– Σχέδιο Εργασίας…Οι μικροί φίλοι μας τα Έντομα

 

 

 

Μια ωραία πεταλούδα σε έναν κάμπο μια φορά…μελισσούλα συναντάει…και γλυκά χαμογελά.

Αφορμή για να ασχοληθούμε με το θέμα μπορεί να είναι τα πολλά έντομα που κάνουν την εμφάνισή τους τώρα την Άνοιξη ή μια πεταλούδα στον κήπο μας ή ένας ιστός αράχνης μέσα στο σπίτι μας.

 

Στόχος μας είναι τα παιδιά :

-Να γνωρίσουν τον κόσμο των εντόμων και να αποκτήσουν θετική στάση και συμπεριφορά απέναντί τους.

-Να συνειδητοποιήσουν το ρόλο των εντόμων στη φύση.

-Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και τον προφορικό τους λόγο συμμετέχοντας σε συζητήσεις

.-Να ερμηνεύουν καταστάσεις μέσα από διαδικασίες περιγραφής, σύγκρισης, ταξινόμησης και αντιστοίχισης.

-Να εκφραστούν καλλιτεχνικά μέσα από το θέμα.

 

 Παιδί και Γλώσσα

-Γνωρίζουμε τα έντομα μέσα από εικόνες που βρίσκουμε στο διαδίκτυο και  μαθαίνουμε τα ονόματά τους. Το παρακάτω βίντεο μας δίνει πολλές χρήσιμες πληροφορίες .(Πατήστε στο σύνδεσμο)

https://youtu.be/pWFCU3F1Ndk

– Φτιάχνουμε καρτέλες με τα ονόματα των εντόμων(όπως παρακάτω) και  καλούμε το παιδί να τις τοποθετήσει στη σωστή εικόνα.

-Λέμε παροιμίες και εκφράσεις με έντομα και αναζητούμε το νόημά τους.( π.χ. Τον βλέπει σαν κουνούπι…. Μου έγινε τσιμπούρι…. Σαν τη μύγα μες στο γάλα…. Του μπήκαν ψύλλοι στ’ αυτιά….  Αν δε λαλήσει τζίτζικας, δεν είναι Καλοκαίρι….)

-Λέμε αινίγματα για έντομα όπως: Μικρή μικρή  νοικοκυρά μεγάλη πίτα κάνει, ή Νοικοκυρά εργατική, ποτέ δεν τεμπελιάζει. Ζαχαροπλάστης άριστος, καθένας τη θαυμάζει. Τι είναι; (μέλισσα)… Όμορφη και πλουμιστή στα λουλούδια κατοικεί. Τι είναι; (πεταλούδα)…  Επίσης στη συνέχεια ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κάνουν τα δικά τους αινίγματα.  π.χ. Πάνω στα δέντρα τριγυρνά και παίζει το βιολί του. Τι είναι; (τζίτζικας)

-Λέμε γλωσσοδέτες με έντομα όπως: Ο τζίτζιρας, ο μίτζιρας, ο τζιτζιμιτζιχότζιρας…

-Βρίσκουμε σύνθετες λέξεις με έντομα, όπως: μυρμήγκι + φωλιά (μυρμηγκοφωλιά)… μέλισσα + χόρτο (μελισσόχορτο)… μύγα + παγίδα (μυγοπαγίδα)… αράχνη + υφαντό (αραχνοϋφαντο).

–Χτυπάμε με τις παλάμες  μας τις λέξεις πεταλούδα και μέλισσα. Πόσες φωνούλες έχει η κάθε λέξη;

          Γραφή

-Από τι γράμμα αρχίζει η κάθε εικόνα που βλέπετε;

-Ενώνουμε τώρα κάθε έντομο με το αρχικό του γράμμα

-Γράφουμε τώρα όπως μπορούμε τις παρακάτω λέξεις: Πασχαλίτσα, Λιβελούλα, Μυρμήγκι, Μέλισσα, Πεταλούδα και ζωγραφίστε δίπλα το αντίστοιχο έντομο.

-Μαθαίνουμε το γράμμα Ζ, ζ από «Το Ζηλιάρικο Ζουζούνι»(πατήστε στο σύνδεσμο)

https://youtu.be/PW3_aKWD8hM

 

 Τα Μαθηματικά στον κόσμο των παιδιών

-Συλλέγουμε αληθινά έντομα από τον κήπο μας και τα παρατηρούμε με μεγεθυντικό φακό (αν έχουμε).  Μετράμε τα πόδια τους, τα μάτια τους, τα φτερά τους.

-Σειροθετούμε τα έντομα ανάλογα με το μέγεθός τους από το μικρότερο στο μεγαλύτερο και αντίστροφα.

-Ομαδοποιούμε τα έντομα ανάλογα με την κίνησή τους όπως: έντομα που πετούν (πεταλούδα, μέλισσα, μύγα, κουνούπι), που πηδούν (ακρίδα, ψύλλος, τριζόνι),  που περπατούν (μυρμήγκι, αράχνη),  που έρπουν (σαλιγκάρι, κάμπια, σαρανταποδαρούσα, σκουλήκι).

-Μαθαίνουμε το σχήμα «εξάγωνο» πάνω στο οποίο είναι φτιαγμένες οι κερήθρες των μελισσών. Μετράμε τις πλευρές του και τις γωνίες του. Σχεδιάστε κι εσείς ένα εξάγωνο.

 

-Μετράμε τα έντομα στην κάθε σειρά και γράφουμε τον αριθμό.

-Ζωγραφίζουμε τόσα λουλούδια, όσες είναι και οι μέλισσες σε κάθε σειρά.

 

Με αφορμή τον πίνακα Κίτρινη Πεταλούδα (Albert Bierstadt) ας θυμηθούμε την έννοια της συμμετρίας, Ειδικότερα, παρατηρώντας τον, διαπιστώσαμε την απόλυτη χρωματική συμμετρία.

 

-Μπορούμε τώρα κι εμείς να παίξουμε με τη συμμετρία και να σχεδιάσουμε την άλλη μισή πεταλούδα που λείπει.

 

-Κι ένα διασκεδαστικό παιχνίδι με τις σκιές…Προσπαθήστε να βρείτε τη σκιά κάθε εντόμου.

 

 

Μελέτη Περιβάλλοντος              

-Παρατηρούμε την ανατομία των εντόμων, ονομάζουμε τα μέρη του σώματός τους (κεφάλι, θώρακας, κοιλιά), περιγράφουμε το χρώμα τους.

-Μιλάμε για τον τρόπο ζωής των εντόμων. Άλλα ζουν σαν παράσιτα πάνω σε άλλα ζώα ή φυτά (ψείρες, ψύλλοι), άλλα ζουν μόνα τους (ακρίδες, πεταλούδες), άλλα ζουν σε οργανωμένες κοινωνίες (μυρμήγκια, μέλισσες).

-Πώς πολλαπλασιάζονται; (γεννούν αυγά από τα οποία βγαίνουν σκουλήκια- προνύμφες, στη συνέχεια μεγαλώνουν αλλάζουν δέρμα και γίνονται νύμφες προστατευμένες σε ένα σκληρό περίβλημα μέσα στο οποίο μεταμορφώνονται ριζικά, ώσπου βγαίνουν από αυτό κανονικά έντομα). Δίνουμε παρακάτω το παράδειγμα της πεταλούδας.

 

-Πώς επικοινωνούν μεταξύ τους; Άλλα επικοινωνούν με τις κεραίες τους, άλλα εκκρίνουν ουσίες όπως τα μυρμήγκια, με τις οποίες οδηγούν και τα άλλα μυρμήγκια στην τροφή, άλλα με την κίνηση όπως η μέλισσα που δίνει πληροφορίες στις άλλες μέλισσες, χορεύοντας κυκλικά και σχηματίζοντας το 8.

-Υπάρχουν  ωφέλιμα έντομα όπως οι πασχαλίτσες που τρέφονται με μελίγκρες και καθαρίζουν τα φυτά, οι γεοσκώληκες που σκάβοντας αερίζουν τις ρίζες των φυτών, οι μέλισσες που μας δίνουν το μέλι, οι μεταξοσκώληκες που μας δίνουν το μετάξι.

-Υπάρχουν όμως και βλαβερά έντομα που καταστρέφουν καλλιέργειες όπως (οι ακρίδες, οι κάμπιες, τα σκαθάρια), που διαδίδουν ασθένειες όπως (η μύγα, το κουνούπι), που προκαλούν ασθένειες με το τσίμπημά τους όπως (σφήκα σκορπιός) και άλλου είδους καταστροφές όπως το σαράκι που τρώει τα έπιπλα, ο σκόρος που τρώει τα ρούχα, οι κατσαρίδες που χώνονται στα τρόφιμα. Για την καταπολέμησή τους οι άνθρωποι χρησιμοποιούν εντομοκτόνα φάρμακα.

-Σε δυο  συννεφάκια (όπως παρακάτω) μπορούμε να γράψουμε ή να ζωγραφίσουμε έντομα ωφέλιμα και βλαβερά.

 Έντομα ωφέλιμα

 

    Έντομα βλαβερά   

 

 

Δημιουργία – Έκφραση

 

-Ζωγραφίζουμε ελεύθερα ότι μας αρέσει.

-Κόβουμε πεταλούδες, πασχαλίτσες σε χρωματιστά χαρτόνια.

-Κάνουμε κατασκευές  με άχρηστα υλικά  όπως ρολά υγείας,  πλαστικά μπουκάλια

Κ. λ. π.

-Τραγουδάμε (Πατήστε στους συνδέσμους) «Μια ωραία πεταλούδα»  https://youtu.be/SIes1bZimqE

«Ζουμ-Ζουμ Η Μέλισσα»           https://youtu.be/yiwyqZVnYJw

«Οι εννέα Μελισσούλες»          https://youtu.be/nQ4_mBKXAhY

 

-Ακούμε παραμύθια(Πατήστε στους συνδέσμους) «Ο Μηνάς ο κηφήνας»     https://youtu.be/d6tJDXkZ_tc

Από την Ελληνική Μυθολογία «Ύβρις της Αράχνης». https://youtu.be/oeYWhnrEWjQ

Παραμύθι: «Ο Τζίτζικας και ο Μέρμηγκας»ps://youtu.be/EWZpIaA46fA

(Όλες οι εικόνες που χρησιμοποιήσαμε , είναι από το διαδίκτυο).

 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση