Τίτλος: Δημιουργικές Περιπέτειες: Οι Μαθητές Δημιουργούν Ένα Παραμύθι
1 Συνοπτική παρουσίαση του διδακτικού σεναρίου
Σε αυτό το σενάριο, οι μαθητές θα συνεργαστούν για να δημιουργήσουν ένα παραμύθι, χρησιμοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη. Θα δημιουργήσουν τους δικούς τους ήρωες και θα εξερευνήσουν μαζί περιπέτειες που θέλουν να ζήσουν. Η τεχνητή νοημοσύνη θα τους καθοδηγήσει στην κατασκευή της ιστορίας προτείνοντας ιδέες και βοηθώντας στην ανάλυση των επιλογών τους. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία, θα εκπαιδευτούν στο να συνεργάζονται, να φαντάζονται και να λαμβάνουν αποφάσεις, καθώς και στη χρήση της τεχνολογίας για την ενίσχυση της δημιουργικότητάς τους.
Το παρακάτω διδακτικό σενάριο δημιουργήθηκε στα πλαίσια του επιμορφωτικού προγράμματος Ανθρωποκεντρική Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση. Παιδαγωγική Διάσταση: Από τη Θεωρία στην Πράξη του Πανεπιστημίου Κρήτης και προβλέπεται να συμπεριληφθεί στον συλλογικό τόμο του Πανεπιστημίου Κρήτης/ΕΔΙΒΕΑ στο τέλος του 2024.
Δημιουργός: Λουτσοπούλου Σοφία, Τμήμα 3
Αναλυτικά βήματα ανάπτυξης του διδακτικού σεναρίου
Έπειτα από τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου, κατά την ανάγνωση ενός παραμυθιού, παρατηρήσαμε ότι λείπουν σελίδες από διάφορα τμήματα του βιβλίου. Αντιμετωπίζοντας αυτό το πρόβλημα, συζητήσαμε με τους μαθητές πώς θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ένα ολοκαίνουργιο παραμύθι για να αντικαταστήσουμε το χαλασμένο βιβλίο. Έτσι, προέκυψε το ερώτημα: “Πώς μπορούμε να γράψουμε μια ιστορία και τι συμπεριλαμβάνει αυτή;” Οι απαντήσεις των μαθητών καταγράφηκαν σε ένα mindmap προκειμένου να διερευνήσουμε τις γνώσεις τους για τα μέρη μίας ιστορίας.
Στο επόμενο στάδιο και μετά την ανάλυση των απαντήσεων των μαθητών, αποφασίσαμε να εμβαθύνουμε στη διαδικασία επιμέλειας ενός παραμυθιού, ζητώντας συμβουλές από έναν πραγματικό συγγραφέα. Επηρεασμένοι από το κατεστραμμένο βιβλίο, το οποίο περιείχε μια ιστορία του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, κάναμε διαδικτυακές ερωτήσεις στον “ίδιο τον συγγραφέα” χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Character A.I.
Με τις συμβουλές του διάσημου συγγραφέα χωρίσαμε την ιστορία μας σε τέσσερα μέρη, χαρακτήρες ,σκηνικό, πλοκή και κατάληξη-τέλος του παραμυθιού. Συζητώντας στην ολομέλεια θεωρήσαμε πιο λειτουργικό να χωριστούμε και να συνεργαστούμε σε ομάδες για να δημιουργήσουμε αρχικά τους χαρακτήρες και το σκηνικό. Οι μαθητές κάθε ομάδας αφού συζήτησαν μεταξύ τους παρουσίασαν στην ολομέλεια τις σκέψεις τους και περιέγραψαν τα πρόσωπα της ιστορίας μας καθώς και το σκηνικό.
Θέλοντας να μετατρέψουμε την φαντασία των μαθητών σε εικόνες, καταγράψαμε τις περιγραφές τους χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Bing Image Creator η οποία μετέτρεψε τους ήρωες και το σκηνικό μας σε φανταστικές εικόνες. Έπειτα επιλέξαμε όλοι μαζί εκείνες που μας ταίριαζαν και άρεσαν περισσότερο.
Μετά την αποθήκευση των επιλεγμένων εικόνων σε έναν φάκελο στον υπολογιστή και την προβολή τους μέσω της τηλεόρασης στην τάξη, αποφασίσαμε να προχωρήσουμε στο τρίτο κομμάτι της δημιουργίας της ιστορίας μας, την πλοκή. Για να ενθαρρύνουμε τη δημιουργικότητα των παιδιών, σκεφτήκαμε ένα “παιχνίδι”. Καθώς οι εικόνες προβάλλονταν στην τηλεόραση χωρίς συγκεκριμένη σειρά, τα παιδιά διαδοχικά έπαιρναν τον λόγο και έτσι είχαν την ευκαιρία να συνθέσουν τη δική τους ιστορία, εμπνευσμένα από κάθε εικόνα που παρατηρούσαν, συνεχίζοντας την αφήγηση.
Για να μοιραστούμε το έργο μας με τους γονείς, δημιουργήσαμε ένα ηλεκτρονικό βιβλίο χρησιμοποιώντας το εργαλείο fliphtml5.com. Σκοπός μας ήταν να το ανεβάσουμε στο σχολικό μας ιστολόγιο.
Πατήστε πάνω στην εικόνα:
Για την αξιολόγηση των μαθητών, επιστρέψαμε στο αρχικό μας mindmap και συζητήσαμε τα θέματα που είχαμε καταγράψει, προσθέτοντας και τις γνώσεις που αποκομίσαμε από τη διαδικασία. Ακόμα, παίξαμε ένα κουίζ στο Kahoot που δημιουργήσαμε, για να αξιολογήσουμε τις γνώσεις μας.