Ενότητα 4η . ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟ
Ζ. Οι κανόνες του παιχνιδιού
Περιγραφή δραστηριότητας
Με την ολομέλεια στην τάξη συζητήσαμε τι ομαδικά παιχνίδια ξέρουμε και μας αρέσει να παίζουμε.Τα παιδιά πρότειναν διάφορα: κρυφτό, κυνηγητό, κουτσό. Αποφασίσαμε να παίξουμε κουτσό, πριν παίξουμε όμως έπρεπε να πούμε τους κανόνες για όσους δεν τους ξέρουν και για να τους θυμηθούμε.
Η νηπιαγωγός σε ρόλο γραμματέα έγραψε σε χαρτί τους κανόνες και αφού τους μάθαμε όλοι συμφωνήσαμε να τους τηρούμε. Το παιχνίδι ξεκίνησε! Αν κάποιος καταλάθος δεν τηρούσε κάποιον κανόνα (π.χ. πατούσε γραμμή) οι άλλοι του υπενθύμιζαν τον κανόνα και τον συνέτιζαν.
Μετά ακολούθησε συζήτηση για το τι θα συνέβαινε αν δεν ήξεραν τους κανόνες, αν δεν υπήρχαν κανόνες ή αν τους παραβιάζανε. Οι απαντήσεις των παιδιών καταγράφηκαν στον πίνακα και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι οι κανόνες είναι αναγκαίοι σε ένα παιχνίδι.
Την επόμενη ώρα τα παιδιά ζήτησαν να ξαναπαίξουμε το παιχνίδι, η νηπιαγωγός συμφώνησε αλλά είπε ότι θα τα αλλάξουμε λίγο. Αυτή τη φορά όσα παιδιά φορούσαν ροζ ρούχα δεν πειράζει αν πατούσαν γραμμή.
Το ίδιο έγινε στον επόμενο γύρο με τα παιδιά που φορούσαν μπλε ρούχα. Τα παιδιά άρχισαν να δυσανασχετούν και να αντιλαμβάνονται ότι δεν είναι δίκαιο. Πραγματοποιήθηκε λοιπόν στη συνέχεια μια συζήτηση για το αν ήταν δίκαιο, αν μπορεί ο καθένας να αλλάζει τους κανόνες και να αποφασίζει αυτός ή η ομάδα του τους νέους κανόνες. Οι απαντήσεις καταγράφηκαν.
Την άλλη μέρα, τα παιδιά ήθελαν πάλι να παίξουν κουτσό αλλά τους πρότεινα να δημιουργήσουμε ένα δικό μας παιχνίδι. Τα παιδιά έβαλαν την φαντασία τους και με τη συνεργασία έφτιαξαν ένα παιχνίδι που το ονόμασαν «Ο λύκος και τα κατσικάκια» και αποφάσισαν και όλοι μαζί τους κανόνες του παιχνιδιού.
Στο παιχνίδι αυτό, ένα παιδί είναι ο λύκος που τα φυλάει (όπως το κρυφτό), η κατσίκα όπου θα είναι η φωλιά που μπορούν να τρέξουν τα κατσικάκια για να σωθούν και τα κατσικάκια που κρύβονται και αν τους βρει ο λύκος τρέχουν να πάνε στην φωλιά πριν τους πιάσει.
Όποιο παιδί πιάσει πρώτα ο λύκος γίνεται στον επόμενο γύρο λύκος. Τα παιδιά το διασκέδασαν πολύ και δεν ξέχασαν στιγμή τους κανόνες γιατί τους είχαν βγάλει τα ίδια.
Τέλος, συζήτησαμε για το που αλλού υπάρχουν κανόνες και είπαμε ποιούς κανόνες ξέρουμε. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι οι κανόνες είναι απαραίτητοι σε όλα τα πλαίσια (σπίτι, σχολείο, δρόμο, κοινωνία) για να μπορούν οι άνθρωποι να συνυπάρχουν αρμονικά.
Το έργο Ενεργώ ως Πολίτης υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.
Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους € 13,5 εκ., χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. Διαβάστε περισσότερα
εδώ: www.activecitizensfund.gr
Οι κανόνες του παιχνιδιού από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.