Ο Αρλεκίνος

0iyxOw83O QcKB

Μια φορά κι ένα καιρό ένας Αρλεκίνος επισκέφθηκε το Νηπιαγωγείο μας για να μας διηγηθεί την όμορφη ιστορία του. Διαβάσαμε, λοιπόν, το παραμύθι, το σχολιάσαμε και το ζωγραφίσαμε. Συζητήσαμε για το πως ένιωθε ο Αρλεκίνος στη αρχή της ιστορίας και πως ένιωσε στο τέλος. Πώς θα νιώθαμε εμείς αν ήμασταν στη θέση του; Τι στολή θα φορούσαμε αν πηγαίναμε κι εμείς στην πλατεία με τους υπόλοιπους μασκαράδες; Σκεφτήκαμε, επίσης, με ποια υλικά θα μπορούσαμε να φτιάξουμε μια αποκριάτικη στολή. Οι ιδέες ήταν πολλές. Με μαξιλαροθήκη, καπέλο με πούπουλα, με πανιά, με χαρτί. Συμφωνήσαμε όλοι ότι δεν χρειαζόμαστε χρήματα για να φτιάξουμε μια όμορφη αποκριάτικη στολή. Αρκεί η φαντασία μας!

327277275 576020781215876 6799029476850556771 n  328015471 909082657177301 6732857299269565825 n 327753521 928041255093104 2954542476287895153 n

arlekinos

327269662 1928654944199850 1633977679839048601 n 328639089 503814811928265 4815387463650150727 n

Η στολή του Αρλεκίνου

Παρατηρήσαμε και περιγράψαμε τη στολή του Αρλεκίνου.

0LzffI6dHeNTe3

Ο Αρλεκίνος στην τέχνη

Πολλοί ήταν οι ζωγράφοι που εμπνεύστηκαν από τη φιγούρα του αρλεκίνου. Ο καθένας, ανάλογα με το στυλ του τον αναπαρέστησε με τρόπο μοναδικό. Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε μερικούς πίνακες.

cdIlvq2YeLhXJM HB4GbFi 3AQDsd jyVEMUiKXPoUvG tI6jbKmr7YOf4z 2 3 u55Uvq5msh8JtC qkstqcdeFZCGBA vxIQlnMNr7p5qF H48IJC9V3YLgkJ wIzekPiIxkSlR7 fLz09JHS8O0Duj

Ιδιαίτερα ξεχωριστός είναι ο πίνακας του Ισπανού ζωγράφου Χουάν Μιρό “το καρναβάλι του Αρλεκίνου”. Εμφανίζονται σκορπισμένα διάφορα σχέδια που μοιάζουν σαν να τεντώνονται και να ξεδιπλώνουν, να στριφογυρίζουν και να φουσκώνουν. Παρατηρήσαμε τον πίνακα και προσπαθήσαμε να βρούμε τον Αρλεκίνο.

z0d08YqhBqclx6

Παρακολουθήσαμε κι ένα εντυπωσιακό βίντεο στο οποίο ο πίνακας “ζωντανεύει”.

2 .jpg

pinakas

Βενετία. Η πόλη του Αρλεκίνου

Με αφορμή την ιστορία του Αρλεκίνου, μιλήσαμε και για την Βενετία με το ξεχωριστό και εντυπωσιακό της καρναβάλι, το περίφημο βενετσιάνικο καρναβάλι. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τις περίτεχνες μάσκες και τις όμορφες στολές. Φανταστήκαμε πως θα ήταν να ήμασταν και εμείς στο καρναβάλι της.

RwtLLAysXIJUM

rBVtX9sehcOBip 4RYkSgqwtSWZm 1rXhGSJnulsUUW Ven3 Ven4

.jpg 2 3 4 5  7 6

Εκεί, αν βρεθείς στην πλατεία του αγίου Μάρκου, θα δεις να χορεύουν ταραντέλα. Η ταραντέλα είναι ένα εύθυμο και ζωηρό τραγούδι που ταιριάζει με τη γιορτή του καρναβαλιού. Μπορεί να μην ήμασταν στην Βενετία, αλλά χορέψαμε μια ιταλική ταραντέλα.

 

328634714 527893569479636 6711352747499461451 n

Τέλος, γίναμε και εμείς πολύχρωμοι ΑΡΛΕΚΙΝΟΙ!

.jpg

 

Μίλα Τώρα

To Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων στο πλαίσιο του Συμφώνου Συνεργασίας που
έχει συνάψει με το «Χαμόγελο του Παιδιού» και με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά της
σχολικής βίας και του εκφοβισμού (6 Μαρτίου) σχεδιάζει και θα υλοποιήσει Δράσεις
ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης με στόχο την πρόληψη αλλά και την αντιμετώπιση του
φαινομένου στα σχολεία με την αρωγή του Ευρωπαϊκού Εθελοντικού Μαθητικού Δικτύου You
Smile, που έχει δημιουργήσει ο Οργανισμός. Οι δράσεις αυτές είναι μέρος της καμπάνιας #milatora η οποία αποτελεί μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος «Γίνομαι εθελοντής – Υπερασπίζομαι τα Δικαιώματά μου» του Οργανισμού και του You Smile, εγκεκριμένο από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το
Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Στις δράσεις αυτές συμμετέχει και το Νηπιαγωγείο μας με τις δικές του δημιουργίες.

327269265 3511547832499923 7123185309048095348 n 331871892 754880579307699 5604147306916637628 n

 

Θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα «Σε ποιον ανήκει τούτη η κούκλα»

Οι μαθητές του Νηπιαγωγείου μας, μαζί με τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Βολισσού, παρακολούθησαν την Παρασκευή το Θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα «Σε ποιον ανήκει τούτη η κούκλα». Η Πάκα και η Λολίτα επισκέφτηκαν το σχολείο μας, είπαν στα παιδιά την ιστορία τους, συζήτησαν μαζί τους, δέχτηκαν τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις τους, καθώς και την απόφασή τους για το σε ποιον τελοσπάντων ανήκει αυτή η κούκλα. Μία εξαιρετική εμπειρία με τους μικρούς μας μαθητές να αγκαλιάζουν την ιστορία των δύο κοριτσιών του παραμυθιού, να προτείνουν λύσεις, να έχουν διάλογο μαζί τους, να παίρνουν τη θέση τους στη σκηνή και τέλος να δίνουν τα ίδια την λύση στο παραμύθι. Μια συνεργασία του Κύκλου Θεάτρου, ΘΕΑΤΡΟΠΟΙΟΙ ΧΙΟΥ, με το κέντρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Ομηρούπολης, στην κατεύθυνση των δράσεων για την αειφόρο ανάπτυξη, με κεντρικό άξονα τις διαπροσωπικές σχέσεις, τις κοινωνικές ανισότητες, και τα ζητήματα κοινωνικής οικολογίας.

326808660 730226028752557 856204193843735348 n 327321074 1896253790719271 3192235854702867536 n 327575131 6541479225881052 8684723386804177094 n 332047470 1223827088561024 4381565918934875855 n

Θεματική Ενότητα: «Απόκριες»

.jpg

Τι σημαίνει η λέξη Απόκριες;

Από + Κρέας, που σημαίνει απόχη από το κρέας, δηλαδή ότι δεν τρώμε καθόλου κρέας.

Απόκριες ονομάζονται οι 3 εβδομάδες πριν από την Καθαρά Δευτέρα, κατά τις οποίες αποχαιρετάμε σιγά σιγά το κρέας από τη διατροφή μας, οπότε και αρχίζει η Μεγάλη Σαρακοστή!

Η 1η εβδομάδα των Αποκριών που τελειώνει την Κυριακή του Ασώτου, λέγεται και “Προφωνή”, επειδή παλιά προσφωνούσαν, δηλαδή διαλαλούσαν ότι άρχιζαν οι Απόκριες!

Η 2η εβδομάδα λέγεται Κρεατινή” ή της Κρεοφάγου, επειδή έτρωγαν κρέας και δεν νήστευαν ούτε την Τετάρτη ή την Παρασκευή. Η εβδομάδα αυτή γιορτάζεται με γλέντια και φαγοπότια. Την “Τσικνοπέμπτη” είναι η μέρα που καταναλώνονται μεγάλες ποσότητες κρέατος.

Η τρίτη εβδομάδα λέγεται “Τυρινή” ή της Τυροφάγου, επειδή έτρωγαν γαλακτοκομικά προϊόντα σαν ενδιάμεση κατάσταση μεταξύ κρεοφαγίας και νηστείας, για να προετοιμαστούν σιγά – σιγά για τη νηστεία της Σαρακοστής!

Ανάλογη με την ελληνική λέξη Αποκριά, είναι και η λατινική λέξη καρναβάλι (Carneval, Carnavale, από τις λέξεις Carne=κρέας και Vale=περνάει).

Το καρναβάλι έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα. Οι Απόκριες είναι από τις αρχαιότερες «Διονυσιακές γιορτές» των Ελλήνων, όπου οι άνθρωποι μεταμφιέζονταν, χόρευαν, φορώντας μάσκες, τραγουδούσαν πίνοντας κρασί προς τιμή του Θεού Διονύσου!

Μικροί και μεγάλοι γιορτάζουν τις απόκριες μέσα από πολύ χορό, φαγητό και ευφάνταστες μεταμφιέσεις!

Αφού, συζητήσαμε τι σημαίνει η λέξη Απόκριες και τι συνηθίζουμε να κάνουμε αυτήν τη γιορτή, παρακολουθήσαμε το παραπάνω εκπαιδευτικό βίντεο. Στη συνέχεια, τα παιδιά έγραψαν τη λέξη ΑΠΟΚΡΙΕΣ, έκοψαν τα γράμματα και έφτιαξαν τη λέξη και μέτρησαν τα γράμματα της.

326856391 721493832765155 8316468787048909223 n

 

Θεματική Ενότητα: “Απόκριες”

“Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει, καλοκαίρι θα μυρίσει!”

Με χαρά, τραγούδι και χαμόγελα υποδεχτήκαμε τις Απόκριες στην τάξη μας με τον αγαπημένο μας “Γλετζοφλέβαρο”. Διαβάσαμε το παραμύθι της Γιολάντας Τσορώνη-Γεωργιάδη “Ο Γλετζοφλέβαρος” και καταλάβαμε ότι ο καθένας έχει τις δικές του χάρες. Το συζητήσαμε και το ζωγραφίσαμε.

327107163 727545382168836 155099643174286136 n 327036519 526010599617141 1864733554811609538 n 330889427 3307063939606982 4694338445790373075 n

 

Διαβάσαμε παροιμίες για τον Φλεβάρη και είπαμε τις ονομασίες του και γιατί λέγεται έτσι.

Πώς αλλιώς λέγεται ο Φεβρουάριος;

Φλεβάρης , Κουτσοφλέβαρος, Λειψομηνάς, Μικρός και Κουτσός.

Ταξιδεύοντας στην Ευρώπη με τη Κ.Ο.Θ.

Ταξιδεύοντας στην Ευρώπη με τη Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης

Με μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ταξιδεύοντας στην Ευρώπη με την Κ.Ο.Θ.» που μας πήγε ένα μεγάλο μουσικό ταξίδι σε διάφορες χώρες της ευρωπαϊκής οικογένειας. Από την Ισπανία και τη Φινλανδία μέχρι την Τσεχία, την Ουγγαρία, τη Ρουμανία και τη χώρα μας, την Ελλάδα, ο χάρτης αυτήν τη φορά μας μετέφερε ως τις άκρες της ευρωπαϊκής ηπείρου με υπέροχες, χαρακτηριστικές μελωδίες και αποσπάσματα από έργα σπουδαίων Ευρωπαίων συνθετών. Με τη βοήθεια, μέσω βίντεο, παιδιών από κάθε γωνιά της Ευρώπης, εξετάσαμε το ζήτημα της εθνικής ταυτότητας στη μουσική και πως η παράδοση, το περιβάλλον, το κλίμα, η γλώσσα, η ιστορία και κατά συνέπεια οι χοροί και τα τραγούδια μιας χώρας αποτυπώνονται στη λόγια μουσική της. Μία πανδαισία μελωδιών από κάθε άκρη της ηπείρου μας που έφερε τα παιδιά σε επαφή με κάποια από τα πιο αγαπημένα συμφωνικά έργα του ευρωπαϊκού ρεπερτορίου και τον μουσικό πολιτισμό ολόκληρης της Ευρώπης.

327049518 571672558350149 6137953228625458612 n

Τσικνοπέμπτη!!!

Τηρώντας το έθιμο της Τσικνοπέμπτης, τσικνίσαμε στο Νηπιαγωγείο μας.

Η μέρα κύλησε, με κέφι, χαρά, κατασκευές, χορό και νόστιμο φαγητό.

Οι “μικροί μας Ινδιάνοι” έφαγαν, ήπιαν, διασκέδασαν και έφυγαν χορτάτοι όμορφες στιγμές.

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων για τα σουβλάκια και τους χυμούς που προσέφεραν.

327733337 763214138482427 7152930394250844542 n

327058743 1223333331925849 903911887280534031 n 327917675 629215839016668 958901492986982405 n 331113108 737165384461638 2983440801412136963 n 332112935 1149842812320168 420899887945946715 n

327907360 535642292039440 4218942590684384590 n

Αγάπη είναι…

Με αφορμή τη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου, μιλήσαμε στα παιδιά για το συναίσθημα της αγάπης.

Τα παιδιά μας είπαν τις ιδέες τους για τη σημασία της αγάπης για τα ίδια, πότε νιώθουν αγάπη και για ποιους νιώθουν αγάπη. Ζητήσαμε από τα παιδιά να μας πουν αυτά τι θεωρούν ότι είναι η αγάπη.

Μερικές από τις ιδέες των παιδιών…

ΑΓΑΠΗ είναι όταν η μαμά και ο μπαμπάς με αγκαλιάζουν, όταν παίζουν μαζί μου, όταν μου αγοράζουν παιχνίδια.

Αν η ΑΓΑΠΗ ήταν χρώμα θα ήταν ροζ, κόκκινο, μαύρο, άσπρο, κίτρινο.

Αν η ΑΓΑΠΗ ήταν φαγητό θα ήταν μακαρόνια με κιμά, μπριζόλες.

Αν η ΑΓΑΠΗ ήταν συναίσθημα θα ήταν χαρά.

Κόψαμε καρδούλες και σχηματίσαμε τη λέξη «ΑΓΑΠΗ». Φτιάξαμε τα καπέλα της αγάπης, για να μην ξεχάσουμε να ευχηθούμε «Χρόνια Πολλά» σε αυτούς που αγαπάμε.

327128600 954800405930322 7466196469609788627 n 327156452 575623354500242 7073289963844259641 n 327801515 1248143822490848 8977106944216473065 n

332044552 518492240431250 6881963762756723364 n

Μοιράσαμε ΑΓΑΠΗ με τις ζωγραφιές μας.

327038191 1307380306474073 7723964799037113463 n

Διαβάσαμε το παραμύθι «Η δύναμη της αγάπης» που μιλάει για την αγάπη του παιδιού προς τους γονείς του.

327998085 561131279411777 1326025052093856575 n 332105681 1288685038393960 4897860802053629567 n

Αμυγδαλιά, η νυφούλα του χειμώνα

Μπορεί λίγες μέρες πριν να είδαμε χιόνια, η αλήθεια είναι όμως ότι σιγά σιγά μας αποχαιρετά ο χειμώνας. Η Αμυγδαλιά είναι το πρώτο δέντρο που ανθίζει το νέο έτος και “ξυπνάει” την Άνοιξη με τα υπέροχα χρώματα της. Συνήθως ανθίζει τον Ιανουάριο. Όταν κάνει κρύο τον  Ιανουαρίου ανθίζει στα μέσα Φεβρουαρίου.

.jpg

2

Ο μύθος της αμυγδαλιάς

Ήταν κάποτε στη Θράκη, μια πανέμορφη πριγκίπισσα, η Φυλλίς. Ερωτεύτηκε το γιο του Θησέα, τον Δημοφώντα. Οι δύο νέοι γνωρίστηκαν όταν το καράβι του νεαρού Αθηναίου Δημοφώντα επέστρεφε από την Τροία. Παντρεύτηκαν αλλά μετά από λίγο καιρό ο νεαρός Αθηναίος νοστάλγησε  την πατρίδα του και η ερωτευμένη πριγκίπισσα μην αντέχοντας να τον βλέπει στεναχωρημένο τον άφησε να γυρίσει πίσω και αν την αγαπούσε πραγματικά θα ξαναγύριζε και τότε θα ήταν πραγματικά και ειλικρινά δικός της. Έτσι κι έγινε και η ερωτευμένη Φυλλίς έμεινε μόνη να περιμένει τον εκλεκτό της για χρόνια ώσπου μαράζωσε και πέθανε από τη θλίψη της. Όμως οι θεοί που ήξεραν την ιστορία της την μεταμόρφωσαν σε δέντρο για να μπορεί να περιμένει για περισσότερα χρόνια τον αγαπημένο της. Έτσι η ερωτευμένη γυναίκα δεν πέθανε αλλά έγινε το δέντρο, που έμελλε να γίνει σύμβολο της ελπίδας : η Αμυγδαλιά.
Έλεγαν λοιπόν ότι μετά από χρόνια και όταν ο Δημοφώντας επέστρεψε στη Θράκη βρήκε την αγαπημένη του και πιστή γυναίκα, όχι περιστοιχισμένη από μνηστήρες αλλά ένα ξερό δέντρο δίχως φύλλα στη μέση του παγωμένου τοπίου.
Απελπισμένος και γεμάτος τύψεις αγκάλιασε τον κορμό της και τότε εκείνη πλημμύρισε ανθούς στη μέση του χειμώνα νικώντας το θάνατο.

Ο μύθος της Αμυγδαλιάς μέσα από τα μάτια των παιδιών.

328609430 1223272004948765 5597454041307635455 n

Γνωρίσαμε τα μέρη της Αμυγδαλιάς.

3

330860540 515973930709414 6385991793839911936 n

Μάθαμε αινίγματα, παροιμίες και γλωσσοδέτη για την Αμυγδαλιά και λύσαμε το σταυρόλεξο της αμυγδαλιάς.

327737078 908052937205996 2984131064409760423 n 326789345 919550492421689 5764411057127224358 n 327043439 1150661542314333 3718054736635091440 n

Αμυγδαλιά & Μαθηματικά

Μέσα από φύλλα εργασίας για την αμυγδαλιά, ήρθαμε σε επαφή με τα αριθμητικά σύμβολα.

326757676 5882358981843082 9169848941877040498 n 327006670 3379631142324405 7800310079324161995 n 327267615 2455416624610095 1164676720969950977 n 327707285 611486894133881 975785529607355276 n

326746152 1724398167977106 2229256001007044797 n

322048025 925087208527942 3728807026933315962 n 326872048 1374638273297531 2925874483232291473 n 326979201 551420536955688 5446419084282388608 n

Συζητήσαμε για το τι μας δίνει η αμυγδαλιά και δοκιμάσαμε διάφορα προϊόντα με αμύγδαλο. Ευχαριστούμε θερμά όλους τους γονείς για τα εδέσματα που προσέφεραν.

330814941 755398182630106 1445179583892421705 n

Ακούσαμε και μάθαμε το τραγούδι “Ετίναξε την ανθισμένη αμυγδαλιά”.

Τέλος, φτιάξαμε και μια όμορφη κατασκευή.

326358698 890848538801700 6856037255378513674 n