– Παιχνίδια με Αριθμούς και Σχήματα

Παιχνίδια με Αριθμούς και Σχήματα

Αριθμοί υπάρχουν παντού γύρω μας και τα παιδιά αρχίζουν να μετράνε πολύ νωρίς. Μετράνε τα δάχτυλά τους, μετράνε ζωάκια στα παραμύθια, μετράνε τους φίλους τους στην παρεούλα. Έτσι θα πρέπει να τους δίνονται ποικίλες ευκαιρίες μέσα από ενδιαφέρουσες δραστηριότητες, να εφαρμόζουν τα Μαθηματικά στην καθημερινή πρακτική τους.

Αφορμή για να ασχοληθούμε με το θέμα μπορεί να είναι ένα παραμύθι, το οποίο αναφέρεται σε αριθμούς, όπως « Ο λύκος και τα εφτά κατσικάκια»

Στόχος μας -Να βοηθήσουμε τα παιδιά μέσα  από βιωματικές καταστάσεις να ανακαλύψουν τις πρώτες μαθηματικές γνώσεις τους και να τις  εφαρμόσουν   στην καθημερινή ζωή τους.

– Να επεξεργάζονται πληροφορίες, να αξιοποιούν νέα δεδομένα, να συγκρίνουν ,να ομαδοποιούν, να ταξινομούν, να δοκιμάζουν και να ελέγχουν.

-Να κατακτήσουν την έννοια του αριθμού.

-Να  επιλύουν απλά προβλήματα και να αξιοποιούν τη σύγ­χρονη τεχνολογία.

Παιδί και Γλώσσα

Ας ακούσουμε το παραμύθι πατώντας στον παρακάτω σύνδεσμο

https://youtu.be/nyJnUd1Oi7Y

Προφορικός λόγος

Συζητάμε για το παραμύθι και προσπαθούμε να κάνουμε διάφορες υποθέσεις όπως:

Τι θα γινόταν εάν η μαμά δεν είχε κλειδώσει την πόρτα;

Τι θα γινόταν εάν τα κατσικάκια είχαν ανοίξει αμέσως το λύκο;

Τι θα γινόταν εάν δεν κρυβόταν τα κατσικάκια;

Πόσα ήταν τα κατσικάκια ;

Πόσα κρύφτηκαν και πόσα βρήκε ο λύκος;

Τι θα μπορούσε να συμβεί εάν ο λύκος ήταν καλός;

Πολλές και ποικίλες απαντήσεις θα πάρουμε από τα παιδιά.

Γραφή

– Γράφουμε όπως μπορούμε τον τίτλο του παραμυθιού.

Ταξινομώ-Ομαδοποιώ-Αντιστοιχίζω

Ζωγραφίζουμε δύο σπιτάκια, ένα για το λύκο και ένα για τα κατσικάκια. Ζητάμε από τα παιδιά να βάλουν (ζωγραφίζοντας) το λύκο στο σπιτάκι του και τα κατσικάκια στο δικό τους.

–  Στον παρακάτω πίνακα υπάρχουν ζώα και πουλιά. Σε ποιο σπιτάκι από τα παρακάτω ανήκει το καθένα;

  

-Στον παρακάτω πίνακα υπάρχουν φρούτα και λαχανικά. Σε ποιο σπιτάκι ανήκει το καθένα;

  

Μπορούμε να ζωγραφίσουμε δύο κύκλους και να χωρίσουμε τα κατσικάκια σε ομάδες.(μικρα και μεγάλα κατσικάκια).

-Στον παρακάτω πίνακα τοποθετούμε τα σχήματα στις ομαδούλες που ανήκουν.(ομάδα με κύκλους, με τετράγωνα, με ορθογώνια, με τρίγωνα)

 

-Κάθε ζώο, κάθε λουλούδι, κάθε παπούτσι έχει τη σκιά του.Μπορούμε να τη βρούμε και να τη δείξουμε;

    

Εξέλιξη μιας ιστορίας

Μπορούμε να βάλουμε τις παρακάτω εικόνες στη σωστή σειρά για να φτιάξουμε την ιστορία μας;

  

  

  

-Η μαμά φτιάχνει ομελέτα.Ποια εικόνα είναι πρώτη, ποια δεύτερη,ποια τρίτη, ποια τέταρτη;

(εικόνες στη σωστή σειρά)

  

  

-Ο μπαμπάς ταχτοποιεί τα ρούχα.Βάζουμε τις εικόνες στη σωστή σειρά(τι θα κάνει πρώτα..;)

  

  

-Μεταβολή ποσότητας στο χώρο

-Σε ποια από τις δύο εικόνες νομίζετε πως υπάρχουν περισσότερα κατσικάκια; Ας τα μετρήσουμε.Μήπως όσα είναι στην πρώτη τόσα είναι και στη δεύτερη;

  

-Ποια νομίζετε ότι είναι περισσότερα τα καπάκια ή οι μαρκαδόροι; Έχει κάθε μαρκαδόρος το καπάκι του;

Σχήματα

Αυτό είναι το σπίτι από τα εφτά κατσικάκια. Ποια σχήματα βλέπουμε;

-Ας θυμηθούμε όλα τα σχήματα που γνωρίζουμε.

-Τι σχήμα έχει η μπάλα; Τι σχήμα έχει ο φάκελος; Τι σχήμα έχει το σήμα της τροχαίας; Τι σχήμα έχει το παράθυρο;

-Πόσα τρίγωνα υπάρχουν, πόσα τετράγωνα, πόσα ορθογώνια, πόσοι κύκλοι;

-Πόσα μικρά και πόσα μεγάλα σχήματα βλέπουμε;

-Πόσα κίτρινα, πόσα κόκκινα, πόσα πράσινα, πόσα μπλε σχήματα υπάρχουν;

Ας θυμηθούμε τους αριθμούς…

Μετράω και ανεβαίνω μέχρι το 10

Πατήστε στο σύνδεσμο για να ακούσετε το τραγούδι των αριθμών(https://youtu.be/TzyP5grQgZE

Κατεβαίνω από το 10…παρέα με Δέκα μικρά αραπάκια

  

(Πατήστε στο σύνδεσμο για να ακούσετε το τραγούδι)      https://youtu.be/xeeX11Hytdg  

-Μετράμε μέχρι το δέκα με τα δάχτυλά μας

  

  

-Μετράω από το 10 μέχρι το  20

  

  

Συμπληρώνουμε  στους πίνακες τους αριθμούς που λείπουν μέχρι το 20

  

-Και τώρα μετράμε μέχρι το 30( όσες είναι οι ημέρες του μήνα)

Απλές μαθηματικές πράξεις

Βρίσκω το σωστό αριθμό

-Πόσα ήταν τα κατσικάκια (7   8   ή 5  );Πόσοι ήταν οι λύκοι (1   2   ή  3); Ποια ήταν περισσότερα;

-Πόσα αντικείμενα υπάρχουν σε κάθε σειρά; Βρίσκουμε το σωστό αριθμό.

Ποια αντικείμενα είναι περισσότερα και ποια λιγότερα;

Προσθέτω (βάζω)

-Αν έχω 2 κατσικάκια και έρθουν κι άλλα δύο, πόσα θα είναι όλα μαζί;

-Αστέρια πέφτουν από τον ουρανό…γίνονται πολλά και τα μετρώ (προσθέτω +)

-Τις κάλτσες μου κοιτώ κάθομαι και τις  μετρώ (προσθέτω +)

Αφαιρώ(βγάζω)

-Από τα 7 κατσικάκια μόνο το ένα κατάφερε να κρυφτεί .Πόσα βρήκε ο λύκος;

-Τα φυλλαράκια μου τα χάνω και αφαίρεση θα κάνω…(αφαιρώ  -)

-Πόσα φύλλα μένουν σε κάθε σειρά;

-Πόσα αντικείμενα μένουν σε κάθε σειρά;

Υπολογίζω πόσα είναι

-Κάθε κατσικάκι έχει 4 πόδια. Πόσα πόδια έχουν τα δύο κατσικάκια; Υπολογίστε

-Κάθε κατσικάκι έχει δύο αυτιά. Πόσα αυτιά έχουν τα τρία κατσικάκια; Υπολογίστε.

-Αυτή η οικογένεια έχει έξι μέλη. Καθένας μας έχει δύο χέρια. Πόσα χέρια έχουν όλοι μαζί;

Μοιράζω

-Η μαμά κατσίκα έχει 7 καραμέλες και τις μοίρασε στα 7 κατσικάκια. Πόσες καραμέλες πήρε το καθένα;

-Η γιαγιά μοιράζει τις έξι φράουλες στις δύο εγγονές της. Πόσες φράουλες θα πάρει η καθεμία;

Τρία παιδιά θέλουν να μοιράσουν έξι ρόδια. Πόσα ρόδια θα πάρει κάθε παιδί;

 

Μεγαλύτερο >      Μικρότερο <      Ίσο =

Ποιος έχει μεγαλύτερο στόμα, ο λύκος ή η κατσίκα;

(Εκεί που ανοίγει το στόμα μπαίνει ο μεγαλύτερος αριθμός κι εκεί που κλείνει ο μικρότερος) . Όταν δυο αριθμοί είναι ίσοι βάζουμε ανάμεσά τους το σύμβολο  =

  

 

-Συγκρίνω  τους αριθμούς με τις ποσότητες (μεγαλύτερο, μικρότερο, ίσο)

  

Ποιο σύμβολο θα βάλω ανάμεσα στους αριθμούς;

Τα Μαθηματικά μέσα από την τέχνη

-Παρατηρούμε τους παρακάτω πίνακες ζωγραφικής: «Κάστρο και ήλιος» του Πωλ Κλε

«Σχήματα και Ζωγράφοι» του Πωλ Κλε

  

«Οι Κύκλοι» του Καντίνσκι                                  « Γεωμετρικά Σχήματα» του Καντίνσκι

  

-Ποια γεωμετρικά σχήματα διακρίνουμε στους πίνακες;

-Ποια χρώματα;

-Τι βλέπετε στον πρώτο πίνακα; Μπορούμε κι εμείς να φτιάξουμε κάτι παρόμοιο;

-Ζωγραφίζουμε  δέντρα και σπίτια με γεωμετρικά σχήματα.

-Κόβουμε σχήματα από χαρτόνι , τα κολλάμε σε ένα χαρτί και φτιάχνουμε κολάζ (σας δίνουμε μερικές ιδέες)

  

Ένα διαφορετικό είδος Ζωγραφικής

  

 Μια όμορφη, διαφορετική και απλή τεχνική ζωγραφικής, χτυπώντας τους μαρκαδόρους πάνω στο χαρτί. Χρειαζόμαστε μόνο χαρτί, μαρκαδόρους, και μπόλικη φαντασία.

-Ώρα για  παραμύθι

(πατήστε το σύνδεσμο για να το ακούσετε)

https://youtu.be/e_Lxz8GqNSM

(οι εικόνες είναι από το διαδίκτυο)

Καλή δημιουργική απασχόληση….Καλή διασκέδαση…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση