Το Νηπιαγωγείο μας και φέτος είναι ένα από τα 50 σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα «Ενεργώ ως Πολίτης». Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, για τη Διαμόρφωση των Μαθητών ως ενεργών Πολιτών. Tο έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη.
Ξεκινάμε την ενασχόλησή μας με το πρόγραμμα το πρώτο πρωινό υποχρεωτικό τμήμα και το πρώτο προαιρετικό απογευματινό τμήμα με τι εκπαιδευτικούς Παπουτσάκη Καλλιόπη και Ανδρομάχη Τσιάντα. Οι δράσεις οργανώνονται και υλοποιούνται από κοινού.
1ο Εργαστήριο: Αποτυπώματα
Άξονες: Ταυτότητα, συνύπαρξη, ανήκειν
Στόχος: Η κατανόηση της έννοιας της ταυτότητας και της μοναδικότητας κάθε ανθρώπου.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:
Στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν την ανάγκη να συζητήσουν και να λύσουν ζητήματα όπως: Ποιος είμαι; Ποιος είναι ο άλλος; Πώς μπορούμε να νιώσουμε συνδεδεμένοι; Η ταυτότητα και η κοινωνική συνοχή είναι σήμερα θέματα που πρέπει να προσεγγίζει κατά προτεραιότητα το σχολείο. Στόχος αυτής της ενότητας είναι να βοηθήσει τους/τις μαθητές/μαθήτριες να αντιληφθούν τον εαυτό τους ως άτομο, αλλά και ως μέλος μίας κοινότητας, να τον/την βοηθήσουν να κατανοήσει την ταυτότητα και μοναδικότητα κάθε ατόμου ως στοιχείο συνύπαρξης, αλλά και την διαφορετικότητα ως στοιχείο δημιουργικής αλληλεπίδρασης.
Περιγραφή δραστηριότητας: Στη δραστηριότητα αυτή τα παιδιά καλούνται να προσεγγίσουν τη μοναδικότητα της ατομικής ταυτότητας και τη σύνθεση της κοινότητας από ισότιμους, μοναδικούς ανθρώπους.
Βήμα 1: Τα παιδιά με μελάνι για παιδική σφραγίδα αφήνουν σε μπαλόνι το αποτύπωμά τους, το οποίο στη συνέχεια φουσκώνουμε για να μεγεθυνθεί στην κυρτή επιφάνεια του φουσκωμένου μπαλονιού. Τα παιδιά επιλέγουν όποιο χρώμα μπαλόνι επιθυμούν και γράφουμε στην πίσω μεριά το όνομά τους.
Στη συνέχεια εξετάσαμε τα μεγεθυμένα αποτυπώματά μας και συζητήσαμε:
- Τι μας θυμίζουν;
- Ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές διακρίνουν;
- Υπάρχουν δύο αποτυπώματα ίδια;
Τα παιδιά είχαν πολύ ωραίες ιδέες όπως ότι μοιάζουν με γραμμές , είναι σαν δρόμοι κτλ. Διέκριναν ότι κάθε αποτύπωμα είναι διαφορετικό και έχει ξεχωριστές γραμμές και σχήμα από τα υπόλοιπα …άλλα μοιάζανε με ψάρι, άλλα με φούσκες κτλ.
Έπειτα εξηγήσαμε ότι κάθε άνθρωπος έχει δαχτυλικά αποτυπώματα, τα οποία μάλιστα υπάρχουν πριν ακόμα γεννηθεί, και το σχέδιό τους δεν αλλάζει ποτέ. Είναι μοναδικά για κάθε άνθρωπο στον κόσμο.
Βήμα 2: Ανάμεσα στις γραμμές του μεγεθυμένου αποτυπώματος γράψαμε με ανεξίτηλο μαρκαδόρο, ακολουθώντας τις καμπύλες του, στοιχεία για τον εαυτό τους: όνομα, το αγαπημένο του χρώμα, το αγαπημένο του παιχνίδι, αγαπημένο ζώο, στοιχεία για τα χαρακτήρα τους που είπανε οι συμμαθητές τους.
Βήμα 3: Παρατηρήσαμε το έργο «H πόλη ενώνει τη διαφορετικότητα των ανθρώπων», της Χριστίνας Σαραντοπούλου. Στο έργο τα τεράστια δακτυλικά αποτυπώματα κινούνται αργά κρύβοντας ή αποκαλύπτοντάς τον χάρτη της πόλης πίσω τους.
Αφού σχολιάσαμε το έργο με τα παιδιά και είδαμε την ιστορία του, σκεφτήκαμε δικούς μας τίτλους που θα μπορούσαμε να δώσουμε στο έγο.
Στη συνέχεια συζητήσαμε πώς θα ήταν ένα έργο με τίτλο «Το σχολείο ενώνει τη διαφορετικότητα των ανθρώπων»;
Τα παιδιά πρότειναν να φτιάξουμε όλοι μαζί ένα σχολείο σε έναν κύκλο και γύρω γύρω να βάλουμε τα δικά μας δαχτυλικά αποτυπώματα. Κάθε παιδί έβαλε τη δικιά του πινελιά στο έργο και έτσι φτιάξαμε μια ομαδική εργασία !
Βήμα 4: Τέλος εκθέσαμε τα μπαλόνια στο σχολείο σε ένα δέντρο για να το παρατηρούν γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές/-ήτριες του σχολείου. Ονομάσαμε το κοινό μας έργο «Συνύπαρξη- Το δέντρο με τα αποτυπώματα».
Το έργο Ενεργώ ως Πολίτης υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.
Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους € 13,5 εκ., χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. Διαβάστε περισσότερα εδώ: www.activecitizensfund.gr
Ταυτότητα : Αποτυπώματα (2024) από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.