Αδέσποτα ζώα- Το παιδί πολίτης

336531342 903888400916930 2994515665069214250 n 1

3ο Εργαστήριο:Ο ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ. ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΠΟΛΙΤΗΣ
Άξονες: δημοκρατικό ήθος, ανήκειν, διαφορετικότητα, εύρεση λύσης
Στόχος: Η συνειδητοποίηση του ανήκειν σε μία αλλά και σε διαφορετικές ομάδες, η διαπραγμάτευση για την εύρεση λύσης, η ανάπτυξη δημοκρατικού ήθους.

logo

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:
Ενεργός πολίτης είναι αυτός που μετέχει στις κοινωνικές διεργασίες, στη διαμόρφωση αιτημάτων, στη λήψη των αποφάσεων, στην αξιολόγηση των αποτελεσμάτων. Έχει δηλαδή ενεργό συμμετοχή σε πολιτικές και κοινωνικές δομές. .

Ενεργός δημοκρατικός πολίτης είναι αυτός που σέβεται τα δικαιώματα και την ελευθερία των άλλων , έχει αναπτύξει διαπολιτισμικές δεξιότητες, ενστερνίζεται τις αρχές της αρμονικής συνύπαρξης και αγωνίζεται γι’ αυτή.

Περιγραφή δραστηριότητας: Στη δραστηριότητα αυτή τα παιδιά καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήματα που αφορούν θέματα αγαπητά στα παιδιά, ανάλογα με την ηλικία, που οι απαντήσεις τους μπορούν να ομαδοποιηθούν και να φτιαχτούν διαφορετικές ομάδες με κάθε ερώτημα.

Βήμα 1: Δώσαμε στα παιδιά τα εξής ερωτήματα εκτυπωμένα σε χαρτάκια :

  • Ποιο είναι το αγαπημένο σου φαγητό;
  • Ποιο είναι το αγαπημένο σου χρώμα;
  • Ποιο είναι το αγαπημένο σου ζωάκι;
  • Ποιο είναι το αγαπημένο σου άθλημα;

Η απαντήσεις των παιδιών γραφόταν μυστικά για να μην επηρεάζεται η σύνθεση της εκάστοτε ομάδας με βάση τις φιλίες των παιδιών.
Βήμα 2: Μόλις τα παιδιά γράψανε τις απαντήσεις τους, τις κολλήσαμε με σελοτέιπ σε όποιο σημείο του σώματός τους ήθελαν. Στη συνέχεια κινηθήκαμε στον χώρο σιωπηλά, ενώ ακουγόταν μια μουσική.

Όταν σταματούσε η μουσική έπρεπε να βρουν άτομο με την ίδια προτίμηση και να γίνουν ομάδα. Οσα παιδιά δεν ήταν σε κάποια ομάδα δημιουργούσαμε μια νέα ομάδα, την ομάδα των μοναδικών. Αυτό το κάναμε με όλα τα ερώτημα που θέσαμε στα παιδιά και διαπιστώσαμε ότι κάθε φορά ανήκαμε και σε διαφορετική ομάδα!

Βήμα 3: Αφού ολοκληρώσαμε την διαφορετική σύνθεση ομάδων ανάλογα με τα ερωτήματα που θέταμε κάθε φορά, ομαδοποιηθήκαμε με βάση τα χρώματα που μας αρέσουν και δημιούργησε η κάθε ομάδα τη σημαία με το αγαπημένο τους χρώμα. Συνεργάστηκαν για να αποφασίσουν τι σχέδια θα έχει η σημαία τους και πως θα τη συνθέσουν, έπρεπε όμως σαν κυρίαρχο χρώμα να είναι το αγαπημένο τους.

simaies03

Στη συνέχεια ανασυγκροτήσαμε τις ομάδες με βάση το αγαπημένο τους άθλημα. Οι καινούριες πλέον ομάδες (μπάσκετ, κολύμβηση, μπαλέτο, τρέξιμο), έπρεπε να καταλήξουν σε μία συμφωνία για το ποια από τις σημαίες θα ταίριαζε καλύτερα στην ομάδα τους.

Συζητήσανε μεταξύ τους με επιχειρήματα και κατέληξαν στη σημαία της ομάδας τους. Υπήρξαν βέβαια και διαφωνίες ανάμεσα στις ομάδες κ

αι παιδιά που έμειναν δυσαρεστημένα!

Οι διάλογοι των παιδιών και τα επιχειρήματά τους είχαν πολύ ενδιαφέρον:

Ομάδα μπαλέτου:
Τα κορίτσια που διάλεξαν αυτή την ομάδα κατέληξαν ομόφωνα στη σημαία με τις καρδιές που ήταν της κόκκινης ομάδας γιατί είχε φυσικά τις καρδιές που ταιριάζουν πολύ με το μπαλέτο όπως είπανε.
Ομάδα κολύμβησης:
Αυτή η ομάδα είχε πολλά παιδιά και δεν μπορούσαν εύκολα να καταλήξουν σε συμφωνία. Μερικά παιδιά είπανε ότι η ιδανική σημαία είναι η γαλάζια γιατί έχει το χρώμα της θάλασσας. Άλλοι είπανε ότι θα έπρεπε να διαλέξουν την μωβ γιατί έχει τους κύκλους που μοιάζουν με σωσίβιο.
Ένα άλλο παιδί ήθελε τη σημαία των πολύχρωμων γιατί θύμιζε αγώνες. Τελικά πείσανε τους περισσότερους να διαλέξουν τη γαλάζια σημαία με την προυπόθεση να σχεδιάσουν μερικούς κύκλους για να ικανοποιηθούν όλοι!
Το παιδί που ήθελε την πολύχρωμη έμεινε δυσαρεστημένο!
Ομάδα μπάσκετ:
Διάλεξαν ομόφωνα τη σημαία των μωβ με τους κύκλους γιατί μοιάζουν με μπάλες, δεν υπήρχαν διαφωνίες αν και ήταν πολλά άτομα.
Σε αυτή την ομάδα όμως υπερίσχυσε από την αρχή η γνώμη των δυναμικών παιδιών και οι υπόλοιποι απλά συμφώνησαν χωρίς να πουν την γνώμη τους!
Ομάδα τρεξίματος:
Η ομάδα αποτελούνταν από δυο μόνο παιδιά οπότε ομόφωνα διάλεξαν τη σημαία των μπλε γιατί τους θύμιζε δρόμους.

Έπειτα αποφασίσαμε μέσω τις ψηφοφορίας να διαλέξουμε την αγαπημένη σημαία όλων!
Η σημαία που φήφισαν ήταν φυσικά η σημαία με τις καρδιές καθώς όπως είπαν έχει τα περισσότερα χρώματα!
Τέλος καταγράψαμε τις απαντήσεις των παιδιών με τις προτιμήσεις τους σε ένα φύλλο εργασίας.

fila erasias01

Βήμα 4: Συνθέσαμε πάλι τις ομάδες με βάση το ζωάκι που επέλεξαν και σκεφτήκαμε έναν τρόπο που θα μπορούσαμε να το βοηθήσουμε. Οι απαντήσεις τους ήταν οι εξής:
Ομάδα πουλιών:
Να τους φτιάξουμε ξύλινα σπιτάκια στα δέντρα σαν κλουβιά και να τους βάλουμε φαγητό και νερό.
Ομάδα σκυλιών:
Να τους φτιάξουμε μικρά σπιτάκια με κουβερτάκια μέσα για το κρύο και να τους αφήσουμε νερό και φαγητό.
Ομάδα γατιών:
Να φτιάξουμε ζεστά σπιτάκια και να τους βάλουμε μέσα παιχνίδια για να παίζουν.

adespota01

Αφού καταγράψαμε τις ιδέες τους ,επανήλθαμε στις ομάδες των χρωμάτων και χωριστήκαμε στις γωνιές της τάξης για να συζητήσουν μεταξύ τους και να αποφασίσουν ποιο ζωάκι θέλουν να βοηθήσουμε και με ποιο τρόπο. Κάθε ομάδα μας παρουσίασε την απόφασή της και τους λόγους που διάλεξαν το συγκεκριμένο ζώο.
Οι περισσότερες ομάδες επέλεξαν το σκύλο εκτός από μια που ήθελε να βοηθήσει τα πουλιά. Ο τρόπος που επέλεξαν ήταν να τους φτιάξουμε σπιτάκια και να τους αφήσουμε κάπου φαγητό και νερό.
Ο λόγος που είπανε ήταν γιατί δεν έχουν κάποια οικογένεια να τα φροντίζει και αν τα αφήσουμε μόνα τους θα πεθάνουν. Έτσι λοιπόν κινητοποιήσαμε τους γονείς και τους ζητήσαμε να μας φέρουν ότι υλικά χρειαζόμασταν για να φτιάξουμε αυτά που είπαν τα παιδιά:

  • σωλήνες για μπολ φαγητού και νερού,
  • κλουβάκια για σπίτια,
  • ναιλον για να μην μπαίνει νερό,
  • κουβερτάκια για να είναι ζεστά,
  • παιχνίδια και φαγητό για σκυλιά.

adespota03

Στη συνέχεια είδαμε ένα βιντεο με ένα αδέσποτο σκυλάκι και τι το κάνει πραγματικά χαρούμενο.

Όλα τα παραπάνω τα καταγράψαμε σε φύλλα εργασίας.

Βήμα 5: Έπειτα, διαβάσαμε το παραμύθι της Γιολάντας Τσορώνη «Τα αδεσποτάκια». Είδαμε ότι όπως και μεις, έτσι και στο παραμύθι, αποφάσισαν με διάφορους τρόπους να βοηθήσουν τα αδέσποτα ζώα.

Τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν από την προηγούμενη μέρα και φέρανε από το σπίτι τους υλικά για να υλοποιήσουμε τις ιδέες τους. Η συμμετοχή ήταν μεγάλη και έτσι φτιάξαμε τρια σπιτάκια για τα αδέσποτα καλλυμένα με ναιλον για να μην βρέχονται και με κουβερτάκια για να μην κρυώνουν.

Μέσα βάλαμε και παιχνίδια για να είναι χαρούμενα και τους γράψαμε και ένα σύνθημα που έβγαλε ένα παιδί «Ελάτε αδεσποτάκια στα όμορφα σπιτάκια»!

Τα παιδιά κόψανε χαρτονάκια για να είναι χρωματιστά τα σπίτια, κολλήσανε το σύνθημα από έξω, ζωγράφισαν τις σωλήνες για το φαγητό και το νερό και με πολύ ενθουσιασμό βάλανε τα παιχνίδια και τις κουβέρτες μέσα στα σπίτια.

adespota07

Βήμα 6: Διαβάσαμε με τα παιδιά το παραμύθι «Ξουτ» των συγγραφέων Σκαλίδη Ζωή- Τσάμπρα Φωτεινή. Προβληματιστήκαμε για το πώς κατέληξε ένα σκυλάκι τόσες φορές να μείνει αδέσποτο και για τις υποχρεώσεις που έχει ο ιδιοκτήτης ενός κατοικιδίου.
Στο τέλος της ιστορίας ο Ξουτ καταλήγει να βοηθάει έναν τυφλό άνθρωπο. Με αφορμή λοιπόν αυτό είδαμε τα παρακάτω βιντεάκια :

Βήμα 7: Αφού φτιάξαμε τα σπιτάκια και τις ταίστρες των αδέσποτων ζώων καλέσαμε την Δημοτική αστυνομία να μας ενημερώσει για τα αδέσποτα και να μας βοηθήσει να τοποθετήσουμε τις ταίστρες που είχαμε φτιάξει και να  τοποθετήσουμε  σε κατάλληλα σημεία τα σπιτάκια – καταφύγιο που είχαμε φτια΄ξει.

Ο υπεύθυνος της Δημοτικής αστυνομίας μας ενημέρωσε μέσω πόστερ πως αντιδρούν τα ζώα και τι πρέπει να προσέχουμε με τα αδέσποτα !  Μας χάρισε ένα βιβλίο που γράφτηκε με αφορμή μιας αληθινής ιστορίας και μας βοήθησε να τοποθετήσουμε τις ταίστρες και τα σπιτάκια των αδέσποτων !

 

adespota11

Το έργο Ενεργώ ως Πολίτης υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.
Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους € 13,5 εκ., χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην  ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. Διαβάστε περισσότερα
εδώ: www.activecitizensfund.gr

 

logo2 energos politis

CC BY-NC-SA 4.0 Αδέσποτα ζώα- Το παιδί πολίτης από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.