202 χρόνια μετά την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης ενάντια στον τουρκικό ζυγό και τα σχολεία της πατρίδας μας γιορτάζουν, για να μαθαίνουν οι μαθητές την ιστορία του τόπου μας, να παραδειγματίζονται από την προσφορά των προγόνων μας και τη θυσία τους για να ζούμε τώρα ελεύθεροι και να νιώθουν υπερήφανοι.
Ξεκινήσαμε με τα υπέροχα “Ελληνάκια” της Ευγενίας Φακίνου, τα οποία μας εισάγουν σιγά σιγά στις συνθήκες που επικρατούσαν τον καιρό της τουρκοκρατίας και τις πρώτες στιγμές της επανάστασης. Δημιουργήσαμε τα δικά μας έργα τέχνης…
Ακολούθησε βιντεάκι από το You tube για το τι γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου…
Προσεγγίζουμε τα κυριότερα σημεία της ιστορίας μας μέσα από τις τέχνες, παρατηρώντας και περιγράφοντας τον πίνακα του Νικολάου Γύζη “Το κρυφό σχολειό”
τον ζωγραφίζουμε…
κατασκευάζουμε το κρυφό σχολειό…
και κάναμε μακέτα με τα Ευζωνάκια έξω από την Αγιά Σοφιά μας, εκεί που ξεκίνησαν όλα…
Παρατηρούμε και περιγράφουμε τον πίνακα του Θεόδωρου Βρυζάκη ” Οι δύο πολεμιστές” και μιλάμε για τους Κλέφτες και την προσφορά τους στον αγώνα…
τον ζωγραφίζουμε κι εμείς…
Κάνουμε τα δικά μας κλεφτόπουλα…
Αποκωδικοποιήσαμε το κλεφτόπουλο με pixel art…
Μιλήσαμε για κάποιους από τους γνωστούς ήρωες και μάθαμε να τους αναγνωρίζουμε παίζοντας με το bee bot μας…
Κάναμε πίνακες με θέμα τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου…
Δημιουργήσαμε τα τσαρούχια των κλεφτόπουλων…
και “μεταμορφώσαμε” το 1821 σε τσαρούχια…
Δημιουργήσαμε ελεύθερα υπέροχες δημιουργίες…
Μάθαμε για τον ρόλο του Ρήγα Φεραίου και του Θούριου και ψυχαγωγηθήκαμε με τραγούδια της 25ης Μαρτίου.
Και βέβαια τον Εθνικό μας Ύμνο….
Με πολλές απουσίες λόγω ιώσεων αλλά ήμασταν πολύ ωραία κλεφτόπουα και Σουλιωτοπούλες…
Και αφού τελειώσαμε το θεατρικό μας, θελήσαμε να πέσουμε στο Ζάλογγο όλοι μαζί….
Και του χρόνου να γιορτάσουμε με υγεία τις εθνικές μας επετείους!!!
Στόχος: Η κατανόηση των εννοιών της προκατάληψης και της διάκρισης
Η δραστηριότητα βασίστηκε στην προβολή της πολυβραβευμένης ταινίας animation “Zero” του Christopher Kezelos, 2010, με διάρκεια 12:32 λεπτά.
Το animation κυκλοφορεί με αγγλικούς υπότιτλους και για καλύτερη κατανόησή του από τα παιδιά σταματούσαμε την προβολή του και κουβεντιάζαμε για το τι παρακολουθήσαμε και τι μπορεί να συμβεί παρακάτω. Πρέπει να ομολογήσουμε ότι τα παιδιά ξετρελάθηκαν με το βίντεο, πλημμύρισαν πολλά συναισθήματα, τα οποία και εξέφρασαν και ταυτίστηκαν με τους ήρωες δίνοντάς τους αυθόρμητες συμβουλές κατά τη διάρκεια της προβολής.
Συζητήσαμε την πλοκή της ταινίας. Ποια προβλήματα διακρίνουμε; Θεωρούμε ότι είναι ένας δίκαιος κόσμος; τι μας φαίνεται άδικο; Τι σημαίνει ο αριθμός “0”; Τίποτα,κυρία… αν μας πεις φέρτε μου 0 μαρκαδόρους, εμείς δε θα σου φέρουμε τίποτα…Έπρεπε, όμως, οι γύρω του να τον κατηγορούν γι’ αυτό; Πώς ένιωθε ο Μηδέν για τη συμπεριφορά τους; Τι μπορεί να σκεφτόταν; Δέχτηκε ότι πρέπει να μείνει στενοχωρημένος αφού δεν τον ήθελαν και να μη κάνει τίποτα; Τι συνέβη τελικά; Γνωρίζουμε το σήμα που είχαν στο σώμα τους τα μωρά; (Άπειρο)… Ναι, κυρία, είναι ξαπλωμένο 8… Εξηγήσαμε τι σημαίνει η λέξη “άπειρο”… Άρα από το “τίποτα” δημιουργήθηκε το “τα πάντα”, το “όλα που δεν τελειώνει ποτέ”…
Πρέπει εμείς να συμπεριφερόμαστε έτσι στους γύρω μας; Έχουμε κοροϊδέψει ποτέ κάποιον γι’ αυτό που είναι; Πώς νιώθουμε τώρα γι’ αυτό; Πώς θα μπορούσαμε να αλλάξουμε;
B) Δικαίωμα, τι είναι;
Άξονες: Δίκαιο, δικαίωμα, σεβασμός στην τήρηση των δικαιωμάτων
Στόχοι: Να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια “δικαίωμα”. Να αντιληφθούν την έκταση των δικαιωμάτων τους και να μάθουν να τα αναγνωρίζουν.
Ξεκινήσαμε με την ερώτηση “Τι πιστεύουμε ότι δεν είναι δίκαιο για ένα παιδί;”
“Να το χτυπάμε, να το πληγώνουμε, να το βρίζουμε…”
Και συνεχίζουμε:
-Τι πιστεύετε ότι χρειάζεται ένα παιδί για να ζει καλά; Για να είναι ευτυχισμένο;
-Ποια από όλα αυτά είναι πραγματική ανάγκη; Απαραίτητο για να μεγαλώσει ένα παιδί;
-“Φαγητό, νερό, γάλα, σπίτι, γονείς”
-Τι πιστεύετε ότι πρέπει να κάνουν οι μεγάλοι για εσάς τα παιδιά;
-“Να μας φροντίζουν, να μη μας παρατάνε, να μη μας κλειδώνουν, να μας αγοράζουν ρούχα και παπούτσια, να μας δίνουν νερό και τροφή, να μας βγάζουν βόλτα, να μας μαθαίνουν πράγματα, να μας βγάζουν φωτογραφία, να μας προσέχουν, να μας κάνουν να χαιρόμαστε”.
-Ποια “μη” σας λένε οι γονείς σας και σας ενοχλούν;
-“Μη κάνεις ζημιά, μη χτυπάς, μη πάρεις κινητό, μη τρως πολλά γλυκά, μη σκορπάς παντού παιχνίδια”
-Ακούνε οι γονείς σας τη γνώμη σας;
-“Ναι, η δική μου η μαμά κάνει όλο τη δική μου γνώμη ! Όχι, η δική μου κάνει ό,τι θέλει εκείνη”
-Οι κυρίες ακούνε τη γνώμη σας;
-“Ναι, όταν ζητάμε κάτι σωστά και όμορφα κι εξηγούμε καλά, αλλά όχι όταν λέμε “γιατί έτσι θέλω”
Και κλείνουμε επιμένοντας ότι στη ζωή μας έχουμε ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ, τα οποία πρέπει να γνωρίζουμε και να διεκδικούμε, αλλά έχουμε και ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ, τις οποίες επίσης πρέπει να γνωρίζουμε και να αναλαμβάνουμε!!
Στόχοι: Η υποκίνηση του ενδιαφέροντος για τον δημόσιο χώρο, για τη βελτίωση των συνθηκών (περιβαλλοντικών, διαβίωσης, έκφρασης) της κοινότητας, η καλλιέργεια δεξιοτήτων υπευθυνότητας, συνεργασίας, ανάληψης πρωτοβουλιών, στρατηγικού σχεδιασμού.
Επισκεπτόμαστε το κοντινό παρκάκι της γειτονιάς μας, παρατηρούμε και φωτογραφίζουμε.
Τι δε μας άρεσε;
“Είδαμε πολλά σκουπίδια, είχε μικρούς κάδους στη μέση και δεν μπορούμε να παίξουμε, έχει κάτι σαν τεράστιες γλάστρες με χώμα αλλά χωρίς λουλούδια, έχει άσπρους κορμούς στα δέντρα, έχει κολώνες που είναι βρώμικες, τα παγκάκια είναι ξεβαμμένα.”
Κουβεντιάζουμε για την κατάσταση του πάρκου και καταλήγουμε σε συμπεράσματα απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις.
-Ποιος είναι υπεύθυνος για την κατάσταση του χώρου; Τα ίδια τα παιδιά έχουν κάποια ευθύνη;
-Σε ποιον θα πρέπει να απευθυνθούμε για να τους εξηγήσουμε το πρόβλημα;
-Πώς θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν οι αλλαγές που προτείνουμε;
-Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να βελτιωθεί η κατάσταση;(προσωπική ευθύνη)
-Τα προβλήματα αυτά υπάρχουν μόνο στο χωριό μας ή τα έχετε εντοπίσει και αλλού;
Με βάση τις απαντήσεις μας καταγράφουμε τις προτάσεις μας για τη βελτίωση του χώρου σε ατομικό φύλλο εργασίας και πάνω στις φωτογραφίες που έχουμε βγάλει, ανάλογα με το πρόβλημα που εντοπίσαμε.
Ποιος μπορεί να μας βοηθήσει σε όσα θέλουμε να αλλάξουμε; Μα, φυσικά, ο Δήμαρχος, για τον οποίο ετοιμάσαμε μία επιστολή…
Επόμενος σταθμός σε συνέχεια του εργαστηρίου είναι η επίσκεψη στο δημαρχείο της Καστοριάς, όπου θα δούμε πού και πώς παίρνονται οι αποφάσεις για τον δήμο μας, θα γνωρίσουμε τους ανθρώπους που έχουν ψηφίσει οι γονείς μας για να κάνουν τον τόπο μας καλύτερο και θα τους υποσχεθούμε κι εμείς ότι θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να συντηρούμε τους δημόσιους χώρους, όπως πρέπει.
Και με τη βοήθεια των τοπικών αρχών (τοπικό Συμβούλιο Πενταβρύσου, Σχολική Επιτροπή Δήμου Καστοριάς και Δήμος Καστοριάς) και ,φυσικά, των γονέων μας θα συνεχίσουμε υλοποιώντας όλες τις αλλαγές που σκεφτόμαστε για το πάρκο αλλά και “υιοθετώντας” το, ώστε να το διατηρούμε πάντα καθαρό και περιποιημένο.
Έφτασε και πάλι η τρελή Αποκριά, που ξετρελαίνει όλα τα παιδιά κι είπαμε να τη χαρούμε κι εμείς!
Με το 1/3 της τάξης μας λόγω ιώσεων διασκεδάσαμε με την ανάγνωση του κλασσικού πια Αρλεκίνου της Ζωρζ Σαρρή, κουβεντιάσαμε για τα συναισθήματα του Αρλεκίνου και για το ότι πάντα πρέπει να ελπίζουμε και να προσπαθούμε, όπως έκανε και η μαμά του Αρλεκίνου μας. Κάναμε σειροθέτηση με τις εικόνες του παραμυθιού και γίναμε κι εμείς οι ίδιοι Αρλεκίνοι με κωδικοποίηση για άλλη μια φορά.
Κατασκευάσαμε ελεύθερα τους δικούς μας κλόουν
Μιλώντας για τα πολίκά ζώα αποφασίσαμε να γίνουμε γλυκά πιγκουινάκια…
Παρακολουθήσαμε κουκλοθέατρο για τους χαρταετούς μαθαίνοντας για τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας…
και δημιουργήσαμε τους δικούς μας χαρταετούς…
Και βέβαια ακούσαμε και τους Χαρταετούς του Μίκη Θεοδωράκη!!!
Και για το τέλος πολύ παιχνίδι στην αυλή ντυμένοι καρναβαλάκια, ακούγοντας αποκριάτικα τραγούδια και τρώγοντας τις λιχουδιές που για ακόμη μία φορά ετοίμασαν οι μαμάδες μας!!
Καλές Αποκριές και καλή Σαρακοστή να έχουμε!!!!!
Ελπίζουμε του χρόνου να είμαστε όλοι μαζί στο σχολείο και να χαρούμε τις στιγμές!!!
Έχει αποσταλεί στα σχολεία όλης της χώρας η εγκύκλιος για τις εγγραφές των μαθητών για το σχολικό έτος 2023- 2024.
Οι αιτήσεις εγγραφών στα δημόσια Νηπιαγωγεία Γενικής Παιδείας, για το σχολικό έτος 2023-2024 θα πραγματοποιηθούν από 1 έως 20 Μαρτίου 2023. Εγγραφές μετά την 20η Μαρτίου θεωρούνται εκπρόθεσμες και χρειάζονται την έγκριση του/της Διευθυντή/ντριας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως τούτο ορίζεται στην παρ. 6 του άρθρου 6 του ΠΔ 79/2017 (Α΄109).
Την Ηλεκτρονική Αίτηση Εγγραφής υποβάλλουν οι γονείς/κηδεμόνες για το Νηπιαγωγείο που ανήκει το νήπιο-προνήπιο, βάσει της διεύθυνσης κατοικίας τους , σύμφωνα με τα όρια της σχολικής περιφέρειας του Νηπιαγωγείου, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://proti-eggrafi.services.gov.gr/
Στο νηπιαγωγείο μας εγγράφονται νήπια που διαμένουν στις κοινότητες Πενταβρύσου, Τσάκωνης και Αυγής.
Στα Νηπιαγωγεία, για το σχολικό έτος 2023-2024, θα φοιτήσουν μαθητές/τριες που έχουν συμπληρώσει τη νόμιμη ηλικία εγγραφής, όπως αυτή ορίζεται στις σχετικές διατάξεις του άρθρου 34 του ν. 4704/2020 (Α’ 133). Σύμφωνα με αυτές, στα Νηπιαγωγεία εγγράφονται μαθητές/τριες που την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν την ηλικία των τεσσάρων (4) ετών. Συγκεκριμένα, εγγράφονται στα Νηπιαγωγεία για το σχολικό έτος 2023-24, μαθητές/τριες γεννημένοι/ες το 2019 και τα Νηπιαγωγεία υποχρεούνται να δεχτούν όλες τις αιτήσεις προνηπίων που έχουν γεννηθεί κατά τη διάρκεια του έτους αυτού.
ΑΙΤΗΣΗ ΓΟΝΕΩΝ/ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ-ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΗΣ
Σύμφωνα με το άρθρο 2 της υπ’ αρ. πρωτ. 53128/Δ1/2020 (Β΄ 1767) ΚΥΑ των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων και Επικρατείας αρμόδιο για θέματα Ψηφιακής Διακυβέρνησης, για την εγγραφή του νηπίου/προνηπίου οι γονείς/ κηδεμόνες πρέπει να ακολουθήσουν τα εξής βήματα:
-Χρήση κωδικών: Οι γονείς/κηδεμόνες, κατά την είσοδό τους στην Ηλεκτρονική Υπηρεσία «Πρώτη Εγγραφή» της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (gov.gr) αυθεντικοποιούνται με τη χρήση των κωδικών-διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet).
– Είσοδος στη σελίδα της εφαρμογής (https://proti-eggrafi.services.gov.gr) και επιλογή του Νηπιαγωγείου στο οποίο ανήκει σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας του.
– Συμπλήρωση στοιχείων επικοινωνίας: Κατά την είσοδό του στο σύστημα, ο γονέας/κηδεμόνας συμπληρώνει τα στοιχεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (προαιρετικά) και κινητού τηλεφώνου μέσω του οποίου θα ενημερώνεται για την πορεία της αίτησής του.
Για την υποβολή της αίτησης οι γονείς/κηδεμόνες συμπληρώνουν διαδοχικά τα ακόλουθα (παρ. 2 του άρθρου 2 της ΚΥΑ 53128/Δ1/2020 (Β’ 1767):
α) τα στοιχεία του προνηπίου/ νηπίου για το οποίο αιτούνται την εγγραφή. Το σύστημα διαλειτουργεί με το Μητρώο Πολιτών και το Πληροφοριακό Σύστημα myschool και παρέχει στους γονείς/κηδεμόνες κατάλογο των τέκνων που είναι εγγεγραμμένα στην οικογενειακή τους μερίδα, τα οποία είναι σε ηλικία εγγραφής στο Νηπιαγωγείο και τα οποία δεν είναι εγγεγραμμένα σε άλλη σχολική μονάδα. Τα στοιχεία των τέκνων είναι συμπληρωμένα και οι γονείς/κηδεμόνες επιλέγουν το/τα τέκνο/α για το/τα οποίο/α επιθυμούν να υποβάλουν αίτηση. Σε περίπτωση ωστόσο που για οποιοδήποτε λόγο ο κατάλογος δεν περιλαμβάνει το τέκνο που επιθυμούν να εγγράψουν, έχουν τη δυνατότητα να εισάγουν μόνοι τους τα στοιχεία του νηπίου/προνηπίου και να τεκμηριώσουν τη σχέση κηδεμονίας, είτε με δικαστική απόφαση επιμέλειας είτε με ιδιωτικό συμφωνητικό ρύθμισης επιμέλειας, με ανάρτηση σχετικού αποδεικτικού σε ψηφιακή μορφή, β) τη διεύθυνση μόνιμης κατοικίας τους, την οποία τεκμηριώνουν αναρτώντας σε ψηφιακή μορφή εγγράφου σχετικό αποδεικτικό, όπως λογαριασμό ΔΕΚΟ, μισθωτήριο συμβόλαιο, ή άλλο δημόσιο πρόσφατο έγγραφο από το οποίο να προκύπτει ρητά η διεύθυνση κατοικίας, γ) τα στοιχεία άλλου/ων τέκνου/ων, που φοιτά/ούν στην ίδια ή σε συστεγαζόμενη σχολική μονάδα, εφόσον υπάρχει/ουν και για το/τα οποίο/α θα χρειαστεί να προσκομίσει Βεβαίωση Φοίτησης από τον/τη Διευθυντή/ντρια της συστεγαζόμενης σχολικής μονάδας. δ) εάν επιθυμούν τη φοίτηση του προνηπίου/νηπίου στο Τμήμα Πρόωρης Υποδοχής, στο Προαιρετικό Ολοήμερο Πρόγραμμα και στο Αναβαθμισμένο Πρόγραμμα Ολοήμερου Νηπιαγωγείου. ε) τα στοιχεία των συνοδών των προνηπίων/νηπίων κατά την προσέλευση και αποχώρησή τους από τη σχολική μονάδα ενώ παράλληλα επιλέγουν τη δήλωση: «Υποβάλλοντας αυτή την αίτηση, αναλαμβάνω την ευθύνη για την ασφαλή προσέλευση και αποχώρηση του νηπίου/προνηπίου».
Πριν την οριστική υποβολή της αίτησης, (παρ 3 του άρθρου 2 της ΚΥΑ 53128/Δ1/2020 (Β΄ 1767) οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από την ηλεκτρονική υπηρεσία «Πρώτη Εγγραφή» της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (gov.gr) για τα παραστατικά που θα απαιτηθεί να προσκομίσουν κατά την επίσκεψή τους στη σχολική μονάδα και εντός της προσθεμίας που ορίζει η προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, από τις 21 εώς και τις 23 Μαρτίου 2023 και ώρες 12:00-13:00. Σε αυτά τα παραστατικά, πέρα από τα (γ) και (δ) εφόσον τα έχει αιτηθεί, περιλαμβάνονται :
α) η αίτηση εγγραφής για το τμήμα πρόωρης υποδοχής, για το Προαιρετικό Ολοήμερο Πρόγραμμα και για το Αναβαθμισμένο Πρόγραμμα Ολοήμερου Νηπιαγωγείου.
β) Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή, σύμφωνα με τη με αρ. πρωτ. Φ.6/1094/80261/Δ1/20-5-2015 Εγκύκλιο (Α.Δ.Υ.Μ.)
γ) Βιβλιάριο υγείας του/της μαθητή/τριας, ή άλλου στοιχείου, από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα εμβόλια που προβλέπονται και είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. (παρ. 4, του άρθρου 6 του Π.Δ 79/2017 (Α΄ 109), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 4 α του άρθρου 44 του ν.4777/2021 (Α΄ 25).
δ) Γνωμάτευση από ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. εφόσον υπάρχει, σε περίπτωση μαθητή/τριας με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Επισημαίνεται ότι η γνωμάτευση αυτή δεν αποτελεί προϋπόθεση εγγραφής του/της μαθητή/τριας στο Νηπιαγωγείο, διευκολύνει όμως την οργάνωση για την υποστήριξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Πριν την τελική υποβολή της αίτησης (οριστικοποίηση) απαιτείται η έγγραφη συναίνεση του έτερου γονέα/κηδεμόνα με υπεύθυνη δήλωση του.
Μετά την υποβολή της αίτησης, (παρ. 5 του άρθρου 2 της ΚΥΑ 53128/Δ1/2020 (Β΄ 1767), οι γονείς/κηδεμόνες λαμβάνουν ενημερώσεις στο κινητό τηλέφωνο που έχουν δηλώσει κατά την ηλεκτρονική υποβολή της αίτησής τους για την πορεία της. Εφόσον απαιτηθούν διορθώσεις, η αίτησή τους επιστρέφεται από το Νηπιαγωγείο στους γονείς/ κηδεμόνες προκειμένου να γίνουν οι διορθώσεις και να ολοκληρωθεί η υποβολή της μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας «Πρώτη Εγγραφή» της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (gov.gr). Έπειτα από τις σχετικές διορθώσεις, η αίτηση γίνεται αποδεκτή.
Σε περιπτώσεις γονέων/κηδεμόνων που αδυνατούν να κάνουν χρήση της ηλεκτρονικής υπηρεσίας «Πρώτη Εγγραφή» της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (gov.gr), η αίτηση μπορεί να υποβληθεί με παρουσία στο Νηπιαγωγείο (παρ. 7 του άρθρου 2 της ΚΥΑ 53128/Δ1/2020 (Β΄ 1767). Για τον σκοπό αυτό η προϊσταμένη του νηπιαγωγείου εισέρχεται στην ηλεκτρονική υπηρεσία «Πρώτη Εγγραφή» της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (gov.gr) και καταχωρίζει την αίτηση σύμφωνα με τα δικαιολογητικά που του προσκομίζουν οι γονείς/κηδεμόνες.
Για την υποστήριξη μαθητών/τριών, των οποίων οι γονείς/κηδεμόνες ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως πολύτεκνοι / τρίτεκνοι / μονογονεϊκές οικογένειες, γονείς με χρόνιες παθήσεις ή ενταγμένοι σε πρόγραμμα απεξάρτησης ή φυλακισμένοι καθώς και πολίτες τρίτων χωρών που διαμένουν σε κέντρα ή σε δομές φιλοξενίας του ελληνικού κράτους ή της Ύπατης Αρμοστείας του Ο.Η.Ε., δίνεται η δυνατότητα καταχώρισης αίτησης με όσα στοιχεία είναι διαθέσιμα από τον γονέα/κηδεμόνα (παρ. 7 του άρθρου 2 της ΚΥΑ 53128/Δ1/2020 (Β΄ 1767).
Ολόκληρη την εγκύκλιο για την ενημέρωσή σας μπορείτε να τη δείτε εδώ:
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΙ ΕΝΕΡΓΩ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
Τίτλος: «Ενεργώ ως πολίτης: Ενδιαφέρομαι, γνωρίζω, συμμετέχω, δρω: Διαμορφώνοντας την ιδιότητα του δημοκρατικού πολίτη»
4ο Εργαστήριο: Β) Για το καλό της κοινότητας
Άξονες: Δημοκρατία, κοινό συμφέρον, πρωτοβουλία
Στόχοι: Η αναπτυξη επιχειρημάτων (λειτουργία πειθούς), η πραγμάτευση της φράσης “κοινό καλό”, η διαμόρφωση της οπτικής του ευρύτερου πλαισίου, η καλλιέργεια υπεύθυνης στάσης, η ανάληψη πρωτοβουλιών, η ανάπτυξη έθους δημοκρατικών διαδικασιών.
Στα παιδιά παρουσιάζεται ένα υποθετικό σενάριο και οι προτάσεις διαφόρων ομάδων πολιτών. Παρουσιάσαμε καταρχήν ένα αναξιοποίητο οικόπεδο, το οποίο βρίσκεται σε μία γειτονιά.
Συζητήσαμε για το τι μας δείχνει η εικόνα αυτή και αν μας αρέσει έτσι όπως το βλέπουμε. Η απάντηση ήταν αρνητική γιατί, όπως είπαν τα παιδιά, δεν έχει τίποτα αυτό το μέρος. Τους είπαμε, λοιπόν, ότι και οι κάτοικοι των περιοχών γύρω από το οικόπεδο αυτό δεν είναι ευχαριστημένοι και θέλουν να κάνουν κάτι, για να το αλλάξουν και να το κάνουν ομορφότερο. Κάποιοι από τους κατοίκους αυτούς προτείνουν να γίνει λαχανόκηπος…
κάποιοι άλλοι να γίνει πάρκινγκ…
κάποιοι άλλοι να γίνει δημοτικός παιδικός σταθμός…
και κάποιοι άλλοι ένα μικρό “πάρκο τσέπης”…
Παρατηρήσαμε πολύ καλά τις εικόνες, τις περιγράψαμε και είπαμε κι εμείς τη γνώμη μας.
Αμέσως μετά χωριστήκαμε σε τέσσερις ομάδες και αναλαμβάνοντας από μία πρόταση η κάθε ομάδα, συσκεφθήκαμε για να προτείνουμε τους λόγους για τους οποίους θέλουμε να αλλάξουμε τον χώρο αυτό και σε τι θα βοηθήσει…
Οι προτάσεις μας…
Εκπρόσωποι των ομάδων παρουσίασαν στην ολομέλεια της τάξης τις προτάσεις τους…
Αφού ενημερωθήκαμε για όλα και σκεφτήκαμε τις προτάσεις όλων των ομάδων, προχωρήσαμε σε ψηφοφορία για να πάρουμε μία απόφαση ως τάξη, αφού δεν μπορεί ο καθένας να κάνει ό,τι θέλει μόνος του αλλά πρέπει να αποφασίζουμε μαζί. Βέβαια, η ψηφοφορία μας είναι μυστική, πίσω από το κουκλοθέατρο και μετά έρχεται η κάλπη…
Καταμετρήσαμε τις ψήφους και καταλήξαμε στο ότι θα θέλαμε το οικόπεδο να γίνει ένα όμορφο πάρκο τσέπης…
Η απόφασή μας…
Και συνεχίζουμε υιοθετώντας το παρκάκι της γειτονιάς μας και σχεδιάζοντας παρεμβάσεις!!
Κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του μαθήματος χρησιμοποιήθηκαν οι παρακάτω σύνδεσμοι…
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΙ ΕΝΕΡΓΩ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
Τίτλος: «Ενεργώ ως πολίτης: Ενδιαφέρομαι, γνωρίζω, συμμετέχω, δρω: Διαμορφώνοντας την ιδιότητα του δημοκρατικού πολίτη»
4ο Εργαστήριο: Α: Για να ζούμε μαζί
Στόχοι: Η κατανόηση ότι η συνύπαρξη στηρίζεται στον σεβασμό του άλλου και την ανοχή. Ότι η συνεργασία για την επίτευξη κοινού σκοπού έχει πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα.
Τα παιδιά μας παρουσιάζουν τους αγαπημένους τους ήρωες και τονίζουμε τα βασικότερα χαρακτηριστικά τους. Καταγράφουμε και συζητάμε τις ιδιαιτερότητες του κάθε ήρωα.
Μπορούν άραγε όλοι αυτοί να μείνουν μαζί; Αποφασίζουμε να τους κατασκευάσουμε μία πολυκατοικία, όπου θα μένει ο καθένας στο διαμέρισμά του.
Τα παιδιά σκέφτονται όλα όσα θα μπορούσαν να αποτελέσουν αιτία σύγκρουσης μεταξύ των γειτόνων λόγω των ιδιαίτερων συνηθειών τους. Πώς θα μπορούσαν να συνυπάρχουν; Αναζητούν και προτείνουν λύσεις σε σχέση με το πώς θα τους τοποθετήσουμε στην πολυκατοικία. Έτσι,” ο Spiderman και ο Superman θα μπουν στον πάνω όροφο, για να μπορούν να μπαίνουν και να βγαίνουν πετώντας χωρίς να ενοχλούν κανέναν, η Χιονάτη κι η Ωραία Κοιμωμένη θα μπούνε στη μέση. Η Ωραία Κοιμωμένη θέλει συνέχεια να κοιμάται και η Χιονάτη αγαπάει πολύ την καθαριότητα. Κι αφού είναι και οι δύο κορίτσια , θα καταλαβαίνουν η μία την άλλη και δεν θα ενοχλούνται. Στον κάτω όροφο θα μπουν οι νάνοι και ο Κοντορεβυθούλης, γιατί είναι πολύ μικροί, με πολύ μικρά ποδαράκια και δεν μπορούν να ανεβαίνουν πολλά σκαλιά, γιατί θα κουραστούν.”
Βέβαια, απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορούν να ζήσουν όλοι στην ίδια πολυκατοικία είναι να σέβονται τον γείτονα και να προσέχουν πολύ. “Ο Superman κι ο Spiderman πρέπει να πετάνε πολύ προσεκτικά, χωρίς να σπάνε τα τζάμια και χωρίς να κάνουν πολύ θόρυβο, για να μην ξυπνούν την Ωραία Κοιμωμένη. Ούτε μπορούν να ρίχνουν από πάνω νερά και σκουπίδια και να λερώνουν το μπαλκόνι της Χιονάτης. Κι η Χιονάτη πρέπει να κάνει ησυχία για να μπορεί να κοιμάται η Ωραία Κοιμωμένη. Και να βοηθάνε όλοι τους νάνους και τον Κοντορεβυθούλη, που είναι πολύ μικροί.”
Κουβεντιάζουμε για το τι συμβαίνει στην πραγματικότητα σε μία γειτονιά. Πώς μπορούν άνθρωποι διαφορετικοί μεταξύ τους να συνυπάρχουν; Τα παιδιά μεταφέρουν σχετικές εμπειρίες τους σε σχέση με τους γείτονές τους και συζητούμε για τα όρια στη συμπεριφορά μας. Μπορούμε να κάνουμε φασαρία το μεσημέρι; Μπορούμε να ρίχνουμε τα σκουπίδια μας μπροστά στο σπίτι του γείτονα;
Έτσι, λοιπόν, οι γείτονες έκαναν προσπάθεια και κατάφερναν να ζούνε αρμονικά. Και κάπως έτσι πλησίαζαν τα Χριστούγεννα, που ο Άγιος Βασίλης θα μοίραζε σε όλους δώρα. Όμως, ένα πρωί ξ’υπνησαν και τι να δουν…. είχε χιονίσει πάρα πολύ κι ο Άγιος Βασίλης δεν μπορούσε να μοιράσει τα δώρα του.Πώς θα μπορούσαν να τον βοηθήσουν;
Τα παιδιά δημιουργούν μια ιστορία, όπου ο καθένας από τους ενοίκους θα συνεισφέρει ώστε να ξεπεραστεί η δύσκολη κατάσταση.
Στη συνέχεια δραματοποιούμε την ιστορία και συζητάμε για το αν όλοι οι γείτονες κατάφεραν να βοηθήσουν τον Άγιο Βασίλη κι αν όλοι προσπάθησαν όσο μπορούσαν. Τονίζουμε ότι και στην πραγματική ζωή συμβαίνει το ίδιο ακριβώς. Όλα γίνονται ευκολότερα και λύνονται πιο γρήγορα αν βοηθάμε τον συνάνθρωπό μας που έχει κάποια ανάγκη.
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΙ ΕΝΕΡΓΩ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
Τίτλος: «Ενεργώ ως πολίτης: Ενδιαφέρομαι, γνωρίζω, συμμετέχω, δρω: Διαμορφώνοντας την ιδιότητα του δημοκρατικού πολίτη»
Άξονες: Κανόνες και δίκαιο, ισότητα, ισονομία, σεβασμός του άλλου.
Στόχοι: Κατανόηση της αναγκαιότητας να υπάρχουν κανόνες σεβαστοί από όλους. Εισαγωγή στις δημοκρατικές διαδικασίες. Υποστήριξη των αρχών της ισότητας, του σεβασμού των άλλων, της υπευθυνότητας, της δικαιοσύνης.
Ξεκινάμε παίζοντας “μουσικές καρέκλες” που είναι αγαπημένο παιχνίδι των παιδιών. Φροντίζουμε να θυμηθούμε πολύ ξεκάθαρα τους κανόνες του παιχνιδιού και να συμφωνήσουμε στις συνέπειες για όσους δεν τηρούν τους κανόνες. Πώς νιώσαμε παίζοντας το παιχνίδι; Όλοι ήμασταν πολύ χαρούμενοι και θέλαμε να το ξαναπαίξουμε.
Αυτή τη φορά, όμως, το παιχνίδι ήταν διαφορετικό. Η κυρία έκανε κάποιες “ζαβολιές”… Μας είπε ότι τα κορίτσια ακόμη κι αν μένουν όρθια, δε θα βγαίνουν από το παιχνίδι… μας έβγαζε έξω περισσότερες καρέκλες και δεν ήταν ένας μόνο αυτός που έμενε έξω. Πώς νιώσαμε; Πραγματικά, τα παιδιά τα έχασαν εντελώς. Με κοιτούσαν και δεν ήξεραν ούτε τι άλλο θα ακούσουν, ούτε τι να κάνουν. Αρκετά ήταν αυτά που έδειξαν πολύ έντονα τη δυσαρέσκειά τους και έφυγαν από το παιχνίδι μη θέλοντας άλλο να συμμετέχουν.
Στο πρόσωπό τους φαίνεται η απογοήτευση….
Μετά το τέλος του παιχνιδιού μαζευτήκαμε στην ολομέλεια και κουβεντιάσαμε για το πότε μας άρεσε το παιχνίδι περισσότερο, με την απάντηση όλων να είναι ότι πέρασαν πολύ ωραία την πρώτη φορά κι όχι τη δεύτερη. Αβίαστα και πριν προλάβω να θέσω το ερώτημα, ένα νήπιο μου είπε ότι δεν ήμουν καθόλου δίκαια, γιατί δεν έβγαζα έξω τα κορίτσια, αλλά μόνο τα αγόρια. Συμφώνησα, βέβαια, μαζί του και τους ρώτησα αν κατάλαβαν γιατί το έκανα. Η απάντηση δόθηκε από ένα άλλο νήπιο: “Επίτηδες το έκανες κυρία για να μας πεις ότι πρέπει να τηρούμε όλοι τους κανόνες” Πώς μας φαίνεται να αποφασίζει ένα άτομα ποιοι είναι οι κανόνες ή να τους αλλάζει χωρίς να σκέφτεται καθόλου και τους υπόλοιπους; Μπορούμε να αλλάξουμε κανόνες, αν τους θεωρούμε άδικους; Πώς; Ποιος μπορεί να τους αλλάξει;
Έπειτα παίζουμε ένα παιχνίδι εμπνευσμένο από τα παιδιά, τα οποία θέτουν ξεκάθαρα και τους κανόνες αλλά και τις συνέπειες της μη τήρησής τους.
Γενικεύουμε κάνοντας την ερώτηση αν υπάρχουν κανόνες μόνο στα παιχνίδια. Πού αλλού υπάρχουν κανόνες και ποιοι είναι αυτοί;
Τέλος, συμπληρώνουμε το φύλλο αυτοαξιολόγησης, γράφοντας ή υπαγορεύοντας στην κυρία τις νέες λεξούλες ή φράσεις που ακούσαμε πολλές φορές σε όλο το εργαστήριο.
Το φύλλο αυτοαξιολόγησης μπορείτε να το βρείτε παρακάτω…
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.