Εργαστήριο Δεξιοτήτων: «Το ταξίδι της σταγόνας»
Εργαστήριο Δεξιοτήτων: «Ο κύκλος του νερού / STEAM»
ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ με το νερό
Προσεγγίζοντας το νερό πολύπλευρα, κατά τη διάρκεια του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων μας με τίτλο “Το ταξίδι της σταγόνας”, οι μαθητές πειραματίστηκαν με το νερό (υπό την εποπτεία των νηπιαγωγών για λόγους ασφάλειας), έκαναν διαπιστώσεις και κατέληξαν σε συμπεράσματα.
Διαλυτότητα
Μια από τις ιδιότητες του νερού είναι να διαλύει κάποια σώματα ενώ κάποια άλλα δεν τα διαλύει. Προσεγγίσαμε την έννοια αυτή μέσω του πειράματος. Τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε ήταν νερό, ξύδι, καφές, μαγειρική σόδα και κανέλα. Ξεκινήσαμε να δούμε τι θα συμβεί αν ρίξουμε μέσα σε ένα ποτήρι νερό καφέ, περιμένοντας μέχρι να διαπιστώσουμε και οι ίδιοι, μιας και οι υποθέσεις ήταν πολλές και διαφορετικές. Συνεχίσαμε με τα υπόλοιπα υλικά. Στόχος μας ήταν να γνωρίσουν τα παιδιά την ιδιότητα του νερού σε σχέση με άλλα υλικά (διαλυτότητα), να κατανοήσουν ότι το νερό διαλύει κάποια υλικά, αλλά δεν τα εξαφανίζει, να κατανοήσουν ότι τα υλικά αυτά υπάρχουν μέσα στο νερό αλλά δεν φαίνονται.
Πλεύση / Βύθιση
Προσεγγίζοντας το φαινόμενο της πλεύσης και της βύθισης, παίξαμε αρχικά ένα παιχνίδι στο διαδραστικό πίνακα, όπου τα παιδιά καλούνταν να ομαδοποιήσουν διάφορα υλικά, ανάλογα με το αν επιπλέουν ή αν βυθίζονται. Στόχος ήταν να ανακαλύψουμε τις προηγούμενες γνώσεις των παιδιών σχετικά με την πλεύση / βύθιση. Στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας ένα σκεύος με νερό, ρίξαμε μέσα διάφορα υλικά και παρατηρήσαμε τι θα συμβεί. Τα παιδιά πριν το πείραμα έκαναν υποθέσεις και προβλέψεις σχετικά με το ποια υλικά πιστεύουν ότι θα επιπλεύσουν και ποια θα βυθιστούν. Ακολούθησε ένα φύλλο καταγραφής των παρατηρήσεων των παιδιών.
Εξάτμιση
Για να κατανοήσουμε καλύτερα τον κύκλο του νερού, παρατηρήσαμε πως τον νερό όταν ζεσταθεί, εξατμίζεται και από υγρό μετατρέπεται σε ατμούς, υδρατμούς. Τοποθετήσαμε ένα μπρίκι με νερό στο μάτι της κουζίνας και περιμέναμε να δούμε τι θα συμβεί όταν το νερό ζεσταθεί. Τα παιδιά έκαναν διάφορες προβλέψεις. Αφού άρχισαν να δημιουργούνται οι υδρατμοί και να βγαίνουν προς τον αέρα, τοποθετήσαμε πάνω στο μπρίκι ένα πιάτο. Παρατηρήσαμε ότι στο πιάτο εμφανίστηκαν σταγόνες, οι οποίες πλήθαιναν και σιγά-σιγά άρχιζαν να στάζουν προς τα κάτω.
Τήξη – Πήξη
Μέσα από το πείραμα προσεγγίσαμε τις έννοιες Τήξη και Πήξη, προκειμένου να κατανοήσουν τα παιδιά τις 3 μορφές που παίρνει το νερό. Μιλήσαμε για τα πράγματα που βλέπουμε γύρω μας. Ποια είναι στερεά, ποια υγρά, ποια αέρια. Ακολούθησαν δύο φύλλα εργασίας σχετικά με τις 3 καταστάσεις του νερού.
Υγροποίηση
Κάναμε το πείραμα για να δούμε πώς βρέχει. Μιλήσαμε για τη βροχή και αναρωτηθήκαμε γιατί τα σύννεφα ρίχνουν το νερό που έχουν μέσα τους στη γη.
Χρησιμοποιήσαμε:
- αφρό ξυρίσματος
- μπλε τέμπερα
- σύριγγα
- νερό
- γυάλινο βαζάκι
Τοποθετήσαμε αφρό ξυρίσματος πάνω στο βαζάκι για να δημιουργήσουμε το σύννεφο. Στη συνέχεια, ανακατέψαμε το μπλε χρώμα με λίγο νερό και βάλαμε μερικές σταγόνες στο αφρο – συννέφο, χρησιμοποιώντας τη σύριγγα. Ρίξαμε πολύ νερό με χρώμα μέσα στο βαζάκι και τελικά το μπλε νερό άρχισε να πέφτει στη γη. Αυτό συνέβη, γιατί το σύννεφο δέχτηκε τόσο πολύ νερό που δεν μπόρεσε να το κρατήσει και αναγκάστηκε να το ρίξει στη γη με τη μορφή βροχής.
Το νερό του πλανήτη αλλάζει συνεχώς μορφή. Από στέρεη μορφή (πάγοι) γίνεται υγρή (θάλασσες, ποτάμια, λίμνες) και μετά γίνεται υδρατμός και οι υδρατμοί είναι αυτοί που φτιάχνουν τα σύννεφα. Οι υδρατμοί συμπυκνώνονται και υγροποιούνται και δημιουργούν τη βροχή, που πέφτει από τα σύννεφα πάλι στη γη.
Μέσα από το πείραμα δείξαμε πώς ένα σύννεφο που έχει δημιουργηθεί, όταν έχει αρκετή ποσότητα νερού, δημιουργεί τη βροχή.
Αφού, ολοκληρώσαμε όλα τα πειράματα, ακολούθησε ένα φύλλο παρατήρησης, όπου τα παιδιά ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους από κάθε πείραμα.
Εργαστήριο Δεξιοτήτων: «Ο κύκλος του νερού / STEAM»
Εργαστήριο Δεξιοτήτων: «Ο κύκλος του νερού / STEAM»
Εργαστήριο Δεξιοτήτων: «Ο κύκλος του νερού / STEAM»
Λίγα λόγια για το νερό
Όταν βρέχει, το νερό πέφτει στις υδάτινες επιφάνειες του πλανήτη (λίμνες, ποτάμια, κλπ.). Το νερό αυτό θερμαίνεται από τον ήλιο, μετατρέπεται σε υδρατμούς και εξατμίζεται. Εκτιμάται ότι κάθε λεπτό εξατμίζεται ποσότητα ενός δισεκατοµµυρίου κυβικών µέτρων νερού, σε μορφή υδρατμών που διοχετεύεται στην ατµόσφαιρα, όπου παραµένει για δέκα µέρες κατά µέσο όρο. Στα ανώτερα στρώματα ψύχεται και δημιουργεί τα σύννεφα. Ένα µέρος από τα σύννεφα παρασύρονται από τους ανέµους πάνω από τη γη και η υγρασία τους επιστρέφει στη γη µε τις κατακρηµνίσεις, σε υγρή µορφή (βροχή) ή σε στερεή (χιόνι ή χαλάζι). Το νερό που πέφτει στη γη έχει ως φυσικούς αποδέκτες τη θάλασσα, τα ποτάμια, τις λίμνες και το έδαφος που το απορροφά.
Αυτό το νερό τροφοδοτεί τα υδάτινα οικοσυστήματα δίνοντας ζωή στην πλούσια χλωρίδα και πανίδα που φιλοξενούν. Αυτό το νερό χρησιμοποιούμε, με την κατάλληλη επεξεργασία για πόσιμο.
Το νερό λοιπόν στη φύση βρίσκεται σε ένα συνεχή κύκλο. Από την αρχή του κόσμου, το νερό ταξιδεύει ξανά και ξανά διανύοντας το ίδιο μακρινό κυκλικό ταξίδι. Από τις θάλασσες και τη στεριά στην ατμόσφαιρα και ξανά πίσω, δίνοντας παντού ζωή και ενέργεια στη φύση.
Υπάρχει δηλαδή μια σταθερή ποσότητα νερού που συνεχώς ανανεώνεται και κινείται σε έναν κλειστό κύκλο μεταξύ της θάλασσας, των υδάτινων οικοσυστημάτων, των σύννεφων και της γης.
Πολυμεσική παρουσίαση
Εργαστήριο Δεξιοτήτων: «Ο κύκλος του νερού / STEAM»
Ακούμε & τραγουδάμε το τραγούδι “Το ποταμάκι”.
Μαθαίνουμε & εικονογραφούμε το ποίημα “Το ποταμάκι” του Ζαχαρία Παπαντωνίου, ομαδικά και ατομικά.
Οι στίχοι του ποιήματος έχουν ως εξής:
Από που είσαι, ποταμάκι;
Από `κείνο το βουνό.
Πώς τον λέγαν τον παππού σου;
Σύννεφο στον ουρανό.
Ποια είναι η μάνα σου;
Η μπόρα.
Πώς κατέβηκες στη χώρα;
Τα χωράφια να ποτίσω
και τους μύλους να γυρίσω.
Στάσου να σε ιδούμε λίγο,
ποταμάκι μου καλό.
Βιάζομαι πολύ να φύγω,
ν’ ανταμώσω το γιαλό.
Εργαστήριο Δεξιοτήτων: “Ο κύκλος του νερού / STEAM”
6 Μαρτίου – Παγκόσμια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού παρακολουθήσαμε διαδικτυακά την εκδήλωση “Μίλα Τώρα ενάντια στο Bullying!” του «Χαμόγελου του Παιδιού».
Συζητήσαμε για τη σχολική βία και τον εκφοβισμό και φωνάξαμε δυνατά τα συνθήματα “Το χέρι βοηθάει, το χέρι ΔΕΝ χτυπάει”, “ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ”.
Μπορείτε να δείτε το υλικό των παιδιών από την συμμετοχή μας στην πανελλαδική εκστρατεία ‘Μίλα Τώρα’ του «Χαμόγελου του Παιδιού» ενάντια στον ενδοσχολικό εκφοβισμό αναρτημένο στον παρακάτω σύνδεσμο:




























































