Ταυτότητα : Ο εαυτός μου και οι άλλοι

317668285 697599298622305 8766248031073434233 n

1ο Εργαστήριο: Ο εαυτός μου και οι άλλοι
Άξονες: Ταυτότητα, συνύπαρξη, ανήκειν
Στόχος: Η κατανόηση της έννοιας της ταυτότητας και της μοναδικότητας κάθε ανθρώπου.

logo

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:
Στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν την ανάγκη να συζητήσουν και να λύσουν ζητήματα όπως: Ποιος είμαι; Ποιος είναι ο άλλος; Πώς μπορούμε να νιώσουμε συνδεδεμένοι; Η ταυτότητα και η κοινωνική συνοχή είναι σήμερα θέματα που πρέπει να προσεγγίζει κατά προτεραιότητα το σχολείο. Στόχος αυτής της ενότητας είναι να βοηθήσει τους/τις μαθητές/μαθήτριες να αντιληφθούν τον εαυτό τους ως άτομο, αλλά και ως μέλος μίας κοινότητας, να τον/την βοηθήσουν να κατανοήσει την ταυτότητα και μοναδικότητα κάθε ατόμου ως στοιχείο συνύπαρξης, αλλά και την διαφορετικότητα ως στοιχείο δημιουργικής αλληλεπίδρασης.

Περιγραφή δραστηριότητας: Στη δραστηριότητα αυτή τα παιδιά καλούνται να συνειδητοποιήσουν τη σημασία του ονόματός τους ως διακριτικό της ταυτότητάς τους, καθώς και στοιχεία που τη συγκροτούν. Στη συνέχεια αναζητούν όσα κάνουν την προσωπικότητά τους ξεχωριστή αλλά και κοινά στοιχεία με του άλλους.
Βήμα 1: Γράψαμε το όνομα κάθε παιδιού σε ένα Α4 με χρωματιστά γράμματα. Έπειτα συζητήσαμε για το αν έχουν όλοι και όλες το ίδιο όνομα.

  • Γιατί καθένας μας έχει το δικό του όνομα;
  • Πώς ξεχωρίζουμε μεταξύ τους εκείνους που έχουν το ίδιο όνομα;

Συζητήσαμε για το πώς απέκτησαν το όνομα τους.

  • Γιατί είναι σημαντικό να έχουν όνομα;
  • Μπορεί κάποιος να τους το αφαιρέσει;

Καταγράψαμε τις ιδέες τους σε ένα χαρτί και τις αναρτήσαμε σε έναν τοίχο της τάξης.

names03

316732037 5891541777564548 9163154685225413089 n

Με τις καρτέλες των ονομάτων μας παρατηρήσαμε πόσοι έχουν το ίδιο όνομα με τον άλλον. Τις χωρίσαμε και τις βάλαμε μέσα σε κορδέλες για να δούμε πόσα ίδια ζευγαράκια ονομάτων υπάρχουν. Στη συνέχεια διακοσμήσαμε το αρχικό μας γράμμα και παίξαμε μαζί του.

names01

318097503 5789174387798378 527228271353694516 n

Βήμα 2: Έπειτα πήραμε συνέντευξη από το ζευγάρι μας, το οποίο κληρωνόταν μέσω ενός τροχού.  Του κάναμε τις εξής ερωτήσεις:

  • -τι σου αρέσει στον εαυτό σου;
  • -τι σου αρέσει να κάνεις;
  • -τι θα ήθελες να κάνεις καλύτερα κ γιατί;

Το παιδί που έπαιρνε τη συνέντευξη στη συνέχεια μας παρουσίαζε το συνεργάτη του.

intervie01

Βρήκαμε αν έχουμε κοινά σημεία μεταξύ μας κ αν είμαστε μοναδικοί!

Γράψαμε  σε κύκλους τις απαντήσεις μας κ είδαμε σε τι διαφέρουμε από τους άλλους και τα κοινά μας σημεία!

like01

Τα σημεία που εφάπτονταν οι κύκλοι ήταν τα κοινά μας χαρακτηριστικά και οι κοινές μας προτιμήσεις.

Έτσι οπτικοποιήσαμε το πόσο μοναδικοί και ξεχωριστοί είμαστε κ πόσο μοιάζουμε με τους άλλους!

kikloi01

Παραλλαγή 1η:  Στην παρεούλα παίξαμε με το μπαλάκι. Ο/Η εκπαιδευτικός, κρατώντας ένα μπαλάκι, αφού πει τι του αρέσει στον εαυτό του (ή τι είναι αυτό που κάνει καλύτερα), το πετά σε ένα παιδί που απαντά στο ίδιο ερώτημα. Με τη σειρά του πετά στο μπαλάκι σε άλλο παιδί που κι εκείνο λέει τι του αρέσει στον εαυτό του κ.ο.κ. μέχρι να απαντήσουν όλα τα παιδιά.
Κάθε παιδί σκέφτεται τι του αρέσει, τι βρίσκει ξεχωριστό, σε κάθε ένα από τα άλλα παιδιά. Γράψαμε σε χρωματιστές λωρίδες χαρτιού τι βρίσκουν οι άλλοι ξεχωριστό πάνω μας, δημιουργώντας ένα ουράνιο τόξο που τοποθετήθηκε κάτω από το όνομα του καθενός !

rainbows

Νιώσαμε περήφανοι για το πόσοι ξεχωριστοί είμαστε για τους φίλους μας και για όλα όσα είπαν για μας! Είδαμε ότι αν και έχουμε ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά είμαστε όλοι μοναδικοί και ξεχωριστοί!

Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε τη φατσούλα μας κάτω από το χρωματιστό μας όνομα κ έτσι τα μοναδικά μας στοιχεία γίνανε ένα ουράνιο τόξο που από πίσω κρυβόμαστε εμείς!!!

317668285 697599298622305 8766248031073434233 n

Μετά κάναμε ε΄να κολάζ με εικόνες από περιοδικά και είδαμε πόσο μοναδικός και ξεχωριστός μπορεί να είναι ο καθένας .

317801950 654926789694916 77850055796985486 n

Βλέπουν τον πίνακα του Γιάννη Γαΐτη «Ομάδα 27 ανθρώπων που κοιτάζουν μπροστά».  Τι θα συνέβαινε αν όλοι οι άνθρωποι είχαν τα ίδια χαρακτηριστικά;

318448259 1437405366785894 4567570432488485812 n

Παρατηρήσαμε τον πίνακα και εστιάσαμε στα συναισθήματα που μας προκαλεί , βλέποντας τον !

gaitis01Τα παιδιά ζήτησαν να φωτογραφηθούν σαν τους ανθρωπους του Γαϊτη και «τρύπωσαν» στον πίνακα! Βίωσαν τα ίδια συναισθήματα ;

316738253 512355460930142 4726711796722899826 n

Στη συνέχεια τα παιδιά ζήτησαν να φωτογραφηθούν σε όποια στάση ήθελαν ο καθένας μια και ήταν διαφορετικοί και μοναδικοί ! Ένας καινούργιος μοναδικός πίνακας δημιουργήθηκε μια και επέλεξαν σαν φόντο ένα ουράνιο τόξο με πολλά χρώματα !

318017325 552982566187009 3026808475224415229 n

-«Μπορούμε να φτιάξουμε έναν άλλο πίνακα που να  ζωγραφίσουμε ο καθένας κάτι μοναδικό που μας αρέσει»

Την ιδέα της Ελένης δεν μπορούσαμε να την αφήσουμε ανεκμετάλευτη  θεωρώντας ότι ήταν η καλύτερη αξιολόγηση των δραστηριοτήτων !

gaitis02a

Έτσι ένας ακόμα πίνακας μοναδικός και ξεχωριστός με «πινελιές» από όλους μας δημιουργήθηκε και κοσμεί την τα΄ξη μας πλέον !

318598486 628812545668235 990018771661893150 nΤο έργο Ενεργώ ως Πολίτης υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.
Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους € 13,5 εκ., χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην  ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. Διαβάστε περισσότερα
εδώ: www.activecitizensfund.gr

logo3

 

CC BY-NC-SA 4.0 Ταυτότητα : Ο εαυτός μου και οι άλλοι από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.