτλο:

Πωλείται: Ελαφρώς χρησιμοποιημένο νυφικό, μέγεθος 12. Φορέθηκε μόνο δύο φορές: Την πρώτη στο γάμο και τη δεύτερη για τούτες τις φωτογραφίες. Πωλείται λόγω διαζυγίου.

Από κάτω ακολουθεί η φωτογραφία ενός μεγαλόσωμου άνδρα με μερικά τατουάζ στα χέρια, με το πρόσωπο σβησμένο, που φοράει ένα νυφικό. Να ένα κομμάτι από την περιγραφή:

Βρήκα το νυφικό της πρώην γυναίκας μου στη σοφίτα όταν μετακόμισα. Το δαχτυλίδι των αρραβώνων, αξίας 4.000 δολαρίων, το είχε πάρει μαζί της, αλλά το νυφικό το άφησε. Σκεφτόμουν να οργανώσω πάρτι καψίματος νυφικού, όταν θα έβγαινε το διαζύγιο, αλλά η αδελφή μου με απέτρεψε. Είπε «Καλύτερα να το πουλήσεις στο eBay. Τουλάχιστον θα βγάλεις κάτι».

Κι αυτό κάνω. Το πουλάω ελπίζοντας να πιάσω αρκετά χρήματα για μερικά εισιτήρια για τους Mariners και καμιά μπύρα. Αυτό το νυφικό μου κόστισε 1.200 δολάρια που ο μεθύστακας ο πεθερός μου ορκιζόταν αριστερά και δεξιά ότι θα το πλήρωνε, αλλά δεν το έκανε και τον απλήρωτο λογαριασμό τον φορτώθηκα εγώ. Ευτυχώς την κόρη του τη φορτώθηκα μόνο για 5 χρόνια…

Τέλος πάντων, είναι ένα πολύ ωραίο νυφικό όπως διαπιστώνετε στις φωτογραφίες. Προσωπικά, νομίζω ότι μοιάζει με κουρτίνα μπάνιου αξίας 1.200 δολαρίων, αλλά ποιος είμαι εγώ να ξέρω.

Και ούτω καθεξής…

Ε, λοιπόν, αυτό είναι σπουδαίο γράψιμο. Η φωνή του συγγραφέα ξεπηδά από την ιστοσελίδα. Ακούστε ξανά αυτήν την πρόταση:

Αυτό το νυφικό μου κόστισε 1.200 δολάρια που ο μεθύστακας ο πεθερός μου ορκιζόταν αριστερά και δεξιά ότι θα το πλήρωνε, αλλά δεν το έκανε και τον απλήρωτο λογαριασμό τον φορτώθηκα εγώ.

Ένας φιλόλογος θα παραπονιόταν ότι πρόκειται για μια πρόταση μακροβούτι. Δεν είναι απλώς μακροβούτι, είναι ολόκληρο τρενάκι του τρόμου. Είναι ένα άλμα από τον ψηλό βατήρα, ακολουθούμενο από τριπλή φιγούρα σάμερσολτ και τέλεια είσοδο στο νερό. Κάποιοι θα έλεγαν ότι δεν διακρίνουν κανένα συγγραφικό ταλέντο· γράφει απλώς με τον τρόπο που μιλάει. Όμως, κανείς δεν μιλάει έτσι. Προσπαθήστε να πείτε προφορικά μια τέτοια πρόταση, και θα προσγειωθείτε με την κοιλιά. Η πρόταση αυτή είναι μαστορεμένη.

Όπως κάθε καλό κείμενο, αυτή η διαφήμιση ήταν αποτελεσματική. Προκάλεσε έναν τεράστιο όγκο ηλεμηνυμάτων, στα οποία ο τύπος απαντούσε -να, για παράδειγμα, μια απάντηση:

Επίσης έλαβα τρεις προτάσεις για γάμο. Ναι, σωστά διαβάσατε, τρεις προτάσεις για γάμο. Νιώθω σαν εκείνους τους κατά συρροή δολοφόνους στην πτέρυγα των μελλοθανάτων. Ποτέ δεν κατάλαβα πώς στο διάολο εκείνοι οι τύποι έβρισκαν περισσότερες γκόμενες από μένα. Τώρα ξέρω. Πουλούσαν σαχλαμάρες στο eBay.

Η διαφήμιση προκάλεσε επίσης τα προβλεπόμενα 15 λεπτά διασημότητας. Μπορείτε ακόμα να βρείτε ένα αντίγραφό της, αναζητώντας στον Ιστό τον τύπο με το νυφικό (wedding dress guy).

Με τόσους πολλούς ανθρώπους να γράφουν τόσα πολλά, είναι πολύ δύσκολο να εντοπίσεις το σπουδαίο γράψιμο. Έχω κουραστεί να διαβάζω ηλεκτρονικά μηνύματα που υποθέτω ότι είναι γραμμένα στα αγγλικά μόνο και μόνο γιατί γνωρίζω τον αποστολέα, αφήστε πια τα άρθρα στα οποία κάθε προσπάθεια να προκληθεί ενδιαφέρον μοιάζει να έχει καταπνιγεί αμείλικτα.

Θέλω να βγείτε εκεί έξω και να γράφετε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τεχνικά έγγραφα που θα απολαμβάνω να διαβάζω, τόσο όσο ευχαριστήθηκα τούτη τη διαφήμιση στο eBay.

Θέλω, όμως, κάτι περισσότερο από εσάς.

Όλα σχεδόν τα γραπτά κείμενα σήμερα είναι πράγματα που μπορεί να τυπωθούν στα απομεινάρια νεκρών δέντρων, έστω κι αν τα περισσότερα τα διαβάζετε σε μια οθόνη. Όταν διαβάζετε ένα τεχνικό άρθρο, το μόνο σημάδι που θα βρείτε που θα σας λέει ότι πρόκειται για κείμενα του 21ου αιώνα είναι απλοί υπερσύνδεσμοι προς άλλα μέρη του άρθρου ή προς ιστοσελίδες.

Κι όμως, πρέπει να υπάρχουν υπέροχοι τρόποι με τους οποίους ένας συγγραφέας να μπορεί να αλληλεπιδρά με τον αναγνώστη, που κανείς να μην τους έχει σκεφτεί ακόμα. Τρόποι που να μεταφέρουν ιδέες καλύτερα και να κάνουν την ανάγνωση πιο διασκεδαστική. Θέλω να βγείτε εκεί έξω και να τους επινοήσετε!

Φοβάμαι ότι αυτή ήταν όλη η έμπνευση που είχα να προσφέρω. Αλλά θα προσθέσω ότι δεν είμαι δα και ο πλέον ακατάλληλος για να σας μιλάω σήμερα! Αν διαβάσετε το βιογραφικό μου, θα δείτε ότι εκείνο το σπουδαίο ή τετριμμένο άρθρο που σας ανέφερα πριν είναι σχετικά με το χρόνο και τα ρολόγια[i].

Οπότε έχω τα προσόντα να εκφωνήσω έναν λόγο που δεν διαρκεί περισσότερο από οκτώ λεπτά [Το χρονόμετρο αρχίζει να χτυπά].

[i] Time, Clocks, and  the Ordering of Events in a  Distributed System, https://amturing.acm.org/p558-lamport.pdf

Δημοσιεύθηκε στη Ηλεκτρονική έκδοση | Σχολιάστε

Βουλή των Εφήβων 2019: Μαθαίνουμε και ενημερώνουμε για τα ανθρώπινα δικαιώματα

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Βουλή των Εφήβων 2019: Μαθαίνουμε και ενημερώνουμε για τα ανθρώπινα δικαιώματα

των Μαριετίνας Μενεγάτου και Ειρήνης Κασσωτάκη

Στο φετινό πρόγραμμα της Βουλής των Εφήβων το οποίο είχε θέμα Βήματα Δημοκρατίας: Κάνοντας πράξη τη συμμετοχή, οι μαθητές της Α΄και Β΄ Λυκείου αναζήτησαν και έμαθαν για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Επισκέφθηκαν τη σελίδα Ενωμένοι για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, παρακολούθησαν ένα βίντεο για την ιστορία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και διάβασαν τα 30 άρθρα της Οικουμενικής Διακήρυξης. Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε ομάδες και ανέλαβαν κάποια άρθρα της Διακήρυξης να τα παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους και να τους ενημερώσουν για περιπτώσεις παραβίασής τους ανά τον κόσμο. Επίσης, κάποιες ομάδες ασχολήθηκαν ειδικότερα με τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (π.χ. στρατόπεδα συγκέντρωσης), καθώς και τους αγώνες για την προάσπισή τους (π.χ. Φεμινιστικό κίνημα, το κίνημα των Χίπις, οι μη κερδοσκοπικές οργανώσεις). Συνέχεια

Δημοσιεύθηκε στη Ηλεκτρονική έκδοση, μαθητικές δημιουργίες, Σχολικές Δραστηριότητες | Ετικέτες: , , | Σχολιάστε

eTwinning: Ας μάθουμε τη γλώσσα σου, ας μάθουμε για τον πολιτισμό σου

Το Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου συμμετείχε στο έργο eTwinning Ας μάθουμε τη γλώσσα σου, ας μάθουμε για τον πολιτισμό σου

της Ειρήνης Κασσωτάκη

Ολοκληρώθηκε το έργο eTwinning με τίτλο Ας μάθουμε τη γλώσσα σου, ας μάθουμε για τον πολιτισμό σου (Let’s learn your language, let’s learn about your culture), το οποίο οργανώθηκε από το σχολείο μας τη φετινή σχολική χρονιά (2918-2019) και υλοποιήθηκε σε συνεργασία με σχολεία της Ισπανίας και της Ιταλίας. Από το σχολείο μας συμμετείχαν τα τρία τμήματα της Α΄ τάξης και το τμήμα Β2. Τα συνεργαζόμενα ευρωπαϊκά σχολεία είναι τα ακόλουθα: Συνέχεια

Δημοσιεύθηκε στη Ηλεκτρονική έκδοση, μαθητικές δημιουργίες, Σχολικές Δραστηριότητες | Ετικέτες: , | Σχολιάστε

1ος στον τελικό του 8ου Πανελλαδικού Διαγωνισμού Φιλοσοφικού Δοκιμίου ο Μάνος Σπυριδάκης

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ: Μεγάλη επιτυχία για το Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου και την Κρήτη

1ος στον τελικό του 8ου Πανελλαδικού Διαγωνισμού Φιλοσοφικού Δοκιμίου ο Μάνος Σπυριδάκης – Εκπρόσωπος της Ελλάδας στην 27η Διεθνή Ολυμπιάδα Φιλοσοφίας που θα διεξαχθεί στη Ρώμη 16-19 Μαΐου 2019.

Ο μαθητής της Β΄ τάξης του Πειραματικού Λυκείου Ηρακλείου Μάνος Σπυριδάκης κατέλαβε την πρώτη θέση στον τελικό του 8ου Πανελλαδικού Διαγωνισμού Φιλοσοφικού Δοκιμίου που διεξήχθη την Παρασκευή 22 Μαρτίου στην Πάτρα. Την δεύτερη θέση στον τελικό κατέλαβε η Γεωργία Κούρτη, μαθήτρια του Πειραματικού Λυκείου Ρεθύμνου, καθιστώντας τον φετινό διαγωνισμό κρητική υπόθεση.

Ακόμη σημαντικότερη ήταν για τον Μάνο Σπυριδάκη η διάκριση την επόμενη ημέρα. Καταλαμβάνοντας και πάλι την πρώτη θέση στον διαγωνισμό στην αγγλική γλώσσα, που διεξήχθη το Σάββατο 23 Μαρτίου, προκρίθηκε στην 27η Διεθνή Ολυμπιάδα Φιλοσοφίας, που θα διεξαχθεί στη Ρώμη στις 16 με 19 Μαΐου. Την Διεθνή Ολυμπιάδα Φιλοσοφίας διοργανώνει η Διεθνής Ομοσπονδία Φιλοσοφικών Εταιρειών, ο μεγαλύτερος μη κερδοσκοπικός οργανισμός για την φιλοσοφία διεθνώς, σε συνεργασία με την UNESCO. Στην 27η Ολυμπιάδα προκρίνονται ένας με δύο μαθητές από κάθε χώρα, ενώ συνολικά συμμετέχουν περισσότερες από 50 χώρες του κόσμου.

Η διεύθυνση του Πειραματικού Λυκείου Ηρακλείου, ο Σύλλογος Διδασκόντων και όλη η εκπαιδευτική κοινότητα του σχολείου μας συγχαίρουμε θερμά τον μαθητή Μάνο Σπυριδάκη και τον υπεύθυνο καθηγητή για την προετοιμασία του, φιλόλογο Νίκο Ψαρομήλιγκο, για το μεγάλο αυτό επίτευγμα.

Για όλους εμάς, η επιτυχία αυτή δεν αποτελεί έκπληξη, και κατά πρώτον επιβεβαιώνει τον σπάνιο συνδυασμό υψηλής νοημοσύνης, ήθους, αξιοπρέπειας και απίστευτης ευγένειας που χαρακτηρίζουν τον Μάνο, αρετές για τις οποίες στον ίδιον και την οικογένειά του αξίζουν κατ’ αρχάς τα εύσημα.

Επιπλέον, ωστόσο, η επιτυχία τούτη αντανακλά το κέφι, την εργατικότητα, τη φιλομάθεια, το κλίμα συνεργασίας, την έμπρακτη διεπιστημονικότητα, την πολύπλευρη καλλιέργεια και την υψηλή στοχοθεσία που χαρακτηρίζουν τη λειτουργία του σχολείου μας, σε όλες τις έμψυχες συνιστώσες του: μαθητές, δασκάλους και γονείς.

Η πρωτιά του Μάνου, στολίζει την πρόσφατη αλυσίδα από το χρυσό μετάλλιο στην 36η Εθνική Μαθηματική Ολυμπιάδα «Αρχιμήδης» και την επικείμενη δοκιμασία πρόκρισης στην Εθνική Ολυμπιακή Ομάδα, την 2η θέση στον τελικό για την 17η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών, την τριπλή συμμετοχή, μετά από Παγκρήτιο Διαγωνισμό, στην αποστολή του προγράμματος Euroscola στο Στρασβούργο, και την πρόκριση δύο εκπαιδευτικών, με το 2ο Πανελλήνιο βραβείο, στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Κατασκευών και Πειραμάτων Φυσικών Επιστημών στην Πορτογαλία. Πίσω από τις διακρίσεις αυτές, κρύβονται εκατοντάδες ώρες δημιουργικότητας, φαντασίας, κεφιού και μελέτης, για μαθητές και δασκάλους πέρα από το συμβατικό ωρολόγιο πρόγραμμα.

Στον Μάνο και στον Νίκο, ευχόμαστε καλή επιτυχία και να απολαύσουν κάθε στιγμή από την συμμετοχή τους στην Διεθνή Ολυμπιάδα στη Ρώμη!

Τέλος, θα ήταν παράλειψή μας, να μην ευχαριστήσουμε τις Μινωικές Γραμμές και το ΚΤΕΛ Ηρακλείου-Λασιθίου, για την υποστήριξη της μετακίνησης στην Πάτρα για τον διαγωνισμό.

Σημ: Τις συνοδευτικές φωτογραφίες παρείχαν οι διοργανωτές και γονείς συμμετεχόντων.

Δημοσιεύθηκε στη Διαγωνισμοί, Ηλεκτρονική έκδοση | Ετικέτες: | Σχολιάστε

Η Αλίκη στη Χώρα των Θυμάτων: το βιβλίο

Το βιβλίο μας!

Φωτ.: Χάρης Δημητρακόπουλος

Οκτώβριος 2017 και ο Όμιλος «Θεατρικό και Καλλιτεχνικό Εργαστήρι», έπειτα από πέντε χρόνια λειτουργίας, ψάχνει να βρει το επόμενο έργο που θα δουλέψει, θα διασκευάσει και θα παρουσιάσει στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Η σύσταση της πολυπληθούς ομάδας μάς έκανε πάντα ιδιαιτέρως απαιτητικούς και απαιτητικές στο έργο που θα θέλαμε και θα μπορούσαμε να επιλέξουμε. Και ακόμα και όταν βρισκόταν αυτό το έργο, η ομάδα πάντα ήταν έτοιμη να το διασκευάσει προσθέτοντας και αφαιρώντας ρόλους, ατάκες και σκηνές. Έτσι, διατυπώθηκε η τολμηρή πρόταση να γράψουμε συλλογικά ένα πρωτότυπο έργο, κομμένο και ραμμένο από την αρχή, στις ανάγκες του Ομίλου μας. Είχαμε κάνει άλλωστε κάποιες μικρότερες απόπειρες μέσα στην πενταετή λειτουργία του Ομίλου.

Θελήσαμε, λοιπόν, να εκφραστούμε κατά των στερεοτύπων, που εισβάλλουν στις ζωές μας και μας κρατούν σε αντιλήψεις που μπορεί να δυσκολεύουν την ύπαρξη και τη συνύπαρξή μας με το διαφορετικό. Εναντιωθήκαμε στα στερεότυπα που δε μας αφήνουν να αλλάξουμε άποψη και στάση και να αγαπήσουμε τον καθένα και την καθεμία, κάνοντας ένα βήμα, πλησιάζοντας τις ανάγκες του. Προσπαθήσαμε ν’ αποτρέψουμε τα στερεότυπα που μας έχουν γίνει συνήθεια και μας κλείνουν στο δικό μας μικρόκοσμο, κάνοντάς μας να αδιαφορήσουμε για ό,τι είναι μακριά από την καθημερινότητά μας.

Η διαδρομή δεν ήταν απλή, αλλά ήταν γοητευτική. Η διαδικασία του να χτίσουμε ένα δικό μας παραμύθι, χρησιμοποιώντας ανθρώπους, ζώα, φυτά, αλλά ακόμα και μικρόβια σε φανταστικές ιστορίες, για να παραλληλίσουμε με αναλογίες τους κοινωνικούς μας προβληματισμούς, γινόταν ολοένα και πιο ενδιαφέρουσα και ο ενθουσιασμός μας μεγαλύτερος. Γι’ αυτό, η ομάδα στηρίχθηκε στην «Αλίκη στην Χώρα των Θαυμάτων» του Λιούις Κάρολ, και, βγάζοντάς της ένα άλφα, έφτιαξε μια καινούρια Αλίκη, που ήρθε αντιμέτωπη με όλα αυτά που μπορούν να κάνουν τον καθένα και την καθεμία να σκεφτούν πως αλλάζοντας τον τρόπο που σκεφτόμαστε, μπορούμε να κάνουμε τον κόσμο μας λίγο πιο όμορφο για όλες και για όλους. Είμαστε ευτυχείς που το ζήσαμε, τόσο μέσω της συγγραφής, όσο και μέσω της παράστασης που στήθηκε, συλλογικά, από άτομα που το καθένα ήταν εκεί για να συνεισφέρει με τον δικό του τρόπο. Ελπίζουμε να καταφέρουμε να συμπαρασύρουμε και εσάς σε αυτό το μαγικό ταξίδι της δικής μας Αλίκης.

Η Αλίκη μας μπαίνει σε έναν φανταστικό κόσμο στον οποίο μπορεί να ακούει κάθε ζωντανό πλάσμα: ανθρώπους, ζώα, φυτά, ακόμα και μικρόβια. Εκεί θα ανακαλύψει πως υπάρχουν θύματα κοινωνικών στερεοτύπων, που θα της θυμίσουν τον δικό της κόσμο. Σεξισμός, θρησκευτικός φανατισμός, ξενοφοβία, ομοφοβία, απραγία και κακομεταχείριση των ζώων μπαίνουν στο στόχαστρο της ομάδας μας με σκοπό να μας κάνουν να σκεφτούμε τη θέση που καλούμαστε να πάρουμε απέναντι σε στερεότυπα και συνήθειες που έχουν ριζώσει βαθιά στην ύπαρξή μας και που μπορεί να επηρεάζουν τις ζωές των άλλων σε βαθμό που δεν περιμένουμε.

Η ομάδα του Ομίλου Αριστείας & Δημιουργικότητας
«Θεατρικό & Καλλιτεχνικό Εργαστήρι»
του Πειραματικού Λυκείου Ηρακλείου του σχολικού έτους 2017-18

Το βιβλίο μας εκδόθηκε το Δεκέμβριο 2018 (ISBN:978-960-88009-1-5). Πρόσθετο ψηφιακό υλικό μπορείτε να βρείτε στον μικροϊστότοπο της Αλίκης.

Δημοσιεύθηκε στη Ηλεκτρονική έκδοση, Θέατρο, μαθητικές δημιουργίες | Ετικέτες: | Σχολιάστε

Ευχές για το 2019

Στο 12ο δευτερόλεπτο αυτού του βίντεο, κάτι ασυνήθιστο συμβαίνει. Η Γη αρχίζει να ανατέλλει. Κυριολεκτικά πρωτοφανής σε ανθρώπινα μάτια, τούτη η ανατολή του πλανήτη μας στο διάσελο της Σελήνης συνέβη πριν από 50 ακριβώς χρόνια, μπροστά στο έκπληκτο πλήρωμα του Apollo 8, που βρισκόταν σε τροχιά γύρω από το φεγγάρι. Απαθανατίστηκε σε μια σειρά από πολύτιμες φωτογραφίες.

Το βίντεο αυτό αποτελεί μια ανακατασκευή του συμβάντος, όπως θα καταγραφόταν με τα σημερινά μέσα. Η πολύχρωμη σφαίρα του πλανήτη μας ξεχωρίζει ως μια γνώριμη εικόνα που υψώνεται πάνω από το μακρινό και ανοίκειο σεληνιακό τοπίο, σαν να είναι μια αντεστραμμένη ανατολή της Σελήνης όπως φαίνεται από τη Γη.

Για πολλούς, η σκηνή αυτή δείχνει και την ενότητα της ανθρωπότητας: τούτη η μεγάλη γαλάζια μπίλια είναι εμείς όλοι που ζούμε πάνω σ’ αυτήν!

Το βίντεο δεν είναι μια απλή διαδοχή φωτογραφιών (time lapse), αλλά αποτυπώνει με ακρίβεια την φαινόμενη ταχύτητα της ανατολής της γης από τα παράθυρα του Apollo 8. Επτά μήνες και τρεις αποστολές αργότερα, οι αστροναύτες του Apollo 11 αλλά θα πατούσαν πάνω στη Σελήνη.

Καλές γιορτές, ειρήνη και αλληλεγγύη σε όλον τον κόσμο!

https://apod.nasa.gov/apod/ap181223.html

Δημοσιεύθηκε στη Ηλεκτρονική έκδοση | Ετικέτες: , | Σχολιάστε

Τα κορίτσια της βροχής -για το Πολυτεχνείο…

«Τα κορίτσια της βροχής» τον καιρό της Χούντας ήταν μόλις είκοσι χρονών. Φυλακίστηκαν και βασανίστηκαν χωρίς να προδώσουν τα ιδανικά τους. Πάλεψαν ισάξια δίπλα στους άντρες εκείνης της εποχής που αγωνίζονταν για τη δημοκρατία. Στην ταινία καταθέτουν τη μαρτυρία τους 50 γυναίκες. Είναι ακόμη πολύ νέες, ενεργές και εξακολουθούν να πιστεύουν στον αγώνα που έκαναν. Είναι γυναίκες απ’ όλα τα κοινωνικά στρώματα που ακόμα και σήμερα τις δένει μια δυνατή φιλία.
Τις χαρακτηρίζει η ίδια περηφάνια, με τις Γυναίκες της Αντίστασης, το ίδιο ήθος, το ίδιο πείσμα για την εδραίωση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Η αφήγηση στην ταινία της Αλίντας Δημητρίου συμπλέκεται με το τότε και το τώρα καθώς χρησιμοποιεί εικόνες απο τα πρόσφατα επεισόδια στο Σύνταγμα στα ενδιάμεσα. Ωστόσο αν και θα περίμενε κανείς τα επεισόδια της σημερινής Ελλάδας να μην μπορούσαν να “δεσουν” με αυτα που έγιναν τότε στο Πολυτεχνείο και κατά την περίοδο της δικτατορίας, οι ομοιότητες ειναι τόσο συγκλονιστικές που για ένα δευτερόλεπτο βρίσκεσαι ξαφνικά εσυ στο 1973 και «Τα κορίτσια της Βροχής» στο 2014.

Πηγή

Δημοσιεύθηκε στη Αναδημοσίευση | Ετικέτες: , | Σχολιάστε