
Οι επιλογές μας μετράνε
Στόχος: Να ευαισθητοποιήσουμε τους/τις μαθητές/-τριες σχετικά με τις αλλαγές που συμβαίνουν στο περιβάλλον κυρίως εξαιτίας των ανθρώπινων δραστηριοτήτων.
Μαθησιακά αποτελέσματα: Οι μαθήτριες/-τες αναμένεται:
Να ενημερωθούν για τους κινδύνους που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας.
Να συνειδητοποιήσουν πως η ανθρώπινη παρέμβαση στο φυσικό περιβάλλον προκαλεί περιβαλλοντικά προβλήματα.
Να κατανοήσουν την έννοια οικολογικό αποτύπωμα
Να αναλάβουν δράση κάνοντας μικρές αλλαγές για το παγκόσμιο κλίμα.
Δεξιότητες: Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Ενσυναίσθηση, Πολιτειότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα, Πλάγια σκέψη, Αναστοχασμός
Υλοποίηση της δράσης: Στο τέλος της δράσης τα παιδιά θα κατανοήσουν, μέσα από παιχνιώδεις δράσεις, ότι το κλίμα του πλανήτη μας αλλάζει. Οι ανθρώπινες δραστηριότητες επιδρούν κατά κύριο λόγο αρνητικά στο περιβάλλον.Στον καθένα μας αντιστοιχεί ένα μερίδιο ευθύνης, το οποίο θα πρέπει να αναλάβουμε. Το λεγόμενο οικολογικό αποτύπωμα το οποίο μετρά τις επιδράσεις που προκαλούν οι δραστηριότητές μας στη Γη. Κάνοντας μικρές αλλαγές μπορούν να συμβάλλουν σε μεγαλύτερες αλλαγές για το παγκόσμιο κλίμα.
Έχουμε επισκέψεις στην τάξη. Ο Μίμης (κούκλα – μασκότ ) ήρθε να μας πει τα νέα από το πάρτι του που ήταν καλεσμένα τα τερατάκια των συναισθημάτων που φιλοξενούμε φέτος στην τάξη μας αλλά δεν κατάφεραν να πάνε.
Μέσα στην εξιστόρηση του ο Μίμης ανέφερε τις μεγάλες ποσότητες φαγητών που χρειάστηκε να πεταχτούν στα σκουπίδια, τα αμέτρητα δώρα που ήταν τυλιγμένα με χαρτιά και φιόγκους. Τον ακούσαμε με μεγάλη προσοχή αλλά και προβληματιστήκαμε.
- «Τα χρειαζόταν όλα αυτά τα δώρα;»
- «Τα φαγητά που τα πετάξατε;»
- «Όλα τα σκουπίδια που κατέληξαν;»
Ο Μίμης τότε έφερε μια σακούλα σκουπιδιών γεμάτη ως πάνω.
Είπε στα παιδιά πως του ανατέθηκε να πετάξει τα σκουπίδια και μιας και το σχολείο ήταν στο δρόμο του έκανε πρώτα μια στάση και για αυτό είχε τα σκουπίδια μαζί του.
-«Μήπως όλες αυτές οι πράξεις κάνουν τον πλανήτη μας λίγο πιο άρρωστο;»
Ο Μίμης έμεινε άναυδος με αυτήν την ερώτηση, δεν καταλάβαινε τι εννοούσαν τα παιδιά.
Οπότε ευθύς αμέσως παρουσιάστηκαν δυο βίντεο που αφορούν το οικολογικό αποτύπωμα της τροφής και των σκουπιδιών, με την προϋπόθεση να καταλάβει ο Μίμης αλλά και τα παιδιά πως όλες αυτές οι κινήσεις, κάνουν τον πλανήτη μας να αρρωσταίνει.
Σχολιάζουμε και συζητάμε τι καταλάβαμε από τα βίντεο που μας παρουσιάστηκαν. Στη συνέχεια καθώς τα πάρτι είναι πάντα ταυτισμένα με γλυκά και η κούκλα – μασκότ ανέφερε στην ιστορία της ένα παιχνίδι με σοκοφρέτες που έπαιξαν στο πάρτι, παρουσιάστηκαν κάτι εικόνες στα παιδιά. Πρώτα τις περιεργάστηκαν και μετά εξέφρασαν τις σκέψεις τους στο τι μπορεί να δείχνουν.
Παρουσιάζεται με χρονολογική σειρά το ταξίδι της σοκολάτας από το δέντρο μέχρι τον κάδο του σπιτιού μας. Τίθεται η εξής ερώτηση. «Πως το ταξίδι αυτό μολύνει τον πλανήτη μας;». Τα παιδιά αναφέρονται στη χρήση αυτοκινήτων, πλοίων, αεροπλάνων και εργοστασίων που χρειάζονται για να φτάσουν οι σοκολάτες σπίτι μας. Στη συνέχεια, ζητείται από τα παιδιά να βάλουν σε σωστή χρονολογική σειρά το ταξίδι της σοκολάτας.
Η Κρήτη που βρισκόμαστε παράγει μπανάνες. Παρακολουθούμε ένα βίντεο για το ταξίδι της μπανάνας.
Κατά την διάρκεια του βίντεο κόβουμε στιγμιότυπα σε φωτογραφίες και ζητούμε από τα παιδιά να τις βάλουν στη σωστή σειρά. Συγκρίνουμε το ταξίδι της μπανάνας που παρουσιάζεται στο βίντεο με το ταξίδι της μπανάνας που συμβαίνει στο νησί μας. Πότε έχει μικρό και πότε μεγάλο οικολογικό αποτύπωμα;
Αποφασίζουμε να δημιουργήσουμε και εμείς το οικολογικό αποτύπωμα που αφήνει ένα τρόφιμο. Τα παιδιά επέλεξαν τον ανανά.
Το δίπλα τμήμα είχε μια παρόμοια ιδέα αλλά αποφάσισαν να δημιουργήσουν το ταξίδι ενός λαχανικού που παράγεται στο νησί, του αγγουριού.
Το κάθε τμήμα παρουσίασε στο άλλο το ταξίδι που διανύει το τρόφιμο που διάλεξε και συγκρίναμε ποιο αφήνει το μεγαλύτερο οικολογικό αποτύπωμα στον πλανήτη μας.
Καθώς αναφερθήκαμε ήδη στο πως τα καυσαέρια μολύνουν τον πλανήτη μας, τα παιδιά παρακολούθησαν ένα βίντεο που αποδεικνύει πως οι ανθρώπινες επιλογές επηρεάζουν την υγεία της Γης.
Με το πέρας της παρακολούθησης του βίντεο συζητήσαμε τι κάνει τον πλανήτη μας χαρούμενο και τι λυπημένο.
Χωρίσαμε ένα χαρτόνι στη μέση με μια γραμμή και ξεχωρίσαμε την κάθε πλευρά με τις αντίστοιχες εικόνες, ενός λυπημένου και ενός χαρούμενου πλανήτη. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δυο ομάδες και ζωγράφισαν στην κάθε πλευρά όσα ειπώθηκαν στην παρεούλα.
Στη συνέχεια μοιράστηκε ένα φύλλο εργασίας, με σκοπό την εμπέδωση των παραπάνω. Καταλάβαμε ότι πληγώνουμε τον πλανήτη μας ακόμη και χωρίς να το καταλαβαίνουμε. Ενώ τον θέλουμε χαρούμενο, δυστυχώς τον στεναχωρούμε.
Δημιουργήσαμε λοιπόν έναν πίνακα ζωγραφικής που αποτυπώνει την Γη μας χαρούμενη και λυπημένη. Δημιουργούμε έναν κύκλο που αναπαριστά την Γη, τον χωρίζουμε στη μέση και από τη μια πλευρά ζωγραφίζουμε μια Γη γεμάτη χρώματα και αιτίες που κάνουν τον πλανήτη χαρούμενο και από την άλλη μια Γη λυπημένη και άρρωστη.
Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο με θέμα την κλιματική αλλαγή, πως οι επιλογές τον ανθρώπου επηρεάζουν τον πλανήτη και ενισχύουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Σε μια πατούσα που μοιράστηκε στο κάθε παιδί, ζητήσαμε να ζωγραφίσουν κάτι το οποίο βοηθάει τον πλανήτη μας. Κόψαμε την πατούσα και την κολλήσαμε σε ένα χαρτονάκι. Στη συνέχεια κολλήσαμε όλες τις πατούσες σε ένα μεγαλύτερο χαρτόνι σαν patchwork και δημιουργήσαμε «Το Αποτύπωμα μας στη Γη».
Η σημασία της ανακύκλωσης τονίστηκε πολλές φορές καθώς τα παιδιά ήταν ήδη εξοικειωμένα με την έννοια. Γνώριζαν εκ των προτέρων τα υλικά που πετάμε στον κάδο ανακύκλωσης, το χρώμα του κάδου, το σήμα της ανακύκλωσης. Επαναφέραμε στην τάξη τα σκουπίδια που είχε φέρει η κούκλα – μασκότ.
Τα αδειάσαμε πάνω στο χαλί και είδαμε πως γυαλιά, χαρτιά, πλαστικά ήταν μπερδεμένα. Συζητήσαμε τι διαφορετικό θα μπορούσαν να κάνουν στο πάρτι ώστε να προστατεύσουν τη Γη; Δημιουργήσαμε τόσους κάδους όσα και τα υλικά μας.
Τέσσερις κάδοι δημιουργήθηκαν: χαρτιού, γυαλιού, πλαστικού και αλουμινίου. Ξεχωρίσαμε τα σκουπίδια και τα τοποθετήσαμε στον κάδο που ανήκουν. Ύστερα μετρήσαμε πόσα σκουπίδια βάλαμε στον κάθε κάδο και τα συγκρίναμε. Ζυγίσαμε να δούμε ποιο υλικό είναι το πιο βαρύ. Στη συνέχεια, ακολούθησε αντίστοιχο φύλλο εργασίας.
Έφτασε η ώρα του πειράματος. Τέθηκε η εξής ερώτηση: «Γιατί είναι σημαντικό να πετάμε τα σκουπίδια στον κάδο και όχι στο χώμα ή στη θάλασσα;». Όσο τα παιδιά σκεφτόντουσαν, η νηπιαγωγός έφερε μια λεκάνη με νερό. Με τη βοήθεια της κούκλας – μασκότ έβαλε μέσα σκουπίδια από πλαστικό, χαρτί, γυαλί κ αλουμίνιο. Τα παιδιά κατέγραψαν τις σκέψεις τους για το τι μπορεί να συμβεί στα σκουπίδια
– Το νερό θα γίνει πράσινο
– Το χαρτί θα μαλακώσει
– Δε θα συμβεί τίποτα στα σκουπίδια
Στο διάλειμμα μάζεψε τα παιδιά και άνοιξαν μια τρύπα στο χώμα όπου έθαψαν μέσα σκουπίδια. Κ αυτή τη φορά κατέγραψε τις εικασίες τους για το τι θα συμβεί
– Θα χαθούν
– Θα φυτρώσει σκουπιδόδεντρο
– Θα μυρίζει άσχημα
Αφού θάψαμε τα σκουπίδια βάλαμε και μια ταμπέλα από πάνω για να μην ξεχάσουμε το σημείο έρευνας και ελέγχου.
Δώσαμε διορία στα σκουπίδια 15 μέρες κι μετά θα παρατηρήσουμε και θα βγάλουμε το τελικό μας συμπέρασμα
Μετά από 15 μέρες ξεθάψαμε τα σκουπίδια και παρατηρήσαμε αυτά που είχαμε βάλει στο νερό. τα παρατηρήσαμε και καταγράψαμε τα αποτελέσματα!
Για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της κοινότητας δημιουργούμε με τα παιδιά ένα βίντεο όπου κρατώντας τις πατούσες που είχαν δημιουργήσει δίνουν το δικό τους μήνυμα για το πως μπορούμε να προστατεύσουμε τη Γη.
Το βίντεο ολοκληρώνεται με την φράση «Σώσε τον πλανήτη», η οποία αποδίδεται και στη νοηματική γλώσσα από τα παιδιά .
Στο τέλος τα παιδιά πήρανε ένα βραβείο για την προσπάθεια που έκαναν ως υπεύθυνοι πολίτες.
Επέκταση:
Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε και μια ιστορία για τον κίνδυνο που αντιμετωπίζει η Γη και πως μπορούμε να βοηθήσουμε:
https://www.storyjumper.com/book/read/169991121/65e07e1052d2b
Το πρόγραμμα «Ενεργώ για τον Πλανήτη» σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Ίδρυμα Λαμπράκη, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 21, με χρηματοδότηση από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, από το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου και από την Accenture Greece.
Οι επιλογές μας μετράνε! από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.