– Μάνα…Μητέρα…Μαμά…

Σχέδιο εργασίας : Μάνα…Μητέρα…Μαμά…Το θέμα μας και η αφορμή η Γιορτή της Μητέρας, τη δεύτερη Κυριακή του Μαίου.

Στόχος μας :Να απολαύσουν και να νιώσουν την αγάπη της μητέρας μέσα από ποιήματα, παραμύθια, πίνακες ζωγραφικής και τραγούδια.

-Να προβληματιστούν και να εκφραστούν σχετικά με το  πόσα πολλά πράγματα κάνει η μητέρα για μας και πόσο σημαντικό είναι ο ρόλος της στη ζωή μας.

– Να αντιληφθούν πως η αγάπη και η στοργή  της μητέρας, είναι η ίδια παντού,  για όλα τα παιδιά του κόσμου.

– Να εκφραστούν καλλιτεχνικά και να δημιουργήσουν όμορφες ζωγραφιές ή κατασκευές για τη μητέρα τους.

 

    Παιδί και Γλώσσα

Μάνα!.. Δε βρίσκεται

λέξη καμία

να ‘χει στον ήχο της

τόση αρμονία…

σαν ποιος να σ’ άκουσε

με στήθος κρύο,

όνομα θείο…

Ας αρχίσουμε την κουβεντούλα μας με ένα παραμύθι…Τίτλος : Η κουκουβάγια και η πέρδικα ( πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο)

https://youtu.be/5Q_sK5jkXuY

-Τι είναι η μαμά για τα παιδιά ;Ένα χάδι, μια αγκαλιά, μια λεξούλα γλυκιά, το καταφύγιο στους φόβους όλους…ένα… είσαι η καλύτερη μανούλα του κόσμου….ένα φιλί και μια αστείρευτη αγάπη, που σε οδηγεί σε κάθε μονοπάτι. Και για την κάθε μανούλα τα παιδιά της μοναδικά…

-Πόσα πράγματα  κάνει η μαμά για τα παιδιά;

-Παρατηρήστε τώρα τους παρακάτω πίνακες Ζωγραφικής. Τι βλέπετε στον καθένα

 

Τι νομίζετε πως νιώθουν τα πρόσωπα παιδιά και μανάδες;

Ένα παραμύθι ακόμη για ένα μικρό παιδί ,που βρήκε στοργή σε μια μαμά πολύ διαφορετική από εκείνη που το γέννησε. Γιατί το όνομα “Μητέρα” δεν είναι προνόμιο μόνο εκείνης που σε γεννά, αλλά και εκείνης που σε μεγαλώνει δίνοντας απλόχερα όλη της την αγάπη και τη φροντίδα και καρδιοχτυπά για σένα κάθε στιγμή…Ας το διαβάσουμε..

 

                                                            Ο ΚΥΚΛΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΜΩΛΙΑ

(Το αριστουργηματικό έργο του ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ προσαρμοσμένο για παιδιά)

 

 

Ήταν, στα πολύ παλιά χρόνια, ένας βασιλιάς και μια βασίλισσα, που είχαν ένα    μεγάλο παλάτι, που έμπαινες και δεν ήξερες τι να πρωτοθαυμάσεις. Τις ζωγραφιές, τους καθρέφτες, τα χρυσαφικά, τα χαλιά, τους κήπους, τα πατώματα κι ό,τι άλλο θες. Ο βασιλιάς και η βασίλισσα δεν είχαν παιδιά. Όλα τα καλά τα είχαν. Μόνο ένα παιδί τους έλειπε. Ώσπου μια μέρα ήρθε κι αυτό το καλό. Χαρές , γιορτές, γλέντια, που κράτησαν μέρες. Και τότε, πάνω στο μεθύσι της χαράς του, ο βασιλιάς είπε ότι δε φοβόταν πια κανένα. Κανένα.

Το άκουσε ο δράκος Πόλεμος και λέει: «Να δεις, θα τους δείξω εγώ!». Παίρνει τα τσιράκια του και πάνε και βάζουν φωτιά στο παλάτι. Και τρέχει ο βασιλιάς να σωθεί και τρέχει η βασίλισσα να φύγει. Αλλά, προτού να βγει από το παλάτι, η βασίλισσα θυμήθηκε ότι ξέχασε να πάρει το πιο ακριβό πράγμα που είχε στον κόσμο: ένα μεγάλο ρουμπίνι που άστραφτε σαν μικρός ήλιος. Τρέχει, που λες, το παίρνει και φεύγει από την πίσω πόρτα. Μόλις βγήκε από το παλάτι, θυμήθηκε ότι είχε κι ένα άλλο πολύτιμο πράγμα: το μονάκριβο παιδί της που κοιμόταν στην κούνια του. Αχ, πώς το ξέχασε! Κάνει να γυρίσει να το πάρει, μα βλέπει ότι τα τσιράκια του δράκου Πόλεμου είχαν μπει στο παλάτι. «Αχ, βαχ» τι να κάνει η βασίλισσα, φεύγει με την άμαξα και γλιτώνει τη ζωή της και το ρουμπίνι της.

Πέρασαν τα χρόνια κι η βασίλισσα, που δεν ήταν πια βασίλισσα κι ο άντρας της είχε σκοτωθεί, μαθαίνει ότι το παιδί της ζούσε. Το είχε σώσει μια από τις  υπηρέτριές  της, η πιο μικρή η Γρούσα. Όταν είδε ότι το ξέχασαν, το πήρε και με κίνδυνο της ζωής της το έσωσε. Δεν είχε άμαξα να φύγει αυτή, δεν είχε άλογα, δεν είχε λεφτά. Το πήρε και, περπατώντας, τράβηξε προς το βουνό. Κι εκεί κρύφτηκε. Ύστερα, βρήκε κάτι καλούς ανθρώπους που της δώσανε δουλειά, και το μεγάλωσε το παιδί.

Λοιπόν, ύστερα από χρόνια ήρθε η μητέρα του, που το ξέχασε στην κούνια και λέει: «Το παιδί είναι δικό μου».  «Όχι», λέει η γυναίκα που το έσωσε. «Εγώ το γλίτωσα, το μεγάλωσα, το αγάπησα, είναι δικό μου το παιδί». «Δικό μου» η μια, «δικό μου» η άλλη και, για να βρουν το δίκιο τους, πήγαν σε ένα μεγάλο και σοφό δικαστή. Κι αυτός λέει σε κάποιον από τους ανθρώπους του να πάρει μια κιμωλία και να φτιάξει στο πάτωμα έναν κύκλο κι εκεί μέσα να βάλουν το μικρό παιδί. Έτσι και κάνουν. Κι όλοι κοιτούν με απορία.

Τότε, λέει ο δικαστής στις δυο γυναίκες: «Πιάστε το παιδί. Από το ένα χέρι η μια, από το άλλο χέρι η άλλη. Και μόλις δώσω εγώ το σύνθημα, να το τραβήξει η καθεμιά προς το μέρος της. Όποια καταφέρει να το τραβήξει έξω από τον κύκλο, προς το μέρος της, θα κερδίσει το παιδί, θα είναι δικό της».

Σφυρίζει ο δικαστής, και να σου, τραβά η μια από τη μια μεριά κι η άλλη από την άλλη. Μα σε λίγο, αφήνει το χέρι του παιδιού η μια, η φτωχή υπηρέτρια η Γρούσα που το είχε σώσει και το είχε μεγαλώσει. Τότε το τραβά προς το μέρος της και το βγάζει έξω από τον κύκλο με την κιμωλία η άλλη. Η μάνα που το γέννησε. Ήταν όλο περηφάνια που αυτή κέρδισε, και περίμενε ο δικαστής να της πει να πάρει το παιδί και να φύγει.

Ο δικαστής όμως στράφηκε στην άλλη γυναίκα και ρώτησε: «Γιατί σταμάτησες να το τραβάς; Γιατί του άφησες μόνη σου το χέρι;»

Κι εκείνη απάντησε: «Τι να έκανα; Να το σακάτευα; Να του έβγαζα το χέρι; Είδα ότι το παιδί είχε αρχίσει να πονά».

Τότε ο δικαστής της είπε: «Το παιδί είναι δικό σου, γιατί εσύ το αγαπάς τόσο πολύ που δε θέλεις να του κάνεις κακό».

Κι έτσι, η γυναίκα που το μεγάλωσε η φτωχή Γρούσα, το πήρε και έφυγε, ρίχνοντας μια τρυφερή ματιά στο δικαστή και στον κύκλο με την κιμωλία, που άστραφτε στο ηλιόλουστο πάτωμα κι ήταν σα να της μιλούσε και να της έλεγε: «Στο καλό, κοπέλα μου, στο καλό…».

Όπως γράφει κι ο ΜΠΡΕΧΤ στο έργο του:

« Το κάθε τι πρέπει να ανήκει σ’εκείνον που είναι άξιος, τα παιδιά σε κείνους που με αγάπη και φροντίδα τα ανατρέφουν, τα αμάξια στους καλούς τους αμαξάδες, τα χωράφια στους καλούς τους γεωργούς που μέρα νύχτα με ιδρώτα και μόχθο πασχίζουν να δώσουν γλυκούς καρπούς».

Παίζουμε τώρα με το παραμύθι;

Γλωσσικές δραστηριότητες με υποκοριστικά. Διαλέγουμε μερικές λέξεις από το παραμύθι και παίζουμε ένα γλωσσικό παιχνίδι. Ψάχνουμε και βρίσκουμε  τα υποκοριστικά των λέξεων που διαλέξαμε, π.χ. παιδί-παιδάκι, χέρι-χεράκι, μάνα-μανούλα.

– Με τις λέξεις που διαλέξαμε, δημιουργούμε τώρα όχι μόνο τα υποκοριστικά αλλά και το αντίθετο. Πχ. παιδάκι- παιδί,  μανούλα-μάνα.

– Πώς αλλάζει μια λέξη όταν θέλουμε να μιλήσουμε για κάτι μικρό;

– Βρίσκουμε υποκοριστική της λέξης “Μητέρα”. Πώς αλλιώς φωνάζετε την μητέρα σας;

μανούλα, μητερούλα, μανουλίτσα, μαμάκα,.

-Μπορούμε αντίστοιχα να μιλήσουμε και για τα μεγενθυντικά. Πώς γίνεται η λέξη δαχτυλίδι  όταν θέλουμε να δείξουμε κάτι πολύ μεγάλο; Δαχτυλιδάρα!

 Γραφή

Πώς άραγε γράφεται η λέξη «Μ Η Τ Ε Ρ Α»;

Μήπως πρέπει να το μάθουμε μια τέτοια μέρα;

Παίρνουμε πρώτα ένα   Μ απ’ το γλυκό το Μέλι…

Κι ένας Ήλιος λαμπερός το Η του μας δίνει…

Μας άκουσε και ένα  Τ   από όμορφο Τραγούδι…

Και ένα Ε μας ζήλεψε κι από το Ευχαριστώ ξεφεύγει…

Μαζί του παίρνει και ένα  Ρ από το πιο όμορφο το Ρόδο…..

Και η Αγάπη γύρω σε όλα αυτά το  Α της  τυλίγει…

Μ  Η  Τ  Ε  Ρ  Α

Χωρίζω τώρα τη λέξη σε φωνούλες που τις χτυπάω με τα χέρια μου.

ΜΗ   ΤΕ   ΡΑ (πόσες φωνούλες χτυπήσαμε;)

  • Γράφουμε τώρα σε ένα φύλλο χαρτιού τις παρακάτω λέξεις που μας φτιάχνουν τη ΜΗΤΕΡΑ (όπως δείχνει το φύλλο εργασίας)

 

 

Φωνολογικές ασκήσεις: Ας πούμε λέξεις που τελειώνουν σε –ερα , όπως :μητέρα, Δευτέρα , ημέρα , καλημέρα , καλησπέρα , ζαχαριέρα , κουνουπιέρα , καριέρα , καφετιέρα , , μπανιέρα, μπετονιέρα, ζαρντινιέρα, βέρα, πέρα…

 

Παιδί και Μαθηματικά

Ας θυμηθούμε τώρα το χρόνο με τους 12 μήνες .Ο παρακάτω πίνακας θα μας βοηθήσει. Βρείτε το Μάιο. Σε ποια εποχή ανήκει; Πόσες εποχές έχει ο χρόνος; Ποια σειρά έχει ο Μάιος  στους μήνες;

-Στο παρακάτω ημερολόγιο ψάξτε και βρείτε τη δεύτερη Κυριακή του Μαίου…Είναι η μέρα που γιορτάζει η μητέρα.

 

 

        Μελέτη Περιβάλλοντος

Όλα τα παιδιά, σε όλες τις εποχές έχουν ανάγκη την αγάπη και τη φροντίδα της μητέρας. Βλέπουμε στις παρακάτω εικόνες μητέρες από τα παλιότερα χρόνια και μητέρες του σήμερα.

 

-Και τα παιδιά όλου του κόσμου έχουν την ίδια ανάγκη με μας…Τη μητέρα να τους αγαπά και να τους φροντίζει.

 

-Αλλά  και στα ζώα παρατηρούμε την ίδια αυτή στοργή και τρυφερότητα, όπως δείχνουν και οι παρακάτω εικόνες.

 

Έκφραση – Δημιουργία

 – Ας αφήσουμε τα παιδιά να αυτοσχεδιάσουν… μια λέξη, μια ζωγραφιά, ένα τραγούδι, μια κίνηση…ένα λουλουδάκι, ένα ποίημα…θα είναι το καλύτερο δώρο για την καλύτερη μαμά του κόσμου.

-Μπορούν να φτιάξουν και μια απλή κάρτα, όπως θέλουν,  με χρωματιστά χαρτόνια και να κολλήσουν πάνω ένα λουλουδάκι .Εμείς σας δίνουμε μερικές ιδέες, εσείς αφήστε τη φαντασία σας να  δημιουργήσει.

 

 

-Ας ακούσουμε όμορφα τραγούδια για τη μητέρα και ας χορέψουμε.(πατήστε πάνω στους συνδέσμους)

1.Τίτλος τραγουδιού: Η καλύτερη μαμά του κόσμου

https://youtu.be/_ypu_AeIFAc

2.Τίτλος τραγουδιού: Mάνα

https://youtu.be/F38gK8Uz9Mc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση