Εργαστήριο της θεματικής ενότητας φροντίζω το περιβάλλον με τίτλο “Προστάτεψε το δάσος- είναι πηγή ζωής”
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον και συγκεκριμένα στο δασικό οικοσύστημα. Τα δάση διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη μείωση του κινδύνου φυσικών καταστροφών, όπως πλημμύρες, ξηρασίες, κατολισθήσεις και άλλα ακραία γεγονότα.
Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι: η ανάδειξη των σχέσεων καιαλληλεπιδράσεων φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, ο εντοπισμός των ανθρώπινων δραστηριοτήτων που υποβαθμίζουν ή απειλούν το φυσικό περιβάλλον και η ανάδειξη προληπτικών μέτρων, μέσα από διαδικασίες επίλυσης προβλήματος, διερευνητικής μάθησης, αρχές διαφοροποιημένες διδασκαλίας και περιγραφικής
αξιολόγησης
1ο εργαστήριο:Το ερέθισμα για την εκκίνηση του εργαστηρίου δόθηκε με την άφιξη της μασκότ μας την “Σούλα-Σακούλα” που ήρθε στην παρέα μας για να μας αναθέσει αποστολές και να μας ευαισθητοποιήσει για την αλλαγή κάποιων συνηθειών και συμπεριφορών που δημιουργούν κινδύνους στο δάσος.Η μασκότ Σούλα-Σακούλα μας διηγήθηκε την ιστορία της πώς ξεκίνησε από το σούπερ μαάρκετ, βρέθηκε στη θάλασσα, συνάντησε διάφορα ζώα και μετά βρέθηκε σε ένα δάσος και από εκεί στο σχολείο μας. Η γαντόκουκλα Σούλα Σακούλα συζητώντας μαζί μας μας παρότρυνε να ζήσουμε μαζί περιπέτειες και να φέρουμε εις πέρας αποστολές.
Η πρώτη αποστολή ήταν να επισκεφτούμε το δασάκι της γειτονιάς μας-αυλής μας , να την εξερευνήσουμε και να συλλέξουμε θησαυρούς. Βγαίνοντας στην αυλή μας παρατηρήσαμε τα δέντρα άλλα ψηλά άλλα χαμηλά, άλλα με φρούτα άλλα με κουκουνάρια άλλα με φύλλα άλλα όχι κι έπειτα συλέξαμε ξερά χόρτα, ξερά φύλλα, πευκοβελόνες, κλαδιά, κουκουνάρια, κυδώνια, αμύγδαλα, χορταρακια, χώμα, πέτρες και μερικά σκουπίδια.
Η δεύτερη αποστολή ήταν να ταξινομήσουμε τα υλικά που βρήκαμε και έπειτα τα κρατήσαμε για άλλη μελλοντική δραστηριότητα.
Η τρίτη αποστολή της Σούλας Σακούλας ήταν να συμφωνήσουν τα παιδιά σε κάποιους κανόνες για την εύρυθμη λειτουργία της ομάδας. Οι κανόνες καταγράφονται πάνω σε φύλλα. Τα παιδιά κολλάνε τους κανόνες που έχουν συμφωνήσει πάνω σε ένα δέντρο.
2ο εργαστήριο
Τέταρτη αποστολή να φτιάξουν τα παιδιά ιστόγραμμα με τις αρχικές αντιλήψεις τους για το δάσος, τι είναι το δάσος, τι μας προσφέρει, τι κάνουμε εκεί, τι βλέπουμε δάσος. Ακολούθησε ατομικό φύλλο εργασίας: τι γνωρίζω για το δάσος,ποια είναι τα οφέλη του. Έπειτα παρακολουθούμε βίντεο με https://youtu.be/I2cKbUGn4wo για να πάρουμε πληροφορίες για το δάσος και τα οφέλη του, τους κινδύνους που διατρέχει από την ανθρώπινη παρέμβαση. Με αφορμή αυτό το υλικό συζητάμε και προβληματιζόμαστε.
Πέμπτη αποστολή της Σούλας Σακούλας να γίνουμε μικροί φωτογράφοι και να φωτογραφήσουμε τα δέντρα της αυλής, τους καρπούς των δέντρων και τους θησαυρούς της φύσης και μας παροτρύνει να αγκαλιάσουμε ένα δέντρο, να το αισθανθούμε για να μας πει το μυστικό του.Χρησιμοποιήσαμε το τάμπλετ του σχολείου για να φωτογραφήσουμε την ομάδα μας στη φύση.Είδαμε σε βίντεο “Η αρκούδα που αγαπούσε τα δεντρα” κι έπειτα το μυστικό που μας είπε το δέντρο οταν το αγκαλιάσαμε κι εμείς όπως έκανε η αρκούδα το αποτυπώσαμε σε φύλλο εργασίας
Η έκτη αποστολή ήταν ένα παιχνίδι κίνησης και ρυθμού με ζευγάρια καρτών που αναπαριστούν δέντρα.
Οι κάρτες αναπαριστούν διάφορα είδη δένδρων,τα παιδιά διαλέγουν μια κάρτα και κινούνται ελεύθερα στο χώρο με τη συνοδεία μουσικής. Μόλις η μουσική σταματήσει, το κάθε παιδί βρίσκει το παιδί με το όμοιο δέντρο και ανάλογα με τις οδηγίες της νηπιαγωγού γίνονται μικρά δεντράκια που μεγαλώνουν, που τα φυσά ο άνεμος,που τα βρέχει η βροχή και το χιόνι, έπειτα γίνονται δρυοκολάπτες, πουλάκια πάνω στα κλαδιά κ.α. Ακούσαμε και το τραγούδι το “Το δέντρο που φυτέψαμε”
3ο εργαστήριο
Στο τρίτο εργαστήριο η Γαντόκουκλα Σούλα Σακούλα μας ζήτησε σαν έβδομη αποστολή να φέρουμε φρούτα και καρπούς του δάσους. Τα παιδιά φέρανε φθινοπωρινά φρούτα , κάστανα, καρύδια, βελανίδια. Τα παρατηρήσαμε, τα ονομάσαμε, τα ταξινομήσαμε ανά χρώμα και μετά τα γευτήκαμε φυσικά.
Η όγδοη και η ένατη αποστολή ήταν αρκετά διασκεδαστικές καθώε η Σούλα-Σακούλα μας ανέθεσε ένα παιχνίδι αφής και ένα παιχνίδι γεύσης. Με κλειστά μάτια αγγίξαμε κλαδιά, πευκοβελόνες, χόρτα, πέτρες, καρύδια και φρούτα.Στο παιχμνίδι της γεύσης δοκιμάσαμε και μαντέωαμε τα φθινοπωρινά φρούτα. Ακολούθησε φύλλο εργασίας “Τι βλέπω, τι πιάνω, τι γεύομαι στο δάσος”.
Κι επειδή τα φρούτα ήταν πολλά η Σούλα-Σακούλα μας ανέθεσε και 10η αποστολή να δημιουργήσουμε ένα πρόσωπο με φρούτα και καρπούς όπως είδαμε να κάνει και ο ζωγράφος Τζουζέπε Αρτσιμπόλντο. Το αποτέλεσμα ήταν απολαυστικό.
4ο εργαστήριο
Η 11η αποστολή ήταν να γνωρίσουμε ποιός άλλος μένει στο δάσος. Διαβάσαμε το παραμύθι “Ποιός άλλος μένει εδώ; ” απο το ΚΠΕ Καστοριάς γνωρίσαμε ζώα του δάσους και μέσα από τη συζήτηση μάθαμε για τα οφέλη του δέντρου στα ζώα(φωλιά, τροφή κτλ.) Σε φύλλο εργασίας ζωγραφίσαμε τα ζώα που κατοικούν σε ένα δέντρο, καθώς και τις τροφές και τις φωλιές τους.
Η 12η αποστολή ήταν η κατασκευή μακέτας με τα δέντρα και τα ζώα του δάσους .Καταγράψαμε επίσης τα οφέλη του δάσους στους ανθρώπους και στα ζώα.
5ο εργαστήριο
Η 13η αποστολή μας ήταν να αποδώσουμε μια ηχοιστορία με θέμα το δάσος και την πυρκαγιά με μουσικά όργανα ή τη φωνή μας. Ανακαλύψαμε, πειραματιστήκαμε και διασκεδάσαμε πολύ.
Σ
τον σύνδεσμο στο φωτόδεντρο http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-11018 τα παιδιά ανά δύο στα τάμπλετ παίζουν ένα παιχνίδι όπου ταιριάζουν τις ψηφίδες-παζλ για να κάνεις το οικοσύστημα του δάσους δάσους
Ζωγραφίσαμε ένα δάσος με την χρήση κηρομπογιών και ένα δάσος ελεύθερα με νερομπογιές βάζοντάς τους πολλά χρώματα.
6ο εργαστήριο
Η Σούλα -Σακούλα έφερε να μας συστησει στην παρέα μας τον Κύριο Καπνούλη, μια αλεπού που βίωσε την πυρκαγιά και μετά έγινε πυροσβέστης.Μας μίλησε για την ιστορία της και μας έκανε ερωτήσεις.Τα παιδιά αναρωτήθηκαν ποιός βάζει φωτιές;πώς;Γιατί;Και τι συμβαίνει μετά;
Ο Καπνούλης έφερε μαζί του έναν πυροσβεστήρα και μας έδειξε πώς λειτουργεί. Τα παιδιά ρώτησαν για το επάγγελμα του Πυροσβέστη.Μιλήσαμε για τον εξοπλισμό του Πυροσβέστη και το όχημά του, για τον αριθμό που καλούμε όταν θελουμε να καλέσουμε την Πυροσβεστική.Διαβάσαμε και το παραμύθι “Η μεγάλη φωτιά” και είδαμε τον εξοπλισμό και το επάγγελμα του Πυροσβέστη.
Ακολούθησε βίντεο η καταστροφή των δασών https://youtu.be/_q3HksXHeEA και μετά γίνανε ερωτήσεις στα παιδιά:Ποιά νομίζετε ότι είναι τα οφέλη του δάσους; Πού οφείλονται οι πυρκαγιές στο δάσος; Εκτός από τις ανθρώπινες δραστηριότητες που αλλού οφείλονται; Τι συμβαίνει όταν το δάσος παίρνει φωτιά; Η καταστροφή ενός δάσους τι συνέπειες έχει για τη ζωή του ίδιου του δάσους αλλά και για τη ζωή του ανθρώπου; με ποιους τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε; Θυμηθήκαμε ένα παλιότερο παραμύθι ” Ο πόλεμος των δασών” που κάηκαν και τα 2 δάση και τι συνέπειες είχε για τα ζώα.
Ακολούθησε φύλλο εργασίας με μισό φύλλο Α4 το δάσος πριν και το άλλο μισό το δάσος μετά την πυρκαγιά όπου τα παιδια αποτύπωσαν εικαστικά με νερομπογιές το δάσος πριν και μετά.
70 εργαστήριο
Στο τελευταιο εργαστήριο ο Κύριος Καπνούλης μας μίλησε για τους τρόπους που μπορούμε να προστατευτούμε από τις πυρκαγιές, τι πρέπει να θυμίζουμε στους ενήλικες όταν πάμε στο δάσος, όταν κάνουμε πικνικ στο δάσος ή τι γίνεται όταν τελικά πιάνει φωτιά στο δάσος(καλούμε την Πυροσβεστική). Ο Καπνούλης τέλος μας έδωσε το μετάλλιο του καλού προστάτη των δασών.
Για να κλείσουμε το εργαστήριο ντύσαμε την μελισσούλα κουκουβαγια και σκιουράκι για να μαζέψουν λουλούδια και καρπούς στο δάσος και μετά την ντύσαμε και πυροσβέστη να σβήσει τη φωτιά στο δάσος.